vervolg project "focadale" - Het filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door sander1238 »

helemaal geweldig :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:

Ik zou willen dat ik hier meer over mee kon praten, maar het gros is voor mij abracadabra.
iedere meedenker daarom op voorhand bedankt :goedzo: :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door MarcoSQ »

Sander : gaat ongetwijfeld goedkomen hoor ! Zien er fraai uit, en zo wordt t geluid vast ook. Linksom of rechtsom.

Dat ziet er op papier al een stuk fraaier uit zo ! Even afwachten op de luisterproef hoe dat laag het doet :). Hopelijk niet te stevig...anders wordt 2.5weg toch wel lastig...

Je kan heel goed gelijk hebben hoor, met die bafflestep. Ik weet het gewoon niet, kan niet zien wat daar gebeurt, en jullie ook niet lijkt me :).

Wat ik bedoelde met 'onvoldoende resolutie' : dat mooie regelmatige golfpatroon in je afbeeldingen doet bij mij wat alarmbelletjes rinkelen. Ziet mij er typisch uit als : niet genoeg 'meet'punten, er zit iets geks, maar we zwieren er gewoon maar wat omheen. Da kan niet anders zolang je niet heeel lang 'gate'. Wat er in werkelijkheid gebeurt in het laag, weet je niet goed.

Een goed voorbeeld hiervan vind in deze post, met name de afbeelding : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1656096 . Lees ook wat er verder op die pagina geschreven werd. Misschien herken je zo wat ik bedoelde... Info hebben op 100,200,300Hz zegt nog niet zoveel over de betrouwbaarheid daarvan ;).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Sander : gaat ongetwijfeld goedkomen hoor ! Zien er fraai uit, en zo wordt t geluid vast ook. Linksom of rechtsom.

Dat ziet er op papier al een stuk fraaier uit zo ! Even afwachten op de luisterproef hoe dat laag het doet :). Hopelijk niet te stevig...anders wordt 2.5weg toch wel lastig...

Je kan heel goed gelijk hebben hoor, met die bafflestep. Ik weet het gewoon niet, kan niet zien wat daar gebeurt, en jullie ook niet lijkt me :)
Nee, je hebt ook nog zoiets als room gain, staande golven. Het wordt gewoon een kwestie van vergelijken en luisteren.
Om een te stevige bas wat in te dammen heb ik 2 geheime wapens:

Een condensatortje van 150μF, strategisch geplaatst:
Focadale048.png
Focadale049.png
Of een geitenwollen sok in de bovenste baspoort. Ik denk dat dat ook afdoende is. :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door MarcoSQ »

Terug-gescrolled naar je nearfields : je hebt gewoon gelijk met je 'ingebouwde compensatie'. Niet nodig om verder over te zaniken ;-). Best handig kostenbesparend grapje voor een fabrikant, eigenlijk :).
Gelukkig heeft Sander per ongeluk een passende kast gebouwd, een fors bredere was tricky geweest :).
Hebben jullie al iets kunnen horen ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

MarcoSQ schreef:
Hebben jullie al iets kunnen horen ?
Helaas, ik heb nog niet alle onderdelen binnen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door markbakk »

Ik vind t filter wel wat raar worden. Met die 8m2 voor de onderste woofer krijg je een fraaie opslingering rond de 100Hz en die ga je nu compenseren door de bovenste woofer te dempen. Het kan natuurlijk wel, maar het is zo qua belasting van beide woofers wel onevenwichtig aan het worden.
Misschien kun je beter de bovenste impedantiepiek met een kringetje parallel aan de woofers dempen. Ik zou ze in elk geval in het laag elektrisch hetzelfde behandelen zo lang ze ook akoestisch hetzelfde moeten doen.
wel makkelijk langs de kant staan en commentaar leveren...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Ik ben het er wel mee eens, je moet uitkijken met opslingering, ook al is de totale curve vlak, wil niet zeggen dat het klankmatig goed uitpakt. En zoals je zegt, het is niet erg logisch een piek met een dal op te vullen, beter de woofers laten samenwerken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

markbakk schreef:
Ik vind t filter wel wat raar worden. Met die 8m2 voor de onderste woofer krijg je een fraaie opslingering rond de 100Hz en die ga je nu compenseren door de bovenste woofer te dempen. Het kan natuurlijk wel, maar het is zo qua belasting van beide woofers wel onevenwichtig aan het worden.
Misschien kun je beter de bovenste impedantiepiek met een kringetje parallel aan de woofers dempen. Ik zou ze in elk geval in het laag elektrisch hetzelfde behandelen zo lang ze ook akoestisch hetzelfde moeten doen.
wel makkelijk langs de kant staan en commentaar leveren...
Nou, je commentaar wordt gewaardeerd en ik neem het zeker mee in elke overweging die ik maak.

Op het ogenblik lijkt het er op dat ik de onderste woofer beter niet aan kan sluiten. Dat levert theoretisch de mooiste respons op. Ik zal zometeen even een plaatje maken van welke opslingering boxsim voorziet met die 8mH2. Valt mee geloof ik.

Maar, het is best een lastig gevalletje.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 28 apr 2016, 8:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Ik was nog een plaatje verschuldigd.
Dit is de simulatie van het filter van de onderste woofer. De stippellijn is de frequentierespons kan de ongefilterde woofer in de kast. De doorgetrokken lijn is de frequentierespons met de 8mH2 spoel (en uiteraard ook het LRC netwerkje en de zobel).
Focadale050.png
Zo te zien valt de opslingering reuze mee.
markbakk schreef:
Ik zou ze in elk geval in het laag elektrisch hetzelfde behandelen zo lang ze ook akoestisch hetzelfde moeten doen.
Wat bedoel je hier precies mee? Als ik het laag elektrisch hetzelfde behandel (ik interpreteer dat als: dezelfde spoelwaarde aanhouden bij beide woofers), dan heb ik weer min of meer een tweeweg met de afstraalproblemen in het verticale vlak.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Vandaag de testfilters eens in elkaar gedraaid, zo tussen de normale zaterdagbezigheden door.
Focadale050.jpg
Focadale051.jpg
Vanavond laat even aangesloten:
Focadale052.jpg
Nou, dat viel vies tegen. Een gonzend laag met minimaal één heel onaangename voorkeursfrequentie. De stekkers van de onderste woofer er uit getrokken. Dat maakte het laag wat minder in volume, maar de kwaliteit bleef hetzelfde. Het is op die manier een tweewegje en van opslingering in het laag door het filter is dan geen sprake.

Ik heb 2 theedoeken gepakt en de baspoort van de bovenste compartimenten dichtgestopt. Dat werd wat beter, maar de afval in het laag begint dan al wel vroeg. Het hoog en midden is zeer redelijk. Stemmen klinken goed en staan los in de ruimte. Het laag blijft een beetje achter en de voorkeursfrequentie is nog niet helemaal weg. Ik heb stekker van de onderste woofer er weer ingestoken en hup daar gaan we weer. Nu liggen er best veel theedoeken in de kast dus ook de onderste baspoorten dichtgestopt:
Focadale053.jpg
Het is iets beter dan met open baspoorten, maar lekker klinkt het nog niet. Op een gegeven moment wordt de ergernis zo groot dat ik de stekkers van de onderste woofer er weer uittrek. In die toestand (min of meer gesloten tweeweg) klinken ze nog het best, maar mijn ding is het niet.

Morgen de boel maar eens voor de microfoon zetten. Eens kijken wat die er van vindt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Soms moet je gewoon zeggen, dit is het niet, en ermee stoppen...

Poorten dichtstoppen, of echt volledig dicht maken met een plaat hout, is trouwens een enorm verschil weet ik uit ervaring.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door markbakk »

Ik bedoelde dat je geen condensator voor de ene woofer moet zetten. Verschillende inducties is m.i. ok. En die opslingering valt toch helemaal niet mee of mankeert er wat aan mijn ogen? Maar zo 4dB erbij op 80Hz...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Inderdaad, lekkere boom bas krijg je zo...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 01 mei 2016, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 01 mei 2016, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

.
Laatst gewijzigd door Walt op ma 02 mei 2016, 6:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Je moet niet kijken naar met/zonder filter, maar naar de gefilterde curve alleen, en dan is de bult bij 80Hz toch wel goed zichtbaar, bijna 5dB...?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Tussen 50Hz en 200Hz kan je bijna een rechte lijn trekken, zo zou de LP verlopen als er geen opsligering was, dus de bult is er echt wel. Makkelijk op te lossen met een RCL kring.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 01 mei 2016, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 01 mei 2016, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Walt »

Kan best zijn dat er meer problemen zijn, maar ik vind het niet raar dat je de onderste woofer er op den duur weer uit trok, de frequentie curve van die woofer alleen geeft immers al aan dat je door de bult bij 80hz een boombas kan verwachten, waar McCrypt trots op zou zijn! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ray5150 »

Ik volg de discussie zo niet helemaal meer.... :?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Er wordt hier wel behoorlijk to the point gekomen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door SARK »

En ze maken er ook een .
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”