LBVS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: LVBS

Bericht door Gideon1990 »

Rickw schreef:
Zweitse, dat topic kan ik niet openen, heb daar geen rechten voor.
staat ergens in je gebruikers paneel onder gebruikersgroepen, even activeren :)
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Heb goed nagedacht, en ga de LBVS bouwen, denk dat ik er over en week of 4 mee begin, zal dan wat foto's maken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LVBS

Bericht door ray5150 »

:goedzo: :goedzo:

Daar ga je geen spijt van hebben.
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: LVBS

Bericht door tearitup »

Even inhaken op het onderwerp. Ben zelf ook bezig met het bouwen van een set. Ik heb inmiddels oa het filter opgebouwd. Is er een mogelijkheid om het filter door te meten /controleren met een multimeter? Ik bevestig het filter sowieso op zo'n manier dat ik het vrij eenvoudig kan loshalen, maar liever dat ik op voorhand een eventueel probleem ondervang dan later weer de boel open te moeten halen.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: LVBS

Bericht door Gideon1990 »

met een multimeter gaat dat niet echt goed lukken, liever met een goede functiegenerator en oscilloscoop.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: LVBS

Bericht door Chris_T »

Het kan ook prima met een geluidskaart.
Hang voor de woofer & tweeter sectie een dummy weerstand eraan, vergelijkbaar met de driver impedantie.
Daarna meten via geluidskaart uit -> versterker -> filter -> geluidskaart in.
Evt. kan het ook via een hoofdtelefoon uitgang als deze op de kaart zit.

Beter is het om de drivers er gewoon aan te hangen en te kijken of ze mooi optellen rond het overnamepunt, in tegenfase moet het een symmetrisch diep dal geven.
Dat kan met de meest simpele en crappy desktop mic van €5 euro ook i.c.m. onboard audio van het moederbord.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LVBS

Bericht door ray5150 »

Condensatoren, spoelen en weerstanden zijn niet gepolariseerd.
Het is dus (in tegenstelling tot halfgeleiders) onmogelijk om ze verkeerd om te monteren.
De opbouw van een filter is op een forum redelijk goed te controleren met wat afbeeldingen.
Dus...

:foto:
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LVBS

Bericht door Rickw »

Wil over 2 weken beginnen met bouwen, heb dan vakantie, maar heb nog wat vragen, over de spoel.

De 1.50 mh spoel, heeft volgens mij een wat te hoge weerstand, weet iemand hier een vervanger voor?
Bijlagen
Bestellijst is van Rumoh.eu
Bestellijst is van Rumoh.eu
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LVBS

Bericht door Henkjan »

Rickw schreef:
De 1.50 mh spoel, heeft volgens mij een wat te hoge weerstand, weet iemand hier een vervanger voor?
of een luchtspoel met wat dikker draad, of een I-kern spoel. maakt kwa prijs en Rdc niet veel uit (wat ik zo snel bij Rumoh zag).
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LVBS

Bericht door Rickw »

Bedankt voor het antwoord,

En 1.40mm lucht spoel is totaal zo'n 18 euro duurder dan die ik nu heb maar ,weet iemand of ze bij rumoh ook ferriet kern spoelen verkopen?, kan het namelijk niet vinden.of kijk ik niet goed?

Zijn er nog andere op aanmerkingen op mijn lijst?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: LVBS

Bericht door dre »

Die kan hij wel bestellen.
Dan moet je ze uitzoeken op de Jantzen website.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: LVBS

Bericht door John P »

Kijk hier eens: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer. Ik kan trouwens ook wel een setje gebruiken.
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LVBS

Bericht door Rickw »

Denk dat ik maar voor de 1.4 mm luchtspoel ga, bij rumoh

John P, de verkoper woont wat te ver weg, als het dichterbij was geweest zou het zeker een optie zijn.

Zou dit vilt goed zijn om de binnenkant te bekleden van de luidsprekers?
https://www.kwantum.nl/vloer-ondervloer ... Id=0130600
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: LVBS

Bericht door Chris_T »

Het 'vilt' / ondertapijt van de Kwantum is niet geschikt. Ik heb dat spul uitgeprobeerd, maar het is veel te dicht op elkaar geperst en stug.
Het dempt daarom ook bijna niet.

Rumoh heeft ook 1cm dik (katoen)vilt in het programma, al gezien? http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LVBS

Bericht door ray5150 »

Is het niet makkelijker om gewoon een LBVS-pakket bij Rumoh te bestellen, ipv daar de losse spullen bij elkaar te scharrelen ? :think:

http://www.rumoh.eu/speaker-kits/standing-kits/lbvs-i
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LVBS

Bericht door richard »

Chris_T schreef:
Het 'vilt' / ondertapijt van de Kwantum is niet geschikt. Ik heb dat spul uitgeprobeerd, maar het is veel te dicht op elkaar geperst en stug.
Het dempt daarom ook bijna niet.

Rumoh heeft ook 1cm dik (katoen)vilt in het programma, al gezien? http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
1 cm vilt van uitstekende kwaliteit doet eigenlijk ook niet veel in een laag-middenbehuizing. Demping werkt optimaal als de dikte van de demping ten minste 1/4 van de golflengte is. Voor 1 cm is dat zo'n 8 kHz, dat zit meer bij de tweeter. De laagkast kun je beter dempen met baf of schapenwol.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LVBS

Bericht door pappaleo »

Of Flamex. Onlangs aangetoond dat een lapje Flamex van 25*130*300mm net zoveel doet als een kast van 22 liter stijf volproppen met BAF.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LVBS

Bericht door richard »

dan zet je dat vrij in de behuizing of lijm je dat tegen de kant?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: LVBS

Bericht door Chris_T »

Clothmat of 1cm dik katoenvilt deed het echt niet onaardig in de 1e ronde van mijn TL dempingonderzoek: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view.
Als budget optie lijkt het mij gewoon een goede oplossing, hoewel ook Akotherm tegen een vergelijkbare prijs te krijgen is.
Vergeet niet dat de TS een LBVS gaat bouwen ;).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LVBS

Bericht door richard »

Chris_T schreef:
Vergeet niet dat de TS een LBVS gaat bouwen ;).
Dan kun je jezelf ook beter aan het ontwerp houden. En eventueel van daar uit verder experimenteren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LVBS

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
dan zet je dat vrij in de behuizing of lijm je dat tegen de kant?
Zie focadale
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LVBS

Bericht door Rickw »

Bedankt voor jullie antwoorden,

Als de bestelde spoel, bij Rumoh binnen is ga ik bouwen.

Ga voor de Felt mat van Rumoh, [ in het origineel werd ook vilt gebruikt].
Zal als ik bezig ben tussendoor wat plaatjes plaatsen.

Speakers worden zwart of wit hoogglans, keuze verf ben ik nog niet uit, iemand een voorkeur?, dacht zelf aan Sikkens Rubbol Finura High Gloss.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: LVBS

Bericht door dre »

Double coat?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LVBS

Bericht door richard »

Let er wel op dat bij hoogglans de afwerking perfect moet zijn. Ieder naadje, stofje of rimpeltje zie je.
Ik weet niet hoe je de kasten hebt voorbewerkt en opgebouwd, maar voor een strak resultaat in hoogglans is dat wel kritisch. Als het netjes in verstek is gebouwd, goed geplamuurd en glad geschuurd heeft het wel een kans van slagen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LVBS

Bericht door SARK »

[miereneukmodus]Kan iemand de titel van dit topic aanpassen :?: [/miereneukmodus]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”