LBVS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

LBVS

Bericht door Rickw »

Beste Forumlezers,

Ben Rick, en ben nieuw op dit forum, m'n vraag is, ben opzoek naar een paar nieuwe luidsprekers, En kwam ik op de LVBS zelfbouw luidsprekers uit.

Maar ik heb daar wat vragen over, heb al wel het een en ander over gelezen.

Ik zag dat in het originele model, dat voor de Mid - Woofer, de Peerless SDS 164 THP waren gebruikt, maar ik kwam ook tegen dat de EL-166 is gebruikt, wat zijn de verschillen?
De tweeter van de originele was de hifi, en dat die is vervanger voor de 27TFF , maar om het budget te houden, zou ik ook een oude Philips Tweeter kunnen gebruiken? namelijk de,

AD 0142 T4 [dit is denk ik het type nummer],
2242 257 33205
DD 08 924 115
Philips

Zou ik deze ook in de LVBS kunnen gebruiken?, en moeten er dan veel aanpassingen gebeuren? bijvoorbeeld aan het filter gebeuren?

Weet niet of dit verder van belang is, maar mijn Versterker is een Marantz SR 7400
Laatst gewijzigd door Rickw op do 11 feb 2016, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: LVBS

Bericht door Zweitse »

Gewoon het origineel aanhouden, dan is succes verzekerd. Bij gebruik van andere units moet je ook het filter gaan aanpassen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LVBS

Bericht door ray5150 »

Welkom, Rick.

Eens met Zweitse, zou er niet teveel aan gaan veranderen.
Overigens is er ook een onderdelenpakket voor deze luidspreker te koop : http://www.rumoh.eu/speaker-kits/standing-kits/lbvs-i
Enne...het is LBVS. (Low Budget Vloer Staander.) :wink:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: LVBS

Bericht door JvS »

Je versterker is prima. Die maakt geen verschil. De woofer en de tweeter wel. Ik heb nooit gehoord van een variant met een andere woofer. En the way to go is gewoon de Peerless SDS en de Seas 27TFF nemen.

Besparen kan je het best op het filter doen. Zolang je technisch dezelfde waarden blijft nemen, komt dit goed. Daarmee kon je een paar jaar terug voor minder dan 200 euro twee speakers kopen aan onderdelen.

Ik heb ze zelf ook gemaakt en ze zijn echt goed. Hier een boodschappenlijstje van 2010 van europe audio.

2 x Peerless SDS-164-THP - 37,74
2 x Seas 27TFF - 45,44
2 x HQ40/1.5/095 - 7,60
2 x LU32/027/071 - 3,36
2 x KPQS/6.8/400 - 5,30
4 x KPQS/10/400 - 12,76
6 x AX5W2R2 - 2,88
2 x AX9W10R - 1,60
2 x BR-70TR - 9,80
2 x ST-940GP - 5,46
1 x TYROTEX/30/1 - 10,95
2 x SONOFIL/W/SB - 6,58
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LVBS

Bericht door Shadow »

JvS schreef:
europe audio
Die ik dan weer aan niemand aan zou raden itt de LBVS :idea:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: LVBS

Bericht door beijert »

Ja, dan wordt het geen low budget...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: LVBS

Bericht door Zweitse »

Ray schreef
Overigens is er ook een onderdelenpakket voor deze luidspreker te koop : http://www.rumoh.eu/speaker-kits/standing-kits/lbvs-i
Waarom dan moeilijk gaan doen met losse onderdelen bestellen.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: LVBS

Bericht door JvS »

Shadow schreef:
JvS schreef:
europe audio
Die ik dan weer aan niemand aan zou raden itt de LBVS :idea:
Ja mee eens. Was 5 jaar geleden nog wel een ok winkel. Nu niet echt meer.

Die kit van Rumoh is 240 euro, 30 euro meer dan de meest goedkope. Ik weet niet welke componenten daarin zitten, wellicht valt er in die winkel ook wat te besparen door kernspoeltjes te nemen enzo.

Enne 240 euro is echt extreem low budget voor de kwaliteit van de speaker. Ongeevenaard qua prijs / prestatie.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LVBS

Bericht door Shadow »

JvS schreef:
Shadow schreef:
JvS schreef:
europe audio
Die ik dan weer aan niemand aan zou raden itt de LBVS :idea:
Ja mee eens. Was 5 jaar geleden nog wel een ok winkel. Nu niet echt meer.

Die kit van Rumoh is 240 euro, 30 euro meer dan de meest goedkope. Ik weet niet welke componenten daarin zitten, wellicht valt er in die winkel ook wat te besparen door kernspoeltjes te nemen enzo.

Enne 240 euro is echt extreem low budget voor de kwaliteit van de speaker. Ongeevenaard qua prijs / prestatie.
En vergeet dit niet; http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 29&t=14437
5% korting als actief forumlid!
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LVBS

Bericht door Rickw »

Bedankt voor alle antwoorden.

Deze reacties verwachte ik al, is het mogelijk dat ik het eerst met mijn eigen tweeter probeer?, als het niet klinkt koop ik wel de benoemde tweeter. Of moeten daar veel aanpassingen voor worden verricht?

Ik heb ook het schema van het filter bekeken, en daar viel me wat op, Aan mijn tweeter zat een Philips 6,8uf - 63 volt elco, en die zit ook in de schakeling van de tweeter zou ik dan zonder aanpassingen kunnen kijken of het klinkt met deze tweeter? scheelt me toch weer 70 euro. of moet er dan meer veranderd worden?
Bijlagen
volgens mij is dit het filter?
volgens mij is dit het filter?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LVBS

Bericht door Shadow »

Rickw schreef:
Bedankt voor alle antwoorden.

Deze reacties verwachte ik al, is het mogelijk dat ik het eerst met mijn eigen tweeter probeer?, als het niet klinkt koop ik wel de benoemde tweeter. Of moeten daar veel aanpassingen voor worden verricht?

Ik heb ook het schema van het filter bekeken, en daar viel me wat op, Aan mijn tweeter zat een Philips 6,8uf - 63 volt elco, en die zit ook in de schakeling van de tweeter zou ik dan zonder aanpassingen kunnen kijken of het klinkt met deze tweeter? scheelt me toch weer 70 euro. of moet er dan meer veranderd worden?
Ja want de filterkringen werken samen, het één veranderen, is het ander veranderen, anders klopt de balans niet meer. Je ontkomt dan niet aan een meetset, meetversterker, software met evt licentie, hoop theorie doorspitten etc...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LVBS

Bericht door ray5150 »

Als Rick een paar maandjes geduld heeft mag hij mijn LBVS voor een prikkie overnemen...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LVBS

Bericht door SARK »

Shadow schreef:
Je ontkomt dan niet aan een meetset, meetversterker, software met evt licentie, hoop theorie doorspitten etc...
En dan bespaar je dus niets op je tweeter :idea: Ik sluit me aan bij de rest en denk dat je er verstandig aan doet om de LBVS te bouwen met de onderdelen die in het ontwerp zitten .... anders ben je gewoon een andere luidspreker aan het maken. Ik zou dus even doorsparen of wat geduld uitoefenen en de bakkies van Ray overnemen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LVBS

Bericht door Henkjan »

zelf bouwen is veul leuker toch?

of wat ook kan: je neemt straks die van Ray over (of nu Dre z'n wedstrijdspeaker, zelfde concept als de LBVS) over zodat je alvast wel fatsoenlijke speakers hebt staan, en gaat ondertussen aan de slag met die Philips tweeters en bv een leuke Philips 17cm woofer en leert gaandeweg zelf een speaker ontwerpen, vast wel forumleden die je kunnen helpen met meten als je daar aan toe bent (waar woon je ergens?)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LVBS

Bericht door richard »

Rickw schreef:
Bedankt voor alle antwoorden.

Deze reacties verwachte ik al, is het mogelijk dat ik het eerst met mijn eigen tweeter probeer?, als het niet klinkt koop ik wel de benoemde tweeter.
Mijn mening is dat je het natuurlijk altijd kan proberen. Gewoon eigenwijs en wie weet is het een gouden toevalstreffer.

Klinkt het niet kun je altijd nog de bijbehorende tweeter bestellen en inbouwen. Dan kun je jezelf later realiseren dat de wijzen van het forum het toch bij het rechte eind hadden en heb je, hoe dan ook, weer iets geleerd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LVBS

Bericht door SARK »

richard schreef:
de wijzen van het forum
:-k
Bijlagen
Drie wijzen.jpg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: LVBS

Bericht door nxs77 »

Als je de prijs voor de lbvs te hoog vind kun je ook nog kijken naar de mivoc jm25tl.
Bevalt mij nog steeds prima. Veel beter dan mijn ouwe bower & wilkins speakers.
Totaal kost de onderdelen kit voor 2 stuks 100 euro.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: LVBS

Bericht door Jag »

LBVS is wel echt een prima speaker. Ik sluit me aan bij eerdere auteurs en zou lekker sparen voor de "echte" lbvs kit, geld meer dan waard. Of setje van Ray overnemen als het je niet om het bouwen/ervaring te doen is.
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LBVS

Bericht door Rickw »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb wel en paar vragen.

De originele tweeter de HIVI X1-A kan ik op internet vinden voor 25 euro per stuk, de vervanger de Seas 27TFF voor 35 euro per stuk.
Welke van de twee is de betere, of zijn ze gelijkwaardig?

Nu nog en vraag aan de LBVS bezitters, komt er genoeg Bass uit?

En misschien een rare vraag maar klinkt deze speaker beter als en 2e handse van marktplaats tussen de 75 en 150 euro?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: LBVS

Bericht door Kappa7 »

Rickw schreef:
Nu nog en vraag aan de LBVS bezitters, komt er genoeg Bass uit?
Nope, Bas past er niet in.
Lastige vraag natuurlijk want wat vind jij genoeg bas.
Ik zelf vind dat een bas droog moet zijn en het origineel zo veel mogelijk moet benaderen.
Een geplukte bas moet klinken als een geplukte bas en niet als een gestreken bas.
Anderen vinden het juist fijn om een stevig fundament te horen en nemen het voor lief dat de bas dan maar minder gedefinieerd klint. Tis maar waar je van houd.
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: LVBS

Bericht door tearitup »

Ik heb in alle topics over de lbvs nog geen reactie gelezen waarbij men klaagt over het laag, dus dat lijkt wel goed te zitten.

Tweedehands voor onder de 100 moet je vooral veel geluk hebben, denk dat de kans klein is dat je iets vindt dat vergelijkbaar of beter is.

Wat ga je trouwens gebruiken voor de demping? (zelf ook nog aan het zoeken daarnaar toevallig ;))
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: LBVS

Bericht door Thomox »

Rickw schreef:
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb wel en paar vragen.

De originele tweeter de HIVI X1-A kan ik op internet vinden voor 25 euro per stuk, de vervanger de Seas 27TFF voor 35 euro per stuk.
Welke van de twee is de betere, of zijn ze gelijkwaardig?

Nu nog en vraag aan de LBVS bezitters, komt er genoeg Bass uit?

En misschien een rare vraag maar klinkt deze speaker beter als en 2e handse van marktplaats tussen de 75 en 150 euro?
Voor dat tientje gewoon de 27TFF nemen, deze is net wat verfijnder volgens Edo (de ontwerper).
Waarschijnlijk hou je van hardstyle en vergelijkbaar, of zit ik helemaal mis?
In ieder geval, je blaast de fotolijstjes van het dressoir af, maak je maar niet druk over te weinig bass :sure:
Rickw
Berichten: 18
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 16:58

Re: LVBS

Bericht door Rickw »

Thomox, luister inderdaad hardstyle.

Denk dat ik deze speakers wel ga bouwen, maar daar heb ik nog wat vragen over.

De Bassreflex poort, is deze 73 of 96 mm, en hoe lang is de poort? In het originele model is voor demping vilt gebruikt, maar zou ik ook TYROTEX kunnen gebruiken, en hoe dik moet dat zijn?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: LVBS

Bericht door Thomox »

ik heb een 73 mm poort, maar je kunt vast ook een grotere en kortere poort gebruiken...
Over de demping, ik heb toen vilt gebruikt en daaroverheen nog noppenschuim.
Lees anders mijn topic even door, in mijn onderschrift staat de link. Er zijn tevens heel veel topics te vinden over de bouw van een LBVS.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LVBS

Bericht door ray5150 »

Ik vond hier nog een overzichts topic met allerlei info over de bouw van een LBVS :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=15285
Er staat ook wat over de BR pijp bij.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”