staat ergens in je gebruikers paneel onder gebruikersgroepen, even activerenRickw schreef:Zweitse, dat topic kan ik niet openen, heb daar geen rechten voor.
LBVS
Moderator: Beheerdersteam
-
Gideon1990
- Berichten: 95
- Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46
Re: LVBS
Even inhaken op het onderwerp. Ben zelf ook bezig met het bouwen van een set. Ik heb inmiddels oa het filter opgebouwd. Is er een mogelijkheid om het filter door te meten /controleren met een multimeter? Ik bevestig het filter sowieso op zo'n manier dat ik het vrij eenvoudig kan loshalen, maar liever dat ik op voorhand een eventueel probleem ondervang dan later weer de boel open te moeten halen.
-
Gideon1990
- Berichten: 95
- Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46
Re: LVBS
Het kan ook prima met een geluidskaart.
Hang voor de woofer & tweeter sectie een dummy weerstand eraan, vergelijkbaar met de driver impedantie.
Daarna meten via geluidskaart uit -> versterker -> filter -> geluidskaart in.
Evt. kan het ook via een hoofdtelefoon uitgang als deze op de kaart zit.
Beter is het om de drivers er gewoon aan te hangen en te kijken of ze mooi optellen rond het overnamepunt, in tegenfase moet het een symmetrisch diep dal geven.
Dat kan met de meest simpele en crappy desktop mic van €5 euro ook i.c.m. onboard audio van het moederbord.
Hang voor de woofer & tweeter sectie een dummy weerstand eraan, vergelijkbaar met de driver impedantie.
Daarna meten via geluidskaart uit -> versterker -> filter -> geluidskaart in.
Evt. kan het ook via een hoofdtelefoon uitgang als deze op de kaart zit.
Beter is het om de drivers er gewoon aan te hangen en te kijken of ze mooi optellen rond het overnamepunt, in tegenfase moet het een symmetrisch diep dal geven.
Dat kan met de meest simpele en crappy desktop mic van €5 euro ook i.c.m. onboard audio van het moederbord.
Re: LVBS
Denk dat ik maar voor de 1.4 mm luchtspoel ga, bij rumoh
John P, de verkoper woont wat te ver weg, als het dichterbij was geweest zou het zeker een optie zijn.
Zou dit vilt goed zijn om de binnenkant te bekleden van de luidsprekers?
https://www.kwantum.nl/vloer-ondervloer ... Id=0130600
John P, de verkoper woont wat te ver weg, als het dichterbij was geweest zou het zeker een optie zijn.
Zou dit vilt goed zijn om de binnenkant te bekleden van de luidsprekers?
https://www.kwantum.nl/vloer-ondervloer ... Id=0130600
Re: LVBS
Het 'vilt' / ondertapijt van de Kwantum is niet geschikt. Ik heb dat spul uitgeprobeerd, maar het is veel te dicht op elkaar geperst en stug.
Het dempt daarom ook bijna niet.
Rumoh heeft ook 1cm dik (katoen)vilt in het programma, al gezien? http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
Het dempt daarom ook bijna niet.
Rumoh heeft ook 1cm dik (katoen)vilt in het programma, al gezien? http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
Re: LVBS
1 cm vilt van uitstekende kwaliteit doet eigenlijk ook niet veel in een laag-middenbehuizing. Demping werkt optimaal als de dikte van de demping ten minste 1/4 van de golflengte is. Voor 1 cm is dat zo'n 8 kHz, dat zit meer bij de tweeter. De laagkast kun je beter dempen met baf of schapenwol.Chris_T schreef:Het 'vilt' / ondertapijt van de Kwantum is niet geschikt. Ik heb dat spul uitgeprobeerd, maar het is veel te dicht op elkaar geperst en stug.
Het dempt daarom ook bijna niet.
Rumoh heeft ook 1cm dik (katoen)vilt in het programma, al gezien? http://www.rumoh.eu/damping-material/felt-mat
Re: LVBS
Clothmat of 1cm dik katoenvilt deed het echt niet onaardig in de 1e ronde van mijn TL dempingonderzoek: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view.
Als budget optie lijkt het mij gewoon een goede oplossing, hoewel ook Akotherm tegen een vergelijkbare prijs te krijgen is.
Vergeet niet dat de TS een LBVS gaat bouwen
.
Als budget optie lijkt het mij gewoon een goede oplossing, hoewel ook Akotherm tegen een vergelijkbare prijs te krijgen is.
Vergeet niet dat de TS een LBVS gaat bouwen
Re: LVBS
Bedankt voor jullie antwoorden,
Als de bestelde spoel, bij Rumoh binnen is ga ik bouwen.
Ga voor de Felt mat van Rumoh, [ in het origineel werd ook vilt gebruikt].
Zal als ik bezig ben tussendoor wat plaatjes plaatsen.
Speakers worden zwart of wit hoogglans, keuze verf ben ik nog niet uit, iemand een voorkeur?, dacht zelf aan Sikkens Rubbol Finura High Gloss.
Als de bestelde spoel, bij Rumoh binnen is ga ik bouwen.
Ga voor de Felt mat van Rumoh, [ in het origineel werd ook vilt gebruikt].
Zal als ik bezig ben tussendoor wat plaatjes plaatsen.
Speakers worden zwart of wit hoogglans, keuze verf ben ik nog niet uit, iemand een voorkeur?, dacht zelf aan Sikkens Rubbol Finura High Gloss.
Re: LVBS
Let er wel op dat bij hoogglans de afwerking perfect moet zijn. Ieder naadje, stofje of rimpeltje zie je.
Ik weet niet hoe je de kasten hebt voorbewerkt en opgebouwd, maar voor een strak resultaat in hoogglans is dat wel kritisch. Als het netjes in verstek is gebouwd, goed geplamuurd en glad geschuurd heeft het wel een kans van slagen.
Ik weet niet hoe je de kasten hebt voorbewerkt en opgebouwd, maar voor een strak resultaat in hoogglans is dat wel kritisch. Als het netjes in verstek is gebouwd, goed geplamuurd en glad geschuurd heeft het wel een kans van slagen.
