Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Hans Nootdorp schreef:
toetertje schreef:
Super. Deze grafiekjes zijn wel van een andere lm. of liggen die qua specs gelijk?
ik heb zo'n audiograde besteld in polen. 2 x 25 volt bij 200Va.
Als ik nu in de grafiek kijk, moet ik dus bij 4 ohm speakers een beetje uitkijken bij voluit spelen?....
Volgens het grafiekje van Ah!buis is de total power dissipation bij 4 ohm max. 65 VA. Dus als je 2x een LM3886 bouwt, dan heb je dus voldoende aan een trafo van 2x65 = 130 VA. Die 200VA van jouw trafo is dus ruim voldoende.
Ja, die grafiekjes geven aan hoeveel warmte de LM4780 zelf op stookt. Zegt nog niets over wat voor trafo je nodig hebt. Meer iets om een koelprofiel te bepalen.

Wij van WC eend blijven herhalen: Voor een LM3886 is 24v/120VA per kanaal een mooie waarde die in de praktijk redelijk optimaal is. Kun je er 80W_rms mee in 4 ohm stoppen. Je kunt blijven redeneren tot je een ons weegt maar dat is het. 100VA/kanaal mag ook en zal in de meeste gevallen ook goed voldoen en meer VA mag ook, al is dat overkill en van weinig nut. Ga je niet meer uitgangsvermogen mee krijgen.
Ik keek naar de eerste grafiek, en zag die 114 staan. en dacht die maal 2 is 228. das meer dan
de trafo leveren kan. Maar die 114 is dus een andere waarde.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
Ik keek naar de eerste grafiek, en zag die 114 staan. en dacht die maal 2 is 228. das meer dan de trafo leveren kan. Maar die 114 is dus een andere waarde.
Was je van plan er een toonfiets of synth aan te hangen en dan op max. laten doortuten, dan heb je minstens 228W nodig.
Heb je geen buren dan :? , of daarna niet meer :lol:
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Nee, ik heb er niet echt hele gekke plannen mee. maar een klein beetje
veiligheid en marge daar hou ik wel van.
Maar van de buren wil ik eigenlijk wel af, ik ben alleen zo bang dat er
toch weer nieuwe komen. :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Je hebt sowieso marge zat, ook bij luid spelen gebruik je gemiddeld maar 1/5 - 1/10 van het maximale vermogen met muziek.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Kappa7 »

Gemiddeld genomen wel maar hoe zit het met de pieken dan, dat is waar het vermogen nodig is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Gemiddeld genomen wel maar hoe zit het met de pieken dan, dat is waar het vermogen nodig is.
Die zitten in dat gemiddelde O:) ,daarom heet 't gemiddeld :o
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Jup, je berekent een trafo in principe op zijn warmteontwikkeling. Dat zit met een 80VA - 100VA per kanaal al wel snor. De rest is meer hoeveel de spanning inzakt bij zware bassen en dat is met de CA met zijn hoge PSSR ook geen probleem. Zal je er 70W uithalen i.p.v. 80, so what... :roll:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

wat is nu eigenlijk het verschil tussen een 2 x 12 volt trafo,
en een 12 - 0 - 12 volt trafo? :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

Dat twee aftakkingen wel of niet aan elkaar zijn geknupt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

wow, das snel.
en heeft dat nog een voordeel, of juist nadeel?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

Elk voordeel heb zijn nadeel.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door FR_Aad »

Je lijkt wel een groot Amsterdams denker :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

ds23man schreef:
Elk voordeel heb zijn nadeel.

Weer wat geleerd :mrgreen:

Maar wat zijn dan die voor / nadelen?
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Lampje »

Maar wat zijn dan die voordelen: onderlinge scheiding, en eventueel verschillende stromen.
Maar wat zijn dan die nadelen: geen scheiding, gelijke stromen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

toetertje schreef:
ds23man schreef:
Elk voordeel heb zijn nadeel.

Weer wat geleerd :mrgreen:

Maar wat zijn dan die voor / nadelen?
Wel of niet in kunnen zetten van dubbele brugcellen....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ray5150 »

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken.
Met een gezamenlijke 0 gaat dat niet. en met 2 losse wikkelingen wel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
wat is nu eigenlijk het verschil tussen een 2 x 12 volt trafo,
en een 12 - 0 - 12 volt trafo? :hide:
Van 2 x 12V maakt je wel 12 - 0 - 12V, omgekeerd niet :-s
Wat wil je eigenlijk doen met zo'n trafo ?
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Ik ben aan het stoeien met een lm bordje.
in de zoektocht naar trafo's vielen mij de verschillende types op.

ik heb nu een 2 x 25volt versie. en vroeg mij af of ik niet beter
een 25 0 25 had kunnen nemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ray5150 »

Da's heel simpel op te lossen, hoor...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Ik heb hem ook al werkend, en oei wat klinkt dat lekker.
maar ik vroeg het mij gewoon af.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

Aha, die 12V was maar als voorbeeld O:)
Is mooi zo, kun je alle kanten op :D
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Aaad »

Lampje schreef:
Maar wat zijn dan die voordelen: onderlinge scheiding, en eventueel verschillende stromen.
Maar wat zijn dan die nadelen: geen scheiding, gelijke stromen.
Er zijn 4 verschillende manieren om een dubbele secundaire te koppelen:
In serie dubbele spanning gelijke stroom
Parallel enkele spanning dubbele stroom
Antiserie nul volt nul stroom
Antiparallel alleen maar rook.
Je mag zelf uitmaken welk voordeel een nadeel is.
Primair bestaat deze mogelijkheid ook met hetzelfde resultaat

Aad
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Nu heb ik een 2 x 9 volt trafo nodig. Rond de 40va.
nu loop ik voor een leuk prijsje tegen een 80va aan.
Das in iedergeval stroom genoeg, zijn er ook redenen om
dit niet te doen? :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ray5150 »

Als je het grotere formaat kwijt kunt in de beoogde behuizing, zie ik geen reden om dit niet te doen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Qua afmeting scheelt het niet eens zoveel, en de ruimte heb ik.
en 10 euro voor een amplimo die een uurtje gedraaid heeft, is niet gek.
Plaats reactie