lees: gaan jullie eens voor mij zoeken?Hans Nootdorp schreef:Zou ik graag doen, maar dat topic is maar liefst 24 pagina's lang.... Kan iemand zeggen op welke pag. ik iets over de instraling van trafo op versterker en invloed op geluid kan lezen?Pjotr schreef:Misschien toch maar eens de luisterbevindingen in het Composite versterker "De brainstorm" draadje lezen?
Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Volgens mij op de zijkant van pagina 12.

Edit: de linkerzijkant.......
Edit: de linkerzijkant.......
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Tranformatorski ontvangski 
Goed verpakt en netjes volgens aangeven levertijd.
Ik heb sterk het vermoeden dat het een klein bedrijfje is dat alles per werkorder maakt.
De trafo's hebben namelijk een productiedatum van 14-03-2016 ^^.
Ook een mail met enkele vragen is persoonlijk door Dhr. Tomasz Lachowski beantwoordt.
De trafo's in kwestie: De afwerking ziet er goed uit.
Aan de buitenrand is een dikke metalen strip voelbaar dat dienst doet als magnetische afscherming.
Ik heb ze gelijk ook opgemeten met daarbij een stel Belpa 250VA 2x30V (isolatie) trafo's ter vergelijking. De spanningen zijn onbelast en gelijktijdig opgemeten d.m.v 2 DMM´s en een energiemeter.
Het opgenomen vermogen in rust is een schatting omdat de energiemeter enkel het werkvermogen meet.
Ik neem aan dat de power factor voor een onbelaste trafo dicht bij 1 zal zitten of niet ver daarvandaan.
In ieder geval is er een duidelijk verschil te zien tussen de Belpa´s.
De afmetingen zijn ook anders.
De Toroidy´s zijn vrij plat en breed, de Belpa´s aan de andere kant een stuk hoger en smaller.
Qua hoorbaarheid van de mechanische brom is er ook duidelijk een verschil te merken.
De Toroidy´s zijn over het algemeen muisstil, ik moet echt mijn oor bijna tegen de trafo leggen om iets te kunnen horen.
De Belpa´s hoor je dan wel redelijk, maar niet storend. Op 1 meter afstand is het niet hoorbaar, tenzij de behuizing mee gaat resoneren.
Tja, of het nu wel of niet zin heeft om een aardscherm erbij te hebben laat ik even in het midden.
Zo ver ik kan zien zijn dit hele nette ringkernen voor een schappelijk prijs!
Ik ben tevreden.
Btw, ik zal gelijk ook de topictitel aanpassen naar iets meer toepasselijk gezien de uiteenlopende discussies.
Goed verpakt en netjes volgens aangeven levertijd.
Ik heb sterk het vermoeden dat het een klein bedrijfje is dat alles per werkorder maakt.
De trafo's hebben namelijk een productiedatum van 14-03-2016 ^^.
Ook een mail met enkele vragen is persoonlijk door Dhr. Tomasz Lachowski beantwoordt.
De trafo's in kwestie: De afwerking ziet er goed uit.
Aan de buitenrand is een dikke metalen strip voelbaar dat dienst doet als magnetische afscherming.
Ik heb ze gelijk ook opgemeten met daarbij een stel Belpa 250VA 2x30V (isolatie) trafo's ter vergelijking. De spanningen zijn onbelast en gelijktijdig opgemeten d.m.v 2 DMM´s en een energiemeter.
Het opgenomen vermogen in rust is een schatting omdat de energiemeter enkel het werkvermogen meet.
Ik neem aan dat de power factor voor een onbelaste trafo dicht bij 1 zal zitten of niet ver daarvandaan.
In ieder geval is er een duidelijk verschil te zien tussen de Belpa´s.
De afmetingen zijn ook anders.
De Toroidy´s zijn vrij plat en breed, de Belpa´s aan de andere kant een stuk hoger en smaller.
Qua hoorbaarheid van de mechanische brom is er ook duidelijk een verschil te merken.
De Toroidy´s zijn over het algemeen muisstil, ik moet echt mijn oor bijna tegen de trafo leggen om iets te kunnen horen.
De Belpa´s hoor je dan wel redelijk, maar niet storend. Op 1 meter afstand is het niet hoorbaar, tenzij de behuizing mee gaat resoneren.
Tja, of het nu wel of niet zin heeft om een aardscherm erbij te hebben laat ik even in het midden.
Zo ver ik kan zien zijn dit hele nette ringkernen voor een schappelijk prijs!
Ik ben tevreden.
Btw, ik zal gelijk ook de topictitel aanpassen naar iets meer toepasselijk gezien de uiteenlopende discussies.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Heb net pag. 13 t/m 24 van het (interessante) topic doorgelezen......FR_Aad schreef:lees: gaan jullie eens voor mij zoeken?
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Doe nou niet, straks zijn we 3 topics van jouw hand verder.Hans Nootdorp schreef:Heb net pag. 13 t/m 24 van het (interessante) topic doorgelezen......FR_Aad schreef:lees: gaan jullie eens voor mij zoeken?
Ook even een duit in het zakje doen :
Het inwendige van mijn Pass Labs Aleph 5 cloon. 1 KVA aan ringkerntrafo's.
De versterker PCB's zitten op een centimeter of 5 van de trafo's af.
Ik heb geen brom kunnen horen. ding is naar een luisterdag of 3 geweest. ik heb er geen klachten over gehoord.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Altijd leuk om door mij gekochte trafo's weer eens te zien...
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
ik las aan het begin van het topic dat het niet verstandig is om hoger te gaan dan 24 volt voor de lm bordjes.
ik sta voor de aanschaf van een trafo. maar er is iets met bomen en bos. wat is nu de juiste keus?
ik sta voor de aanschaf van een trafo. maar er is iets met bomen en bos. wat is nu de juiste keus?
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Hangt er ook vanaf hoeveel vermogen je eruit wil krijgen.toetertje schreef:ik las aan het begin van het topic dat het niet verstandig is om hoger te gaan dan 24 volt voor de lm bordjes.
ik sta voor de aanschaf van een trafo. maar er is iets met bomen en bos. wat is nu de juiste keus?
Het datablad geeft cijfers bij 2x35V is met een trafo van zo'n 2x25V(niet minder dan 20V = trafo 2x15V).Maar ze geven ook op dat het uiterste 94V is en 84V max. in gebruik (vermoedelijk voor een veiligheidsmarge van 10V).Die 84V krijg je met een 2x30V trafo.
Anne
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Wel even rekening houden met de regelfactor van de trafo, het verschil tussen de belaste en de onbelaste DC gelijkgerichte spanning en oh ja, de variatie van het lichtnet, 10% hoger (de marge) en je zit op 253V... Met een 30V trafo kan er dan dus ruim 100V op komen te staan. Maar misschien houdt toeterje wel van rookpluimen...Ah!buis schreef:Hangt er ook vanaf hoeveel vermogen je eruit wil krijgen.
Het datablad geeft cijfers bij 2x35V is met een trafo van zo'n 2x25V(niet minder dan 20V = trafo 2x15V).Maar ze geven ook op dat het uiterste 94V is en 84V max. in gebruik (vermoedelijk voor een veiligheidsmarge van 10V).Die 84V krijg je met een 2x30V trafo.
Anne
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
ray5150 schreef:Hans Nootdorp schreef:Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...
Uiteraard wel rekening houden met een groter stroomverbruik als de spanning wordt opgevoerd dmv extra wikkelingen, zowel primair als secundair.
[/quote] Een ringkern is vrij makkelijk, bij een EI kern is het wikkelen nou ook niet zo moeilijk, tot je die lamellen terug moet gaan plaatsen...[/quote]
Het grootste probleem bij een EI kern is, afgezien van het terugplaatsen van het kernblik, dat de trafo vaak voor 100% is vol gewikkeld.
Vaak kan er niet eens meer een dun draadje bij. Bij een ringkern zal dit niet gauw gebeuren.
Ook hier rekening houden bij extra wikkelingen met de capaciteit van de primaire wikkeling en de capaciteit van de kern, al zit in de kern wellicht wat overcapaciteit.
Aad
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Was ook niet bedoeld als aanbeveling om op 't randje te gaan zittenPjotr schreef:Wel even rekening houden met de regelfactor van de trafo, het verschil tussen de belaste en de onbelaste DC gelijkgerichte spanning en oh ja, de variatie van het lichtnet, 10% hoger (de marge) en je zit op 253V... Met een 30V trafo kan er dan dus ruim 100V op komen te staan. Maar misschien houdt toeterje wel van rookpluimen...
Als je 28Veff neemt en 10% net omhoog 31V en dan nog zeg 10% erbij wegens onbelast 34Veff, kom je op 95V.Diodeverlies eraf en je zit net op de uiterste 94V van het datablad.
Dus pessimisten en niet rokers niet boven 2x28V trafo.
Anne
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Van het bos of van de boom?Ah!buis schreef:Was ook niet bedoeld als aanbeveling om op 't randje te gaan zitten![]()
Als je 28Veff neemt en 10% net omhoog 31V en dan nog zeg 10% erbij wegens onbelast 34Veff, kom je op 95V.Diodeverlies eraf en je zit net op de uiterste 94V van het datablad.
Dus pessimisten en niet rokers niet boven 2x28V trafo.![]()
Anne
Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaal
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Dat is wel de veiligste manier van doen.EvenwelPjotr schreef:Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaalLeuk, maar daar heb je dus niks aan. Met signaal geven ze 84V op. Kom ik op 84/1.1/1.1/1,4141= 49V. Oftewel 2 x 24,5V.
Anne
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Dan ga ik voor 2 x 25 volt. bedankt weer voor de verheldering in de wereld der keuzes.
eeuh, ik neem aan dat 160va voldoende is voor een 2 kanaals bordje?
eeuh, ik neem aan dat 160va voldoende is voor een 2 kanaals bordje?
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Aan afpingelen doen we niet Anne, we zijn niet op de markt in RabatAh!buis schreef:Dat is wel de veiligste manier van doen.EvenwelPjotr schreef:Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaalLeuk, maar daar heb je dus niks aan. Met signaal geven ze 84V op. Kom ik op 84/1.1/1.1/1,4141= 49V. Oftewel 2 x 24,5V.
,zodra er wel signaal is loopt 't verbruik op en zakt de trafospanning (regelfaktor rond 10%) en mag toch wel wat meer zijn
.
Anne
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Handjeklap dan ?Pjotr schreef:Aan afpingelen doen we niet Anne, we zijn niet op de markt in RabatAh!buis schreef:Dat is wel de veiligste manier van doen.EvenwelPjotr schreef:Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaalLeuk, maar daar heb je dus niks aan. Met signaal geven ze 84V op. Kom ik op 84/1.1/1.1/1,4141= 49V. Oftewel 2 x 24,5V.
,zodra er wel signaal is loopt 't verbruik op en zakt de trafospanning (regelfaktor rond 10%) en mag toch wel wat meer zijn
.
Anne
Anne
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Pjotr schreef:Aan afpingelen doen we niet Anne, we zijn niet op de markt in Rabat
Daarvoor hoef je niet in Rabat te zijn......
Groet,
Aat
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Als je op de max gaat zitten van de werkspanning, kies je ook een wat grotere trafo, m.i. Anders heeft die hoge spanning ook niet veel zin. Ik zou 225VA kiezentoetertje schreef:Dan ga ik voor 2 x 25 volt. bedankt weer voor de verheldering in de wereld der keuzes.
eeuh, ik neem aan dat 160va voldoende is voor een 2 kanaals bordje?
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
De spanning is mij nu aardig duidelijk. Maar is er voor het vermogen ook zo'n berekeningetje?
Ik kan natuurlijk gelijk zo zwaar mogelijk pakken. maar qua prijs, afmetingen en gewicht scheelt dat
natuurlijk ook. Een beetje reserve is natuurlijk leuk, maar het moet wel zinvol zijn.
Ik kan natuurlijk gelijk zo zwaar mogelijk pakken. maar qua prijs, afmetingen en gewicht scheelt dat
natuurlijk ook. Een beetje reserve is natuurlijk leuk, maar het moet wel zinvol zijn.
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
@Chris_T, mail die eigenaar eens het CE logo dan kan ie als ie nieuwe stickers bestelt dat China Export vervangen.
Laatst gewijzigd door irribeo op vr 18 mar 2016, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Persoonlijk vind ik dit fascinerend, doos met idd trafo's met UPS
ALMERE, NL 18/03/2016 9:38 Delivered
Utrecht, Netherlands 18/03/2016 7:18 Out for Delivery
18/03/2016 7:18 Import Scan
18/03/2016 6:55 Out for Delivery
18/03/2016 6:45 Arrival Scan
Herne-Boernig, Germany 18/03/2016 3:54 Departure Scan
18/03/2016 2:33 Arrival Scan
Koeln, Germany 18/03/2016 1:11 Departure Scan
Koeln, Germany 17/03/2016 22:52 Arrival Scan
Warsaw, Poland 17/03/2016 21:11 Departure Scan
17/03/2016 20:16 Export Scan
17/03/2016 20:05 Origin Scan
Dobra Strykow, Poland 17/03/2016 16:20 Collection Scan
paypal@tme-benelux.nl Datum: 17 mrt 2016 Tijdstip: 14:09:08 CET
ALMERE, NL 18/03/2016 9:38 Delivered
Utrecht, Netherlands 18/03/2016 7:18 Out for Delivery
18/03/2016 7:18 Import Scan
18/03/2016 6:55 Out for Delivery
18/03/2016 6:45 Arrival Scan
Herne-Boernig, Germany 18/03/2016 3:54 Departure Scan
18/03/2016 2:33 Arrival Scan
Koeln, Germany 18/03/2016 1:11 Departure Scan
Koeln, Germany 17/03/2016 22:52 Arrival Scan
Warsaw, Poland 17/03/2016 21:11 Departure Scan
17/03/2016 20:16 Export Scan
17/03/2016 20:05 Origin Scan
Dobra Strykow, Poland 17/03/2016 16:20 Collection Scan
paypal@tme-benelux.nl Datum: 17 mrt 2016 Tijdstip: 14:09:08 CET
Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?
Zeker. Al zou ik zelf een 250VA niet enkel aan de epoxy binnenkern ophangen (en daarmee aan de wikkelingen).Chris_T schreef:De afwerking ziet er goed uit.
Overigens, nullast vormt de trafo alleen een spoel. Daarvan is de inductieve stroom 90 gr uit fase en heeft dan dus een PF van vrijwel nul. Alleen de stroom t.g.v. het koper en ijzerverlies is in fase. Maar als het goed is, is die stroom klein t.o.v. de magnetiseringsstroom.
Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic
Volgens mij geldt nu max 0.7 watt no load, maar misschien al wel 0.3 watt no load als maximum. Ringkern schijnt bij die waarden in de buurt te kunnen zitten en ook kwa rendement binnen de normen te kunnen blijven. Als ik wat datasheets bekijk zitten problemen bij ringkern qua rendement bij de kleinere vermogens trafo's, die mogen dus eigenlijk al niet meer verkocht worden, iig niet nieuw geproduceerd worden, alleen new old stock hahahaha.
