Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

Hans Nootdorp schreef:
Pjotr schreef:
Misschien toch maar eens de luisterbevindingen in het Composite versterker "De brainstorm" draadje lezen?
Zou ik graag doen, maar dat topic is maar liefst 24 pagina's lang.... Kan iemand zeggen op welke pag. ik iets over de instraling van trafo op versterker en invloed op geluid kan lezen?
lees: gaan jullie eens voor mij zoeken?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ds23man »

Volgens mij op de zijkant van pagina 12. :mrgreen: :lol:

Edit: de linkerzijkant.......
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Chris_T »

Tranformatorski ontvangski \:D/
Goed verpakt en netjes volgens aangeven levertijd.
Ik heb sterk het vermoeden dat het een klein bedrijfje is dat alles per werkorder maakt.
De trafo's hebben namelijk een productiedatum van 14-03-2016 ^^.
Ook een mail met enkele vragen is persoonlijk door Dhr. Tomasz Lachowski beantwoordt.

De trafo's in kwestie:
Toroidy_bestelling.JPG
De afwerking ziet er goed uit.
Aan de buitenrand is een dikke metalen strip voelbaar dat dienst doet als magnetische afscherming.
Ik heb ze gelijk ook opgemeten met daarbij een stel Belpa 250VA 2x30V (isolatie) trafo's ter vergelijking.
Transformator_meetgegevens.png
De spanningen zijn onbelast en gelijktijdig opgemeten d.m.v 2 DMM´s en een energiemeter.
Het opgenomen vermogen in rust is een schatting omdat de energiemeter enkel het werkvermogen meet.
Ik neem aan dat de power factor voor een onbelaste trafo dicht bij 1 zal zitten of niet ver daarvandaan.
In ieder geval is er een duidelijk verschil te zien tussen de Belpa´s.
De afmetingen zijn ook anders.
De Toroidy´s zijn vrij plat en breed, de Belpa´s aan de andere kant een stuk hoger en smaller.
Qua hoorbaarheid van de mechanische brom is er ook duidelijk een verschil te merken.
De Toroidy´s zijn over het algemeen muisstil, ik moet echt mijn oor bijna tegen de trafo leggen om iets te kunnen horen.
De Belpa´s hoor je dan wel redelijk, maar niet storend. Op 1 meter afstand is het niet hoorbaar, tenzij de behuizing mee gaat resoneren.

Tja, of het nu wel of niet zin heeft om een aardscherm erbij te hebben laat ik even in het midden.
Zo ver ik kan zien zijn dit hele nette ringkernen voor een schappelijk prijs!
Ik ben tevreden.

Btw, ik zal gelijk ook de topictitel aanpassen naar iets meer toepasselijk gezien de uiteenlopende discussies.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Hans Nootdorp »

FR_Aad schreef:
lees: gaan jullie eens voor mij zoeken?
Heb net pag. 13 t/m 24 van het (interessante) topic doorgelezen......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ray5150 »

*proest* :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ray5150 »

Hans Nootdorp schreef:
FR_Aad schreef:
lees: gaan jullie eens voor mij zoeken?
Heb net pag. 13 t/m 24 van het (interessante) topic doorgelezen......
Doe nou niet, straks zijn we 3 topics van jouw hand verder. :mrgreen:
Ook even een duit in het zakje doen :
IMG_0283.JPG
Het inwendige van mijn Pass Labs Aleph 5 cloon. 1 KVA aan ringkerntrafo's. 8)
De versterker PCB's zitten op een centimeter of 5 van de trafo's af. :shock:
Ik heb geen brom kunnen horen. ding is naar een luisterdag of 3 geweest. ik heb er geen klachten over gehoord.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Leeuwarden »

Altijd leuk om door mij gekochte trafo's weer eens te zien...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

ik las aan het begin van het topic dat het niet verstandig is om hoger te gaan dan 24 volt voor de lm bordjes.
ik sta voor de aanschaf van een trafo. maar er is iets met bomen en bos. wat is nu de juiste keus?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

toetertje schreef:
ik las aan het begin van het topic dat het niet verstandig is om hoger te gaan dan 24 volt voor de lm bordjes.
ik sta voor de aanschaf van een trafo. maar er is iets met bomen en bos. wat is nu de juiste keus?
Hangt er ook vanaf hoeveel vermogen je eruit wil krijgen.
Het datablad geeft cijfers bij 2x35V is met een trafo van zo'n 2x25V(niet minder dan 20V = trafo 2x15V).Maar ze geven ook op dat het uiterste 94V is en 84V max. in gebruik (vermoedelijk voor een veiligheidsmarge van 10V).Die 84V krijg je met een 2x30V trafo.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Hangt er ook vanaf hoeveel vermogen je eruit wil krijgen.
Het datablad geeft cijfers bij 2x35V is met een trafo van zo'n 2x25V(niet minder dan 20V = trafo 2x15V).Maar ze geven ook op dat het uiterste 94V is en 84V max. in gebruik (vermoedelijk voor een veiligheidsmarge van 10V).Die 84V krijg je met een 2x30V trafo.
Anne
Wel even rekening houden met de regelfactor van de trafo, het verschil tussen de belaste en de onbelaste DC gelijkgerichte spanning en oh ja, de variatie van het lichtnet, 10% hoger (de marge) en je zit op 253V... Met een 30V trafo kan er dan dus ruim 100V op komen te staan. Maar misschien houdt toeterje wel van rookpluimen... :mrgreen:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Aaad »

ray5150 schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Maar van een bestaande trafo (die voldoende VA kan leveren) de secundaire wikkeling overwikkelen naar een andere spanning lijkt mij zo gek nog niet...


Uiteraard wel rekening houden met een groter stroomverbruik als de spanning wordt opgevoerd dmv extra wikkelingen, zowel primair als secundair.

[/quote] Een ringkern is vrij makkelijk, bij een EI kern is het wikkelen nou ook niet zo moeilijk, tot je die lamellen terug moet gaan plaatsen...[/quote]

Het grootste probleem bij een EI kern is, afgezien van het terugplaatsen van het kernblik, dat de trafo vaak voor 100% is vol gewikkeld.
Vaak kan er niet eens meer een dun draadje bij. Bij een ringkern zal dit niet gauw gebeuren.
Ook hier rekening houden bij extra wikkelingen met de capaciteit van de primaire wikkeling en de capaciteit van de kern, al zit in de kern wellicht wat overcapaciteit.


Aad
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Wel even rekening houden met de regelfactor van de trafo, het verschil tussen de belaste en de onbelaste DC gelijkgerichte spanning en oh ja, de variatie van het lichtnet, 10% hoger (de marge) en je zit op 253V... Met een 30V trafo kan er dan dus ruim 100V op komen te staan. Maar misschien houdt toeterje wel van rookpluimen... :mrgreen:
Was ook niet bedoeld als aanbeveling om op 't randje te gaan zitten :sure:
Als je 28Veff neemt en 10% net omhoog 31V en dan nog zeg 10% erbij wegens onbelast 34Veff, kom je op 95V.Diodeverlies eraf en je zit net op de uiterste 94V van het datablad.
Dus pessimisten en niet rokers niet boven 2x28V trafo. :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Was ook niet bedoeld als aanbeveling om op 't randje te gaan zitten :sure:
Als je 28Veff neemt en 10% net omhoog 31V en dan nog zeg 10% erbij wegens onbelast 34Veff, kom je op 95V.Diodeverlies eraf en je zit net op de uiterste 94V van het datablad.
Dus pessimisten en niet rokers niet boven 2x28V trafo. :lol:
Anne
Van het bos of van de boom? :mrgreen:
Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaal :shock: Leuk, maar daar heb je dus niks aan. Met signaal geven ze 84V op. Kom ik op 84/1.1/1.1/1,4141= 49V. Oftewel 2 x 24,5V.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaal :shock: Leuk, maar daar heb je dus niks aan. Met signaal geven ze 84V op. Kom ik op 84/1.1/1.1/1,4141= 49V. Oftewel 2 x 24,5V.
Dat is wel de veiligste manier van doen.Evenwel O:) ,zodra er wel signaal is loopt 't verbruik op en zakt de trafospanning (regelfaktor rond 10%) en mag toch wel wat meer zijn :mrgreen: .
Anne
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

Dan ga ik voor 2 x 25 volt. bedankt weer voor de verheldering in de wereld der keuzes.
eeuh, ik neem aan dat 160va voldoende is voor een 2 kanaals bordje?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaal :shock: Leuk, maar daar heb je dus niks aan. Met signaal geven ze 84V op. Kom ik op 84/1.1/1.1/1,4141= 49V. Oftewel 2 x 24,5V.
Dat is wel de veiligste manier van doen.Evenwel O:) ,zodra er wel signaal is loopt 't verbruik op en zakt de trafospanning (regelfaktor rond 10%) en mag toch wel wat meer zijn :mrgreen: .
Anne
Aan afpingelen doen we niet Anne, we zijn niet op de markt in Rabat :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Absolute maximum ratings is de grens van stuk gaan. Die 94V mag wel maar dan zonder signaal :shock: Leuk, maar daar heb je dus niks aan. Met signaal geven ze 84V op. Kom ik op 84/1.1/1.1/1,4141= 49V. Oftewel 2 x 24,5V.
Dat is wel de veiligste manier van doen.Evenwel O:) ,zodra er wel signaal is loopt 't verbruik op en zakt de trafospanning (regelfaktor rond 10%) en mag toch wel wat meer zijn :mrgreen: .
Anne
Aan afpingelen doen we niet Anne, we zijn niet op de markt in Rabat :lol:
Handjeklap dan ? :hide:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Aan afpingelen doen we niet Anne, we zijn niet op de markt in Rabat :lol:

Daarvoor hoef je niet in Rabat te zijn...... :mrgreen:

Groet,
Aat
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door markbakk »

toetertje schreef:
Dan ga ik voor 2 x 25 volt. bedankt weer voor de verheldering in de wereld der keuzes.
eeuh, ik neem aan dat 160va voldoende is voor een 2 kanaals bordje?
Als je op de max gaat zitten van de werkspanning, kies je ook een wat grotere trafo, m.i. Anders heeft die hoge spanning ook niet veel zin. Ik zou 225VA kiezen
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door toetertje »

De spanning is mij nu aardig duidelijk. Maar is er voor het vermogen ook zo'n berekeningetje?
Ik kan natuurlijk gelijk zo zwaar mogelijk pakken. maar qua prijs, afmetingen en gewicht scheelt dat
natuurlijk ook. Een beetje reserve is natuurlijk leuk, maar het moet wel zinvol zijn.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door irribeo »

@Chris_T, mail die eigenaar eens het CE logo dan kan ie als ie nieuwe stickers bestelt dat China Export vervangen.
Bijlagen
CE logo.~png.jpg
Laatst gewijzigd door irribeo op vr 18 mar 2016, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door irribeo »

Persoonlijk vind ik dit fascinerend, doos met idd trafo's met UPS

ALMERE, NL 18/03/2016 9:38 Delivered
Utrecht, Netherlands 18/03/2016 7:18 Out for Delivery
18/03/2016 7:18 Import Scan
18/03/2016 6:55 Out for Delivery
18/03/2016 6:45 Arrival Scan
Herne-Boernig, Germany 18/03/2016 3:54 Departure Scan
18/03/2016 2:33 Arrival Scan
Koeln, Germany 18/03/2016 1:11 Departure Scan
Koeln, Germany 17/03/2016 22:52 Arrival Scan
Warsaw, Poland 17/03/2016 21:11 Departure Scan
17/03/2016 20:16 Export Scan
17/03/2016 20:05 Origin Scan
Dobra Strykow, Poland 17/03/2016 16:20 Collection Scan
paypal@tme-benelux.nl Datum: 17 mrt 2016 Tijdstip: 14:09:08 CET
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
De afwerking ziet er goed uit.
Zeker. Al zou ik zelf een 250VA niet enkel aan de epoxy binnenkern ophangen (en daarmee aan de wikkelingen).

Overigens, nullast vormt de trafo alleen een spoel. Daarvan is de inductieve stroom 90 gr uit fase en heeft dan dus een PF van vrijwel nul. Alleen de stroom t.g.v. het koper en ijzerverlies is in fase. Maar als het goed is, is die stroom klein t.o.v. de magnetiseringsstroom.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Bericht door irribeo »

Volgens mij geldt nu max 0.7 watt no load, maar misschien al wel 0.3 watt no load als maximum. Ringkern schijnt bij die waarden in de buurt te kunnen zitten en ook kwa rendement binnen de normen te kunnen blijven. Als ik wat datasheets bekijk zitten problemen bij ringkern qua rendement bij de kleinere vermogens trafo's, die mogen dus eigenlijk al niet meer verkocht worden, iig niet nieuw geproduceerd worden, alleen new old stock hahahaha.
Plaats reactie