Composite versterker "De brainstorm"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Peter, wat is dan de gedachte om ze galvanisch te scheiden als ze al met de voedingslijnen gekoppeld zijn?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

dre schreef:
Is meten bij de uitgang en schakelen bij de voeding niet zoals het hoort dan?

Ik krijg niet helemaal binnen hoe de DC nu gemeten word,of gaat het zo snel naar de voeding terug?

En nee,dan kan ik niet ondebouwen. :mrgreen:
Op het schema van de knuisje voeding zit een ingang die een relais aanstuurt als daar DC staat, dit relais schakelt de voeding af. Die ingang van de beveiliging komt van de uitgang van de versterker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
De versterker schakelt nu af bij DC, netjes na de elco's zodat die ook nog niet net even kan doorreutelen om je $$ speakers te mollen.
Dat is lood om oud ijzer. Het duurt best wel een aantal seconden voordat die beveiliging in komt, afhankelijk van de grootte van de DC fout. De lading van de elco's is daarbij verwaarloosbaar. Persoonlijk schakel ik liever de hele versterker af bij een fout.

En dan nog iets, relais willen graag stroom schakelen om automatisch de contacten schoon te houden. Daar zijn ze op ontworpen. Bij een relais wat nooit schakelt, oxideren de contacten op den duur en kunnen slecht contact gaan maken. Heb je beslist een relais met vergulde contacten voor nodig. En niet een relais met een z.g.n. "gold flash". Daar van is het goudlaagje erg dun alleen bedoeld voor opslag.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door dre »

Barry2001 schreef:
dre schreef:
Is meten bij de uitgang en schakelen bij de voeding niet zoals het hoort dan?

Ik krijg niet helemaal binnen hoe de DC nu gemeten word,of gaat het zo snel naar de voeding terug?

En nee,dan kan ik niet ondebouwen. :mrgreen:
Op het schema van de knuisje voeding zit een ingang die een relais aanstuurt als daar DC staat, dit relais schakelt de voeding af. Die ingang van de beveiliging komt van de uitgang van de versterker.
dc.png
KIjken en lezen dus.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

dre schreef:
Barry2001 schreef:
dre schreef:
Is meten bij de uitgang en schakelen bij de voeding niet zoals het hoort dan?

Ik krijg niet helemaal binnen hoe de DC nu gemeten word,of gaat het zo snel naar de voeding terug?

En nee,dan kan ik niet ondebouwen. :mrgreen:
Op het schema van de knuisje voeding zit een ingang die een relais aanstuurt als daar DC staat, dit relais schakelt de voeding af. Die ingang van de beveiliging komt van de uitgang van de versterker.
dc.png
KIjken en lezen dus.... :mrgreen:
:goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Peter, wat is dan de gedachte om ze galvanisch te scheiden als ze al met de voedingslijnen gekoppeld zijn?
Op zich maakt dat natuurlijk niet zo uit. De gedachtegang van hoe ik het gedaan heb is meer het hele concept. Dus o.a. geen audio-signaaldraden terug naar de voeding. En het gegeven dat je op mijn manier zondemeer van een x-aantal versterkerprinten de DC parallel kunt zetten op 1 klik-aan-klik-uit zonder je druk te hoeven maken over de verdere lay-out van het aantal trafo's en voedingsprinten.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
De versterker schakelt nu af bij DC, netjes na de elco's zodat die ook nog niet net even kan doorreutelen om je $$ speakers te mollen.
Dat is lood om oud ijzer. Het duurt best wel een aantal seconden voordat die beveiliging in komt, afhankelijk van de grootte van de DC fout. De lading van de elco's is daarbij verwaarloosbaar. Persoonlijk schakel ik liever de hele versterker af bij een fout.

En dan nog iets, relais willen graag stroom schakelen om automatisch de contacten schoon te houden. Daar zijn ze op ontworpen. Bij een relais wat nooit schakelt, oxideren de contacten op den duur en kunnen slecht contact gaan maken. Heb je beslist een relais met vergulde contacten voor nodig. En niet een relais met een z.g.n. "gold flash". Daar van is het goudlaagje erg dun alleen bedoeld voor opslag.
Ok, het elco verhaal gaat dus niet op, duidelijk. Vind het ook de mooiste oplossing zo, ipv uitgang afschakelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Waarom duurt het trouwens een paar seconde bij DC Peter? Ik heb jou schema nog niet gezien Peter-pjotr, maar op die van knuistermans zie ik dat er protectiediodes zitten om de ingangen van de torren te beschermen die het relais aansturen, verder niets. Dit gaat toch direkt gebeuren bij DC?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Hoi Barry,

Hier het schema van de DC protectie zoals het op de versterkerprint zit:
DC-protection.gif
De DC protectie is op zich een laagdoorlaatfilter. De transistoren gaan geleiden bij een foutspanning van 1,1V. Afhankelijk van de grootte van de foutspanning zal die 1,1V dus snel (grote DC) of minder snel (kleine DC) bereikt worden. De ingangscondensatoren van de versterker vormen een hoogdoorlaat op 3 Hz. Ik heb de tijdconstante van de DC-prot zo gedimensioneerd dat hij zo snel mogelijk is maar nooit kan inschakelen op het audiosignaal zelf.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Ok duidelijk, daar is over nagedacht.. bij de oplossing van knuistermans moet er natuurlijk ook een tor worden open gestuurd, en zal het ook afhangen van hoe groot de DC is. Fraai ook de galvanisch gescheiden oplossing, door de opto's :goedzo:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door knuisje »

Ik heb het gedrag van de dc-protectie al eens eerder een keer gesimuleerd: klik.
Beide schakelingen zullen prima werken, neem je eigen voorkeur. Het is geen wedstrijd of zo. O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

I.d.d. er zijn 100 manieren om zoiets te implementeren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Barry2001 »

Pcies. Had al voor de knuisterman oplossing gekozen, met DC protectie op de voedingsprint. Prima, niks mis mee. Moet allemaal verder indalen voor het bouwen begint :-)
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door irribeo »

t Leuke werk zit erop helaas :)
Als de leds oplichten tijdens solderen, volgens mij zag ik dat, maar kijk inmiddels wat scheel, zijn ze dan kapot of bestaat er nog een kans dat ze mijn soldeerkunst overleeft hebben ?
Bijlagen
zbaca.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Ah!buis »

Is je soldeerbout niet geaard dan ? In dat geval kan een lekstroom, als je de print vasthoudt, idd wat doen oplichten.Maar link voor gevoelige onderdelen.
Zou ook nog kunnen met niet helemaal ontladen elco's, maar die zitten er zo te zien nog niet op.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door ds23man »

C23 en 24 zitten scheef op de rechterprint. Foei!!!!! :lol:
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door irribeo »

Oh toch niet helemaal ok dus haha, zit wel in geaard stopkontakt denk ik, ach op foto kan je zien aan welke kant t oplichtte, verste kant hihi, bout omhoog weggetrokken :D Gelukkig niet veel onderdelen in zilveren zakjes :D

schots en...ja daarom hier gepost, in die andere bouwdraad ben ik meteen als voorbeeld hoe t niet moet haha
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Zou hem eerst maar eens netjes afmaken. Maar dan zonder de LM3886 er in gesodderd. Spanning er op en op de op-amp moet dan netjes + en - 15V staan. Is dat ok en het LEDje brandt dan niet of heel flauw, dan heb je het stuk gemaakt door ESD of te heet poken :mrgreen:
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door nanko »

Als je zoals ik een zakje onderdelen opentrekt en de sticker op het zakje gebruikt om de juiste plaats te vinden kom je
een fout tegen.
Op het zakje 10 k en op die met 1K staat R30 , gelukkig begon ik met 1 K want 10K is fout
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Let ook op dat je de 1K, 1% en de 1K, 0,1% niet verwisselt! (1% heeft een bruin bandje op het einde en de 0,1% een paars bandje)
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door irribeo »

Dacht ik ook nog effe aan, als ze bij Mouser verkeerde stickertje op verkeerde zakje torren plakken of weerstandjes, ik zie gewoon niks aan die snoepjes, ja alleen dat sommige die ik heb uit de herfstcollectie komen en anderen uit de voorjaarscollectie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Altijd handig om bij de hand te hebben: http://www.michaels-electronics-lessons ... -code.html
nanko
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 18:08

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door nanko »

Als kleurenblinde gaan mijn versterkers niet werken als de stickers op de zakjes niet kloppen.......
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door cool »

Altijd componenten meten voordat je ze gaat monteren.Laatst van Farnell ook smd weerstanden gekregen maar de waarde op het zakje was een factor 10 hoger als wat erin zat....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door Pjotr »

Heb het even nagekeken. De waarden op het zakje kloppen wel maar de componentnummers niet! Dat is geen fout van Mouser maar een fout in de aangeleverde BOM bij Mouser. Knuisje doe er wat aan... :mrgreen:

Hou i.i.g. voor de zekerheid de BOM aan die bij de printen op papier kwam. Die klopt wel. En i.d.d. even nameten als je de kleuren niet lezen kunt.
Plaats reactie