Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Peter, wat is dan de gedachte om ze galvanisch te scheiden als ze al met de voedingslijnen gekoppeld zijn?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Op het schema van de knuisje voeding zit een ingang die een relais aanstuurt als daar DC staat, dit relais schakelt de voeding af. Die ingang van de beveiliging komt van de uitgang van de versterker.dre schreef:Is meten bij de uitgang en schakelen bij de voeding niet zoals het hoort dan?
Ik krijg niet helemaal binnen hoe de DC nu gemeten word,of gaat het zo snel naar de voeding terug?
En nee,dan kan ik niet ondebouwen.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dat is lood om oud ijzer. Het duurt best wel een aantal seconden voordat die beveiliging in komt, afhankelijk van de grootte van de DC fout. De lading van de elco's is daarbij verwaarloosbaar. Persoonlijk schakel ik liever de hele versterker af bij een fout.Barry2001 schreef:De versterker schakelt nu af bij DC, netjes na de elco's zodat die ook nog niet net even kan doorreutelen om je $$ speakers te mollen.
En dan nog iets, relais willen graag stroom schakelen om automatisch de contacten schoon te houden. Daar zijn ze op ontworpen. Bij een relais wat nooit schakelt, oxideren de contacten op den duur en kunnen slecht contact gaan maken. Heb je beslist een relais met vergulde contacten voor nodig. En niet een relais met een z.g.n. "gold flash". Daar van is het goudlaagje erg dun alleen bedoeld voor opslag.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
KIjken en lezen dus....Barry2001 schreef:Op het schema van de knuisje voeding zit een ingang die een relais aanstuurt als daar DC staat, dit relais schakelt de voeding af. Die ingang van de beveiliging komt van de uitgang van de versterker.dre schreef:Is meten bij de uitgang en schakelen bij de voeding niet zoals het hoort dan?
Ik krijg niet helemaal binnen hoe de DC nu gemeten word,of gaat het zo snel naar de voeding terug?
En nee,dan kan ik niet ondebouwen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
dre schreef:KIjken en lezen dus....Barry2001 schreef:Op het schema van de knuisje voeding zit een ingang die een relais aanstuurt als daar DC staat, dit relais schakelt de voeding af. Die ingang van de beveiliging komt van de uitgang van de versterker.dre schreef:Is meten bij de uitgang en schakelen bij de voeding niet zoals het hoort dan?
Ik krijg niet helemaal binnen hoe de DC nu gemeten word,of gaat het zo snel naar de voeding terug?
En nee,dan kan ik niet ondebouwen.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Op zich maakt dat natuurlijk niet zo uit. De gedachtegang van hoe ik het gedaan heb is meer het hele concept. Dus o.a. geen audio-signaaldraden terug naar de voeding. En het gegeven dat je op mijn manier zondemeer van een x-aantal versterkerprinten de DC parallel kunt zetten op 1 klik-aan-klik-uit zonder je druk te hoeven maken over de verdere lay-out van het aantal trafo's en voedingsprinten.knuisje schreef:Peter, wat is dan de gedachte om ze galvanisch te scheiden als ze al met de voedingslijnen gekoppeld zijn?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ok, het elco verhaal gaat dus niet op, duidelijk. Vind het ook de mooiste oplossing zo, ipv uitgang afschakelen.Pjotr schreef:Dat is lood om oud ijzer. Het duurt best wel een aantal seconden voordat die beveiliging in komt, afhankelijk van de grootte van de DC fout. De lading van de elco's is daarbij verwaarloosbaar. Persoonlijk schakel ik liever de hele versterker af bij een fout.Barry2001 schreef:De versterker schakelt nu af bij DC, netjes na de elco's zodat die ook nog niet net even kan doorreutelen om je $$ speakers te mollen.
En dan nog iets, relais willen graag stroom schakelen om automatisch de contacten schoon te houden. Daar zijn ze op ontworpen. Bij een relais wat nooit schakelt, oxideren de contacten op den duur en kunnen slecht contact gaan maken. Heb je beslist een relais met vergulde contacten voor nodig. En niet een relais met een z.g.n. "gold flash". Daar van is het goudlaagje erg dun alleen bedoeld voor opslag.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Waarom duurt het trouwens een paar seconde bij DC Peter? Ik heb jou schema nog niet gezien Peter-pjotr, maar op die van knuistermans zie ik dat er protectiediodes zitten om de ingangen van de torren te beschermen die het relais aansturen, verder niets. Dit gaat toch direkt gebeuren bij DC?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Hoi Barry,
Hier het schema van de DC protectie zoals het op de versterkerprint zit: De DC protectie is op zich een laagdoorlaatfilter. De transistoren gaan geleiden bij een foutspanning van 1,1V. Afhankelijk van de grootte van de foutspanning zal die 1,1V dus snel (grote DC) of minder snel (kleine DC) bereikt worden. De ingangscondensatoren van de versterker vormen een hoogdoorlaat op 3 Hz. Ik heb de tijdconstante van de DC-prot zo gedimensioneerd dat hij zo snel mogelijk is maar nooit kan inschakelen op het audiosignaal zelf.
Hier het schema van de DC protectie zoals het op de versterkerprint zit: De DC protectie is op zich een laagdoorlaatfilter. De transistoren gaan geleiden bij een foutspanning van 1,1V. Afhankelijk van de grootte van de foutspanning zal die 1,1V dus snel (grote DC) of minder snel (kleine DC) bereikt worden. De ingangscondensatoren van de versterker vormen een hoogdoorlaat op 3 Hz. Ik heb de tijdconstante van de DC-prot zo gedimensioneerd dat hij zo snel mogelijk is maar nooit kan inschakelen op het audiosignaal zelf.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ok duidelijk, daar is over nagedacht.. bij de oplossing van knuistermans moet er natuurlijk ook een tor worden open gestuurd, en zal het ook afhangen van hoe groot de DC is. Fraai ook de galvanisch gescheiden oplossing, door de opto's 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ik heb het gedrag van de dc-protectie al eens eerder een keer gesimuleerd: klik.
Beide schakelingen zullen prima werken, neem je eigen voorkeur. Het is geen wedstrijd of zo.
Beide schakelingen zullen prima werken, neem je eigen voorkeur. Het is geen wedstrijd of zo.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
I.d.d. er zijn 100 manieren om zoiets te implementeren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Pcies. Had al voor de knuisterman oplossing gekozen, met DC protectie op de voedingsprint. Prima, niks mis mee. Moet allemaal verder indalen voor het bouwen begint 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
t Leuke werk zit erop helaas 
Als de leds oplichten tijdens solderen, volgens mij zag ik dat, maar kijk inmiddels wat scheel, zijn ze dan kapot of bestaat er nog een kans dat ze mijn soldeerkunst overleeft hebben ?
Als de leds oplichten tijdens solderen, volgens mij zag ik dat, maar kijk inmiddels wat scheel, zijn ze dan kapot of bestaat er nog een kans dat ze mijn soldeerkunst overleeft hebben ?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Is je soldeerbout niet geaard dan ? In dat geval kan een lekstroom, als je de print vasthoudt, idd wat doen oplichten.Maar link voor gevoelige onderdelen.
Zou ook nog kunnen met niet helemaal ontladen elco's, maar die zitten er zo te zien nog niet op.
Anne
Zou ook nog kunnen met niet helemaal ontladen elco's, maar die zitten er zo te zien nog niet op.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
C23 en 24 zitten scheef op de rechterprint. Foei!!!!! 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Oh toch niet helemaal ok dus haha, zit wel in geaard stopkontakt denk ik, ach op foto kan je zien aan welke kant t oplichtte, verste kant hihi, bout omhoog weggetrokken
Gelukkig niet veel onderdelen in zilveren zakjes 
schots en...ja daarom hier gepost, in die andere bouwdraad ben ik meteen als voorbeeld hoe t niet moet haha
schots en...ja daarom hier gepost, in die andere bouwdraad ben ik meteen als voorbeeld hoe t niet moet haha
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zou hem eerst maar eens netjes afmaken. Maar dan zonder de LM3886 er in gesodderd. Spanning er op en op de op-amp moet dan netjes + en - 15V staan. Is dat ok en het LEDje brandt dan niet of heel flauw, dan heb je het stuk gemaakt door ESD of te heet poken 
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Als je zoals ik een zakje onderdelen opentrekt en de sticker op het zakje gebruikt om de juiste plaats te vinden kom je
een fout tegen.
Op het zakje 10 k en op die met 1K staat R30 , gelukkig begon ik met 1 K want 10K is fout
een fout tegen.
Op het zakje 10 k en op die met 1K staat R30 , gelukkig begon ik met 1 K want 10K is fout
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Let ook op dat je de 1K, 1% en de 1K, 0,1% niet verwisselt! (1% heeft een bruin bandje op het einde en de 0,1% een paars bandje)
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dacht ik ook nog effe aan, als ze bij Mouser verkeerde stickertje op verkeerde zakje torren plakken of weerstandjes, ik zie gewoon niks aan die snoepjes, ja alleen dat sommige die ik heb uit de herfstcollectie komen en anderen uit de voorjaarscollectie.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Altijd handig om bij de hand te hebben: http://www.michaels-electronics-lessons ... -code.html
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Als kleurenblinde gaan mijn versterkers niet werken als de stickers op de zakjes niet kloppen.......
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Altijd componenten meten voordat je ze gaat monteren.Laatst van Farnell ook smd weerstanden gekregen maar de waarde op het zakje was een factor 10 hoger als wat erin zat....
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Heb het even nagekeken. De waarden op het zakje kloppen wel maar de componentnummers niet! Dat is geen fout van Mouser maar een fout in de aangeleverde BOM bij Mouser. Knuisje doe er wat aan...
Hou i.i.g. voor de zekerheid de BOM aan die bij de printen op papier kwam. Die klopt wel. En i.d.d. even nameten als je de kleuren niet lezen kunt.
Hou i.i.g. voor de zekerheid de BOM aan die bij de printen op papier kwam. Die klopt wel. En i.d.d. even nameten als je de kleuren niet lezen kunt.
