Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Chris_T »

Hmm het gaat alle kanten op in dit topic, maar ach ik ben het wel gewend op ZBA. Chaotisch orde o.i.d. :lol:

Wat ik van de reacties over een aardscherm/statisch scherm begrijp, heeft dat voor audio geen zin?
Ik dacht namelijk dat zo'n wikkeling HF troep buiten hield (net als een netfilter).
T.o.v. een bloktrafo is dat toch een zwak punt bij een ringkern?

Op ringkerntrafo.nl wordt het volgende geschreven over zo'n scherm:
"Een ingebouwd statische afscherming wordt aangebracht tussen de primaire en secundaire wikkeling en heeft tot doel de capacitieve koppeling tussen de wikkelingen op te heffen. Hierdoor onstaat een sterke filterwerking voor hoogfrequent storingen van het electriciteitsnet"

Verder zit er nog een extra magnetisch scherm in de audiograde versie van Toroidy, maar heeft dat dan wel/meer zin?

Een trafo kap komt er sowieso overheen, al is het alleen om de mechanische brom te verminderen.
Maar als de bovenstaande extra's echt overbodig zijn, giet ik liever een gewone trafo in de kap.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door toetertje »

Amplimo made in china. Dacht dat dat bedrijfje bekend was geworden door het wikkelen van trafo's. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Kappa7 »

toetertje schreef:
Amplimo made in china. Dacht dat dat bedrijfje bekend was geworden door het wikkelen van trafo's. :mrgreen:
De goedkopere trafo's niet.die komen op specificatie uit China
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Henkjan »

ah, op George z'n telefoon zit de punt ook al zo dicht.op.de.spatiebalk :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Hebben we 't nu nog steeds over dezelfde 2x24V pakweg 120VA ringkern trafo?

Zo kritisch komt dat niet hoor, kies d'r één die past bij je budget en die voldoet aan de minimum eisen en daarmee is de keuze feitelijk gemaakt. Als je een beter gevoel krijgt bij een sticker die aangeeft dat een trafo 'designed for Audio' is, of als deze gewikkeld is met zwart ipv. transparant plastic, da's een geheel persoonlijke keuze.

Een dergelijke trafo zal echter geen aantoonbaar betere werking c.q. weergave van de versterker te zien geven.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Ik zit nog te denken aan lipo4 batterijen.

Maar dat is voor insiders. :rofl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door democles »

Alles goed, Sander?

Je bent weer lekker bezig,hier, en op DiyAudio :D

Trouwens even,, by the way,, de uitgangstrafo,s die ik gebruik voor mijn GU-50 gebakje,van Toroidy,, zijn inderdaad zwart verpakt,brommen niet,worden niet heet,voelen goed aan,degelijke bedrading , er komt ook nog aangenaam geluid uit :think: en kosten niet veel,wie verneukt wie nu, als het om prijs kwaliteit gaat?

Maar goed het ging hier geloof ik om de voedings- trafo,kan zijn dat daar veel verschil in kwaliteit in zit, ik weet het niet :D
lipo4 batterijen.
is dat met of zonder konijnen sticker? :rofl:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Chris_T »

democles schreef:
is dat met of zonder konijnen sticker? :rofl:
:mrgreen:
energizer_bunny.gif
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

democles schreef:
Je bent weer lekker bezig,hier, en op DiyAudio :D
Kijk, dat geeft de burger moed, ik denk maar steeds dat ik een roepende ben in de woestijn? :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Terug on topic, dit kwam ik ook tegen.
221002.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
Terug on topic, dit kwam ik ook tegen.
221002.jpg
Zoveel keus, zoveel opties, dit zijn echt 1st world problems hoor mannen ...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Er zijn mensen die er mogelijk 8 van die dingen gaan gebruiken, vandaar is even zoeken mogelijk interessant. :mrgreen:

Maak jij je dan maar zorgen om dit soort mensen. :rofl:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
Maak jij je dan maar zorgen om dit soort mensen. :rofl:
Da's vragen om een uitslaande brand als je 't mij vraagt? Guttegut, veel erger dan dit wordt 't niet, en dit is dan dezelfde meneer die op- en aanmerkingen heeft als ik aangeef dat ik graag minder van dit soort idioterie wil zien in een interessant topic.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Plaatje erbij voor de juiste beeldvorming ...

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Edit: foto gereduceerd tot URL ivm. het feit dat sommige forumleden onpasselijk werden van de aanblik van zo'n schoolvoorbeeld van hoe 't niet moet.
Laatst gewijzigd door SSassen op di 08 mar 2016, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door hannesie »

Tja, dan doe ik het netjes om het topic niet te zeer te vervuilen, kom jij dan op deze wijze aan. :boos: :boos: :boos: :boos:


Doe dat maar in je eigen Ladder topic, want we hebben nog niets gezien qua metingen.

Hij stond al in mijn ladder topic. :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Sorry Hans ... :hide:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gideon1990 »

een ladder DAC zo te zien? alsof je die ene nanovolt afwijking in die microseconde gaat horen :lol: maarja laten we het maar op transformators houden.

Wat ik belangrijk vind is dat ze veilig zijn, hoop dat die oostblok spullen een beetje degelijk gemaakt zijn
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Gideon1990 schreef:
Wat ik belangrijk vind is dat ze veilig zijn, hoop dat die oostblok spullen een beetje degelijk gemaakt zijn
Voldoen gewoon aan de geldende normen, dus maak je daar maar niet druk over. Uiteraard heb jij primair en secundair een zekering gebruikt, dus mocht het toch fout gaan, dan sneuvelt die als eerste, toch?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door democles »

hoop dat die Oostblok spullen een beetje degelijk gemaakt zijn
Moet je wel op rekenen!

Daarvoor ging je voor een ,,niet voldoen aan de specs,, naar een Siberisch kamp :o

Nu de landen een beetje los leven van de Russen zit dat nog steeds in het bloed gegoten,,nie goed,dan maar verrekken in 1 of ander Verweggistan Minsk gebied :hide:

Nee ,met de kwaliteit is niks mis :D

Vooral Pools koper,is geen bij elkaar gerecycled chinees spul,maar ze hebben daar hun eigen koper,komt dus niet van een vuilnisbelt!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door democles »

Laatst gewijzigd door democles op di 08 mar 2016, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

Ook al dubbel :o (en weggehaald =D> ), epidemie vandaag, je bent al de derde :shock:
democles schreef:
Vooral Pools koper,is geen bij elkaar gerecycled chinees spul,maar ze hebben daar hun eigen koper,komt dus niet van een vuilnisbelt!
We zitten wel met z'n allen op een berg sterrenafval :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door democles »

Sterrenafval oke,

Maar kopermijn of recycle is een verschil................ :mrgreen:

( He,Gees,ruik ik verbrande aardappelen of heb je weer een Chinese trafo op staan............ :mrgreen: )
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door rjmulder »

Komt dat koper niet gewoon bij het spoor vandaan :hide:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gideon1990 »

rjmulder schreef:
Komt dat koper niet gewoon bij het spoor vandaan :hide:
:rofl:

Ook secundair afzekeren?

Wat zijn überhaupt de vuistregels qua zekeringen voor dit soort transformator, tot nu toe was alles wat ik deed laag vermogen. Ik zou momenteel gaan voor primair een 1 tot 1.5A trage zekering voor een 160VA transformator
Plaats reactie