Het algemene transformator & co praat/discussie topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
Ik was ooit blond, dus ik vraag het maar. Waarom zou je geen ringkern willen?
En nu grijs? Ok, wat haarverf dan :mrgreen:

Ringkernen hebben een hoge koppelcapaciteit, al gauw zo'n 750pF - 1nF. Je krijgt daardoor een vrij hoge lekstroom wat je soms al voelt bij aanraken van de kast. Ik mat bij mijn CA zo'n 100uA. Is beslist een veilige waarde maar voor audio is het wel zaak om de kast te aarden dan i.v.m. eventuele brom. Een aardscherm doet daar niets aan, moet je evengoed de kast aarden. Houdt alleen de netstoring wat meer tegen. Bloktrafo's hebben een veel lagere koppelcapaciteit (<100pF) en speelt die lekstroom niet zo.

Maar ach, mijn CA speelt de sterren van de hemel met gewone standaard ringkerntrafo's :sure:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

Ik ben zelfs het grijze stadium voorbij. :p

Dank voor de uitleg Peter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
FR_Aad schreef:
Ik was ooit blond, dus ik vraag het maar. Waarom zou je geen ringkern willen?
En nu grijs? Ok, wat haarverf dan :mrgreen:

Ringkernen hebben een hoge koppelcapaciteit, al gauw zo'n 750pF - 1nF. Je krijgt daardoor een vrij hoge lekstroom wat je soms al voelt bij aanraken van de kast. Ik mat bij mijn CA zo'n 100uA. Is beslist een veilige waarde maar voor audio is het wel zaak om de kast te aarden dan i.v.m. eventuele brom. Een aardscherm doet daar niets aan, moet je evengoed de kast aarden. Houdt alleen de netstoring wat meer tegen. Bloktrafo's hebben een veel lagere koppelcapaciteit (<100pF) en speelt die lekstroom niet zo.

Maar ach, mijn CA speelt de sterren van de hemel met gewone standaard ringkerntrafo's :sure:
Dat is voor een voeding lijkt mij inderdaad van toepassing maar voor een UGT is die hoge koppelcapaciteit weer erg handig, geeft volgens mij een grotere band breedte als ik het tenminste goed van Menno begrepen heb.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

Pjotr schreef:
Maar ach, mijn CA speelt de sterren van de hemel met gewone standaard ringkerntrafo's :sure:
Of-te-wel, niet moeilijk doen en gewoon normale ringkerntrafo's (bij Conrad) bestellen?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door cool »

Bij Rs of farnell wel goedkoper, zeker per 10 st. Scheelt ca 10 eu per st dan.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door irribeo »

FR_Aad schreef:
Of hier:
http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTSA012 ... o-50V-/313

Is zo te zien flink goedkoper.
Helaas niet zo. Je moet wel gelijke trafo's vergelijken, dus bijvoorbeeld niet een 50v trafo vergelijken met een 300V trafo die ook nog extra (heater) wikkelingen heeft :) Daarnaast zijn verzendkosten bij Toroidy zelf 23 euro, bij TME 9.60.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

FR_Aad schreef:
Ik was ooit blond, dus ik vraag het maar. Waarom zou je geen ringkern willen?
Sommige houden misschien niet zo van het uitzicht, zien liever "echte" trafo's :lol:
En omdat die bij die Pool ook wel schappelijk geprijsd zijn, even laten zien.
Soms vind je ook spanningen/stromen die je net zoekt.
Anne
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

irribeo schreef:
FR_Aad schreef:
Of hier:
http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTSA012 ... o-50V-/313

Is zo te zien flink goedkoper.
Helaas niet zo. Je moet wel gelijke trafo's vergelijken, dus bijvoorbeeld niet een 50v trafo vergelijken met een 300V trafo die ook nog extra (heater) wikkelingen heeft :) Daarnaast zijn verzendkosten bij Toroidy zelf 23 euro, bij TME 9.60.
OK, het lijkt op mijn telefoon dat TME heeft geen Audio Grade 2x24v 120VA heeft. Vanavond nog eens kijken.
Aan de andere kant, de Pjotr versterker klinkt met standaard trafo's prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

FR_Aad schreef:
...............Aan de andere kant, de Pjotr versterker klinkt met standaard trafo's prima.
Sure :sure: Een aardscherm komt uit de medische wereld. Dient eigenlijk als extra beschermlaag voor de veiligheid. Qua storing houdt het alleen de common mode storing tegen, de differential mode storing niet. Die fietst er vrolijk door de magnetische koppeling doorheen. En die differential mode storing is het meest voorkomende (in/uit schakelen van apparaten). Een aardscherm is alleen voor puristen en dan alleen dat scherm dan aan aarde leggen. Heeft alleen (theoretisch) effect als alle andere aangesloten bronnen net zo zijn uitgevoerd. Ergens een Y-condensatortje en het zinloos. En wat ik onder "audio grade" moet verstaan is mij ook niet duidelijk.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door transplanum »

Bij "audio grade" kun je ook aan de flux dichtheid denken.
De meeste ringkernen zijn denk ik op 1,7T tot 1,88T berekend en ik ken een wikkellaar ( een Nederlander) die zijn trafo's op 1,2T berekend.
Of dat verstandig is laat ik maar even in het midden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door pappaleo »

transplanum schreef:
Bij "audio grade" kun je ook aan de flux dichtheid denken.
De meeste ringkernen zijn denk ik op 1,7T tot 1,88T berekend en ik ken een wikkellaar ( een Nederlander) die zijn trafo's op 1,2T berekend.
Of dat verstandig is laat ik maar even in het midden.
Zou je toch voor ons, eenvoudige ZBA stervelingen, op aarde willen neerdalen en ons verklaren wat aan een ringkerntrafowikkeling een hogere of lagere fluxdichtheid tot gevolg heeft en waarom een trafo met een hogere of lagere fluxdichtheid meer of minder geschikt zou zijn om als voedingstrafo voor audio toepassingen ingezet te worden?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Leeuwarden »

Is vrij simpel hoor... Fluxdichtheid is de magnetische flux die door de oppervlakte-eenheid vloeit van een plat vlak.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Is vrij simpel hoor... Fluxdichtheid is de magnetische flux die door de oppervlakte-eenheid vloeit van een plat vlak.
Potverdorie, heb je een curcus electronica gedaan Jan? Indrukwekkend :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door pappaleo »

Leeuwarden schreef:
Is vrij simpel hoor... Fluxdichtheid is de magnetische flux die door de oppervlakte-eenheid vloeit van een plat vlak.
Ja, maar dat vroeg ik niet. :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door SSassen »

En wat Peter zegt onderschrijf ik volledig, zo'n statisch scherm is leuk in de medische hoek, als de hele OK is uitgerust met dergelijke voorzieningen, voor audio heeft 't ook zeker nut, maar is geen noodzaak, als je d'r vervolgens een niet medisch netfilter in klust ben je overigens weer terug bij af.

Wat in mijn optiek wel zin heeft is zo'n nette diepgetrokken stalen afdekkap en dan je trafo ingieten en in een vacuumzak vacuum trekken, dan ben je én eventuele brom op termijn kwijt én je hebt een stuk extra afscherming én de trafo koelt beter en 't ziet er natuurlijk erg netjes uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Pjotr »

transplanum schreef:
Bij "audio grade" kun je ook aan de flux dichtheid denken.
De meeste ringkernen zijn denk ik op 1,7T tot 1,88T berekend en ik ken een wikkellaar ( een Nederlander) die zijn trafo's op 1,2T berekend.
Of dat verstandig is laat ik maar even in het midden.
Fluxdichtheid is meestal gedimensioneerd op ca 1,2T - 1,4T piek met een overspanningsmarge van minimaal 10%. Ga je hoger dan wordt de nullaststroom behoorlijk hoger en de trafo bij nullast al behoorlijk warm. Die standaard van Block die ik had liggen worden in het geheel niet warm en bij vollast sinus in 4 ohm een tiental minuten een beetje lauw warm.

Mechanische brom, ook op termijn, heb ik bij goede merkringkernen nog niet meegemaakt. In de versterker die ik bij de brainstorm heb gebouwd, is geen spoortje brom te vinden t.g.v. de trafo's in het uitgangssignaal.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gideon1990 »

Ik twijfel nog een beetje,

voor dat tientje (door shipping) verschil een trafo van 20 euro bestellen uit polen (TME en dickbest voor de rest van de componenten) of gewoon niet zeuren en alles bij ome dick bestellen (alhoewel dick niet meer de eigenaar is)

paar euro besparen en vervolgens met een prut trafo zitten is ook weer zoiets :?
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door irribeo »

Dit is een draadje over Toroidy, TME verkoopt alleen buizen voedingstrafos en buizen uitgangstrafos van Toroidy, geen van die zijn 20 euro en enige vergelijkbare dat Best verkoopt is die "AE" van 50 euro, die ik gewoon zou kopen dan.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door transplanum »

Ik had het over een ringkern. Voor een EI ligt die een stuk lager want het materiaal is ook stukken minder.
Pjotr schreef:
transplanum schreef:
Bij "audio grade" kun je ook aan de flux dichtheid denken.
De meeste ringkernen zijn denk ik op 1,7T tot 1,88T berekend en ik ken een wikkellaar ( een Nederlander) die zijn trafo's op 1,2T berekend.
Of dat verstandig is laat ik maar even in het midden.
Fluxdichtheid is meestal gedimensioneerd op ca 1,2T - 1,4T piek met een overspanningsmarge van minimaal 10%. Ga je hoger dan wordt de nullaststroom behoorlijk hoger en de trafo bij nullast al behoorlijk warm. Die standaard van Block die ik had liggen worden in het geheel niet warm en bij vollast sinus in 4 ohm een tiental minuten een beetje lauw warm.

Mechanische brom, ook op termijn, heb ik bij goede merkringkernen nog niet meegemaakt. In de versterker die ik bij de brainstorm heb gebouwd, is geen spoortje brom te vinden t.g.v. de trafo's in het uitgangssignaal.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gideon1990 »

http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=16060
Dickbest

en ik zie net dat die wat ik zag niet van toroidy zijn maar van indel
http://www.tme.eu/nl/details/tst150w_2x ... tst160012/
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door FR_Aad »

Amplino is toch ook wel ok? In ieder geval niet te duur.
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... 120va.html
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door AatV »

Wel leuk, de term "audio grade". Lijkt me dat dit gebruikt wordt als er niet voldaan wordt aan medische eisen, laat staan milspecs. Om het nu als kwaliteitscriterium te gebruiken... :-"

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door ds23man »

Al twee pagina's vol over een ringkerntrafo. :shock: :shock:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Gideon1990 »

hmmm, spot net op de foto van de dickbest site dat die transformator ook gewoon van dat "Indel" merk is. Als dat het geval is dan betaal ik liever 10 euro extra verzendkosten maar heb ik de trafo voor 20 euro minder (of zelfs voor 2 euro ofzo meer een 200VA ipv 160)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Toroidy audio ringkern trafo kwaliteit?

Bericht door Ah!buis »

irribeo schreef:
Dit is een draadje over Toroidy, TME verkoopt alleen buizen voedingstrafos en buizen uitgangstrafos van Toroidy, geen van die zijn 20 euro en enige vergelijkbare dat Best verkoopt is die "AE" van 50 euro, die ik gewoon zou kopen dan.
Bij TME.nl hebben ze geen voedinstrafo's voor buizen.Maar TME.pl heeft wel de INDEL trafo's voor buizen.
http://www.tme.eu/pl/details/tsl200_001 ... iem/indel/
Anne
Plaats reactie