TDA7293 Parallel New SET Amp Het Bastogne Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Zonder externe voeding werkt de 0404 niet
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Vandaar dat de voeding erbij zit :D Altijd verdacht. Zal er wat spullen voor bestellen, XLR stekkers enzo, doe daar normaal hier niks mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Zonder externe voeding werkt de 0404 niet
Bij mij deed ie dat wel. Denk dat je USB poort dan te weinig levert
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Tnx! Erg content mee, loop er al zo lang tegenaan dat ik die dingen hier niet kan meten, ben met de 300B SE eindtrap zelfs al eens naar Dalojan in Oosterwolde gekacheld om ze daar te meten :mrgreen: Zag er allemaal goed uit trouwens.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Kappa7 schreef:
Zonder externe voeding werkt de 0404 niet
Bij mij deed ie dat wel. Denk dat je USB poort dan te weinig levert
Had jij niet net een ander type uit de serie?
De kleinere versies uit de serie kunnen wel p USB draaien maar de 0404 niet.
Staat ook in de specs vermeld meen ik me te herinneren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Ik heb de 0404 ook gehad, in de witte uitvoering. Die heeft Hans een paar jaar geleden van mij overgenomen. Voor het echte versterker meetwerk heb ik de Audiphile192 PCI kaart in de PC en voor de laptop voor speakermetingen de EMU Tracker. De 0404 was dus overcompleet. Maar je hebt denk ik gelijk en moest hij op een externe voeding.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Ik zie zo even geen verschil tussen de uitvoeringen, die van mij is een groene :?: Blauw zie ik ook wel en wit ... kan ook gewoon hetzelfde ding zijn dat in verschillende kleuren uitgekomen is. Zo aan de buitenkant, in- en uitgangen te zien zijn ze gelijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door ds23man »

Over topicvervuiling gesproken.........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Zijn ook gelijk. De witte is de Macfiele uitvoering, was destijds wat op voorraad was bij Feedback en even duur als de blauw/goen/grijze :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Enkele bedenkingen :-s
C-mos ingangen nooit open laten.
Zou C6 anders zetten.
Ipv die drie dikke 150 Ω weerstanden misschien een (of twee in serie) NTC's , minder plaats nodig.
En dan de stijg- daal-tijd :-$
Anne
Het heeft even geduurd maar nu ik thuis zit en de verbouwing van mijn ouders huis wat minder aandacht vraagt heb ik eindelijk weer tijd om met dit project verder te gaan.

Als eerste maar weer verder met de soft start.
De voorgestelde aanpassingen zijn door gevoerd.
Voor de NTC's heb ik 4x de B57238S0100M000 gebruikt.
Geen idee of dit voldoende is maar heb deze ergens in een Ebay ontwerp zien staan. Hopelijk is het voldoende.

Eerst maar weer even het schema wat ik nu gebruikt heb.
Schema.PNG
En dat zal er ongeveer zo uit gaan zien.
3D.PNG
En hier is het Gerber.
Gerber.PNG
Verder hadden we tussen de bedrijven door nog een Elco plankje gemaakt.
Voor de test ga ik met 1 plank werken maar zit er aan te denken om voor de definitive uitvoering nog een tweede plank er bij te maken met de zelfde capaciteit.
P1070270.JPG
Volgende stap zal worden om het geheel op de plank te maken en wat te gaan testen.
Mogelijk morgen meer.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Barry2001 »

Old school die laatste print :rock: met de dremel, niks mis mee, vaak zo gedaan.

Je layout, waar dient C3 voor? Als dit bedoelt is voor de regulator, ook bij de regulator plaatsen, bungelt er een beetje bij zo, doet niet veel. Of als ontkoppeling voor de voeding van de 4027, dan daar plaatsen. Beter is het misschien om er gewoon 1 bij te plaatsen. Elco's komt minder kritisch, maar die 100nF's direkt op het te ontkoppelen object plaatsen.

Er gaat iets mis met de footprint van Q1, BC547. Je hebt de collector aan gnd hangen, moet emitter zijn. Q2 BC557 idem, zit verkeerd om.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Vind dat je hier wel griezelig kleine kruipafstanden tussen de 230V en het laagspanningsgedeelte aangehouden hebt. Is ook geen safe relais daarvoor.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door ds23man »

Kijk, het is altijd leuk dat mensen alles zelf willen bouwen, maar soms is het beter om naar een K&K product te grijpen:

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=1474

Tegen die prijs kan je niet opbouwen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door ray5150 »

Op ebay heb je voor een knaak een keurige elco print.
Dan vind ik het weer zonde om dan zelf weer iets te gaan frobelen...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Op ebay heb je voor een knaak een keurige elco print.
Dan vind ik het weer zonde om dan zelf weer iets te gaan frobelen...
Deze opmerking snap ik niet helemaal.
Jij doet immers niet anders alleen frommel jij je printen in een bad om het overtolligekoper weg te halen en ik gebruik daar een proxon tool voor.
Wat is het verschil. :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Kijk, het is altijd leuk dat mensen alles zelf willen bouwen, maar soms is het beter om naar een K&K product te grijpen:

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=1474

Tegen die prijs kan je niet opbouwen.
MTB momentje :lagge:
f794efde4cb110f02eacf8ec417fb81e.jpg
f794efde4cb110f02eacf8ec417fb81e.jpg (6.83 KiB) 391 keer bekeken
Maar je hebt gelijk hier kan je niet zelf tegen op bouwen.
Maar hoe heet dit forum ook alweer??
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door FR_Aad »

De Hypex wc-eend :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door dre »

:lagge:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door knuisje »

:lagge:
wceend.jpg
wceend.jpg (8.88 KiB) 360 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Afbeelding

Vind dat je hier wel griezelig kleine kruipafstanden tussen de 230V en het laagspanningsgedeelte aangehouden hebt. Is ook geen safe relais daarvoor.
Die kruip afstand bedoel je waarschijnlijk bij het relais maar die zouden volgens de data sheet moeten voldoen.
Waarom voldoen deze volgens jou niet?
mis ik iets?
https://www.findernet.com/media/series/55/EN/S55EN.pdf
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

? :shock: :lol:
wceend.jpg
wceend.jpg (7.27 KiB) 349 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Pjotr schreef:
Vind dat je hier wel griezelig kleine kruipafstanden tussen de 230V en het laagspanningsgedeelte aangehouden hebt. Is ook geen safe relais daarvoor.
Die kruip afstand bedoel je waarschijnlijk bij het relais maar die zouden volgens de data sheet moeten voldoen.
Waarom voldoen deze volgens jou niet?
mis ik iets?
https://www.findernet.com/media/series/55/EN/S55EN.pdf
Was ook m'n eerste bedenking, relais hebben meestal een grotere afstand spoel-kontakten.Zo iets,
RelCnt.png
RelCnt.png (2.33 KiB) 345 keer bekeken
Maar finder zegt goed voor 4kV, lijkt in orde, toch niet ruim, die afstand 8-[
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
mis ik iets?
Ja, de fundamentele regels: Kruipafstand minimaal 8mm, Isolation Class: Class II

Een testspanning van 4kV is niet voldoende Anne. Kruipafsand en isolatieklasse houdt ook rekening met vervuiling (stof) en gebruiksomstandigheden. Tussen het net en wat je aan kunt raken moet altijd klasse 2 zijn, oftewel dubbel geïsoleerd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TDA7293 Parallel New SET Amp

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
Op ebay heb je voor een knaak een keurige elco print.
Dan vind ik het weer zonde om dan zelf weer iets te gaan frobelen...
Deze opmerking snap ik niet helemaal.
Jij doet immers niet anders alleen frommel jij je printen in een bad om het overtolligekoper weg te halen en ik gebruik daar een proxon tool voor.
Wat is het verschil. :sure:
Wel pluspunten omdat je een Proxxon hebt gebruikt ipv een Dremel. :lol:
Plaats reactie