Demo aan de ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Ja dit is m. (zie topic,,Ladder+++,,)


Heb dit ding uit nieuwsgierigheid aangeschaft,als tussendoor projectje,tot ik mijn spieren weer op dreef heb,om met het laatste buizenprojectje verder te gaan............... :mrgreen:

Wat doen we eerst :think:

De voeding :!:

Gelijk maar twee Salas BIB shunt,s in elkaar geknutseld,je kunt er ook gelijk een trafo van 2x 7,5v aan knutselen en gaan met die banaan,maar heb gemerkt (zie mijn AD1865 DAC projectjes)

dat een voeding een DAC maakt of breekt.

Gelezen van anderen,dat het ook uitmaakt bij deze DAC.

Dus bouwen maar.......... :mrgreen:

Print gemaakt voor 2x 15v trafo,s,een batterijtje elco,s er bij en twee printjes gemaakt voor de Shunt voedingen van + en - 12v.
Bijlagen
DSC01855.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Leuk, ben benieuwd naar je ervaringen. :kwijl:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

De voedingen getest, verlopen in het begin in de orde van 10mV,maar als de shunt weerstanden op temperatuur zijn staat de 12v..... :mrgreen:

Op deze site staat het een en ander beschreven: http://www.dimdim.gr/diyaudio/soekris-d ... -r-2r-dac/

En deze site: https://hifiduino.wordpress.com/

Of op DIY Audio,,genoeg te lezen................. :mrgreen:

Voor de Salas voeding, zie bijgevoegde PDF bestand.

De +12v van de DAC trekt 180mA,de min 12v, 60mA.

De shuntvoedingen heb ik daar op aangepast.

De batterij elco,s (9x Pannasonic FC 1800 uF ,had ik nog van een ander projecje)

Dat was het eerst in vogelvlucht,,de rest volgt.................... :mrgreen:
Bijlagen
BIBguideRev2.pdf
(1.79 MiB) 3102 keer gedownload
DSC01870.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Barry2001 »

Was nog niet helemaal wakker, ik las 'Demo is ladder ZAT!" :D

Maar bijzonder interessant, ik ga het volgen. Volg nog niet helemaal wat je me de voeding aan het doen bent, maar dat ligt aan mij, zal me eerst eens wat gaan inlezen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Netjes de voeding is al mooi gelukt :goedzo:
Ik ga dit zeker volgen.
Zit helemaal in de lijn hoe ik dit zelf ook zou willen bouwen. :kwijl:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door cve »

Wat is de reden dat je voor de salas gekozen hebt?

Co
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

cve schreef:
Wat is de reden dat je voor de salas gekozen hebt?

Co
Lagere ruis en doet het in heel veel situaties gewoon erg goed.
Een shunt voeding is vaak net ff mooier van klank.

Op voor mijn beurt gesproken. :hide:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door cve »

Kappa7 schreef:
cve schreef:
Wat is de reden dat je voor de salas gekozen hebt?

Co
Lagere ruis en doet het in heel veel situaties gewoon erg goed.
Een shunt voeding is vaak net ff mooier van klank.

Op voor mijn beurt gesproken. :hide:
Of het mooier klinkt weet ik niet, maar inefficient is het wel en beperkt.

Co, vandaag extra zuinig.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Ik voel een lader DAC shootout aankomen. :yeah:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door cve »

Kappa7 schreef:
Ik voel een lader DAC shootout aankomen. :yeah:
Altijd mooi! :goedzo: Maar voorlopig is Hans de enige die hem aan de praat heeft.

Co
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Vandaag staat in het teken van fine tunen van de Salas shunt voedingen.

Wat doet zo,n ding nu eigenlijk?

De salas shunt bestaat ui twee delen,een gedeelte wat er voor zorgt dat de voeding een constante stroom geeft en een gedeelte dat de spanning constant houd.

De regelaar heeft standaard 100mA meer nodig voor zich zelf ,om goed te werken.

Dus, stel je schakeling, die je wild voeden trekt 60mA,dan zal de regelaar 60+100mA= 160mA moeten leveren om goed te werken.

Controleren of de schakeling goed werkt doe je zo.

Sluit een weerstand aan op de uitgang,die de 60mA simuleerd., wet van OHM I=U/R,......... 0,06= 12/R (hier 12 Volt)............ dus 12/0,06= 200 ohm (3 of 5W,wordt warm)

Stel eerst de spanning in met de potmeter (R205),hier op 12v.

Meet de spanning over R101 of bij negatieve spanning over R201 (dezelfde weerstand in de schakeling)

Als spanning meet ik 1,16V over de weerstand deel dit door de weerstandswaarde (12ohm) en je krijgt 96mA.

Niet genoeg dus,moest minimaal 160mA zijn!!

Daarom een weerstand van 12 ohm parralel gezet over de 12 ohm weerstand om uit te komen op 6 ohm.

Weer de spanning gemeten over de weerstand,,nu 0,96v gedeeld door de weerstandswaarde (6 ohm) en ik krijg 160 mA,

100mA meer als gevraagd dus goed............ :mrgreen:


Nu had ik gelezen dat 200 of 250 mA meer, nog beter is,nadeel is dat je dan veel warmte voor de Fet,s en de weerstand verstookt.

Daarom eerst maar eens 100mA meer.


Genoeg theorie,wat ik nog net snap :think:

Nu is het wachten op een nieuwe Odroid U3 die in bestelling is,voordat de boel getest wordt....................... :mrgreen:
Bijlagen
DSC0181.jpg
Salas shunt pos. en neg..png
DSC01872.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Even een pas momentje vandaag. :)

Tussen mijn ,,hamster stash,, een geschikte behuizing gevonden en dan maar even passen en meten..................... :mrgreen:

Wat moet er nog meer in?
-USB naar I2S print
- Odroid U3
-Voeding voor Odroid
- Wat touwtjes en kabeltjes
-Beslag (in/ uitgangen,net entre,netwerk aansluiting,aan uit knop,com poort,volume pot)
-plaatwerk
- USB schijf

Morgen komt de Odroid binnen :kwijl:
Nu nog een paar female/female jumper kabels regelen ,ergens :?

De 3,3v Salas shunt print(links onder) is voor de DIYink USB naar I2S print en de I2S isolator op de DAC print........ :mrgreen:
Bijlagen
DSC01877.JPG
DSC01875.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Je kunt met die USB naar I2S ook nog wel stapelen, dan heb je mogelijk een korter draadje naar de aansluiting, maar waar wil je de uitgang voor de DAC, en moeten die voedingen op dat plaatje blijven?
Ze nemen zo meer plaats in, en de DAC roteren en dan naar boven (op de foto dan :lol:)

Ik probeer zomaar wat mee te denken. :hide:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Bedankt voor het mee denken Hans :D

De USB/I2s print gaat op het lege vlak tussen de DAC en de 3,3v voeding (vrij korte aansluitingen tot op de DAC),de Odroid naar het vlak boven de DAC en de USB schijf komt op een ,,gerubbert,, plateautje(tegen de trillingen)

Alle aansluitingen komen op de achterwand (waar de DAC staat,bij de eerste foto kijk je tegen de achterkant) verbindingen kort dus.

De bodem is nu nog van karton,deze vervang ik door 3mm alu plaat........... :mrgreen:

Verder staan de trafo,s zo het verste bij de DAC vandaan en de net entre ook dus O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Vandaag de Odroid U3 binnen gekregen =P~

Max2play op een micro SD geschoten en een,,dirty rotten,, houtje touwtje opstelling gemaakt.................. :mrgreen:

Alle spanningen gecontroleerd.

De Diyink USB/I2S omzetter er tussen gezet.

En ingelogd via web interfase op de Odroid..................en dat werkt in 1 keer \:D/ \:D/

Speelt via USB schijf,300GB aan muziek in 6min ingescand. :lagge:

Nog geen muziek uit de DAC geprobeerd,doen we morgen wel,maar de lock led op de DAC locked....................... :yeah:

En de hele handel is te bedienen via tablet,werkt ook :yeah:

Hans,een vraagje

Op welke USB kaart setting moet ik max2play instellen?..... :-s
Bijlagen
DSC01878.JPG
DSC01879.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Als ik het goed heb, heb je deze usb omzetter.
cm.JPG
Dan moet er iets dergelijks hier verschijnen bij de laatste versies van Max2play.
usb.JPG
Ik heb er dan nu even de een goedkope usb> s/pdif er tussen, maar het werkt.
Het kan zijn dat er een optie niet werkt, en dan even wat anderen proberen.
Je weet het zekerder als er dit verschijnt.
suc.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Bedankt Hans,zal het morgen even proberen :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Vandaag het glaswerk er aan geknoopt en de boel speelt :yeah: :yeah: :yeah:

Wel even wennen,dit is wel heel iets anders,scherpte is afwezig,geen pijn in mijn oren,lekker relaxed.

Dacht eerst,deze dac mag wel een voorversterker achter,met het volume op max net genoeg om het op straat te kunnen horen :?

Foutje........... :mrgreen:

Kwam er achter ,al bedienend via de web interface van logitech, dat het volume op 1/2 stond ER IS DUS MEER.......... :mrgreen:

Dan maar even een pondje meer slager,gaan met die banaan. :rock: :rock: :rock:

Nu jij nog Co, de mijne doet het :wink:
Bijlagen
DSC01882.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Kappa7 »

Ha Demo dat is mooi gelukt. :goedzo:
Nu nog even een huisje zoeken voor het verhaal.
Maar wat ik mij af vraag.
Kan je de volume regeling ook uitschakelen van de ladder dac?
En had je nog veranderingen in het geluidsbeeld waargenomen na dat je het volume maximaal had gezet?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door cve »

Nu jij nog Co, de mijne doet het :wink:
Het wachten is op berichten uit Pisa. Maar hannesie heeft al een alternatief in gedachten.
Die van mij doet het wel hoor, groene led knippert vrolijk en wacht op signaal. :lol:

Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Kan je de volume regeling ook uitschakelen van de ladder dac?
En had je nog veranderingen in het geluidsbeeld waargenomen na dat je het volume maximaal had gezet?
Het is mogelijk de volume regeling op de server zo te zetten dat hij bit-perfect, = 100% het signaal afgeeft naar de VV.
vol1.JPG
vol2.JPG

De volume regeling verschijnt dan ook niet in of op je tablet/telefoon, c.q. afstandsbediening.
Naar mijn beste weten zal het best wel wat schelen of je harder of zachter speelt, dat is ook niet anders als bij andere DAC 's.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Kappa7 schreef:
Ha Demo dat is mooi gelukt. :goedzo:
Nu nog even een huisje zoeken voor het verhaal.
Maar wat ik mij af vraag.
Kan je de volume regeling ook uitschakelen van de ladder dac?
En had je nog veranderingen in het geluidsbeeld waargenomen na dat je het volume maximaal had gezet?
Even geprobeerd,dat wat Hans schreef,over de volume uitschakelen op de Logitech server.

Ik hoor weinig verschil.

De DAC zelf kun je ook nog regelen,door een 10K pot aan te sluiten,dit nog niet geprobeerd.

Tot nu toe klinkt het nog het beste met de volume regeling van de server op 90/100% en het volume regelen met de voorversterker pot.

Maar moet nog meer luisteren voor een verder oordeel.

Moet zo wie zo wennen aan deze dac,de bas is niet echt prominent aanwezig,maar wel gedetailleerd . En mid mag wel wat vetter.

Maar misschien denk ik er wel anders over als ik meer geluisterd heb,de boel wat meer ingebrand is, of met een ander filter.

Voor nu geen straf om naar te luisteren.................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Hebben we nog plannen?............. :mrgreen:

Jawel,

Ga eerst de batterij elco,s vervangen door een ander bordje ,,14 i.p.v. 9 elco,s.

Dan uiteraard een tijd luisteren.

Als tweede de positieve Salas shunt voeding voorzien van een Sanyo Oscon condensator.

En als derde,misschien de 1,2 en de 3,3v regelaars op de DAC voorzien van een extra elco.

En uiteraard kijken of ik het voor elkaar krijg, er een ander filter in te schieten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Oke, stap 1

Meer elco,s in de voeding.

En hoe klinkt dat?

Beter,als je al van beter kunt spreken,het klinkt vriendelijk relaxed,analoog,meer bas en mid,,allemaal termen die in me op komen,puur subjectief dus............. :mrgreen:

Even verder genieten. :wink:
Bijlagen
DSC01883.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Vandaag de Silmic2 eindelco,s in de Salas shunt,s vervangen door Sanyo Oscons klinkt beter,minder rommelig,meer gefocust................. :mrgreen:

Bij zangstemmen hoorde ik nog iets van een plastic afdronkje in het mid hoog.

Verdacht de bypass condensator van de elco bank er van, er uit met die russiche PEP dingen en twee kleine pio,s er in gezet probleem opgelost,alles klinkt smooth.

Dit alles n.a.v. mijn subjectieve waarneming en mening............. :mrgreen:
Bijlagen
DSC01884.JPG
DSC01885.JPG
Plaats reactie