Vandaag staat in het teken van fine tunen van de Salas shunt voedingen.
Wat doet zo,n ding nu eigenlijk?
De salas shunt bestaat ui twee delen,een gedeelte wat er voor zorgt dat de voeding een constante stroom geeft en een gedeelte dat de spanning constant houd.
De regelaar heeft standaard 100mA meer nodig voor zich zelf ,om goed te werken.
Dus, stel je schakeling, die je wild voeden trekt 60mA,dan zal de regelaar 60+100mA= 160mA moeten leveren om goed te werken.
Controleren of de schakeling goed werkt doe je zo.
Sluit een weerstand aan op de uitgang,die de 60mA simuleerd., wet van OHM I=U/R,......... 0,06= 12/R (hier 12 Volt)............ dus 12/0,06= 200 ohm (3 of 5W,wordt warm)
Stel eerst de spanning in met de potmeter (R205),hier op 12v.
Meet de spanning over R101 of bij negatieve spanning over R201 (dezelfde weerstand in de schakeling)
Als spanning meet ik 1,16V over de weerstand deel dit door de weerstandswaarde (12ohm) en je krijgt 96mA.
Niet genoeg dus,moest minimaal 160mA zijn!!
Daarom een weerstand van 12 ohm parralel gezet over de 12 ohm weerstand om uit te komen op 6 ohm.
Weer de spanning gemeten over de weerstand,,nu 0,96v gedeeld door de weerstandswaarde (6 ohm) en ik krijg 160 mA,
100mA meer als gevraagd dus goed............
Nu had ik gelezen dat 200 of 250 mA meer, nog beter is,nadeel is dat je dan veel warmte voor de Fet,s en de weerstand verstookt.
Daarom eerst maar eens 100mA meer.
Genoeg theorie,wat ik nog net snap
Nu is het wachten op een nieuwe Odroid U3 die in bestelling is,voordat de boel getest wordt.......................