Zeker, dat is een hele zinvolle schakeling voor deze versterker (Figure 3). Dan heb je niet die enorme bak aan elco's nodig en kan je daar mooie Mundorfs MLytic of iets dergelijks voor nemen.ray5150 schreef:Zou het bij deze versterker ook zin hebben om een capaciteits-vermenigvuldiger te gebruiken, zoals hier beschreven door Rod Elliott ?
http://sound.westhost.com/project15.htm
Dat zou een heleboel schelen in kosten en omvang.
Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Moderator: Beheerdersteam
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Mundorf? Volgens mij zijn Leidse flessen zijn weer helemaal im schwung. 
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Doe 't dan goed, Leidsche flessends23man schreef:Mundorf? Volgens mij zijn Leidse flessen zijn weer helemaal im schwung.
Alleen de inhoud trekt me niet zo
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Deze heb ik een aantal keren in handen gehad toen ik voor het Universiteitsmuseum Groningen werkte:
http://www.denachtvankunstenwetenschap. ... stratingh/
http://www.denachtvankunstenwetenschap. ... stratingh/
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Dat is meer een primitieve gestabiliseerde voeding maar dan ongestabiliseerdjeroen_d schreef:Zeker, dat is een hele zinvolle schakeling voor deze versterker (Figure 3). Dan heb je niet die enorme bak aan elco's nodig en kan je daar mooie Mundorfs MLytic of iets dergelijks voor nemen.ray5150 schreef:Zou het bij deze versterker ook zin hebben om een capaciteits-vermenigvuldiger te gebruiken, zoals hier beschreven door Rod Elliott ?
http://sound.westhost.com/project15.htm
Dat zou een heleboel schelen in kosten en omvang.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Denk ik toch niet. Hooguit schilderen ze hun naam er opray5150 schreef:Mundorf maakt ook elco's, Peter.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Inderdaad, een andere sticker, of behuizing om een al bestaand product, vervolgens de prijs met een factor x (5...100x?) verhogen, da's makkelijk verdiend.Pjotr schreef:Denk ik toch niet. Hooguit schilderen ze hun naam er opray5150 schreef:Mundorf maakt ook elco's, Peter.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Zou best kunnen, ik heb geen idee of ze die dingen inkopen of zelf maken.
En wat dan nog, pak je een Elna, BC, Nippon C, Sprague, Panasonic, Rubycon, of wat dan ook, 't zal toch wel werken...
En wat dan nog, pak je een Elna, BC, Nippon C, Sprague, Panasonic, Rubycon, of wat dan ook, 't zal toch wel werken...
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Bert is al flink voorzien 
Maar dat elektronisch filtergeval zou ik van zijn levensdagen toch niet in een versterkervoeding willen hebben. Dat is leuk voor een buizen VV die weinig stroom trekt en met voldoende spanningsheadroom, maar meer ook niet. Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Maar dat elektronisch filtergeval zou ik van zijn levensdagen toch niet in een versterkervoeding willen hebben. Dat is leuk voor een buizen VV die weinig stroom trekt en met voldoende spanningsheadroom, maar meer ook niet. Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Zou hier nog wat mee aan te vangen zijn? 
48 volt, maar enkel, dus alleen + en -. Daar zou wel 2 x 24 volt van te maken zijn?
48 volt, maar enkel, dus alleen + en -. Daar zou wel 2 x 24 volt van te maken zijn?
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Misschien even een eigen topic voor aanmaken.ief schreef:Zou hier nog wat mee aan te vangen zijn?
48 volt, maar enkel, dus alleen + en -. Daar zou wel 2 x 24 volt van te maken zijn?
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Ja ja, was vooral door

Ik dacht, had ik niet zo'n dingPjotr schreef:Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Het is geen gestabiliseerde voeding. Bij grote stromen daalt de spanning lekker mee, net als bij een normale voeding alleen dan zonder dat de rippelspanning noemenswaardig stijgt. Het circuit is vooral bedoeld voor een klasse A versterker. Met een klasse B is het niet aan te bevelen omdat de piekstromen veel te groot zijn.Pjotr schreef:Bert is al flink voorzien
Maar dat elektronisch filtergeval zou ik van zijn levensdagen toch niet in een versterkervoeding willen hebben. Dat is leuk voor een buizen VV die weinig stroom trekt en met voldoende spanningsheadroom, maar meer ook niet. Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Met een complementaire klasse-A varieert de stroom ook tussen 0 en 2x I_bias, alleen dan om de bias instelling heen. Het ding is géén spoel maar een soort van regelkraantje en persoonlijk heb ik liever geen kraantje in de voeding tenzij dat echt goed gedaan wordt.jeroen_d schreef:Het is geen gestabiliseerde voeding. Bij grote stromen daalt de spanning lekker mee, net als bij een normale voeding alleen dan zonder dat de rippelspanning noemenswaardig stijgt. Het circuit is vooral bedoeld voor een klasse A versterker. Met een klasse B is het niet aan te bevelen omdat de piekstromen veel te groot zijn.Pjotr schreef:Bert is al flink voorzien
Maar dat elektronisch filtergeval zou ik van zijn levensdagen toch niet in een versterkervoeding willen hebben. Dat is leuk voor een buizen VV die weinig stroom trekt en met voldoende spanningsheadroom, maar meer ook niet. Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 apr 2015, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Ok, maar dan nog heb je daar een choke naar de voeding of een stroombron. En die onderdrukken inherent al de rimpel stevig. Alleen als er een weerstand naar de voeding gebruikt wordt moet de voeding goed schoon zijn.jeroen_d schreef:Excuus, ik ging uit van single ended klasse A.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Daar heb je echt niet zoveel farad voor nodig. In mijn single ended klasse A versterker zit toch maar 58uF en ik heb geen brom op de uitgang....jeroen_d schreef:Excuus, ik ging uit van single ended klasse A.
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Jawel, maar die staat waarschijnlijk op 300 - 500 volt 
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
In de Car-audio kun je heeeeeele grote elco's vinden.. Die dingen zijn ook al geschikt voor ca 15V dus voor deze toepassing helemaal op zijn plaats, gok ik..
Passen ook wel mooi in zo'n plexiglas behuizing:
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1597 ... itor-b.jpg
(eventueel ook zonder metertje te koop)
Of nog groter (10 Farad!!)
http://img0121.popscreencdn.com/1813710 ... power-.jpg
Kees
Passen ook wel mooi in zo'n plexiglas behuizing:
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1597 ... itor-b.jpg
(eventueel ook zonder metertje te koop)
Of nog groter (10 Farad!!)
http://img0121.popscreencdn.com/1813710 ... power-.jpg
Kees
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Goede opmerking van Pjotr!
De energie-inhoud (in joules uitgedrukt) van een elco van 58uF bij 450 Volt is zelfs iets hoger dan die van elco van 18.000uF bij 25 Volt.
groet,
Aat
De energie-inhoud (in joules uitgedrukt) van een elco van 58uF bij 450 Volt is zelfs iets hoger dan die van elco van 18.000uF bij 25 Volt.
groet,
Aat
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Die heeft wel een hoog "With Love From Russia" gehalte Kees 
Meen dat op diyaudio.com die ook met succes gebruikt zijn. Enige nadeel is hun beperkte spanningstolerantie en je dus erg moet uitkijken als de voeding met trafo niet belast is. Overigens halen die Supercaps bij lange na niet de lage ESR van gewone elco's.
Meen dat op diyaudio.com die ook met succes gebruikt zijn. Enige nadeel is hun beperkte spanningstolerantie en je dus erg moet uitkijken als de voeding met trafo niet belast is. Overigens halen die Supercaps bij lange na niet de lage ESR van gewone elco's.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Russia?? Dat kwartje valt even niet bij mij
Maar die voeding is in dit geval een beetje bijzaak.. een stroombegrensde min of meer gestabiliseerde voeding moet prima in staat zijn om de elco's op nivo te houden.
Is het mogelijk om in combinatie met een paar goede C's de ESR van het geheel weer op orde te krijgen? Voor de grote klappen wat langer gaan duren hebben die C's het al gedeeltelijk opgevangen en kan die dikke langzame elco er zo achteraan reutelen..dacht ik zo..
In het orginele ontwerp zaten een paar dikke loodaccu's.. Dat zijn ook niet de snelsten.. Ik moet zeggen dat ik nog geen combinatie gezien heb van verschillende soorten accu's. Nu weet ik ook niet welke soorten de snelste zijn...
Kees
Maar die voeding is in dit geval een beetje bijzaak.. een stroombegrensde min of meer gestabiliseerde voeding moet prima in staat zijn om de elco's op nivo te houden.
Is het mogelijk om in combinatie met een paar goede C's de ESR van het geheel weer op orde te krijgen? Voor de grote klappen wat langer gaan duren hebben die C's het al gedeeltelijk opgevangen en kan die dikke langzame elco er zo achteraan reutelen..dacht ik zo..
In het orginele ontwerp zaten een paar dikke loodaccu's.. Dat zijn ook niet de snelsten.. Ik moet zeggen dat ik nog geen combinatie gezien heb van verschillende soorten accu's. Nu weet ik ook niet welke soorten de snelste zijn...
Kees
Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'
Mwah het blijft allemaal een beetje moeilijk doen. Ik had er destijds niet zoveel in zitten: 60.000 uF (4x15.00uF) per kant en had geen last van brom. En zeg nou zelf, moderne elco's zijn lang zo groot niet meer.
