Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
Zou het bij deze versterker ook zin hebben om een capaciteits-vermenigvuldiger te gebruiken, zoals hier beschreven door Rod Elliott ?
http://sound.westhost.com/project15.htm

Dat zou een heleboel schelen in kosten en omvang.
Zeker, dat is een hele zinvolle schakeling voor deze versterker (Figure 3). Dan heb je niet die enorme bak aan elco's nodig en kan je daar mooie Mundorfs MLytic of iets dergelijks voor nemen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

Mundorf? Volgens mij zijn Leidse flessen zijn weer helemaal im schwung. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Mundorf? Volgens mij zijn Leidse flessen zijn weer helemaal im schwung. :lol:
Doe 't dan goed, Leidsche flessen :shock:
Alleen de inhoud trekt me niet zo :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

Deze heb ik een aantal keren in handen gehad toen ik voor het Universiteitsmuseum Groningen werkte:

http://www.denachtvankunstenwetenschap. ... stratingh/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
ray5150 schreef:
Zou het bij deze versterker ook zin hebben om een capaciteits-vermenigvuldiger te gebruiken, zoals hier beschreven door Rod Elliott ?
http://sound.westhost.com/project15.htm

Dat zou een heleboel schelen in kosten en omvang.
Zeker, dat is een hele zinvolle schakeling voor deze versterker (Figure 3). Dan heb je niet die enorme bak aan elco's nodig en kan je daar mooie Mundorfs MLytic of iets dergelijks voor nemen.
Dat is meer een primitieve gestabiliseerde voeding maar dan ongestabiliseerd :D Waar het om gaat bij de flinke elco's is hun energiereserve. Ga je vooral merken in het basbereik. En een transistor heeft nu eenmaal géén energiereserve! Leuk dan die met 100Hz ratelende bassen, NOT! En wat "mooie Mundorfs" nu in een voeding te zoeken hebben... :? Die horen in fancy luidsprekers.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Mundorf maakt ook elco's, Peter. :hide:
Denk ik toch niet. Hooguit schilderen ze hun naam er op :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Mundorf maakt ook elco's, Peter. :hide:
Denk ik toch niet. Hooguit schilderen ze hun naam er op :D
Inderdaad, een andere sticker, of behuizing om een al bestaand product, vervolgens de prijs met een factor x (5...100x?) verhogen, da's makkelijk verdiend.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ray5150 »

Zou best kunnen, ik heb geen idee of ze die dingen inkopen of zelf maken.
En wat dan nog, pak je een Elna, BC, Nippon C, Sprague, Panasonic, Rubycon, of wat dan ook, 't zal toch wel werken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Bert is al flink voorzien :D

Maar dat elektronisch filtergeval zou ik van zijn levensdagen toch niet in een versterkervoeding willen hebben. Dat is leuk voor een buizen VV die weinig stroom trekt en met voldoende spanningsheadroom, maar meer ook niet. Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ief »

Zou hier nog wat mee aan te vangen zijn? :)

48 volt, maar enkel, dus alleen + en -. Daar zou wel 2 x 24 volt van te maken zijn?
Bijlagen
Loooood zwaar
Loooood zwaar
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Kappa7 »

ief schreef:
Zou hier nog wat mee aan te vangen zijn? :)

48 volt, maar enkel, dus alleen + en -. Daar zou wel 2 x 24 volt van te maken zijn?
Misschien even een eigen topic voor aanmaken.
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door ief »

Ja ja, was vooral door
Pjotr schreef:
Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Ik dacht, had ik niet zo'n ding :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Bert is al flink voorzien :D

Maar dat elektronisch filtergeval zou ik van zijn levensdagen toch niet in een versterkervoeding willen hebben. Dat is leuk voor een buizen VV die weinig stroom trekt en met voldoende spanningsheadroom, maar meer ook niet. Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Het is geen gestabiliseerde voeding. Bij grote stromen daalt de spanning lekker mee, net als bij een normale voeding alleen dan zonder dat de rippelspanning noemenswaardig stijgt. Het circuit is vooral bedoeld voor een klasse A versterker. Met een klasse B is het niet aan te bevelen omdat de piekstromen veel te groot zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Pjotr schreef:
Bert is al flink voorzien :D

Maar dat elektronisch filtergeval zou ik van zijn levensdagen toch niet in een versterkervoeding willen hebben. Dat is leuk voor een buizen VV die weinig stroom trekt en met voldoende spanningsheadroom, maar meer ook niet. Voor een echte gestabiliseerde voeding komt wel wat meer kijken.
Het is geen gestabiliseerde voeding. Bij grote stromen daalt de spanning lekker mee, net als bij een normale voeding alleen dan zonder dat de rippelspanning noemenswaardig stijgt. Het circuit is vooral bedoeld voor een klasse A versterker. Met een klasse B is het niet aan te bevelen omdat de piekstromen veel te groot zijn.
Met een complementaire klasse-A varieert de stroom ook tussen 0 en 2x I_bias, alleen dan om de bias instelling heen. Het ding is géén spoel maar een soort van regelkraantje en persoonlijk heb ik liever geen kraantje in de voeding tenzij dat echt goed gedaan wordt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 apr 2015, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door jeroen_d »

Excuus, ik ging uit van single ended klasse A.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Excuus, ik ging uit van single ended klasse A.
Ok, maar dan nog heb je daar een choke naar de voeding of een stroombron. En die onderdrukken inherent al de rimpel stevig. Alleen als er een weerstand naar de voeding gebruikt wordt moet de voeding goed schoon zijn.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door molekuul »

jeroen_d schreef:
Excuus, ik ging uit van single ended klasse A.
Daar heb je echt niet zoveel farad voor nodig. In mijn single ended klasse A versterker zit toch maar 58uF en ik heb geen brom op de uitgang....:mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar die staat waarschijnlijk op 300 - 500 volt :D
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

In de Car-audio kun je heeeeeele grote elco's vinden.. Die dingen zijn ook al geschikt voor ca 15V dus voor deze toepassing helemaal op zijn plaats, gok ik..
Passen ook wel mooi in zo'n plexiglas behuizing:
http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1597 ... itor-b.jpg
(eventueel ook zonder metertje te koop)
Of nog groter (10 Farad!!)
http://img0121.popscreencdn.com/1813710 ... power-.jpg
Kees
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door AatV »

Goede opmerking van Pjotr!
De energie-inhoud (in joules uitgedrukt) van een elco van 58uF bij 450 Volt is zelfs iets hoger dan die van elco van 18.000uF bij 25 Volt.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Die heeft wel een hoog "With Love From Russia" gehalte Kees :D

Meen dat op diyaudio.com die ook met succes gebruikt zijn. Enige nadeel is hun beperkte spanningstolerantie en je dus erg moet uitkijken als de voeding met trafo niet belast is. Overigens halen die Supercaps bij lange na niet de lage ESR van gewone elco's.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door audiomanics »

Russia?? Dat kwartje valt even niet bij mij :roll:
Maar die voeding is in dit geval een beetje bijzaak.. een stroombegrensde min of meer gestabiliseerde voeding moet prima in staat zijn om de elco's op nivo te houden.
Is het mogelijk om in combinatie met een paar goede C's de ESR van het geheel weer op orde te krijgen? Voor de grote klappen wat langer gaan duren hebben die C's het al gedeeltelijk opgevangen en kan die dikke langzame elco er zo achteraan reutelen..dacht ik zo..
In het orginele ontwerp zaten een paar dikke loodaccu's.. Dat zijn ook niet de snelsten.. Ik moet zeggen dat ik nog geen combinatie gezien heb van verschillende soorten accu's. Nu weet ik ook niet welke soorten de snelste zijn...

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Second opinion Hiraga 'Le Monstre'

Bericht door Pjotr »

Mwah het blijft allemaal een beetje moeilijk doen. Ik had er destijds niet zoveel in zitten: 60.000 uF (4x15.00uF) per kant en had geen last van brom. En zeg nou zelf, moderne elco's zijn lang zo groot niet meer.
Plaats reactie