Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Je zou evt nog een stukje 4mm mdf op de bovenkant kunnen plakken. Dat scheelt je straks een hoop schuurwerk.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Gaaf project, helemaal als eerste bouw...
Waar komt je naam vandaan?
Waar komt je naam vandaan?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Het kwam gewoon in me op...
Maar je zou er achter kunnen zoeken EllipsVORmprojectA
Niet zo spannend dus
Maar je zou er achter kunnen zoeken EllipsVORmprojectA
Niet zo spannend dus
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
+1FR_Aad schreef:Je zou evt nog een stukje 4mm mdf op de bovenkant kunnen plakken. Dat scheelt je straks een hoop schuurwerk.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Ray en Aad, bedankt voor de tip, maar ik ga plamuren en schuren. Met een laag 4mm mdf erop, zit de tweeter wel erg ver van de bovenkant. Misschien ga ik er later spijt van krijgen, maar ik blijf nu ff mijn plannetje volgen. 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Inderdaad. Hoeveel plamuur je er ook opsmeert en hoe lang je ook schuurt, die naad blijft er doorheen komen.rodi schreef:Misschien ga ik er later spijt van krijgen...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Of je laat een melkglazenplaatje slijpen, zie je er ook niets meer van.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
4 mmrodi schreef:Met een laag 4mm mdf erop, zit de tweeter wel erg ver van de bovenkant.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Een laagje mdf lijkt me ook een goed idee, zo zonde als je die kopse kanten er nog doorheen ziet. Het mdf kan je met overmaat zagen en dan met een kopieerfrees op maat maken nadat je het erop hebt geplakt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Kan er gelijk een mooi hangplantje op.ds23man schreef:Of je laat een melkglazenplaatje slijpen, zie je er ook niets meer van.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Maar...maar..maar...ik heb ook de frontjes die er tegen aan komen al gemaakt.
Is er een manier die dunner is als 4mm om de naden weg te werken?
Anders wordt het denk ik echt een mooi haakkleedje met een plantje erop.
Is er een manier die dunner is als 4mm om de naden weg te werken?
Anders wordt het denk ik echt een mooi haakkleedje met een plantje erop.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Dan moet je al snel aan epoxy met glasvezel gaan denken, hoop werk vooral het schuren.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Da's toch niet zon punt? Als je een afkant of afrondfrees langs dat 4mm plaatje haalt, dan sluit het gewoon aan.rodi schreef:Maar...maar..maar...ik heb ook de frontjes die er tegen aan komen al gemaakt.![]()
Is er een manier die dunner is als 4mm om de naden weg te werken?
Anders wordt het denk ik echt een mooi haakkleedje met een plantje erop.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
die kopse kanten is in dit geval geen mdf dus zal waarschijnlijk wel wat meevallen (denk ik dan) wel zou ik er nog een paar lagen grondverf op zetten.
Als ik naar de foto's kijk zijn de kasten nog niet mooi 'vol' geverfd en goedkoopste/makkelijkste manier is om dat met grondverf te doen.
Gewoon net zo lang laag op zetten tot alle nerven in het hout mooi vol zijn en je als je gaat schuren wat met grondverf echt supermakkelijk gaat een mooi egaal oppervlak krijgt.
Wat je ook nog kunt doen is om door de volgende laag grondverf een drupje van een of andere kleur te gooien zodat je niet steeds met wit op wit bezig bent en je bij het schuren ook drekt ziet waar je er doorheen gaat.
Als ik naar de foto's kijk zijn de kasten nog niet mooi 'vol' geverfd en goedkoopste/makkelijkste manier is om dat met grondverf te doen.
Gewoon net zo lang laag op zetten tot alle nerven in het hout mooi vol zijn en je als je gaat schuren wat met grondverf echt supermakkelijk gaat een mooi egaal oppervlak krijgt.
Wat je ook nog kunt doen is om door de volgende laag grondverf een drupje van een of andere kleur te gooien zodat je niet steeds met wit op wit bezig bent en je bij het schuren ook drekt ziet waar je er doorheen gaat.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Toch nog eens wat over na gedacht en het oorspronkelijke speakermodel wat ik wilde kopen wat de b&w 804. Daar is de bovenkant ook bol. Of zo'n schuin kantje zoals bij de concerto's van Tony Gee vind ik ook erg sjiek.
Raden jullie zoals hrscharft ook aan om eerst de boel nog dikker in de lak te zetten voordat ik ga plamuren?
Raden jullie zoals hrscharft ook aan om eerst de boel nog dikker in de lak te zetten voordat ik ga plamuren?
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
maar, wel in laagjes opbouwen. niet in één keer een dikke laag, anders kan de grondlak niet goed uitharden.
Gewoon dunne laagjes, net zolang totdat het hout niet meer zuigt.
Gewoon dunne laagjes, net zolang totdat het hout niet meer zuigt.
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
En werk in kleurtjes om en om wit/roze dan kun je mooi zien waar je bij het schuren tussen de lagen weer door je laag heen gaat (dat betekent dus dat daar nog een bult zit)
Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm
Als in: Anyway, mooi project en prettig dat je je vorderingen zo deelt met het forum!rodi schreef:Er is inmiddels ook een naam voor mijn speakers bij me te binnen geschoten: "Evora"![]()
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Volgens mij kan je bij modelbouw zaken ook dunner MDF krijgen van 1-2mm dikte...
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Quartel kan het leveren, maar niet uit voorraad.Walt schreef:Volgens mij kan je bij modelbouw zaken ook dunner MDF krijgen van 1-2mm dikte...
http://www.quartel.nl/webshop/productbr ... eyword=MDF
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Met een plaatje mdf erop verplaats je het probleem naar de zijkant......
Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Daar zou ik dan een hele pot rood voor moeten kopen. Of z.s.m. rode bieten eten en daarvan een drupje gebruiken.hrscharft schreef:En werk in kleurtjes om en om wit/roze dan kun je mooi zien waar je bij het schuren tussen de lagen weer door je laag heen gaat (dat betekent dus dat daar nog een bult zit)
De naam kwam in me op na wat spelen met afkortingen, maar bedacht me ook dat er een Lotus is met die naam. Ik vind de auto niet supermooi, de naam wel.markbakk schreef:Als in:rodi schreef:Er is inmiddels ook een naam voor mijn speakers bij me te binnen geschoten: "Evora"![]()
plaatje
Anyway, mooi project en prettig dat je je vorderingen zo deelt met het forum!
En ik vind het leuk om de bouw te delen met gelijkgestemden, aangezien er nagenoeg niemand in mijn omgeving is die zelf speakers en andere dingen maakt.
Hoewel ik het soms minder leuk vind als ik tips krijg waardoor ik zaken moet veranderen. Maar dat ligt aan mij, ik hou niet zo van verandering. Uiteindelijk wordt het resultaat wel veel mooier, dus ik ben er achteraf dan wel blij mee. Zonder het forum zouden mijn speakers uiteindelijk toch veel minder mooi worden en qua klank zal het denk ik nog wel meer schelen!
Ik denk dat ik 4mm mdf koop en dit van een mooi schuin kantje voorzie. Ik heb een frees met een instelbare voet. Ik maak de schuine kant zo groot mogelijk, zodat het zo min mogelijk opvalt. Bij 1-2mm is de hoek zo klein dat dit denk ik niet mooi is. Ik heb zelfs nog een plaatje 6mm overwogen, heb ik namelijk nog liggen.Walt schreef:Volgens mij kan je bij modelbouw zaken ook dunner MDF krijgen van 1-2mm dikte...
Ondertussen heb ik de speakers voor de 2e keer in de grondlak gezet, de nerven zijn nu al veel minder zichtbaar. Ik denk dat de volgende stap nu het plamuren van de bovenkant is, zodat ik daar het plaatje 4mm goed op kan plakken. Ik twijfel tussen houtlijm en Bison polymax. Polymax lijmt alles, maar blijft flexibel. Van houtlijm weet ik niet of dit lijmt op grondlak, maar dit wordt wel knetterhard en heeft dus qua eindresultaat mijn voorkeur. Dus kan ik houtlijm gebruiken?
En na het plamuren wordt het weer een zwaar klusje om de 2 grote speakerkasten van een kleine 30kg uit de studeerkamer(die nu even verfhok is geworden) naar beneden tillen voordat ik ga frezen...
