Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Je zou evt nog een stukje 4mm mdf op de bovenkant kunnen plakken. Dat scheelt je straks een hoop schuurwerk.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Douwe84 »

Gaaf project, helemaal als eerste bouw...

Waar komt je naam vandaan?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Het kwam gewoon in me op...

Maar je zou er achter kunnen zoeken EllipsVORmprojectA

Niet zo spannend dus
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

FR_Aad schreef:
Je zou evt nog een stukje 4mm mdf op de bovenkant kunnen plakken. Dat scheelt je straks een hoop schuurwerk.
+1
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ray en Aad, bedankt voor de tip, maar ik ga plamuren en schuren. Met een laag 4mm mdf erop, zit de tweeter wel erg ver van de bovenkant. Misschien ga ik er later spijt van krijgen, maar ik blijf nu ff mijn plannetje volgen. :oops:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door pappaleo »

rodi schreef:
Misschien ga ik er later spijt van krijgen...
Inderdaad. Hoeveel plamuur je er ook opsmeert en hoe lang je ook schuurt, die naad blijft er doorheen komen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Of je laat een melkglazenplaatje slijpen, zie je er ook niets meer van.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door SARK »

rodi schreef:
Met een laag 4mm mdf erop, zit de tweeter wel erg ver van de bovenkant.
4 mm :-s als je dat nu mooi afrondt/afschuint met een frees dan valt dit echt niet meer op, ik kan nu al vertellen dat het iig vele malen minder op zal vallen als de naden die je terug zal zien komen op de bovenkant :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Jag »

Een laagje mdf lijkt me ook een goed idee, zo zonde als je die kopse kanten er nog doorheen ziet. Het mdf kan je met overmaat zagen en dan met een kopieerfrees op maat maken nadat je het erop hebt geplakt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Of je laat een melkglazenplaatje slijpen, zie je er ook niets meer van.
Kan er gelijk een mooi hangplantje op.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Psies, vrouwtje ook weer blij..... :lol:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Maar...maar..maar...ik heb ook de frontjes die er tegen aan komen al gemaakt. :?

Is er een manier die dunner is als 4mm om de naden weg te werken?

Anders wordt het denk ik echt een mooi haakkleedje met een plantje erop. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Dan moet je al snel aan epoxy met glasvezel gaan denken, hoop werk vooral het schuren.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Jag »

rodi schreef:
Maar...maar..maar...ik heb ook de frontjes die er tegen aan komen al gemaakt. :?

Is er een manier die dunner is als 4mm om de naden weg te werken?

Anders wordt het denk ik echt een mooi haakkleedje met een plantje erop. :lol:
Da's toch niet zon punt? Als je een afkant of afrondfrees langs dat 4mm plaatje haalt, dan sluit het gewoon aan.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Of heeeel licht afschuinen?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

die kopse kanten is in dit geval geen mdf dus zal waarschijnlijk wel wat meevallen (denk ik dan) wel zou ik er nog een paar lagen grondverf op zetten.
Als ik naar de foto's kijk zijn de kasten nog niet mooi 'vol' geverfd en goedkoopste/makkelijkste manier is om dat met grondverf te doen.
Gewoon net zo lang laag op zetten tot alle nerven in het hout mooi vol zijn en je als je gaat schuren wat met grondverf echt supermakkelijk gaat een mooi egaal oppervlak krijgt.

Wat je ook nog kunt doen is om door de volgende laag grondverf een drupje van een of andere kleur te gooien zodat je niet steeds met wit op wit bezig bent en je bij het schuren ook drekt ziet waar je er doorheen gaat.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Toch nog eens wat over na gedacht en het oorspronkelijke speakermodel wat ik wilde kopen wat de b&w 804. Daar is de bovenkant ook bol. Of zo'n schuin kantje zoals bij de concerto's van Tony Gee vind ik ook erg sjiek.

Raden jullie zoals hrscharft ook aan om eerst de boel nog dikker in de lak te zetten voordat ik ga plamuren?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Ja.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ray5150 »

maar, wel in laagjes opbouwen. niet in één keer een dikke laag, anders kan de grondlak niet goed uitharden.
Gewoon dunne laagjes, net zolang totdat het hout niet meer zuigt.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door hrscharft »

En werk in kleurtjes om en om wit/roze dan kun je mooi zien waar je bij het schuren tussen de lagen weer door je laag heen gaat (dat betekent dus dat daar nog een bult zit)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn eerste bouwproject: 3weg in ellipsvorm

Bericht door markbakk »

rodi schreef:
Er is inmiddels ook een naam voor mijn speakers bij me te binnen geschoten: "Evora" :D
Als in:
Lotus-Evora-GTE-China-Edition.jpg
Anyway, mooi project en prettig dat je je vorderingen zo deelt met het forum!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Volgens mij kan je bij modelbouw zaken ook dunner MDF krijgen van 1-2mm dikte...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door FR_Aad »

Walt schreef:
Volgens mij kan je bij modelbouw zaken ook dunner MDF krijgen van 1-2mm dikte...
Quartel kan het leveren, maar niet uit voorraad.
http://www.quartel.nl/webshop/productbr ... eyword=MDF
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door ds23man »

Met een plaatje mdf erop verplaats je het probleem naar de zijkant......
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

hrscharft schreef:
En werk in kleurtjes om en om wit/roze dan kun je mooi zien waar je bij het schuren tussen de lagen weer door je laag heen gaat (dat betekent dus dat daar nog een bult zit)
Daar zou ik dan een hele pot rood voor moeten kopen. Of z.s.m. rode bieten eten en daarvan een drupje gebruiken. :D
markbakk schreef:
rodi schreef:
Er is inmiddels ook een naam voor mijn speakers bij me te binnen geschoten: "Evora" :D
Als in:
plaatje

Anyway, mooi project en prettig dat je je vorderingen zo deelt met het forum!
De naam kwam in me op na wat spelen met afkortingen, maar bedacht me ook dat er een Lotus is met die naam. Ik vind de auto niet supermooi, de naam wel.
En ik vind het leuk om de bouw te delen met gelijkgestemden, aangezien er nagenoeg niemand in mijn omgeving is die zelf speakers en andere dingen maakt.
Hoewel ik het soms minder leuk vind als ik tips krijg waardoor ik zaken moet veranderen. Maar dat ligt aan mij, ik hou niet zo van verandering. Uiteindelijk wordt het resultaat wel veel mooier, dus ik ben er achteraf dan wel blij mee. Zonder het forum zouden mijn speakers uiteindelijk toch veel minder mooi worden en qua klank zal het denk ik nog wel meer schelen! :D
Walt schreef:
Volgens mij kan je bij modelbouw zaken ook dunner MDF krijgen van 1-2mm dikte...
Ik denk dat ik 4mm mdf koop en dit van een mooi schuin kantje voorzie. Ik heb een frees met een instelbare voet. Ik maak de schuine kant zo groot mogelijk, zodat het zo min mogelijk opvalt. Bij 1-2mm is de hoek zo klein dat dit denk ik niet mooi is. Ik heb zelfs nog een plaatje 6mm overwogen, heb ik namelijk nog liggen.

Ondertussen heb ik de speakers voor de 2e keer in de grondlak gezet, de nerven zijn nu al veel minder zichtbaar.
IMG_1137 - kopie.JPG
IMG_1138 - kopie.JPG
IMG_1139 - kopie.JPG
IMG_1145 - kopie.JPG
Ik denk dat de volgende stap nu het plamuren van de bovenkant is, zodat ik daar het plaatje 4mm goed op kan plakken. Ik twijfel tussen houtlijm en Bison polymax. Polymax lijmt alles, maar blijft flexibel. Van houtlijm weet ik niet of dit lijmt op grondlak, maar dit wordt wel knetterhard en heeft dus qua eindresultaat mijn voorkeur. Dus kan ik houtlijm gebruiken?

En na het plamuren wordt het weer een zwaar klusje om de 2 grote speakerkasten van een kleine 30kg uit de studeerkamer(die nu even verfhok is geworden) naar beneden tillen voordat ik ga frezen... :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”