in dit topic stel ik me voor. Ik ben na diverse speakers geluisterd te hebben in hifizaken bij speakerland beland om daar te luisteren naar zelfbouwspeakers. Na een gezellige middag ben ik zwaar onder de indruk van de Vertigo. Echter wil ik een andere kast bouwen in de vorm van een ellips. Zie bijlage voor een impressie.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een aantal vragen.
De originele vertigo heeft als netto inhoud voor de baskast 50liter.Qua vorm wil ik de speaker zo slank mogelijk krijgen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen om een speaker met lengte 36cm en breedte ongeveer 24cm. Met de hoogte twijfel ik nog wat. 50liter geeft 109cm hoog, 47liter geeft 104cm hoog en 45liter geeft 100cm hoog. De grootste inhoud haalt de laagste frequenties, de kleinste heeft een grotere WAF. Ik vraag me echter af of ik het verschil ga horen. Zie frequentieplots als bijlage. 50l is groen, 47l is oranje en 45l is rood. Naar mijn idee zijn het marginale verschillen, maar ik zo het zonde vinden als ik de goede basis die de vertigo is ga verpesten door alleen al de kastinhoud aan te passen. Wat is hierin jullie advies?
Over het algemeen luister ik niet hard, maar een beetje volume op zijn tijd moet kunnen. Ook bij speakerland heb ik de boel niet hard gezet, omdat mijn oren daar dan aan gaan wennen en ik niet meer objectief zou luisteren. Als bijlage een plot van de conusuitslag bij ingangsvermogen 20w. Dan krijg ik een geluidsdruk van 100dB volgens winisd. Dit is natuurlijk in een geluidsdode kamer. wat kan ik aan geluidsdruk verwachten in een kamer van 6 bij 5m? Het hoeft geen disco te zijn, maar een liveconcert wil ik best een beetje kunnen voelen.
Ik ben nu van plan om een aantal lagen 4mm mdf om houten frames heen te buigen. Ik denk dat 4 lagen genoeg is, maar hoor graag jullie mening.
Overigens had ik voordat ik de vertigo geluisterd had het plan om zelf met wat hulp een speaker volledig zelf te ontwerpen. Echter zie ik mezelf, ondanks een klein beetje technische achtergrond geen wisselfilter ontwerpen. Maar het meeste brutale idee was om een speaker te bouwen met de scanspeak 18w8531G00, 12MU4731 en D3004-66200 vanwege de superstrakke frequentieplots.
En dan weet ik nog niet hoe het gaat klinken.
Een iets minder brutaal idee was het vervangen van de dure ringradiatortweeter voor de D3004-66200 tweeter, omdat de ringradiator zo'n heftige piek boven de 15k had. Echter heb bij het beluisteren van de vertigo totaal geen piek in het hoog ervaren en vond ik de vivace met de D3004-66200 tweeter juist een te aanwezig midhoog hebben. Echter zat dit denk ik rond het overname gebied van de mid naar de tweeter. Ik denk dat ik het nooit beter ga krijgen als het origineel, zelfs al zou ik een goed wisselfilter kunnen ontwerpen met wat hulp. Iemand tips/ideeën?
Een lang verhaal gelijk in het begin, ik hoop dat ik jullie niet afschrik hiermee. Zeker omdat ik al de zoveelste ben die een vertigo wil gaan bouwen volgens mij