luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Nou Wouter, het wordt langzaamaan wel eens tijd voor wat concretere plannen omtrent de wedstrijd. In Alphen is er straks al het één en ander te horen (ik, pappaleo, dre) maar wanneer gaat de echte wedstrijd plaatsvinden en wie komt er bijv. in de jury?

Verder ben ik ook benieuwd wat jij als organisator als prijs gaat uitloven? :mrgreen:

Groetjes Walter
Hoi mannen :rofl:

Destijds hebben we een aantal dingen geopperd. Ik zal het even nalezen maar we hadden bedacht dat we best wel wat tijd kwijt zouden zijn als ieder z'n ontwerp zou presenteren en we daarna naar alle ontwerpen zouden luisteren met een soort gelijke playlist. Een shoot out zou een top 2 of top 3 kunnen opleveren, waarna wellicht een soort finale (blind?) gevormd zou kunnen worden.

Hoe dan ook, voor dit soort dingen zijn Breda niet optimaal. Rudy had vanaf het begin al aangegeven dat hij wel een locatie wilde verzorgen centraal in het land en dan ook voor versterking/apparatuur zou zorgen van voldoende niveau.

Breda, Alphen... allemaal prima! Maar volgens mij moeten we gaan proberen richting 'mei 2015' een ontmoeting te plannen.
Zelf moet ik nog vreselijk aan de bak, maar dat gaat goed komen. Na mijn operatie en de geboorte van een 2e hier (november) was zelfbouwen hier een moeilijk uit te leggen gedoe. Ook de apparatuur werkte niet mee. Sinds kort heb ik Arta gedownload en een meetsysteem (mic/focusrite/kabels etc) bij Rudy aangeschaft dus ik kan hopelijk met een paar weken weer gaan knallen.

Of het project Filter Less Fits met tangband W5-704D voltooid gaat worden is zeer discutabel, ze klinken zonder filtering niet lekker. Daar kan een tweeter bij en een 0,5-weg woofer onder maar het randje gaat er daarmee niet uit. Gelukkig heb ik alles in huis voor plan B, ook een Filter Less Fits opzet: een breedbander in een 3-weg. Dezelfde tweeter opties die ik voor ogen had (peerless DX20 of Aurasound NT1), maar een andere breedbander. Omdat ik voor de TB W5-704D heel leuke plannen had in een TL en dit niet door gaat overweeg ik gewoon een gesloten laag. Vanwege mijn ambities zit in de 3-weg zeer waarschijnlijk 1 Scan-Speak driver. Dit betekent dat ik met ca. 10,- euro een 3-weg moet gaan filteren... Filter Less Fits? Of Fits not? :shock: \:D/

Jury? We kunnen mensen voordragen, Ivo Opstelten heeft geloof ik ook weer wat tijd. Mag hij de bonnetjes ook meteen controleren :hide:
John P

Bericht door John P »

Aangezien de "opdracht" het maken van een nieuwe LBVS is, draag ik Edo voor als jurylid.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja John, dat zou een eer zijn!
Nu was de opdracht niet perse een nieuwe LBVS maken maar die erfenis zou de wedstrijd inderdaad wel mogen hebben.
dre schreef:
Er is geen winnaar.......
Het is een begin voor een nieuwe generatie zelfbouwers! 8)
Exact, je kunt nu vrij eenvoudig verwijzen naar leesvoer wat er allemaal bij komt kijken als je vanaf nul wilt beginnen een goed ontwerp te maken/bouwen. Voor mij was het leerzaam, en ik heb weer mooie dingen voorbij zien komen. Ook is de uitleg hoe je met een meetsysteem aan de slag moet ook in wat topics duidelijk(er) geworden.
Het dempmaterialen onderzoek van Chris T vond ik heel erg gaaf :rock:

T.z.t. eens kijken wat er voor hem nog mogelijk is qua participatie, z'n gezondheid laat op het moment sterk te wensen over dus dat wordt afwachten.

John is lekker bezig, Metabaron/Dennis heeft de handschoen opgepakt toen de wedstrijd voorbij kwam en volgens mij gaat hij het tot een voltooid project brengen.

We zouden wel alvast een planning kunnen maken, zodat wie er bij wil zijn dat ook in de agenda kan zetten. Ik kom er z.s.m. even op terug, schroom niet om voorstellen te doen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Volgens mij was eerder al aan gegeven dat de beoordeling in Breda zou plaats vinden.
Voor het vergelijk wil ik dan wel de versterking beschikbaar stellen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Wij weten anders ook nog wel een zaaltje in het midden van het land (Amersfoort), toch George?
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Zou je er eigenlijk ook een LBVS naast moeten zetten
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
Wij weten anders ook nog wel een zaaltje in het midden van het land (Amersfoort), toch George?
Mooi in het midden van het land. :mrgreen:
metabaron

Bericht door metabaron »

Heren ,

Graag ergens centraal in nederland iets organiseren , ivm met reistijden voor iedereen.
Ik heb weinig zin om naar breda te rijden , dit is gewoon in belgie notabene :rofl:
Dit moet een op zich zelf staande meeting wezen zodat we de tijd hebben om te luisteren , praten , beslissen.
En gewoon iedereen die langskomt heeft een stem?

De datum is misschien geschikt na mei zodat iedereen nog de tijd heeft om zijn project af te maken of te verfijnen.

Dennis
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Vergeet je niet dat het ook zelfbouwaudio.be is Breda is dan juist centraal
wouter
Ook commercieel actief

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd

Bericht door wouter »

wouter schreef:
N.a.v. overleg met Rumoh heeft de kartrekker van de ontwerpwedstrijd een voorstel.

Instapklasse voor de betere luidsprekerbox
Voor ZBA forumleden is er een ontwerpwedstrijd, waarbij we het accent gaan leggen op de klasse van de Low Budget Vloerstaander (kit a 128,- per stuk). Een soort serieuze instapklasse met potentie.

bla bla bla...

Beoordelen

Het beoordelen van de projecten geschiedt op 1 dag en het liefst in 1 ruimte, allemaal op dezelfde versterker, kabels en bronnen. Rumoh neemt kwalitatief goede versterkers mee die de verschillen tussen de luidsprekers aan het licht kan brengen. We zullen t.z.t. een locatie kiezen, bijvoorkeur centraal in het land, die een acceptabele akoestiek heeft en voldoende ruimte voor de diverse ontwerpen. Waarschijnlijk is het verstandig om hiervoor een dag te organiseren, op een luisterdag ontbreekt het vaak aan rust en tijd. Wat belangrijk is, is dat niet ieder met een eigen audio installatie z’n luidsprekers wil laten horen. Het ontwerp betreft dus een passief systeem dat op een stereoset (waarschijnlijk zonder bi-wiring) wordt aangesloten.
(zie laatste post, pagina 4)
Dus ;-)

wouter schreef:
Het budget en de regels omtrent het budget:

- Budget: €225
- Onder het budget wordt gerekend alleen de drivers en filtermateriaal
- Driver keuze staat vrij
- Ontwerp moet geschikt zijn voor 1 versterker, dus niet actief of bi-amping
- Commercieel actieve leden cq sponsoren mogen meedoen, worden niet meegenomen in de jurering
- Alles moet op het forum openbaar gemaakt worden in elke fase, een ieder moet het kunnen nabouwen na de wedstrijd.
- Bestellingen bij Rumoh onder 'ontwerpwedstrijd' geeft een korting van 15% op wedstrijdonderdelen. Deze onderdelen worden verantwoord in de verslaglegging (dus niet te gebruiken voor aanschaf van andere dingen en de korting is persoons-/project gebonden)
wouter schreef:
We houden de prijslijst van Rumoh aan, de normale prijs zonder korting dus. Aanvullende lijsten (op de webshop staat niet alles) zijn in de maak.
Toevoeging op deze regel: we houden de laagste Rumoh prijs aan. Zo kan een actuele prijsdaling een voordeel zijn, maar ook een prijsstijging geeft geen problemen. Mocht dus iets duurder zijn geworden dan de gepresenteerde lijsten van pagina 8 dan mag die oude prijs gehanteerd worden.

wouter schreef:
O, we zijn al begonnen en je hoeft niet te wachten tot alles 'op papier' vastgesteld is. We begrijpen volgens mij allemaal wel waar het om gaat. De basis ligt er en we zullen ongeveer een jaar de tijd geven voor de uiteindelijke luistersessie/wedstrijd. Voor die tijd komt er wellicht ook al een meet en greet. En op het forum is natuurlijk al een hoop te volgen.

Wat je uiteindelijke resultaat ook is, probeer dat onder de 225,- te houden!
Mocht dat niet lukken dan een stokslag per euro budgetoverschrijding? Laten we om de laatste 2,50 euro niet wakker liggen, mocht het echt onoverkomelijk zijn. Wellicht dat we met punten kunnen werken, zodat je wat punten aftrek krijgt.

Het luisteren met elkaar (blind) zou leuk zijn, dan kunnen we zelf ook prima mee doen met jureren. En dan nog, als we een lijstje hebben zoals ze gebruiken bij Hifi bladen, dan geef je jezelf toch niet veel punten voor bijvoorbeeld 'baskwaliteit' als je merkt dat het t.o.v. anderen relatief slecht is?
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Bericht door RumoH »

Om nu een einde aan de discussies te maken heren.

Gaan we met zijn allen een avond gezellig bij elkaar zitten en de luidsprekers beoordelen of gaan we het afsluiten in Breda op 30 mei

Wat vinden jullie?

Rudy
Walt

Bericht door Walt »

Ik stem voor een aparte sessie bijv. op een zaterdag, alleen in de avond lijkt me echt te kort. Wellicht is het ook handig de dag nog wat verder weg te plannen zodat iedereen wat meer tijd heeft om het naar zijn zin af te ronden.

Breda 30 mei kan dan worden gebruikt als tussen peiling net zoals in Alphen.

Groetjes Walter
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit. Het zou wel fijn zijn als we de beschikking hebben over een ruimte met een beetje prettige akoestiek. Maar als het in Breda gehouden zou worden, dan heb ik daar geen problemen mee.

Wel met de tweede helft van juni (eigenlijk 13 t/m 22 juni). in die periode kan ik absoluut niet.
John P

Bericht door John P »

Ik heb gehoord dat de mission impossible erg goed klinkt dus ik stel voor ergens in de tweede helft van juni de finale te organiseren :hide: :yeah: . Maar zereneus, ik redt het wel voor Breda, maar ik denk dat we Wouter best nog wat tijd mogen gunnen gezien zijn inspanningen ook voor anderen. Ik hoop dan wel dat het niet in bij Rumohin de buurt is , want dan moet ik nog een hotel boeken ook.
metabaron

Bericht door metabaron »

Een aparte sessie ergens in het midden van het land.
Zodat iedereen een beetje normale reistijden heeft.
Volgens mij was dit toch uit de wereld?
Alleen en datum die voor iedereen schikt zal wel leuk zijn.?
Mensen die niet mee doen hebben hier helemaal geen stem in!
Zo denk ik er een beetje over.

Dennis
DKM

Bericht door DKM »

Beetje laat deze Ontwerp wedstrijd ontdekt.

Zal ook een bijdrage doen.
Wie fineer bij mij koopt voor deze wedstrijd krijgt 20% korting.

Het initiatief is eigenlijk zo leuk, misschien moet ik het mooiste ontwerp van het jaar met mijn fineer belonen met ??? Teruggave van het bestede bedrag?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Oh, dat is nou jammer. Ik heb al fineer :(
ray5150

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

DKM schreef:
Beetje laat deze Ontwerp wedstrijd ontdekt.

Zal ook een bijdrage doen.
Wie fineer bij mij koopt voor deze wedstrijd krijgt 20% korting.

Het initiatief is eigenlijk zo leuk, misschien moet ik het mooiste ontwerp van het jaar met mijn fineer belonen met ??? Teruggave van het bestede bedrag?
Leuk initiatief. Waar heb je een overzicht van je aanbod?
Walt schreef:
Ik stem voor een aparte sessie bijv. op een zaterdag, alleen in de avond lijkt me echt te kort. Wellicht is het ook handig de dag nog wat verder weg te plannen zodat iedereen wat meer tijd heeft om het naar zijn zin af te ronden.

Breda 30 mei kan dan worden gebruikt als tussen peiling net zoals in Alphen.

Groetjes Walter
+1, klinkt me als muziek in de oren. Ik heb Chris ook nog even een mailtje gestuurd, wellicht dat hij er op termijn - met of zonder speakers - ook bij kan zijn.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 19 apr 2015, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
DKM

Bericht door DKM »

Inmiddels een website http://www.hout-fineer.nl
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Fraai!!
Aangezien ik -letterlijk- nog niet weet welk resultaat/ontwerp ik mee op de proppen ga komen weet ik nog niets over afwerking. Maar als het fineer gaat worden - i.c.m. zwart (kunst)leren baffle bijv. - dan weet ik je te vinden :wink:
DKM

Bericht door DKM »

pappaleo schreef:

Ehm ja zoals ik zei ik pikte dit te laat op...

je kan een tweede ontwerp inzenden. Volgens mij valt niemand daar over
DKM

Bericht door DKM »

pappaleo schreef:

Wat heb voor fineer trouwens?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

DKM schreef:
pappaleo schreef:

Ehm ja zoals ik zei ik pikte dit te laat op...

je kan een tweede ontwerp inzenden. Volgens mij valt niemand daar over
Weet ik niet. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

nee hoor, ga je gang. Tijd zat. Wedstrijdje met jezelf... het is eenzaam aan de top :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”