"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef:
Ok. In het schema van Dick, stel dat de bovenste kt88 A is de onderste B, wil je die eens aangeven in het door jou getekende schema? Bv A1 en B1 voor links, A2 en B2 voor rechts.

Zo is het aangesloten, van de bovenkant gezien.
Bijlagen
DSCN6002.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Inderdaad, gedraaid #-o
DSCN6002.JPG
DSCN6002.JPG (22.3 KiB) 346 keer bekeken
Anne
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Ah!buis schreef:
Inderdaad, gedraaid #-o
DSCN6002.JPG
Anne

Ik ga het even terug draaien.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Dat is je probleem. 1 van beide omdraaien en dan nog eens het testcd-tje afspelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

1 he, niet beide kanten :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
1 he, niet beide kanten :-)
Ten halve gekeerd is geheel gedwaald ? :o
In dit geval duidelijk niet :D
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Pcies!
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Hahahaha, nee dat zou wat zijn Barry....

Ik heb gedraaid en alles is oke.

Bedankt weer voor de hulp, super.
Ik ga weer genieten van mooi geluid....nu in fase :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Test cd-tje ok nu?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Staan ze nu niet allebei in tegenfase :shock: :lol:
Anne
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef:
Test cd-tje ok nu?

Test CD geeft precies het juiste aan nu.
Klinkt super....

-Ruud-
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Kappa7 »

Je kunt het beste even met een scoop kijken of de versterker nu in fase is of in tegen fase.
Je weet nu alleen of beide versterkers gelijk zijn. Dat zou best allebij uit fase kunnen zijn.
Edit zie net dat Anne me al voor was met deze opmerking.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Tja een scoop heb ik niet.
Is er nog en andere manier om dat te controleren?

De test CD geeft nu alles oke.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Kappa7 »

Je zou het via de computter kunnen doen met dit programma.
http://www.zeitnitz.eu/scope_en
Echter kan je niet ongestraft de uitgang van je versterker op de ingang van je geluidskaart zetten.
Daar zal je dan een spanningsdeler moeten maken die het signaal naar beneden brengt.
Het idee is dat je dan het signaal van de ingang (een sinus met een fase frequentie) op de ingang meet van de versterker en met het andere de uitgang.
Is de versterker in fase dan gaan beide sinussen gelijk op.
Zo niet dan maken ze een tegen gestelde beweging.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

Ruud,

Wat voor test CD gebruik je?
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

democles schreef:
Ruud,

Wat voor test CD gebruik je?

Die heb ik al weer terug gebracht maar ik dacht dat het de CD van Denon was.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Trek 't je niet aan, was voor de grap.Als geluid er ineens was zou er verschil zijn of dat met drukverhoging begint of een drukverlaging.In het werkelijk bestaat niet ineens alles, er is steeds een opbouwtijd, tegen dat je er iets van merkt (hoort) gaat 't al heen en weer.
Uitzondering is wel als je een subwoef gebruikt, is wel de bedoeling dat die in fase met de rest staat.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Kappa7 »

Er zijn inderdaad wel meer versterkers die niet fase recht zijn.
Of je het verschil hoort?
Er zijn mensen die zeggen het verschil waar te nemen.
Zelf heb ik daar nog niet mee ge experimenteert.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Een van de redenen dat ik de versterker in triode heb gezet kwam ondermeer voort uit het feit dat ik wat meer laag wilde hebben.
Nu de speakers in fase staan is het aandeel laag behoorlijk toegenomen en wil ik UL weer eens proberen.

Als ik nu twee wissel schakelaartje installeer zou het dan mogelijk zijn om in bedrijf te schakelen tussen UL en triode?

-Ruud-

PS
Vermoedelijk al bekend.... Leuke site met allerlei audio testjes.
http://www.audiocheck.net/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Is idd vooral het laag wat te lijden heeft van tegenfase.
Om ook weer UL te schakelen, niet vergeten die ook van kant te wisselen.
Omschakelen in bedrijf zou wel 's een flinke plop kunnen geven tenzij je een schakelaar gebruikt die bij schakelen eerst het nieuwe kontakt maakt en dan pas de vroegere loslaat.(make before break zeggen ze in 'tengels)
Moet ook kunnen door de schermroosters met een weerstand van bijv.100k aan de +B te hangen.
Hou er wel rekening mee dat er nogal hoge spanningen tussen de delen van de schakelaar komen (wel 1kV)
Anne
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door richard »

Kappa7 schreef:
Er zijn inderdaad wel meer versterkers die niet fase recht zijn.
Zelfs per opname c.q. platenmaatschappij zou het verschillen. In tenminste een aantal gevallen trekt de versterker dit dan weer recht.
Op sommige bronnen zit een schakelaar om de absolute polariteit aan te passen.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Waar Barry het al over heeft gehad, de voedingstrafo van de "Bill" wordt behoorlijk heet.
In het begin dacht ik dat het meeviel maar als de versterker een uurtje of 4 aan staat kan ik mijn vingers niet langer als een paar seconde op de zwarte kap houden.
Ook zonder kap geprobeert maar ook dan wordt de trafo flink heet.

Ben toch maar met een kleine koelfan aan de slag gegaan.
Aan de achterkant van de kap een gat gemaakt en de fan gemonteerd.
Nu nog met twee schroefjes maar morgen doe ik dat met rupsje zwarte siliconenkit, een mooie bevestiging en geen trillingen naar de kap.

Ik heb een fan genomen van 12 Vdc, die ik met een klein gelijkricht printje aan een van de overgebleven 6,3V aansluitingen heb aangesloten.
Hij draaid dan een stukje rustiger en geeft hierdoor hoegenaamd geen geluid.

De richting is van buiten naar binnen, door de trafo kap op 2mm ringetjes te zetten kan de warme lucht weg.
De lucht stroom is best behoorlijk ook al draaid hij op halve kracht.

De versterker staat nu al weer een paar uur aan en ik voel dat de kap een stuk minder warm is als voorheen.

-Ruud-
Bijlagen
DSCN6047.JPG
DSCN6048.JPG
DSCN6050.JPG
DSCN6051.JPG
DSCN6054.JPG
DSCN6052.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Ruud. Dit moet een verlate 1 april grap zijn :mrgreen:
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef:
Ruud. Dit moet een verlate 1 april grap zijn :mrgreen:
Nee, zeker niet!!!

Niet goed?

Werkt prachtig en mooi geruisloos.....of is dit "not done" in een buizenversterker :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Jij bouwt je eigen versterker, dus niemand hoeft je te vertellen hoe dit eruit moet komen te zien :D of iets not done is bepaal jezelf in je eigen creatie natuurlijk. Dat is het mooie van zelfbouw.

Voor mij persoonlijk is een ventilator in een huiskamer versterker wel not done. Echt een no-go. Je doet moeite om een stille versterker te bouwenom daar van te genieten, daar zet je dan geen ventilator in. Kan een stille zijn, je hoort 'm altijd.

Hoe dan wel, wat een oplossing kan zijn, ventilatie gaten in je behuizing. Gaten achter en boven zodat je luchtstroom creeert. Ik gebruik de versterker nu al enkele jaren als huiskamer versterker, gaat goed. Heb ze even niet bij de hand maar in het Bill draadje van mij toendertijd heb ik ook wel temperatuurmetingen gepost, met en zonder. Paar picjes, geen beste maar voor het idee. 1e picje is bovenop, 2e van de achterkant. Zijkanten zitten ook deze gaten.
Bijlagen
2015-04-02 23.19.07.jpg
2015-04-02 23.19.17.jpg
Plaats reactie