"Bill" verder afbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

In triode klinkt het bij mij wat voller, vind het aangenamer klinken.
De bassen klinken wat meer door, het klinkt wat vetter.

Nu nog begrijpen hoe dat kan door een paar draden om te wisselen :wink:

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Het hangt van je luidsprekers af: bij mij leverde het een betere controle over het laag op. Ik gebruik luidsprekers met een dubbele BR poort die zowiezo al dik in het laag zitten, daar vind ik triode mooier klinken dan UL. Gewoon proberen en laten staan wat je zelf het mooist vindt klinken. Zoals eerder gezegde zul je in triode ongeveer de helft van je uitgangsvermogen overhouden tov UL.
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

Gefeliciteerd met je geslaagde project! Nog vele uren luisterplezier gewenst. Ik hoop binnenkort ook dergelijke vreugdekreten te kunnen slaken. Benieuwd of Bill mijn B&W Matrix 804 een beetje aankan, of dat het in de bas toch een probleem gaat worden. Nou ja, dan houden we Bill voor de minder bas-intensieve muziek, vanwege "builders-pride" gat dat ding natuurlijk nietmeer weg als hij fatsoenlijk functioneert...
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

j_man schreef:
Gefeliciteerd met je geslaagde project! Nog vele uren luisterplezier gewenst. Ik hoop binnenkort ook dergelijke vreugdekreten te kunnen slaken. Benieuwd of Bill mijn B&W Matrix 804 een beetje aankan, of dat het in de bas toch een probleem gaat worden. Nou ja, dan houden we Bill voor de minder bas-intensieve muziek, vanwege "builders-pride" gat dat ding natuurlijk nietmeer weg als hij fatsoenlijk functioneert...

Guys allemaal bedankt voor de complimenten, super.

In triode is het laag ruim aanwezig, natuurlijk alleen als het in het muziek stuk zit.

Je leest veel over de keuze van het type buis, nu wil ik daar wel eens mee testen maar in hoeverre beinvloed het type buis de uiteindelijke klank?
Is het de eventuele uitgave waard?
Is er ergens een opgave van welke buis welke klankkleur benadrukt?
Er zitten nu KT88 Sovtec buizen in, is het wisselen naar een ander merk de moeite waard?
Wat is jullie ervaring....

M.v.g.
Ruud.
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

Ik heb nog niet echt ervaring want mijn Bill is nog niet af, maar ben bij mijn keuze afgegaan aan wat ik zo algemeen lees op internet. De JJ ECC99 (ik heb de gold pin balanced) worden als smooth en zijdeachtig omschreven. Ik wil niet een versterker die te warm en te braaf wordt, dus heb ik dat wat proberen te compenseren met de KT88's die ik van Elektro Harmonix gekocht heb. Die worden wel eens als wat killer omschreven, maar over het algemeen zeer goed gewaardeerd (ook Dick zelf was er tevreden over) en zijn ook nog eens aangenaam geprijsd. De Gold Lions worden meestal als warmer omschreven en ook heel goed gewaardeerd. Tja, en daarboven kom je in het domein van "voor deze prijs moet het wel beter klinken" van buizen van een paar honderd euro per stuk soms. Dat vind ik persoonlijk toch wat minder op zijn plaats in Bill (en ik heb het geld er ook niet voor O:) )

Voor de 6SN7 kon ik het niet laten en heb ik er inmiddels 4: een NOS Russisch buisje (balanced) van Tonefactory om mee te beginnen. Die mag voornamelijk de klappen opvangen van eventuele fouten die ik gemaakt heb :) Klankmatig verwacht ik daar niet veel van. Dan heb ik ook een nieuwe productie Tung Sol balanced om eens te horen hoe nieuwe buisjes het nou doen. Tot slot heb ik 2 buisjes uit de jaren '40; een Ken Rad en een Sylvania. Meestal lees je dat die oude buizen toch nog het meest gewaardeerd worden. In de Ken Rad zit een klein rammeltje (maar testte wel goed), dus denk ik dat de Sylvania als die het goed doet de uiteindelijke buis van keuze gaat worden in mijn Bill.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Kappa7 »

We wachten in spanning je bevinding af.
Leuk om zo wat te vergelijken te hebben.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

IK ben ook benieuwd naar je ervaringen met de buizen.
Ik heb ook zoals eerder beschreven drie verschillende ingangs buizen maar kan bij het wisselen niet gelijk grote verschillen horen.
Misschien langer naar een type buis luisteren en na een paar weken pas wisselen, denk dat je dan beter de eventuele verschillen kunt horen.

Wat mij wel opvalt is het prachtige zuivere geluid van de Bill, af en toe denk ja dat Ilse de L in de huiskamer staat te zingen.
Dat heb ik mijn vorige versterkers nooit zo ervaren.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Bij deze versterker (bijna)zonder tegenkoppeling zou er best verschil kunnen zijn tussen buizen.
De moelijheid is dat je aan klank gaat wennen, na en paar weken gaan wisselen valt dan vermoedelijk meestal tegen.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Muug »

netjes gedaan man ! Vanbinnen ook heel erg ordelijk gedaan, chique dinges ! Als ik ooit voor de Annastasia een zusje wil maken, zou het deze wel eens kunnen zijn !
Klassieke vraag van me : hoeveel euri kost dit nou en voor hoeveel kilo audiomateriaal heb je daar?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Wat Ruud slim heeft gedaan is een onafgebouwde Bill van marktplaats kopen, die staan er nog wel eens op blijkbaar. Als je Bill nieuw bouwt, met AE trafo's + buizen zit je op minimaal een EUR 1.000,-.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door democles »

Wat mij wel opvalt is het prachtige zuivere geluid van de Bill, af en toe denk ja dat Ilse de L in de huiskamer staat te zingen.
Dat heb ik mijn vorige versterkers nooit zo ervaren.
Ja,dat is het verschil :goedzo: :goedzo: :goedzo:

Nu ben je verpest!! :evil: als je nu naar iemand anders zijn ,,transistor superduper,gold merk ,,versterker zit te luisteren,denk je :-s leuk geluid,maar de beleving met buis is er niet............ :mrgreen: :mrgreen:

En helaas,dit is chronisch en komt nooit meer goed.......... :yeah:
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

Muug schreef:
netjes gedaan man ! Vanbinnen ook heel erg ordelijk gedaan, chique dinges ! Als ik ooit voor de Annastasia een zusje wil maken, zou het deze wel eens kunnen zijn !
Klassieke vraag van me : hoeveel euri kost dit nou en voor hoeveel kilo audiomateriaal heb je daar?
Qua prijs per kilo valt het nog wel mee; ik schat dat mijn Bill ergens richting de 35 kilo uit gaat komen. Alleen al de set transformatoren en smoorspoelen ingegoten in een aluminium behuizing van AE was iets van 27,5 kilo... Qua kosten: dat hangt er erg vanaf wat je allemaal precies moet kopen en hoe exclusief je het wilt. Transformatorenset ingegoten plus de buizen is al snel 800 euro. In totaal zit ik al ruim over de 1500 euro, maar dat is deels ook het gevolg van eigen keuzes. 2 plankjes palissander was bijvoorbeeld al 115 euro :( Ik moest echt alles kopen en dan valt het toch nog wel tegen hoe hard de rekening oploopt. En tja, je kunt gewoon Wima's nemen als koppelcondensatoren (ben je voor 0,85 per stuk klaar) of Auricaps (17 euro) of het nog veel gekker maken (tot honderden euri per stuk).
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Muug »

35 kilo woooooooow
je moet al een jaarabonnementje fitness achter de rug hebben of je hébt geen rug meer...
mijn onderrug doet tegenwoordig al lastig als ik gewoon m'n veters wil strikken....
De prijs lijkt me inderdaad overeen te komen met wat ik al gehoord had
Dat zal zowat het dubbele van mijn PP zijn, maar jij hebt dan ook het dubbele vermogen. :mrgreen: Dus de prijs per watt blijft gelijk :lol: En de prijs per kilo ook trouwens. :wink:
j_man
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 10:20

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door j_man »

Ik zie er ook tegenop om dat ding naar boven te sjouwen als hij klaar is...

Qua kosten valt er natuurlijk best wat te besparen. Een eikenhouten behuizing is bij AE 66,50. Minder ingangen bespaart weer op vergulde cinch busjes, wellicht heb je draad al liggen, begin met eenvoudige koppelcondensatoren. Wil je er een cost-no-object van maken dan kun je de rekening ook zo verdubbelen. De trafoset met amorfe kern was ergens in de 800 euro geloof ik...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Dat verplaatsen stel je je op in, en dan gaat dat wel goed. Waar je verdacht op moet zijn is als je ermee aan het werk bent en je wilt 'm omdraaien. Gewicht van de trafo's komt er in 1 keer 'in' , en dan kun je maar beter zorgen dat je 'm goed vast hebt.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Hallo allemaal,

Ik had gister iemand op visite die mij vertelde dat mijn speakers vermoedelijk niet in fase stonden, hij hoorde dat.
Met een test cd de boel gecontroleerd en inderdaad stonden ze niet in fase.
Ik heb toen gelijk de kabels en de aansluitingen gecontroleerd maar die bleken goed te zitten, geen verdraaing, de min keurig aan de min van de aansluiting aan de versterker kant en aan de speaker kant.

IK heb daarna met een 1,5v batterij gekeken of de conus de zelfde richting uitgaat, dat was bij beide boxen correct, goed te zien bij de basspeaker.
Bij midden en hoog kon ik dat niet controleren omdat de conus niet zichtbaar is bij de Wharfdale OPus 2.
Intern de bedrading gecontroleerd, ook daar zat alles goed aangesloten, printen waren netjes gecodeerd met een + en -.

Toch vreemd dat ik toch bij 1 box de plus en min moet draaien om de speakers in fase te krijgen.

Zou het kunnen zijn dat er in de versterker iets zit gedraaid? De nul aansluiting van de beide UGT's zit wel keurig aan massa.

Misschien de UTG andersom gewikkeld oid?

Wat denken jullie?

-Ruud-
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Cesar schreef:
Misschien de UTG andersom gewikkeld oid?

Wat denken jullie?

-Ruud-
Misschien enkel de anodes (+schermrooster bij UL) van de eindbuizen verschillend aangesloten.Zoiets als bijv.twee rode draden voor de anodes, is niet te zien wanneer je het andersom doet.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Vreemd Ruud. Heb je 'm nu in UL of triode staan?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door AatV »

De secundaire van een UGT "andersom" aangesloten.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Staat op de trafo aangegeven, kun je haast niet fout doen.. Zal vermoedelijk goed zitten.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Secundair 0-4-8 zit goed, dat is makkelijk te controleren.

Bij het trafo plaatje op het schema, is daar Anode 1 op het VA contact van de UGT de aansluiting 3 van de bovenste KT88?

Het zou kunnen zijn dat ik anode 1 en anode 2 op de UGT heb gedraaid.
De versterker staat in triode Barry.
Bijlagen
schema_versterker.gif
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt. Het moet aan beide kanten (kanalen) gelijk zijn. Goed mogelijk dat dit omgedraaid is tov elkaar en je daardoor je probleem hebt.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Cesar »

Barry2001 schreef:
Ja klopt. Het moet aan beide kanten (kanalen) gelijk zijn. Goed mogelijk dat dit omgedraaid is tov elkaar en je daardoor je probleem hebt.

Ik heb even een tekeningetje gemaakt hoe de anode aansluitingen van de KT88 op de UGT zijn aangesloten.

de beide UGT zijn met de aansluitingen naar buiten geplaatst.
Bijlagen
DSCN6000.JPG
DSCN6001.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Ok. In het schema van Dick, stel dat de bovenste kt88 A is de onderste B, wil je die eens aangeven in het door jou getekende schema? Bv A1 en B1 voor links, A2 en B2 voor rechts.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: "Bill" verder afbouwen.

Bericht door Ah!buis »

De trafo's staan 180° tegenover elkaar gedraaid, de aansluitingen dan ook :o .
Anne
Plaats reactie