Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Full range cardioïd

Bericht door Martijn M »

Goed bezig! Zie je de kwartgolflengteresonantie nog steeds als je de hele kast vol hebt met steenwol?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Full range cardioïd

Bericht door Jag »

Stuk minder, maar nog wel goed zichtbaar. Als ik nog extra dempingsmateriaal achter de u frame plaatste werd het nog beter. Het zou ook kunnen dat de suboptimale aansliuting van de baffle het verergerde. Dus eerst ff kastje helemaal goed maken en dan ga ik het finalizen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Full range cardioïd

Bericht door Jag »

Hier nog de polar en off axis responses. Moet nog wel beter kunnen.
Center polar.png
Center off axis.png
Vandaag kastje in de noten beits gezet. Heb toch lichte spijt van deze keuze, beetje een retro look krijgt het ervan. Maar goed, het zit er nu op, niet zoveel meer aan te doen :P. Foto's komen als het af is :).
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Full range cardioïd

Bericht door Jag »

En inmiddels begonnen aan het bouwen van de front speakers.
IMG_20141019_181243.jpg
IMG_20141019_200536.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Full range cardioïd

Bericht door Jag »

Staaltje gemaakt voor de afwerking. Van links naar rechts: noten-, grenen-, gerookt eikenbeits en kaal. Wordt de 2e van rechts waarschijnlijk.
Staaltje.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Full range cardioïd

Bericht door meiborg »

Hee Jag,

Hoe staat het met dit project? Ik ben me aan het opladen om ook weer op te starten. Was benieuwd hoe de ervaringen met het gedempte U-frame zijn, zit zelf vanwege de eenvoud nu toch ook te denken aan een zo ondiep mogelijk U-frame speaker voor mijn mid-sectie, ik lees tegenstrijdige verhalen over deze constructie als toepassing op het mid dus ben erg nieuwsghierig naar metingen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Full range cardioïd

Bericht door Jag »

Ik heb mijn project stilgelegd tot het voorjaar ivm nieuwe baan en promotie die af moet. Een hele ondiepe uframe zal tot dipool gedrag leiden. Een wat diepere uframe werkte bij mij wel.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Full range cardioïd

Bericht door meiborg »

Ik las op de site van Kimmo:

Rear-ported is the most sensitive in this group. Trade-off's are loss of directivity at frequency band below membrane's directivity, and distance dependence - both caused by the distance/delay between front and rear radiators. It's applicable as a subwoofer, and polar pattern may spread to omni already at upper bass.
Side-ported is full-range application but it's not so sensitive as rear-ported.

Kortom, hij beschrijft dat het afstraalgedrag al snel een rondstraler benaderd naar zoals ik het interpreteer, midbad en hoger. Kortom, ik twijfel nog. Meten is weten, maar geen zin om te klungelen op het moment. Kortom, moet nog even aangezwengeld worden.

Mvg Reinder
Bijlagen
Resistance_Normal_Back.PNG
Resistance_Normal_Back.PNG (427 Bytes) 994 keer bekeken
Resistance_Normal_Side.PNG
Resistance_Normal_Side.PNG (405 Bytes) 994 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Zo, de temperatuur loopt weer op en ik heb weer tijd gevonden, dus er kan weer geklust worden :rock: :yeah:

Gister gewerkt aan één van de subs. Freesmalletjes gemaakt voor connector plaatjes en greepjes. En 1 sub staat nu helemaal in de lijmklemmen.
Sub_backplate.jpg
Sub_baffle.jpg
Sub_baffle2.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

En weer lekker geklust :). In eerste instantie met de stofsluigerslang aan mijn el cheapo bovenfrees machine
IMG_20150328_102823.jpg
En toen ongeduldig en toch maar zonder :mrgreen:
IMG_20150328_112907.jpg
En 1 sub bijna af
IMG_20150328_133556.jpg
Met het paasweekend verder met de tops en andere subs :rock: hopen op iets beter weer :lol:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Van het weekend de baffle's en achterplaten gemaakt. De kwaliteit van het multiplex laat een beetje te wensen over helaas (bouwmarkt) :roll:
IMG_20150406_172114.jpg
IMG_20150406_174814.jpg
Zo moet het worden, ik denk de rechter variant
XLS10 met 10inch top final roundings.~png.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door rodi »

Ik vind de linker mooier :oops:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door beijert »

rodi schreef:
Ik vind de linker mooier :oops:
+1
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

rodi schreef:
Ik vind de linker mooier :oops:
Ik twijfel zelf ook nog. Ik wilde het maar gewoon proberen, onder- en bovenkant rond ik sowieso af. Dan zet ik top- en sub op elkaar en kan ik in het echt zien wat ik het mooist vind.........
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door beijert »

Ik denk dat je met een mooie strakke naad ertussen een mooie luidspreker houdt, anders heb je gewoon twee losse kasten op elkaar.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

Heb jullie adviezen ter harte genomen :lol:. Vond zelf ook de naadloze variant mooier in het echt. Vandaag wel goede vordering gemaakt, lekker weer ook om buiten te klussen 8). Vandaag baffles en achterkanten gemonteerd, op maat gefreesd en afrondingen eraan gemaakt. Ondanks de wat matige kwaliteit van het hout (dat doe ik dus niet meer, goedkoop hout kopen, zonde van de tijd die je erin steekt), ben ik toch tevreden met hoe het geworden is.
2015-04-18(1).jpg
2015-04-18(4).jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

En wat vinden jullie ervan :o ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door richard »

Koeien aan de muur? Die horen in de wei!

Maar het begint er op te lijken, best behoorlijke apparaten zo te zien.
Wat betreft de kwaliteit van het multiplex, voor een volgende keer garantieplex kiezen, daar horen geen fouten als holle ruimtes en loszittende lagen in te zitten.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door wouter »

Jag schreef:
En wat vinden jullie ervan :o ?
Bijzonder fraai!

Grote units kunnen door mooi in te bouwen een enorm rust en autoriteit uitstralen. Gewoon een groot en rustig ontwerp zo, prachtig vind ik het. :goeie:

Leuk ook dat je de bouw foto's deelt :rock:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door Jag »

richard schreef:
Koeien aan de muur? Die horen in de wei!

Maar het begint er op te lijken, best behoorlijke apparaten zo te zien.
Wat betreft de kwaliteit van het multiplex, voor een volgende keer garantieplex kiezen, daar horen geen fouten als holle ruimtes en loszittende lagen in te zitten.
Aan de muur is ook leuk 8)

Wat mij betreft valt het formaat nog enigzins mee, maar ik vergelijk het dan met mijn vorige set die redelijk pompeus was met een 200Hz hoorn en 2x 15inch op het laag :rock:
De maten nu zijn 30 x 120 x 40 cm (BxHxD). Oftewel, minder dan de helft dan de vorige set haha.

Dat van het garantieplex, ja, helemaal gelijk. Ga ik niet meer doen goedkoop hout. Ik ben nu alweer zoveel tijd kwijt aan dit project, dat het eigenlijk dan zonde is om subpar hout te gebruiken. Gelukkig valt het resultaat mee met her en der wat herstelwerkzaamheden.
wouter schreef:
Jag schreef:
En wat vinden jullie ervan :o ?
Bijzonder fraai!

Grote units kunnen door mooi in te bouwen een enorm rust en autoriteit uitstralen. Gewoon een groot en rustig ontwerp zo, prachtig vind ik het. :goeie:

Leuk ook dat je de bouw foto's deelt :rock:
Dank je :goedzo:

Volgende ronde klussen wordt de afwerking. Center en sub worden in de zwarte warnex gezet, net als de achterkanten van de fronts. Verder krijgen de fronts een laagje gray wash achtige beits en ee laagje blanke PU lak. Soort eiken look is het doel. Zoals op dit teststukje:
Texture.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door richard »

Jag schreef:
Dat van het garantieplex, ja, helemaal gelijk. Ga ik niet meer doen goedkoop hout. Ik ben nu alweer zoveel tijd kwijt aan dit project, dat het eigenlijk dan zonde is om subpar hout te gebruiken.
Persoonlijk vind ik multiplex wel veel prettiger om mee te werken dan MDF, wat eigenlijk een soort veredeld karton is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door wouter »

Bij MDF vliegen er geen splinters af als je met de afrondfrees werkt, met MPX moet je altijd even opletten hoe en waar je begint... [-o<
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door meiborg »

Lekker bezig Jag!

Het begint echt op te schieten, vind het ook mooi zo zonder afronding tussen de kasten. Het worden toch wel flinke kasten als je het mij vraagt hoor, blijkbaar kijken wij anders tegen het begrip "groot" aan ;).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door SARK »

wouter schreef:
Bij MDF vliegen er geen splinters af als je met de afrondfrees werkt, met MPX moet je altijd even opletten hoe en waar je begint... [-o<
Ik wil toch aanraden om op de hoeken wel heel voorzichtig te werk te gaan, het is me al zeker drie keer overkomen dat ik een laagje terug moest lijmen omdat ik niet voorzichtig genoeg was op de hoeken :(

De foto laat een soortgelijk probleem zien.
Bijlagen
Chipped MDF.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'

Bericht door pappaleo »

SARK schreef:
Afbeelding

De foto laat een soortgelijk probleem zien.
Typisch gevalletje 'niet voorboren' :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”