Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Full range cardioïd
Goed bezig! Zie je de kwartgolflengteresonantie nog steeds als je de hele kast vol hebt met steenwol?
Re: Full range cardioïd
Stuk minder, maar nog wel goed zichtbaar. Als ik nog extra dempingsmateriaal achter de u frame plaatste werd het nog beter. Het zou ook kunnen dat de suboptimale aansliuting van de baffle het verergerde. Dus eerst ff kastje helemaal goed maken en dan ga ik het finalizen.
Re: Full range cardioïd
Hier nog de polar en off axis responses. Moet nog wel beter kunnen.
Vandaag kastje in de noten beits gezet. Heb toch lichte spijt van deze keuze, beetje een retro look krijgt het ervan. Maar goed, het zit er nu op, niet zoveel meer aan te doen
. Foto's komen als het af is
.
Vandaag kastje in de noten beits gezet. Heb toch lichte spijt van deze keuze, beetje een retro look krijgt het ervan. Maar goed, het zit er nu op, niet zoveel meer aan te doen
Re: Full range cardioïd
Staaltje gemaakt voor de afwerking. Van links naar rechts: noten-, grenen-, gerookt eikenbeits en kaal. Wordt de 2e van rechts waarschijnlijk.
Re: Full range cardioïd
Hee Jag,
Hoe staat het met dit project? Ik ben me aan het opladen om ook weer op te starten. Was benieuwd hoe de ervaringen met het gedempte U-frame zijn, zit zelf vanwege de eenvoud nu toch ook te denken aan een zo ondiep mogelijk U-frame speaker voor mijn mid-sectie, ik lees tegenstrijdige verhalen over deze constructie als toepassing op het mid dus ben erg nieuwsghierig naar metingen.
Mvg Reinder
Hoe staat het met dit project? Ik ben me aan het opladen om ook weer op te starten. Was benieuwd hoe de ervaringen met het gedempte U-frame zijn, zit zelf vanwege de eenvoud nu toch ook te denken aan een zo ondiep mogelijk U-frame speaker voor mijn mid-sectie, ik lees tegenstrijdige verhalen over deze constructie als toepassing op het mid dus ben erg nieuwsghierig naar metingen.
Mvg Reinder
Re: Full range cardioïd
Ik heb mijn project stilgelegd tot het voorjaar ivm nieuwe baan en promotie die af moet. Een hele ondiepe uframe zal tot dipool gedrag leiden. Een wat diepere uframe werkte bij mij wel.
Re: Full range cardioïd
Ik las op de site van Kimmo:
Rear-ported is the most sensitive in this group. Trade-off's are loss of directivity at frequency band below membrane's directivity, and distance dependence - both caused by the distance/delay between front and rear radiators. It's applicable as a subwoofer, and polar pattern may spread to omni already at upper bass.
Side-ported is full-range application but it's not so sensitive as rear-ported.
Kortom, hij beschrijft dat het afstraalgedrag al snel een rondstraler benaderd naar zoals ik het interpreteer, midbad en hoger. Kortom, ik twijfel nog. Meten is weten, maar geen zin om te klungelen op het moment. Kortom, moet nog even aangezwengeld worden.
Mvg Reinder
Rear-ported is the most sensitive in this group. Trade-off's are loss of directivity at frequency band below membrane's directivity, and distance dependence - both caused by the distance/delay between front and rear radiators. It's applicable as a subwoofer, and polar pattern may spread to omni already at upper bass.
Side-ported is full-range application but it's not so sensitive as rear-ported.
Kortom, hij beschrijft dat het afstraalgedrag al snel een rondstraler benaderd naar zoals ik het interpreteer, midbad en hoger. Kortom, ik twijfel nog. Meten is weten, maar geen zin om te klungelen op het moment. Kortom, moet nog even aangezwengeld worden.
Mvg Reinder
- Bijlagen
-
- Resistance_Normal_Back.PNG (427 Bytes) 1009 keer bekeken
-
- Resistance_Normal_Side.PNG (405 Bytes) 1009 keer bekeken
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Zo, de temperatuur loopt weer op en ik heb weer tijd gevonden, dus er kan weer geklust worden
Gister gewerkt aan één van de subs. Freesmalletjes gemaakt voor connector plaatjes en greepjes. En 1 sub staat nu helemaal in de lijmklemmen.
Gister gewerkt aan één van de subs. Freesmalletjes gemaakt voor connector plaatjes en greepjes. En 1 sub staat nu helemaal in de lijmklemmen.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
En weer lekker geklust
. In eerste instantie met de stofsluigerslang aan mijn el cheapo bovenfrees machine
En toen ongeduldig en toch maar zonder
En 1 sub bijna af
Met het paasweekend verder met de tops en andere subs
hopen op iets beter weer 
En toen ongeduldig en toch maar zonder
En 1 sub bijna af
Met het paasweekend verder met de tops en andere subs
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Van het weekend de baffle's en achterplaten gemaakt. De kwaliteit van het multiplex laat een beetje te wensen over helaas (bouwmarkt) 
Zo moet het worden, ik denk de rechter variant
Zo moet het worden, ik denk de rechter variant
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
+1rodi schreef:Ik vind de linker mooier
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Ik twijfel zelf ook nog. Ik wilde het maar gewoon proberen, onder- en bovenkant rond ik sowieso af. Dan zet ik top- en sub op elkaar en kan ik in het echt zien wat ik het mooist vind.........rodi schreef:Ik vind de linker mooier
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Ik denk dat je met een mooie strakke naad ertussen een mooie luidspreker houdt, anders heb je gewoon twee losse kasten op elkaar.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Heb jullie adviezen ter harte genomen
. Vond zelf ook de naadloze variant mooier in het echt. Vandaag wel goede vordering gemaakt, lekker weer ook om buiten te klussen
. Vandaag baffles en achterkanten gemonteerd, op maat gefreesd en afrondingen eraan gemaakt. Ondanks de wat matige kwaliteit van het hout (dat doe ik dus niet meer, goedkoop hout kopen, zonde van de tijd die je erin steekt), ben ik toch tevreden met hoe het geworden is.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Koeien aan de muur? Die horen in de wei!
Maar het begint er op te lijken, best behoorlijke apparaten zo te zien.
Wat betreft de kwaliteit van het multiplex, voor een volgende keer garantieplex kiezen, daar horen geen fouten als holle ruimtes en loszittende lagen in te zitten.
Maar het begint er op te lijken, best behoorlijke apparaten zo te zien.
Wat betreft de kwaliteit van het multiplex, voor een volgende keer garantieplex kiezen, daar horen geen fouten als holle ruimtes en loszittende lagen in te zitten.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Bijzonder fraai!Jag schreef:En wat vinden jullie ervan?
Grote units kunnen door mooi in te bouwen een enorm rust en autoriteit uitstralen. Gewoon een groot en rustig ontwerp zo, prachtig vind ik het.
Leuk ook dat je de bouw foto's deelt
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Aan de muur is ook leukrichard schreef:Koeien aan de muur? Die horen in de wei!
Maar het begint er op te lijken, best behoorlijke apparaten zo te zien.
Wat betreft de kwaliteit van het multiplex, voor een volgende keer garantieplex kiezen, daar horen geen fouten als holle ruimtes en loszittende lagen in te zitten.
Wat mij betreft valt het formaat nog enigzins mee, maar ik vergelijk het dan met mijn vorige set die redelijk pompeus was met een 200Hz hoorn en 2x 15inch op het laag
De maten nu zijn 30 x 120 x 40 cm (BxHxD). Oftewel, minder dan de helft dan de vorige set haha.
Dat van het garantieplex, ja, helemaal gelijk. Ga ik niet meer doen goedkoop hout. Ik ben nu alweer zoveel tijd kwijt aan dit project, dat het eigenlijk dan zonde is om subpar hout te gebruiken. Gelukkig valt het resultaat mee met her en der wat herstelwerkzaamheden.
Dank jewouter schreef:Bijzonder fraai!Jag schreef:En wat vinden jullie ervan?
Grote units kunnen door mooi in te bouwen een enorm rust en autoriteit uitstralen. Gewoon een groot en rustig ontwerp zo, prachtig vind ik het.![]()
Leuk ook dat je de bouw foto's deelt
Volgende ronde klussen wordt de afwerking. Center en sub worden in de zwarte warnex gezet, net als de achterkanten van de fronts. Verder krijgen de fronts een laagje gray wash achtige beits en ee laagje blanke PU lak. Soort eiken look is het doel. Zoals op dit teststukje:
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Persoonlijk vind ik multiplex wel veel prettiger om mee te werken dan MDF, wat eigenlijk een soort veredeld karton is.Jag schreef:Dat van het garantieplex, ja, helemaal gelijk. Ga ik niet meer doen goedkoop hout. Ik ben nu alweer zoveel tijd kwijt aan dit project, dat het eigenlijk dan zonde is om subpar hout te gebruiken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Bij MDF vliegen er geen splinters af als je met de afrondfrees werkt, met MPX moet je altijd even opletten hoe en waar je begint... 
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Lekker bezig Jag!
Het begint echt op te schieten, vind het ook mooi zo zonder afronding tussen de kasten. Het worden toch wel flinke kasten als je het mij vraagt hoor, blijkbaar kijken wij anders tegen het begrip "groot" aan
.
Mvg Reinder
Het begint echt op te schieten, vind het ook mooi zo zonder afronding tussen de kasten. Het worden toch wel flinke kasten als je het mij vraagt hoor, blijkbaar kijken wij anders tegen het begrip "groot" aan
Mvg Reinder
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: bouwfoto'
Ik wil toch aanraden om op de hoeken wel heel voorzichtig te werk te gaan, het is me al zeker drie keer overkomen dat ik een laagje terug moest lijmen omdat ik niet voorzichtig genoeg was op de hoekenwouter schreef:Bij MDF vliegen er geen splinters af als je met de afrondfrees werkt, met MPX moet je altijd even opletten hoe en waar je begint...
De foto laat een soortgelijk probleem zien.
