GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Ah!buis schreef:
Over hoeveel shades hebben we het dan :?
Anne
Tis een GU50 versterker dus 50 tinten lijkt me een goede keuze.
:lol: , zoiets als vandaag dan :-k .
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

:mrgreen:
Bijlagen
50.~png.jpg
50.~png.jpg (28.72 KiB) 610 keer bekeken
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Het wordt Hammerite grijs. Dat is er in grijs en grijs dus de kleur wordt grijs :mrgreen:

De boel weer even in en bij elkaar geschroefd, dan is ook het idee wel te zien van de 'verzonken' montage. De kap van de ringkern trafo valt precies in het gat, zodat zichtbare speling minimaal is.
2015-03-21 13.06.28.jpg
2015-03-21 12.53.51.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: GU50 PP versterker

Bericht door OpaBert »

Mooi geconstrueerd =D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door hannesie »

Dit klopt in ieder geval. extreem compleet, extreem voordeel :lol:

Maar dat je er nog voldoende hebt voor 24 stuks.... :shock: :shock: :rofl:
extreem.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Dank heren! Grappig ja, dekt de lading wel aardig :mrgreen: Toeval. Heb niet genoeg voor 24 stuks, wel (omdat ik toch bestelde en alu de wereld niet kost) direkt materiaal voor een 2e frame mee besteld. Nu nog iets bedenken wat daar in moet :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Nu nog iets bedenken wat daar in moet :rofl:
Een Pearl2 ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: GU50 PP versterker

Bericht door knuisje »

Een dac? :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Of allebei :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Anne, are joe out there? :mrgreen:

Even een vraagje, ben nog even bezig met de rest van de componenten/printen te bevestigen.

Even de schema's erbij, voeding:
TGMP.JPG
TGMP.JPG (45.74 KiB) 438 keer bekeken
470uF tussen +210V en GND. Is die 2e 470uF op de 200V noodzakelijk?
PtkGU50_470uF.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: GU50 PP versterker

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Anne, are joe out there? :mrgreen:

Even een vraagje, ben nog even bezig met de rest van de componenten/printen te bevestigen.

Even de schema's erbij, voeding:
TGMP.JPG
470uF tussen +210V en GND. Is die 2e 470uF op de 200V noodzakelijk?
PtkGU50_470uF.jpg
Ik zou wel ontkoppelen zo dicht mogelijk bij de buis zelf, maar 470uF lijkt mij wat overdreven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Misschien is 470µ wat veel, hoewel ? Die voorversterker/fasedraaier munt niet uit in ongevoeligheid voor voedingsbrom.Daar bij zit er (in de tweede versie toch) de schermroosters van de eindbuizen ook aan, meer kans op terugkoppeling/motorboten.Dat samen met maar 220E vanuit de gelijkrichter 8-[ .
Was ook wegens dat er al twee zo in de voeding zitten,drie dezelfde, makkelijk :^o
Anders probeer 't eerst met een kleiner :sure:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt, schermrooster van de GU50's zit daar ook aan. Het zou qua ruimte wat beter uitkomen als er een kleinere in kan.. ik probeer het gewoon. Zal even wat bestellen, heb zo geen 250V types meer liggen. Eventueel zou een 470uF ook nog wel kunnen als het echt moet.

Dan nog even aan het passen en meten met het voedingsprintje. De wisselspanning wil ik eigenlijk bij de stuurbuisjes vandaan houden, ik zie nu 2 mogelijkheden. De eerste:
2015-03-28 14.33.10.jpg
Wisselspanning zit aan de kant van de gloeitrafo, met de elco's aan de uitgang. Zit alles boven de stuurbuisjes.

De tweede optie:
2015-03-28 14.34.12.jpg
Wisselspanning komt links binnen, rechts DC uit met de elco's.

Gloeispanning (AC) van de eindbuizen kan mooi bovenlangs op de alu plaat, de signaalvoerende signalen eronder. Er is genoeg ruimte tussen de buisvoeten en het voedingsprintje overigens.

Ik voel nu het meest voor de 2e optie, zover mogelijk bij de stuurbuizen vandaan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

De tweede oplossing ziet er naar uit de meeste vrij te laten bij de buisvoeten.
Het zijn wel elco's voor een hogere spanning,zijn dan ook groter dan nodig.
Volgens EOO 25x40mm voor 470µ250V en met bijv 220µ is 't 1cm korter en even dik, maakt ook niet zoveel uit.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nee klopt, zoveel win ik daar ook niet mee, heb je gelijk in.. het kan ook wel, rekening houdend met wat er nog in het frontpaneel komt, als dit bv:
2015-03-28 15.37.01.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nixie printje voor de ingangsselectie nog even opgebouwd, ziet er zo uit:
Bijlagen
2015-03-28 17.16.36.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Aan de bovenkant zie je al drie van die "ogen" ,dacht al kun je 'm tricloop noemen :D
Maar nu komt er nog een, idee om zeep :( Waar moet die vierde komen ?
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Voorkant, het oog dat alles ziet :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Voorkant, het oog dat alles ziet :-)
Een Tricycloop ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Eventjes weer de mechanische werkplaats in. Het frontpaneel zit alleen met schroeven aan de zijkant vast, beetje smokkelen, zit nu een extra bevestigingspunt achter de volumeknop (zodat je de schroef niet ziet). Dit om te voorkomen dat het frontpaneel kan gaan 'wapperen'.
2015-03-29 13.58.56.jpg
As van de volumepotmeter en het lager even gemonteerd, ook prettig als dit blijkt te passen.
2015-03-29 14.01.01.jpg
Gaten voor het frontpaneel geboord/getapt, ziet er zo uit, met het 4e oog :goedzo: erin. Heb mooie rvs schroeven gekocht, worden straks gebruikt om het frontje vast te zetten.
2015-03-29 14.07.39.jpg
Volgende stap, ding moet helemaal uit elkaar, ik moet wat gaten aan de binnenkant boren/tappen, die gaten kan ik nu aftekenen. Wordt weer vervolgd...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Heel wat werk op je hals gehaald :shock: ,ziet er wel indrukwekkend uit :D
Wordt wel gepriegel om aan die buisvoeten te solderen, hadde die openingen niet (flink) groter gekunne ? :o
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nee, is over nagedacht: als ik de gaten groter maak houd ik niet genoeg 'vlees' over om de buisvoeten te monteren. Daarnaast komt de gloei bovenlangs te lopen, in elk geval die van de eindbuizen, die ben ik al kwijt. Overige componenten zitten voor een deel op de printen, zoals de hele bias sturing. Houd je over de signaal weg en wat weerstanden om in te stellen, die kan ik wel kwijt. Dank voor uw bezorgdheid, komt goed :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

10 mm hoge alu blokjes op de hoeken gemonteerd waar de versterker op komt te steunen. Hier wordt nog wat opgeplakt, plakvilt oid.
2015-04-01 12.14.39.jpg
De onderkant kan nu ook gemonteerd worden. Doordat ik het front- en achterpaneel iets door laat lopen aan de onderkant blijven de schroeven waarmee de onderkant vast zit uit zicht.
2015-04-01 12.20.42.jpg
Achterkant kan er ook op nu, samen met de bovenkant ziet dit ziet er zo uit:
2015-04-01 12.28.15.jpg
2015-04-01 12.29.11.jpg
Nog een picje van de voorkant:
2015-04-01 12.26.49.jpg
Zoals ik in het vorige bericht al zei, ding gaat uit elkaar nu. Ik moet wat gaten aan de binnenkant boren/tappen, en dan kunnen ook de zijkanten gemonteerd worden.
Cesar
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 12:45

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Cesar »

Mooi gemaakt Barry, leuk om te volgen hoe zo'n versterker tot stand komt.

-Ruud-
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel Ruud!
Plaats reactie