Beginners alternatief voor AF-Dac?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik ben er uit:
We gaan de minidsp 2x8 verkopen (zie aangeboden sectie hint hint)
Minisharc er in met curryman dacs!
Doe het zelf is leuk maar toch maar de knoop doorgehakt en in een keer goed doen.
Mvg Reinder
We gaan de minidsp 2x8 verkopen (zie aangeboden sectie hint hint)
Minisharc er in met curryman dacs!
Doe het zelf is leuk maar toch maar de knoop doorgehakt en in een keer goed doen.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Hoe ga je input/bron (en welke bronnen) selectie en volume doen nu?
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Met bijbehorende vol-fp en digi-fp is het plan. Twijfel nog over usb-i2s adapter.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik moet zwaar in mijn geheugen graven maar meen mij te herinneren dat als je die Digi-FP gebruikt dat dan de I2S (voor USB) vervalt omdat die dan door de DigIFP gebruikt wordt.meiborg schreef:Met bijbehorende vol-fp en digi-fp is het plan. Twijfel nog over usb-i2s adapter.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Goede tip, maar eens kijken wat de andere opties zijn voor ik die digi-fp.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Hmmm ik heb eens nagedacht over hoeveel ingangen ik wil, als ik kijk hoe ik mijn muziek luister is dat eigenlijk alleen streamen vanaf de pc het afgelopen jaar. Tja ik weet niet of er nog nadelen zitten aan de Digi-fp, er is weinig over te vinden. Handig is dat je via toslink nog je cd speler etc. kan gebruiken naast je pc.
Qua geluidskwaliteit lijkt het mij het mooist om met bijvoorbeeld een XMOS of Amanero te werken, wel minder flexibel maar aangezien ik hoofdzakelijk wil streamen, kan mijn platenspeler altijd nog via de Asus Xonar aansluiten.
Ik denk dus een usb-i2s, lijkt me het mooist.
Qua geluidskwaliteit lijkt het mij het mooist om met bijvoorbeeld een XMOS of Amanero te werken, wel minder flexibel maar aangezien ik hoofdzakelijk wil streamen, kan mijn platenspeler altijd nog via de Asus Xonar aansluiten.
Ik denk dus een usb-i2s, lijkt me het mooist.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Waarom via USB? Die Xonar kaart zal toch wel een S/PDIF of TOSlink uitgang hebben? Ik heb momenteel een 3.3v TOSLink receiver op de MiniSharc aangesloten, drie draadjes en de receiver op de achterwand.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Tja, voor de mini-sharc maakt het niet uit maar er blijkt ook nog verschil in geluid kwaliteit tussen de ene en andere converter.
De XMOS en Amanero doen dit blijkbaar erg goed, anders kies ik denk ik spdif over toslink.
Mvg Reinder
De XMOS en Amanero doen dit blijkbaar erg goed, anders kies ik denk ik spdif over toslink.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Hsmeets, heb jij ook maar een input dan? Ik heb er nog eens over nagedacht en denk toch voor het gemak van de digi-fp te gaan. Als kastje denk ik aan een mooi Streacom mini-itx kastje.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Op dit moment heb ik inderdaad 1 ingang: 'n TOSlink receiver (uit de AFDAC-2 kit) aangesloten op de SPDIF ingang die op de MiniSharc header zit. De gebruikte TOSlink receiver levert de signalen op de juiste spanningslevels en kan ook gevoed worden vanuit de MiniSharc.
De DigiFP heeft 'maar' drie ingangen waarvan de AES mij niet interesseert en de uitgangen interesseren mij ook niet ook niet omdat ik de AFDAC 2 daarvoor gebruik.
Voor bronkeuze moest ik dan de plugin software op de PC gebruiken (maar wil geen PC permanent aansluiten) of de VOL-FP gebruiken. Die laatste is dan via IR aan te sturen en om dat dan mooi te integreren met de al aanwezige AFDAC2 controller zou dat een beetje houtjes-toutjes worden: IR zender aan de AFDAC controller die dan de bronkeuze IR codes naar de VOL-FP stuurt.
Ik maak daarom een eigen bronkeuze print met 2x TOSLink en 2x SPDIF ingangen en die bestuurd wordt vanuit de AFDAC-2 controller. Niet dat ik dat nodig heb, is meer voor de hobby.
Kastje: ik zou zelf voor een IT2000 kastje o.i.d. kiezen en niet een PC kastje.
De DigiFP heeft 'maar' drie ingangen waarvan de AES mij niet interesseert en de uitgangen interesseren mij ook niet ook niet omdat ik de AFDAC 2 daarvoor gebruik.
Voor bronkeuze moest ik dan de plugin software op de PC gebruiken (maar wil geen PC permanent aansluiten) of de VOL-FP gebruiken. Die laatste is dan via IR aan te sturen en om dat dan mooi te integreren met de al aanwezige AFDAC2 controller zou dat een beetje houtjes-toutjes worden: IR zender aan de AFDAC controller die dan de bronkeuze IR codes naar de VOL-FP stuurt.
Ik maak daarom een eigen bronkeuze print met 2x TOSLink en 2x SPDIF ingangen en die bestuurd wordt vanuit de AFDAC-2 controller. Niet dat ik dat nodig heb, is meer voor de hobby.
Kastje: ik zou zelf voor een IT2000 kastje o.i.d. kiezen en niet een PC kastje.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ah vandaar, ik had je filmpje gezien vd display en kon het al niet goed rijmen.
Ik ga zelf niet voort de AFDAC II, erg mooi maar de display interesseert mij niet zo en de ir met bronkeuze via vol-fp is voort mij genoeg.
Het streacom kastje heeft een ir venstertje, denk er aan de volume knop gewoon achterwege te laten. Ben er nog niet uit of dat meerwaarde heeft voor mij.
Mvg Reinder
Ik ga zelf niet voort de AFDAC II, erg mooi maar de display interesseert mij niet zo en de ir met bronkeuze via vol-fp is voort mij genoeg.
Het streacom kastje heeft een ir venstertje, denk er aan de volume knop gewoon achterwege te laten. Ben er nog niet uit of dat meerwaarde heeft voor mij.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
In principe wil je de volume regeling NA het DSP filter rekenwerk doen omwille van resolutie/afrondingsverschillen/etc.meiborg schreef:Ah vandaar, ik had je filmpje gezien vd display en kon het al niet goed rijmen.
Ik ga zelf niet voort de AFDAC II, erg mooi maar de display interesseert mij niet zo en de ir met bronkeuze via vol-fp is voort mij genoeg.
Het streacom kastje heeft een ir venstertje, denk er aan de volume knop gewoon achterwege te laten. Ben er nog niet uit of dat meerwaarde heeft voor mij.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Tja dat is handig aan de AFDAC, daar zit dat al ingebakken. Met de vol-fp mijn je volume via de aftands bediening regelen. Ik wil het frontje mooi clean houden, geen ledjes en meuk vd vol-fp in beeld bij voorkeur maar wel graag de ir functionaliteit en volume.
Losse vier kanaals pot bij de uitgangen vd dac kan ook wel maar dan heb ik weer geen volume regeling via de afstandsbediening.
Losse vier kanaals pot bij de uitgangen vd dac kan ook wel maar dan heb ik weer geen volume regeling via de afstandsbediening.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
VOL-FP gebruiken voor volume is prima. Ik dacht even dat je op de PC het volume wou regelen. Op de PC moet je gewoon het volume op 100% zetten en dan inderdaad via de IR het volume op de MiniSharc regelen, dat is daar ook na het DSP rekenwerk.meiborg schreef:Tja dat is handig aan de AFDAC, daar zit dat al ingebakken. Met de vol-fp mijn je volume via de aftands bediening regelen. Ik wil het frontje mooi clean houden, geen ledjes en meuk vd vol-fp in beeld bij voorkeur maar wel graag de ir functionaliteit en volume.
Losse vier kanaals pot bij de uitgangen vd dac kan ook wel maar dan heb ik weer geen volume regeling via de afstandsbediening.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Neuh, ik wil een zo kaal mogelijk kastje, alles via de afstandsbediening. Maar niks via de pc regelen bij voorkeur (behalve numers selecteren via de tablet
).
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Dit zal je mogelijk wel interesseren: http://www.minidsp.com/products/minidspkits/minidac8 (ipv 4 losse dac's)
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Toevallig, HenkJan stuurde dezelfde door via pb
Tja, ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Superhandig natuurlijk maar of het ook klankmatig iets is. Het dynamisch bereik is nog lager dan van de andere minidsp producten..
Van de Curryman dac's heb ik al enkele keren gelezen dat mensen het de beste implementatie van de ES9023 vinden & hij wordt vergeleken met erg dure standalone dac's. Als ik heel eerlijk ben heb ik daar meer vertrouwen in dan in dit nieuwe product
.
Mvg Reinder
Tja, ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Superhandig natuurlijk maar of het ook klankmatig iets is. Het dynamisch bereik is nog lager dan van de andere minidsp producten..
Van de Curryman dac's heb ik al enkele keren gelezen dat mensen het de beste implementatie van de ES9023 vinden & hij wordt vergeleken met erg dure standalone dac's. Als ik heel eerlijk ben heb ik daar meer vertrouwen in dan in dit nieuwe product
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ok de plannen zijn ietwat gewijzigd.
Ik wil nog steeds de minischarc gebruiken maar heb nu goedkoop een Amanero usb streamer op de kop getikt. Nu heb ik daarnaast deze Pipo X7 nettop gekocht vanwege de gebruikte Bay-trail Z3736F processor met turbo van 2,13ghz en de lage prijs.
Ik wil dus de X7 als streamer inzetten, deze draait op windows 8.1 wat ik persoonlijk een pre vind i.v.m. driver ondersteuning etc. Ik ga hem zodra hij binnen is uit zijn kastje wippen en samen met de minisharc en dacs in een mooie behuizing stoppen.
De Io worden: streamen vanaf internet & NAS, analoog (vynil) via externe Behringer geluidskaart, eventueel CD via usb. Alles loopt via de X7 hardware > Amanero > Mini sharc > Dacs.
MVg Reinder
Ik wil nog steeds de minischarc gebruiken maar heb nu goedkoop een Amanero usb streamer op de kop getikt. Nu heb ik daarnaast deze Pipo X7 nettop gekocht vanwege de gebruikte Bay-trail Z3736F processor met turbo van 2,13ghz en de lage prijs.
Ik wil dus de X7 als streamer inzetten, deze draait op windows 8.1 wat ik persoonlijk een pre vind i.v.m. driver ondersteuning etc. Ik ga hem zodra hij binnen is uit zijn kastje wippen en samen met de minisharc en dacs in een mooie behuizing stoppen.
De Io worden: streamen vanaf internet & NAS, analoog (vynil) via externe Behringer geluidskaart, eventueel CD via usb. Alles loopt via de X7 hardware > Amanero > Mini sharc > Dacs.
MVg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Dat is wel een leuke.Ik wil dus de X7 als streamer inzetten, deze draait op windows 8.1 wat ik persoonlijk een pre vind i.v.m. driver ondersteuning etc.
Bij andere OS als Mac en/of Linux heb je geen drivers nodig.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Maar Mac kost een veelvoud en Linux is niks voor beginners 
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Dat is dus een beginners opmerking.
Een CD branden kun je?
Dan is een Vortexbox zo simpel als wat, cd erin en wachten, klaar!
Een CD branden kun je?
Dan is een Vortexbox zo simpel als wat, cd erin en wachten, klaar!
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Er kan wel Kodi, XBMC en Linux op geïnstalleerd worden hoor, er zit gewoon een bios in waarmee je partities aan kan maken etc. Ik kan dus altijd wisselen, echter het gebruiksgemak van een pc, dsp mix vind ik wel praktisch.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Leuk apparaat zou ik XBMC op zetten.
http://openelec.tv/
Dan kan de Windows layer er tussen uit en heb je een net multimedia kastje.
Zins een weekje heb ik dat op een oude laptop staan en gebruik die in de woonkamer.
Wel even de pulsar add-on er op zetten en je hebt elke film onder handbereik.
http://openelec.tv/
Dan kan de Windows layer er tussen uit en heb je een net multimedia kastje.
Zins een weekje heb ik dat op een oude laptop staan en gebruik die in de woonkamer.
Wel even de pulsar add-on er op zetten en je hebt elke film onder handbereik.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik heb er over gelezen inderdaad, lijkt me ook erg leuk om mee te experimenteren. Het fijne aan windows is dat ik er mijn spotify en Tidal op kan gebruiken terwijl ik met mijn tablet als afstandbediening werk. Dat kan niet onder linux en varianten.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Van Spotify weet ik het zeker dat het werkt, en voor Tidal is er ook een plugin voor ontwikkeld.
Dus kun je met Mac /Windows / Linux alles draaien via de LMS server en Squeezebox software op een bakje als die Pipo.
Lang leve de Open Source Software.

Dus kun je met Mac /Windows / Linux alles draaien via de LMS server en Squeezebox software op een bakje als die Pipo.
