Beginners alternatief voor AF-Dac?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik ben er uit:

We gaan de minidsp 2x8 verkopen (zie aangeboden sectie hint hint)

Minisharc er in met curryman dacs!

Doe het zelf is leuk maar toch maar de knoop doorgehakt en in een keer goed doen.

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Hoe ga je input/bron (en welke bronnen) selectie en volume doen nu?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Met bijbehorende vol-fp en digi-fp is het plan. Twijfel nog over usb-i2s adapter.

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

meiborg schreef:
Met bijbehorende vol-fp en digi-fp is het plan. Twijfel nog over usb-i2s adapter.

Mvg Reinder
Ik moet zwaar in mijn geheugen graven maar meen mij te herinneren dat als je die Digi-FP gebruikt dat dan de I2S (voor USB) vervalt omdat die dan door de DigIFP gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Goede tip, maar eens kijken wat de andere opties zijn voor ik die digi-fp.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Hmmm ik heb eens nagedacht over hoeveel ingangen ik wil, als ik kijk hoe ik mijn muziek luister is dat eigenlijk alleen streamen vanaf de pc het afgelopen jaar. Tja ik weet niet of er nog nadelen zitten aan de Digi-fp, er is weinig over te vinden. Handig is dat je via toslink nog je cd speler etc. kan gebruiken naast je pc.

Qua geluidskwaliteit lijkt het mij het mooist om met bijvoorbeeld een XMOS of Amanero te werken, wel minder flexibel maar aangezien ik hoofdzakelijk wil streamen, kan mijn platenspeler altijd nog via de Asus Xonar aansluiten.

Ik denk dus een usb-i2s, lijkt me het mooist.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Waarom via USB? Die Xonar kaart zal toch wel een S/PDIF of TOSlink uitgang hebben? Ik heb momenteel een 3.3v TOSLink receiver op de MiniSharc aangesloten, drie draadjes en de receiver op de achterwand.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Tja, voor de mini-sharc maakt het niet uit maar er blijkt ook nog verschil in geluid kwaliteit tussen de ene en andere converter.

De XMOS en Amanero doen dit blijkbaar erg goed, anders kies ik denk ik spdif over toslink.
Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Hsmeets, heb jij ook maar een input dan? Ik heb er nog eens over nagedacht en denk toch voor het gemak van de digi-fp te gaan. Als kastje denk ik aan een mooi Streacom mini-itx kastje.

Mvg Reinder
Bijlagen
44553501.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Op dit moment heb ik inderdaad 1 ingang: 'n TOSlink receiver (uit de AFDAC-2 kit) aangesloten op de SPDIF ingang die op de MiniSharc header zit. De gebruikte TOSlink receiver levert de signalen op de juiste spanningslevels en kan ook gevoed worden vanuit de MiniSharc.

De DigiFP heeft 'maar' drie ingangen waarvan de AES mij niet interesseert en de uitgangen interesseren mij ook niet ook niet omdat ik de AFDAC 2 daarvoor gebruik.

Voor bronkeuze moest ik dan de plugin software op de PC gebruiken (maar wil geen PC permanent aansluiten) of de VOL-FP gebruiken. Die laatste is dan via IR aan te sturen en om dat dan mooi te integreren met de al aanwezige AFDAC2 controller zou dat een beetje houtjes-toutjes worden: IR zender aan de AFDAC controller die dan de bronkeuze IR codes naar de VOL-FP stuurt.

Ik maak daarom een eigen bronkeuze print met 2x TOSLink en 2x SPDIF ingangen en die bestuurd wordt vanuit de AFDAC-2 controller. Niet dat ik dat nodig heb, is meer voor de hobby.

Kastje: ik zou zelf voor een IT2000 kastje o.i.d. kiezen en niet een PC kastje.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ah vandaar, ik had je filmpje gezien vd display en kon het al niet goed rijmen.

Ik ga zelf niet voort de AFDAC II, erg mooi maar de display interesseert mij niet zo en de ir met bronkeuze via vol-fp is voort mij genoeg.

Het streacom kastje heeft een ir venstertje, denk er aan de volume knop gewoon achterwege te laten. Ben er nog niet uit of dat meerwaarde heeft voor mij.

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

meiborg schreef:
Ah vandaar, ik had je filmpje gezien vd display en kon het al niet goed rijmen.

Ik ga zelf niet voort de AFDAC II, erg mooi maar de display interesseert mij niet zo en de ir met bronkeuze via vol-fp is voort mij genoeg.

Het streacom kastje heeft een ir venstertje, denk er aan de volume knop gewoon achterwege te laten. Ben er nog niet uit of dat meerwaarde heeft voor mij.

Mvg Reinder
In principe wil je de volume regeling NA het DSP filter rekenwerk doen omwille van resolutie/afrondingsverschillen/etc.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Tja dat is handig aan de AFDAC, daar zit dat al ingebakken. Met de vol-fp mijn je volume via de aftands bediening regelen. Ik wil het frontje mooi clean houden, geen ledjes en meuk vd vol-fp in beeld bij voorkeur maar wel graag de ir functionaliteit en volume.

Losse vier kanaals pot bij de uitgangen vd dac kan ook wel maar dan heb ik weer geen volume regeling via de afstandsbediening.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

meiborg schreef:
Tja dat is handig aan de AFDAC, daar zit dat al ingebakken. Met de vol-fp mijn je volume via de aftands bediening regelen. Ik wil het frontje mooi clean houden, geen ledjes en meuk vd vol-fp in beeld bij voorkeur maar wel graag de ir functionaliteit en volume.

Losse vier kanaals pot bij de uitgangen vd dac kan ook wel maar dan heb ik weer geen volume regeling via de afstandsbediening.
VOL-FP gebruiken voor volume is prima. Ik dacht even dat je op de PC het volume wou regelen. Op de PC moet je gewoon het volume op 100% zetten en dan inderdaad via de IR het volume op de MiniSharc regelen, dat is daar ook na het DSP rekenwerk.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Neuh, ik wil een zo kaal mogelijk kastje, alles via de afstandsbediening. Maar niks via de pc regelen bij voorkeur (behalve numers selecteren via de tablet ;)).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Dit zal je mogelijk wel interesseren: http://www.minidsp.com/products/minidspkits/minidac8 (ipv 4 losse dac's)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Toevallig, HenkJan stuurde dezelfde door via pb :proost:

Tja, ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Superhandig natuurlijk maar of het ook klankmatig iets is. Het dynamisch bereik is nog lager dan van de andere minidsp producten..

Van de Curryman dac's heb ik al enkele keren gelezen dat mensen het de beste implementatie van de ES9023 vinden & hij wordt vergeleken met erg dure standalone dac's. Als ik heel eerlijk ben heb ik daar meer vertrouwen in dan in dit nieuwe product :hide: .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ok de plannen zijn ietwat gewijzigd.

Ik wil nog steeds de minischarc gebruiken maar heb nu goedkoop een Amanero usb streamer op de kop getikt. Nu heb ik daarnaast deze Pipo X7 nettop gekocht vanwege de gebruikte Bay-trail Z3736F processor met turbo van 2,13ghz en de lage prijs.
Pipo-X7-black-version-front.jpg
Ik wil dus de X7 als streamer inzetten, deze draait op windows 8.1 wat ik persoonlijk een pre vind i.v.m. driver ondersteuning etc. Ik ga hem zodra hij binnen is uit zijn kastje wippen en samen met de minisharc en dacs in een mooie behuizing stoppen.

De Io worden: streamen vanaf internet & NAS, analoog (vynil) via externe Behringer geluidskaart, eventueel CD via usb. Alles loopt via de X7 hardware > Amanero > Mini sharc > Dacs.

MVg Reinder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hannesie »

Ik wil dus de X7 als streamer inzetten, deze draait op windows 8.1 wat ik persoonlijk een pre vind i.v.m. driver ondersteuning etc.
Dat is wel een leuke. :lol: :lol:

Bij andere OS als Mac en/of Linux heb je geen drivers nodig. :kwijl:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Maar Mac kost een veelvoud en Linux is niks voor beginners :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hannesie »

Dat is dus een beginners opmerking.;-)

Een CD branden kun je?

Dan is een Vortexbox zo simpel als wat, cd erin en wachten, klaar!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Er kan wel Kodi, XBMC en Linux op geïnstalleerd worden hoor, er zit gewoon een bios in waarmee je partities aan kan maken etc. Ik kan dus altijd wisselen, echter het gebruiksgemak van een pc, dsp mix vind ik wel praktisch.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door Kappa7 »

Leuk apparaat zou ik XBMC op zetten.
http://openelec.tv/
Dan kan de Windows layer er tussen uit en heb je een net multimedia kastje.
Zins een weekje heb ik dat op een oude laptop staan en gebruik die in de woonkamer.
Wel even de pulsar add-on er op zetten en je hebt elke film onder handbereik.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik heb er over gelezen inderdaad, lijkt me ook erg leuk om mee te experimenteren. Het fijne aan windows is dat ik er mijn spotify en Tidal op kan gebruiken terwijl ik met mijn tablet als afstandbediening werk. Dat kan niet onder linux en varianten.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hannesie »

tidal.JPG
Van Spotify weet ik het zeker dat het werkt, en voor Tidal is er ook een plugin voor ontwikkeld.
Dus kun je met Mac /Windows / Linux alles draaien via de LMS server en Squeezebox software op een bakje als die Pipo. :kwijl:

:rock: :rock: Lang leve de Open Source Software. :yeah: :yeah:
Plaats reactie