Mvg Reinder
Beginners alternatief voor AF-Dac?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
hmm, gewoon aftappen en naar de dac? Hoe zit dat dan met de clock etc? Ik ben bang dat dit toch heel ingewikkeld gaat worden zonder eerst terug naar school te gaan 
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
En maar blijven lezen in de tussentijd, zoekend naar een oplossing voor het onbevredigende geluid. Ik denk dat ik misschien een oorzaak heb gevonden. In dit draadje op audiocircle staan metingen en luisterervaringen van mensen die onder ongeveer dezelfde omstandigheden (minidsp 2x8, hoog rendement luidsprekers) ook "iets" onprettigs ervaren in het geluid.
Nadat het geheel aan de scoop wordt gehangen blijkt dat de minidsp 2x8 buiten het hoorbare spectrum tot wel een halve volt aan bijgeluiden uitbraakt. Het geluid zelf hoor je natuurlijk niet, maar zo'n hoogfrequent 0,5 volt signaal door je versterker vind niet iedere versterker even leuk blijkbaar. Low pass filteren in de dsp verhelpt het probleem niet, het is dus iets hardwarematigs. Zou dit 0,5 volt signaal de clichématige "sluier" veroorzaken?
Er is door iemand in het draadje geknutseld met filteren tussen minidsp uitgang en versterker waar het hoogfrequent signaal grotendeels mee verdween, lijkt me iets wat makkelijk zelf te reproduceren is. Iig het proberen waard!
MVg Reinder
Nadat het geheel aan de scoop wordt gehangen blijkt dat de minidsp 2x8 buiten het hoorbare spectrum tot wel een halve volt aan bijgeluiden uitbraakt. Het geluid zelf hoor je natuurlijk niet, maar zo'n hoogfrequent 0,5 volt signaal door je versterker vind niet iedere versterker even leuk blijkbaar. Low pass filteren in de dsp verhelpt het probleem niet, het is dus iets hardwarematigs. Zou dit 0,5 volt signaal de clichématige "sluier" veroorzaken?
Er is door iemand in het draadje geknutseld met filteren tussen minidsp uitgang en versterker waar het hoogfrequent signaal grotendeels mee verdween, lijkt me iets wat makkelijk zelf te reproduceren is. Iig het proberen waard!
MVg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Hoi,
heb je al gevonden welke signalen op welk pin van de I2S header zit? En of en welke instelmogelijkheden er nog zijn.
Huib
heb je al gevonden welke signalen op welk pin van de I2S header zit? En of en welke instelmogelijkheden er nog zijn.
Huib
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ja daar is wel ergens een schema van te vinden, ik ben het eerder al tegen gekomen op "het web" maar kan het zo snel niet terug vinden. Ik ga er opnieuw naar zoeken.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Bij MinDSP. com vind ik alleen een beschrijving voor de 2x4 kit.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
+1hsmeets schreef:Bij MinDSP. com vind ik alleen een beschrijving voor de 2x4 kit.
Kan ook even niets vinden. Als ze de zelfde MiniDigi gebruikenzal het deels het zelfde zijn. Maar op welke pinnen zitten de extra kanalen??
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik heb mijn 2x8 zojuist van zijn plankje geschroefd, ik weet alleen niet goed waar ik naar moet zoeken maar bedacht mij, aangezien de minidigi op dezelfde wijze aan wordt gesloten als bij de minidsp 2x4, zou de header toch ook gelijk moeten zijn?
Mvg Reinder
Edit je was me voor Aad!
Mvg Reinder
Edit je was me voor Aad!
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik lees hier dat het kan met een tweede minidigi bordje, laat ik die nu twee hebben! Zou dit de oplossing zijn om vier kanalen i2s uit te sturen?
edit: kan gewoon ja, phiew!
Mvg Reinder
edit: kan gewoon ja, phiew!
Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op vr 06 mar 2015, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Letop! er zijn twee en de I2S header is niet de van de Minidigi
uit de 2X8 Manual:
uit de 2X8 Manual:
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Volgens mij gebruikt de miniDigi de zelfde twee headers. (Toch??)
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik denk dat de i2s header de rechter is, daar kan je namelijk op de minidigi ook met jumpers kiezen naar welke kanalen het i2s signaal toe gestuurd wordt.
Als ik het goed begrijp kan ik echter een dubbele minidigi op de minidsp 2x8 te zetten zie handleiding minidigi. Ik heb sowieso twee bordjes (de minidigi 2x8 later als upgrade van mijn minidsp 2x4 stack overgenomen van Cobaltje incl. een tweede minidigi bordje).
Getuige de post op het forum van minidsp door een dev, kan dit gewoon.
knip en plak:
- A single miniDSP is sufficient to power your 2 way crossover
- No problem for receiving AND converting SPDIF at the same time. That's what the miniDIGI does by default. However as you already realized, since you want to use 4 x channels over SPDIF, you'll need 2 miniDIGI cards stacked on top of your miniDSP. The first miniDIGI will have the I2S routing for i2S_data_out1&2 (grabbing the processed channel from the miniDSP and converting them to SPDIF), while the second miniDIGI will have a jumper on I2S_data_out3&4 to get your second channels.
Have a look at the minIDIGI manual for more info.
Als ik het goed begrijp kan ik echter een dubbele minidigi op de minidsp 2x8 te zetten zie handleiding minidigi. Ik heb sowieso twee bordjes (de minidigi 2x8 later als upgrade van mijn minidsp 2x4 stack overgenomen van Cobaltje incl. een tweede minidigi bordje).
Getuige de post op het forum van minidsp door een dev, kan dit gewoon.
knip en plak:
- A single miniDSP is sufficient to power your 2 way crossover
- No problem for receiving AND converting SPDIF at the same time. That's what the miniDIGI does by default. However as you already realized, since you want to use 4 x channels over SPDIF, you'll need 2 miniDIGI cards stacked on top of your miniDSP. The first miniDIGI will have the I2S routing for i2S_data_out1&2 (grabbing the processed channel from the miniDSP and converting them to SPDIF), while the second miniDIGI will have a jumper on I2S_data_out3&4 to get your second channels.
Have a look at the minIDIGI manual for more info.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
2X8 + MiniDIGI :: http://www.minidsp.com/images/documents ... %208x8.pdf
maar of je hier zo blij van wordt.....
maar of je hier zo blij van wordt.....
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Maaaarrrr heb jij wel een MiniDigi nodig??? nee toch? je haalt de I2S signalen van die meest rechtse connector af en dan naar de DAC's.
16, 17, 18, 19 voor de 8 uitgangen
20 en 21 voor de kloksignalen
en nog een GND aansluiten tussen 2x8 en de curryman DAC's
16, 17, 18, 19 voor de 8 uitgangen
20 en 21 voor de kloksignalen
en nog een GND aansluiten tussen 2x8 en de curryman DAC's
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik denk dat ik zonder minidigi geen i2s in heb (geen spdif of toslink aansluiting).
Hee waar heb je die nu vandaan, is dat van de minidsp 2x8?

Hee waar heb je die nu vandaan, is dat van de minidsp 2x8?
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Volgens mij moet het zonder minidigi kunnen. Ik had het zelfde plan op mijn 2x4 alleen moet ik nog een tweede (zelfde) dac hebben.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Echt? He mijn vriendin en ik gaan nu naar een optreden, zou me wel ziek willen melden, het wordt net interessant
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Staat in de MiniDigi manual.meiborg schreef:Ik denk dat ik zonder minidigi geen i2s in heb (geen spdif of toslink aansluiting).
Hee waar heb je die nu vandaan, is dat van de minidsp 2x8?
O, je wilt spdif/tos ingangen : ja dan froebelen met de MiniDigi of de FP-DIGI
Ik durf het bijna niet te roepen: ben je niet beter af met een MiniSharc? Zeker als je geen analoge ingangen nodig hebt.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Joh, ik had een 2e hands DLCP welke ik weer heb doorverkocht.. Spijt als haren op mijn hoofd nu.
Ja die mini sharc is veel handiger achteraf gezien. Echter als ik iets nieuws ga kopen dan denk ik dat het de Nadja wordt. Erg compleet, analoog in & uit & digitaal in & uit onboard. Schijnt ook fluisterstil te zijn op de analoge uitgangen.
Enfin ik heb nu eenmaal deze 2x8, eerst daar maar het maximale uit persen.
Mvg Reinder
Ja die mini sharc is veel handiger achteraf gezien. Echter als ik iets nieuws ga kopen dan denk ik dat het de Nadja wordt. Erg compleet, analoog in & uit & digitaal in & uit onboard. Schijnt ook fluisterstil te zijn op de analoge uitgangen.
Enfin ik heb nu eenmaal deze 2x8, eerst daar maar het maximale uit persen.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Zo, gisteren heerlijk naar "alle 15 goed" geweest, lokale bandjes die strijden om de eerste plek in een wedstrijd van het Brabants Dagblad. Nouja de wedstrijd was vorige week, vanavond gewoon "in concert", er deden ook enkele vrienden mee met hun bandjes, erg leuk!
Het is ook goed om even afstand te nemen, besloten eerst eens een extern low pass filter tussen minidsp en versterker te plaatsen, kijken wat dit doet. Gewoon, om de versterker af te schermen van het bombardement met hoog frequent signaal. Ik verwacht er niet veel van maar wie weet? Op line level ook niet duur te implementeren, gewoon goedkope componenten.
Mvg Reinder
Het is ook goed om even afstand te nemen, besloten eerst eens een extern low pass filter tussen minidsp en versterker te plaatsen, kijken wat dit doet. Gewoon, om de versterker af te schermen van het bombardement met hoog frequent signaal. Ik verwacht er niet veel van maar wie weet? Op line level ook niet duur te implementeren, gewoon goedkope componenten.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Misschien boter na de vis, maar ik vind die Curryman voedingkjes aardig aan de prijs.
Met een beetje rondzoeken vind je op ebay vergelijkbare bouwpakketjes / modules voor rond de helft van de genoemde prijs...
Met een beetje rondzoeken vind je op ebay vergelijkbare bouwpakketjes / modules voor rond de helft van de genoemde prijs...
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Hoi Ray,
Klopt dat ben ik volledig met je eens. Echter weet ik door draadjes op diyaudio.com dat deze bordjes in ieder geval getest en "echt" zijn. Geen nep onderdelen en goede kwaliteit pcb.
Liever geef ik ook minder geld uit (nogal logisch he, wij Nederlanders) maar in tegenstelling tot kundige mensen zoals jij, Knuisje, Hsmeets enz. is de kans groot dat ik iets aanschaf wat explodeert/niks doet/implodeert noem het maar op
. Als je echter een goed alternatief hebt, graag! Ik probeer ook maar kennis op te doen en er het beste van te maken.
Overigens vanochtend een grof low pass filter geprobeerd over een kanaal met componenten die ik al had, 1ohm weerstand en 10uF cap wat volgens mij 30khz filter frequentie is, ruim onder de 50khz waar de minidsp dit signaal begint uit te sturen. Nog steeds dat "waasje"over het geluid. Je hoort het erg goed als de minidsp nog opstart, zonder signaal zodra hij is geboot hoor je gewoon op slag dat dit waasje opeens verschijnt. Nu ik er op let kan ik het niet meer negeren, super irritant.
Heb minidsp gemaild met een duidelijke uitleg hoe ik die minidigibordjes kan stacken op de minidsp 2x8, ik heb nu eenmaal twee van die minidigi's en de minidsp, laat ik dit dan proberen toch? De Dacs die ik van plan ben te gebruiken zijn erg goed, daar doe ik sowieso voor het geld geen miskoop aan.
Mvg Reinder
Klopt dat ben ik volledig met je eens. Echter weet ik door draadjes op diyaudio.com dat deze bordjes in ieder geval getest en "echt" zijn. Geen nep onderdelen en goede kwaliteit pcb.
Liever geef ik ook minder geld uit (nogal logisch he, wij Nederlanders) maar in tegenstelling tot kundige mensen zoals jij, Knuisje, Hsmeets enz. is de kans groot dat ik iets aanschaf wat explodeert/niks doet/implodeert noem het maar op
Overigens vanochtend een grof low pass filter geprobeerd over een kanaal met componenten die ik al had, 1ohm weerstand en 10uF cap wat volgens mij 30khz filter frequentie is, ruim onder de 50khz waar de minidsp dit signaal begint uit te sturen. Nog steeds dat "waasje"over het geluid. Je hoort het erg goed als de minidsp nog opstart, zonder signaal zodra hij is geboot hoor je gewoon op slag dat dit waasje opeens verschijnt. Nu ik er op let kan ik het niet meer negeren, super irritant.
Heb minidsp gemaild met een duidelijke uitleg hoe ik die minidigibordjes kan stacken op de minidsp 2x8, ik heb nu eenmaal twee van die minidigi's en de minidsp, laat ik dit dan proberen toch? De Dacs die ik van plan ben te gebruiken zijn erg goed, daar doe ik sowieso voor het geld geen miskoop aan.
Mvg Reinder
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
De shunt zal waarschijnlijk de mooiste spanning afleveren.
Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?
Ik heb nog eens goed in de oude doos rond gekeken, wat blijkt: de hk dac voeding van Pjotr blijkt -12v/+12v & 5v te leveren. Ik heb die dus al tijden rondslingeren, dacht dat ik die in gebruik had als 12v voeding van mijn minidsp. Ik heb een mooie stabiele voeding in gebruik voor de minidsp maar waar ik die dan vandaan heb...
Toevallig kom ik hem tegen bij een zoekactie naar een trafo, misschien heeft iemand anders nog een Pjotr voeding, ik heb de vraag maar gesteld in het gevraagd topic & Pjotr een pb gestuurd.
Toevallig kom ik hem tegen bij een zoekactie naar een trafo, misschien heeft iemand anders nog een Pjotr voeding, ik heb de vraag maar gesteld in het gevraagd topic & Pjotr een pb gestuurd.
