Beginners alternatief voor AF-Dac?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

hmm, gewoon aftappen en naar de dac? Hoe zit dat dan met de clock etc? Ik ben bang dat dit toch heel ingewikkeld gaat worden zonder eerst terug naar school te gaan :mrgreen:

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

En maar blijven lezen in de tussentijd, zoekend naar een oplossing voor het onbevredigende geluid. Ik denk dat ik misschien een oorzaak heb gevonden. In dit draadje op audiocircle staan metingen en luisterervaringen van mensen die onder ongeveer dezelfde omstandigheden (minidsp 2x8, hoog rendement luidsprekers) ook "iets" onprettigs ervaren in het geluid.

Nadat het geheel aan de scoop wordt gehangen blijkt dat de minidsp 2x8 buiten het hoorbare spectrum tot wel een halve volt aan bijgeluiden uitbraakt. Het geluid zelf hoor je natuurlijk niet, maar zo'n hoogfrequent 0,5 volt signaal door je versterker vind niet iedere versterker even leuk blijkbaar. Low pass filteren in de dsp verhelpt het probleem niet, het is dus iets hardwarematigs. Zou dit 0,5 volt signaal de clichématige "sluier" veroorzaken?

Er is door iemand in het draadje geknutseld met filteren tussen minidsp uitgang en versterker waar het hoogfrequent signaal grotendeels mee verdween, lijkt me iets wat makkelijk zelf te reproduceren is. Iig het proberen waard!

MVg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Hoi,

heb je al gevonden welke signalen op welk pin van de I2S header zit? En of en welke instelmogelijkheden er nog zijn.

Huib
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ja daar is wel ergens een schema van te vinden, ik ben het eerder al tegen gekomen op "het web" maar kan het zo snel niet terug vinden. Ik ga er opnieuw naar zoeken.

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Bij MinDSP. com vind ik alleen een beschrijving voor de 2x4 kit.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door FR_Aad »

hsmeets schreef:
Bij MinDSP. com vind ik alleen een beschrijving voor de 2x4 kit.
+1
Kan ook even niets vinden. Als ze de zelfde MiniDigi gebruikenzal het deels het zelfde zijn. Maar op welke pinnen zitten de extra kanalen??
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik heb mijn 2x8 zojuist van zijn plankje geschroefd, ik weet alleen niet goed waar ik naar moet zoeken maar bedacht mij, aangezien de minidigi op dezelfde wijze aan wordt gesloten als bij de minidsp 2x4, zou de header toch ook gelijk moeten zijn?

Mvg Reinder

Edit je was me voor Aad!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door FR_Aad »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik lees hier dat het kan met een tweede minidigi bordje, laat ik die nu twee hebben! Zou dit de oplossing zijn om vier kanalen i2s uit te sturen?

edit: kan gewoon ja, phiew!

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op vr 06 mar 2015, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Letop! er zijn twee en de I2S header is niet de van de Minidigi

uit de 2X8 Manual:
Schermafbeelding 2015-03-06 om 21.59.57.png
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door FR_Aad »

Volgens mij gebruikt de miniDigi de zelfde twee headers. (Toch??)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik denk dat de i2s header de rechter is, daar kan je namelijk op de minidigi ook met jumpers kiezen naar welke kanalen het i2s signaal toe gestuurd wordt.

Als ik het goed begrijp kan ik echter een dubbele minidigi op de minidsp 2x8 te zetten zie handleiding minidigi. Ik heb sowieso twee bordjes (de minidigi 2x8 later als upgrade van mijn minidsp 2x4 stack overgenomen van Cobaltje incl. een tweede minidigi bordje).

Getuige de post op het forum van minidsp door een dev, kan dit gewoon.

knip en plak:

- A single miniDSP is sufficient to power your 2 way crossover
- No problem for receiving AND converting SPDIF at the same time. That's what the miniDIGI does by default. However as you already realized, since you want to use 4 x channels over SPDIF, you'll need 2 miniDIGI cards stacked on top of your miniDSP. The first miniDIGI will have the I2S routing for i2S_data_out1&2 (grabbing the processed channel from the miniDSP and converting them to SPDIF), while the second miniDIGI will have a jumper on I2S_data_out3&4 to get your second channels.
Have a look at the minIDIGI manual for more info.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

2X8 + MiniDIGI :: http://www.minidsp.com/images/documents ... %208x8.pdf

maar of je hier zo blij van wordt.....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

Maaaarrrr heb jij wel een MiniDigi nodig??? nee toch? je haalt de I2S signalen van die meest rechtse connector af en dan naar de DAC's.
Schermafbeelding 2015-03-06 om 22.26.21.png
16, 17, 18, 19 voor de 8 uitgangen
20 en 21 voor de kloksignalen
en nog een GND aansluiten tussen 2x8 en de curryman DAC's
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik denk dat ik zonder minidigi geen i2s in heb (geen spdif of toslink aansluiting).

Hee waar heb je die nu vandaan, is dat van de minidsp 2x8?

:rock:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door FR_Aad »

Volgens mij moet het zonder minidigi kunnen. Ik had het zelfde plan op mijn 2x4 alleen moet ik nog een tweede (zelfde) dac hebben.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Echt? He mijn vriendin en ik gaan nu naar een optreden, zou me wel ziek willen melden, het wordt net interessant :mrgreen:

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door hsmeets »

meiborg schreef:
Ik denk dat ik zonder minidigi geen i2s in heb (geen spdif of toslink aansluiting).

Hee waar heb je die nu vandaan, is dat van de minidsp 2x8?

:rock:
Staat in de MiniDigi manual.

O, je wilt spdif/tos ingangen : ja dan froebelen met de MiniDigi of de FP-DIGI

Ik durf het bijna niet te roepen: ben je niet beter af met een MiniSharc? Zeker als je geen analoge ingangen nodig hebt.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Joh, ik had een 2e hands DLCP welke ik weer heb doorverkocht.. Spijt als haren op mijn hoofd nu.

Ja die mini sharc is veel handiger achteraf gezien. Echter als ik iets nieuws ga kopen dan denk ik dat het de Nadja wordt. Erg compleet, analoog in & uit & digitaal in & uit onboard. Schijnt ook fluisterstil te zijn op de analoge uitgangen.

Enfin ik heb nu eenmaal deze 2x8, eerst daar maar het maximale uit persen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Zo, gisteren heerlijk naar "alle 15 goed" geweest, lokale bandjes die strijden om de eerste plek in een wedstrijd van het Brabants Dagblad. Nouja de wedstrijd was vorige week, vanavond gewoon "in concert", er deden ook enkele vrienden mee met hun bandjes, erg leuk!

Het is ook goed om even afstand te nemen, besloten eerst eens een extern low pass filter tussen minidsp en versterker te plaatsen, kijken wat dit doet. Gewoon, om de versterker af te schermen van het bombardement met hoog frequent signaal. Ik verwacht er niet veel van maar wie weet? Op line level ook niet duur te implementeren, gewoon goedkope componenten.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door ray5150 »

Misschien boter na de vis, maar ik vind die Curryman voedingkjes aardig aan de prijs.
Met een beetje rondzoeken vind je op ebay vergelijkbare bouwpakketjes / modules voor rond de helft van de genoemde prijs...
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Hoi Ray,

Klopt dat ben ik volledig met je eens. Echter weet ik door draadjes op diyaudio.com dat deze bordjes in ieder geval getest en "echt" zijn. Geen nep onderdelen en goede kwaliteit pcb.

Liever geef ik ook minder geld uit (nogal logisch he, wij Nederlanders) maar in tegenstelling tot kundige mensen zoals jij, Knuisje, Hsmeets enz. is de kans groot dat ik iets aanschaf wat explodeert/niks doet/implodeert noem het maar op :lol: . Als je echter een goed alternatief hebt, graag! Ik probeer ook maar kennis op te doen en er het beste van te maken.

Overigens vanochtend een grof low pass filter geprobeerd over een kanaal met componenten die ik al had, 1ohm weerstand en 10uF cap wat volgens mij 30khz filter frequentie is, ruim onder de 50khz waar de minidsp dit signaal begint uit te sturen. Nog steeds dat "waasje"over het geluid. Je hoort het erg goed als de minidsp nog opstart, zonder signaal zodra hij is geboot hoor je gewoon op slag dat dit waasje opeens verschijnt. Nu ik er op let kan ik het niet meer negeren, super irritant.

Heb minidsp gemaild met een duidelijke uitleg hoe ik die minidigibordjes kan stacken op de minidsp 2x8, ik heb nu eenmaal twee van die minidigi's en de minidsp, laat ik dit dan proberen toch? De Dacs die ik van plan ben te gebruiken zijn erg goed, daar doe ik sowieso voor het geld geen miskoop aan.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door Kappa7 »

De shunt zal waarschijnlijk de mooiste spanning afleveren.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Beginners alternatief voor AF-Dac?

Bericht door meiborg »

Ik heb nog eens goed in de oude doos rond gekeken, wat blijkt: de hk dac voeding van Pjotr blijkt -12v/+12v & 5v te leveren. Ik heb die dus al tijden rondslingeren, dacht dat ik die in gebruik had als 12v voeding van mijn minidsp. Ik heb een mooie stabiele voeding in gebruik voor de minidsp maar waar ik die dan vandaan heb...

Toevallig kom ik hem tegen bij een zoekactie naar een trafo, misschien heeft iemand anders nog een Pjotr voeding, ik heb de vraag maar gesteld in het gevraagd topic & Pjotr een pb gestuurd.
Plaats reactie