[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

en na een paar kleine aanpassingen nu ook dan een grondvlak:
msin-brd-4.JPG
Ik heb de 2de I2S aansluiting er weer uit gegooid om de simpele reden dat ik er toch geen gebruik van ga maken, de kans dat ik nog USB/I2S of een ADC aansluit is erg klein. Feitelijk heb ik maar 1 bron in huis en dat is de streamer.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Zou je daarvoor niet een paar spare pads laten liggen, mocht je dit ooit nog willen gaan gebruiken?

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
Zou je daarvoor niet een paar spare pads laten liggen, mocht je dit ooit nog willen gaan gebruiken?

Gr. Mischa
ja, waarom ook niet, ut kos nix.
msin-brd-6.JPG
Dit moet hem wel zowat zijn, misschien nog een paar details.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Ik zou nog een elco op het bordje zetten. En de ontkoppeling rond de spanningsregelaars is nog niet helemaal correct.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Ik zou nog een elco op het bordje zetten. En de ontkoppeling rond de spanningsregelaars is nog niet helemaal correct.
De lijn tussen voeding en dit bordje is niet lang en de voeding heeft al een grotere uitgangs C, is de eerste ontkoppel C bij de 3.3v regelaar niet voldoende?

Ontkoppeling: verklaar U nader. Dichter op het IC schuiven en nog een tweede C tussen beide regelaars zodat ze niet 1 C delen als zowel uit- en ingangs ontkoppeling? De ADP150 datasheet zegt dat het beter is om zelfs nog kleinere SMD dan 0805 te gebruiken maar gezien jij ze ook gebruikt.....
msin-brd-adp150.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Nee! :shock: :shock: :-&
Nog even ten aanzien van 'n line driver: Op het evaluatie bordje dat TI heeft voor de SCR4392 zijn ze er anders niet vies van om het I2S signaal door een SN74ALVC245 te jassen :shock:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

hsmeets schreef:
Ontkoppeling: verklaar U nader. Dichter op het IC schuiven en nog een tweede C tussen beide regelaars zodat ze niet 1 C delen als zowel uit- en ingangs ontkoppeling? De ADP150 datasheet zegt dat het beter is om zelfs nog kleinere SMD dan 0805 te gebruiken maar gezien jij ze ook gebruikt.....
Bij U2 doe je het volgens de appnote, bij U1 niet.
hsmeets schreef:
Nog even ten aanzien van 'n line driver: Op het evaluatie bordje dat TI heeft voor de SCR4392 zijn ze er anders niet vies van om het I2S signaal door een SN74ALVC245 te jassen :shock:
Die gebruiken ze ter bescherming van de SRC4392 op het evaluatiebordje, zodat je hem niet zo makkelijk kan opblazen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Het zit zo kort op elkaar dat ik mij afvraag of niet slechts 1 C tussen U1 en U2 domweg voldoende is. Maar goed van 20ct extra gaan we niet failliet en ik ben een braaf jongetje dat, niet altijd maar vaak, gehoorzaam is. :rofl:
msin-brd-8.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Vanmiddag de bekabeling tussen de DAC uitgang en de XLR connectoren op de achterwand gemaakt met die dunne Procab kabel. Het aankrimpen van de contacten was nog het meeste gepiel.

Na het avondeten ook nog eens de werking nagelopen: toongenerator programma op de PC gestart, signaal via toslink naar de minisharc waar geen filtering actief is en dus het ingangssignaal op alle 8 uitgangen verschijnt. Op de scoop zie ik op alle 8 uitgangen een nette sinus. I2S tussen MiniSharc en AFDAC2 werkt en ook alle 8 kanalen worden door de DAC omgezet in een analoog signaal.

Weer een stapje verder.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

In de kast een (tijdelijk te lange) USB kabel geplaatst om de MiniSharc te kunnen instellen. Niet bij stil gestaan dat de connectoren zo groot zijn en het is meer geluk dan wijsheid dat ik heb zo nog kon insteken (tussen de 2 trafo's door).
IMG_0106.JPG
In mijn eigen verzameling USB kabels zie ik alleen maar identieke connectoren qua afmetingen.

Bedoeling is eigenlijk om direct af te buigen richting de MiniSharc.

Heeft iemand weet van kabel waar een meer compacte connector aan zit?
Laatst gewijzigd door hsmeets op zo 01 feb 2015, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Deze jongens hebben erg veel: http://www.kabeltje.com/

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Nog wat verder gezocht, conrad heeft male USB voor printmontage, dus wellicht die. Zo kan ook een kabeltje op maat gefabriekt worden.
Schermafbeelding 2015-02-01 om 14.51.22.~png.jpg
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Gestart met het doorvoeren van enkele kleine cosmetische wijzigingen in de firmware: Volume (weer terug) als demping weergeven. AFDAC2 vast op de I2S ingang ingesteld, straks zal de bronkeuze via de ASRC plaatsvinden. Samplerate weergave van de bron gaat naar het setup/info menu, dat hoef ik niet constant te zien. De bronkeuze zal straks ook met grote letters worden weergegeven maar zal dan na enkele seconden weer plaats maken voor het volume.
demping.jpg
Met hoe de grote cijfers worden opgebouwd kan ik hergebruiken om de bronkeuze weergeven:
vetteletters.jpg
Voor Toslink: TOS of OPT(ical) en voor S/PDIF: DIG of SPD en dan nog een 1 of 2
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Firmware ietsjes aangepast:
- Geen samplerate weergave
- Volume als demping
- Bronnaam in koeienletters, blijft 5 seconden in beeld
- Bij opstarten en uit standby komen ook even de bronnaam tonen

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Je bent er al helemaal los op Huib. :mrgreen:
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Kaalabs »

Wauw, complimenten! Schitterend.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Je bent er al helemaal los op Huib. :mrgreen:
Zonder al jouw voorwerk zou ik nog lang niet zo ver zijn :dank:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Kappa7 »

Dat is mooi geworden :goedzo:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Input PCB voor de MiniSharc:
MS-RENDER.JPG
dmv EagleUp (Eagle naar Sketchup)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Zijn de pcb's al besteld?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Zijn de pcb's al besteld?
Nee, nog niet, moet nog even een tijdje dubben of dit zo wel definitief kan zijn (ook qua schema). Misschien dat ik nog wat schuif met zaken e.d.

Je hebt een suggestie?

Huib
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

To via or not?

Wat denken jullie van het volgende:
groundplane.JPG
In deze print is er één groundplane, op de bovenste layer (ik heb eagle hem even niet laten invullen). De input en output signalen bij de chip wisselen via een via, kuch, naar de onderkant (geel omlijnd gebied).

Het alternatief is om die via's op te ruimen en de sporen aan de bovenkant te laten blijven lopen en dan nog een tweede groundplane op de onderkant maken.

Wat denken jullie hierover/hiervan?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Bedenk wat dat doet met de inductie van de lokale ontkoppeling naar het massavlak.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ik zou zeggen: het ruimt de via's op in de signaallijnen die zich als een inductie gedragen maar de ontkoppeling naar het grondvlak voor de signaallijnen veranderd niet, of die nu van boven naar onder of onder naar boven gaat.

Dan zit je wel met twee grondvlakken die je ruimhartig met via's moet doorverbinden en de vraag is dan, wat zal beter zijn......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet waarom je de buitenrand van de top layer zo'n eind buiten de PCB edge hebt liggen. :think:
Plaats reactie