Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Het is idd hout, dus geisoleerd is het wel goed.
Hij oscileert niet als de beide signaalmassas verbonden met elkaar zijn.
Het lijkt mij handig (zodat ik niet het printje hoef uit te bouwen, scheelt een uur priegelen) dat ik het massadraadje van 1 aansluiting bij de ander voeg (chassis kant) en dan een draadje trek tussen de massas van de chassis.
Dus massas print voegen samen bij chassis 1 en van chassis 1 naar chassis 2 extra draadje.
Maar gelukkig komt er iig muziek uit en de bedrading zal ik bij een volgende beter aansluiten O:)
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Hey iedereen,

Het projectje is compleet, echter heb ik een vrij belangrijk probleem. De versterker kraakt vanaf een bepaald volume. Bij lage volumes heb ik geen probleem (hoor ik niks mis) en krijg ik een mooie klank, maar vanaf een bepaalde stand van de pot is er een zeer aanwezig geruis (bij de bassen vooral als ik me niet vergis). Een deel van me vermoedde dat het de pot was, maar toch even vragen voor ik dat ding vervang (en het is ook een alps van mooie kwaliteit :().

Maar eventueel niet genoeg koeling? Ik ben momenteel niet thuis, maar zal straks eens kijken welk koelblok ik heb.

Mvg,
Dries
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik zou inderdaad de potmeter verdenken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

Zit het metalen gedeelte van de potmeter ook aan de massa/GND gekoppeld ?
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Hmm dat tweede is wel misschien een mogelijkheid. Het is namelijk een houten behuizing en de Laps heeft een plastieken behuizing (buiten de achterkant). Ik zal dat eens bekijken als ik thuis ben want daar ben ik niet zeker van ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

Als je het op lage volumes niet hoort, en het openbaart zich als ruis op hogere volumes zou ik de potmeter juist niet verdenken maar eerder in de richting van oscillaties denken. Heb je een scoop, kun je meten op de uitgang als het probleem zich voordoet? Een Alps potmeter die kraakt, kom het maar weinig tegen.

Trouwens (als ik de goede voor me heb) was jij dat nou met dat tijdregistratie printje voor de cross? Wel even benieuwd naar de status daarvan :D
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Ha! goed geheugen. Ja idd dat was ik. En het is volledig af dat project, ziet er echt enorm leuk uit en de printjes zijn fantastich gelukt. Aangenaam verrast van de kwaliteit voor die prijs. Aangezien ik extra signaalpoortjes verbonden had met de PIC was ik toevallig gisteren eens aan het bekijken hoe ik de PIC kan herprogrammeren om wat uit te breiden. Heb het op iemand anders zijn startpoort geprobeerd en werkte leuk, maar moet er zelf nog één maken.
Het was trouwens geen tijdsregistratie toestel, eerder een random getimede draadloze starter.

Nog eens enorm bedankt Barry!!! :D

Maar on topic: Aargh, dat valt wel aardig tegen. Had gehoopt dat het echt enkel de ALPS was. Was onlangs eens aan het kijken naar de DS1054Z die verrassend goedkoop was voor zijn kunnen, maar toen vertelde de portemonnee me dat ik die misschien niet genoeg nodig heb om aan te schaffen.

Misschien dat ik die van uni kan gebruiken, hmmm
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

3sly schreef:
Ha! goed geheugen. Ja idd dat was ik. En het is volledig af dat project, ziet er echt enorm leuk uit en de printjes zijn fantastich gelukt. Aangenaam verrast van de kwaliteit voor die prijs. Aangezien ik extra signaalpoortjes verbonden had met de PIC was ik toevallig gisteren eens aan het bekijken hoe ik de PIC kan herprogrammeren om wat uit te breiden. Heb het op iemand anders zijn startpoort geprobeerd en werkte leuk, maar moet er zelf nog één maken.
Het was trouwens geen tijdsregistratie toestel, eerder een random getimede draadloze starter.

Nog eens enorm bedankt Barry!!! :D

Maar on topic: Aargh, dat valt wel aardig tegen. Had gehoopt dat het echt enkel de ALPS was. Was onlangs eens aan het kijken naar de DS1054Z die verrassend goedkoop was voor zijn kunnen, maar toen vertelde de portemonnee me dat ik die misschien niet genoeg nodig heb om aan te schaffen.

Misschien dat ik die van uni kan gebruiken, hmmm
Oja het was een starter, excuses. Fijn te horen dat het met goed resultaat is afgerond!

Maar die oscillatie, hoeft het niet te zijn hoor, maar zoals je het omschrijft zou ik er niet van opkijken. Misschien dat je inderdaad er 1-tje kunt lenen om eens te kijken, of dat je 'm er daar eens aan hangt? een krakende potmeter 'kraakt' gewoon :D En dat over je hele bereik, en geen ruis zoals je het omschrijft.
Gebruikersavatar
3sly
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 12 sep 2011, 16:23
Locatie: Grimbergen Vlaams-Brabant

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door 3sly »

Prentje :p
Bijlagen
20150218_105904.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Barry2001 »

:goedzo: Mooi hoor!
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door MarcoSQ »

Fijne printjes hoor, mooi verzorgd en gedocumenteerd :). Vakwerk van knuisje !
Hier mijn toepassing, gisteravond eindelijk weer eens lekker kunnen klussen :

Meetversterkertje, apart amplititude- en impedantiekanaal (heb toch een 6in/6uit geluidskaart, lekker makkelijk werken zo).
Elk kanaal bestaat uit twee parallelgeschakelde versterkerkanalen. Gevoed door 2 maal 160VA, 2x22V. Grootste hifi2000 kastje.
Signalen richting de geluidskaart kunnen verzwakt met stepped (ladder) attenuators, lekker flexibel en gemakkelijk.
Extra dual channel outputje, schakelaartje om te calibreren, etc. Eigenlijk een beetje standaard recept, maar dan wat luxer en gemakkelijker in gebruik.

Status nu :
Ja, ik wacht nog op de frontjes...voorzijde is nu nog een beetje rommelig met al die kabels ja :)
Ja, ik wacht nog op de frontjes...voorzijde is nu nog een beetje rommelig met al die kabels ja :)
Frontje moet er ongeveer zo uit gaan zien (kleine revisies geweest) :
Is natuurlijk maar een kartonnen maquette, om te zien of alles klopt en past !
Is natuurlijk maar een kartonnen maquette, om te zien of alles klopt en past !
...en nu kan ik ff niet meer verder. Twee weekjes wachten tot het front terug is van de frezert. En natuurlijk ben ik die rottig kleine stukjes mica weer eens kwijt :boos: :lol: ...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Indrukwekkend meetversterkertje :lol:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door MarcoSQ »

Ik hoop het :lol: ! Hoop er de komende -tig jaar toch nog gebruik van te maken, dus een beetje overdrijven, overdimensioneren, foolproof maken leek me geen verkeerde keuze...

Is trouwens echte haai end , he :lol: . Want er zitten wel zes echte Jantzen Superes weerstanden in :lol: !
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Na ruim 200 printjes te hebben gesleten stop ik met het aanbieden ervan. De Gerberfiles zijn bijgevoegd voor degenen die zelf bij Itead Studio oid. nog printen willen bestellen.

Ik heb nog wel een aantal composite LM4780 printen in de aanbieding, zie viewtopic.php?p=1755296#p1755296. En wellicht komt het ook nog eens tot een ZBA composite LM3886.
Bijlagen
Gerber-files-LM4780.zip
(38.52 KiB) 48 keer gedownload
Lampie1965
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 11:59
Locatie: Veendam

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lampie1965 »

Ha, dan was ik zekers een van de laatsten die deze printplaatjes van ik van je hebt afgenomen.............. :rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door ray5150 »

knuisje schreef:
Na ruim 200 printjes te hebben gesleten stop ik met het aanbieden ervan. De Gerberfiles zijn bijgevoegd voor degenen die zelf bij Itead Studio oid. nog printen willen bestellen.
Waarom eigenlijk, is er geen vraag meer naar ?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door FR_Aad »

Denk dat we Peter moeten danken omdat hij veel van ons onze eerste (werkende) versterker heeft laten bouwen. :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Kappa7 »

FR_Aad schreef:
Denk dat we Peter moeten danken omdat hij veel van ons onze eerste (werkende) versterker heeft laten bouwen. :rock:
Mee eens.
En 200 printen is niet niks.
Je hebt er best een hoop werk aan om alles goed de deur uit te krijgen dus petje af dat je het zo lang hebt vol gehouden. :goeie:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Graag gedaan! Het is inderdaad best veel werk. Met de gerberfiles kan altijd iemand weer eens een setje laten maken voor een groepje mensen.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door rjmulder »

Peter hartelijke dank en 200 printen is niet mis.

Elke dag staat bij mij in de huiskamer de LM4780 aan om te zorgen dat de kamer gevuld wordt met mooie klanken :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

De eerste versie van deze print heb ik zelf geëtst en doet nog altijd trouw z'n werk bij mijn ouders.
tearitup
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 21:51

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door tearitup »

Een bedankje lijkt me zeker op z'n plaats! Na een jaar pauze dit weekend mijn setje in elkaar en werkend. Wat een geluid, en wat was het uiteindelijk goed te doen door de handleiding en alle forumposts, ook voor iemand als ik die hiervoor uberhaupt nog nooit iets met elektronica heeft gedaan. Bedankt nogmaals!
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lieuwe »

Idemdito. Heb momenteel 4 printjes staan die allemaal perfect spelen!
200 printjes zijn niet niks :goeie:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Gideon1990 »

Misschien kijk ik er gewoon vol overheen, maar ik zie vaak op DIYaudio berichten langskomen waar mensen klagen over bepaalde LMxxxx versterkers zonder Thiele en Zobel netwerk. het ontgaat me nog steeds een beetje wat dit nou precies in moet houden maar ik wilde vragen of dit ontwerp dit wel heeft?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Mijn ontwerp heeft wel een Zobel maar geen Thiele netwerk.

Een Thiele netwerk zorgt ervoor dat de versterker stabiel blijft bij een grote capacitieve belasting, bijvoorbeeld als er erg lange luidsprekerkabels worden gebruikt. Dit kan altijd nog worden toegepast aan de luidsprekerklemmen binnen de versterkerbehuizing.

Het Thielnetwerk bestaat uit een inductor van circa 2 uH parallel aan een weerstand van 1.5R/3W. De inductor kun je maken door wikkeldraad van 1mm dikte (oude trafo of filterspoel) 15 keer strak om een AA penlight batterij te wikkelen. Binnen in het midden van de spoel soldeer je de weerstand.
Plaats reactie