aktief subwoofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Voeding ook zo goed als klaar. Alles nog maar eens goed nakijken en dan bestellen :)
Bijlagen
sub_sat_2.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Nog steeds aan het freubelen met de layout :)
Bijlagen
sub_sat_3.JPG
sub_sat_4.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Kan ik voor volume regeling volstaan met een potmeter voor de ingang of moet er dan nog iets van een voorversterkertje bij? Zo ja wat zou dan een geschikt schema zijn?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

Ik blijf natuurlijk wel meelezen, maar als ik dan kijk naar de printen, is het dan dat ik 2 of 4 gaten mis, om de printen te stapelen, zoals je in het voorgaande plaatje/printje hebt opgezet?
En dan mis ik er nog wat meer om ze te monteren. :hide:

Voor wat betreft de vraag voorversterker?

Ik durf er zelf geen zinnig woord over te zeggen, heb je het al zonder uitgeprobeerd?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

hannesie schreef:
Ik blijf natuurlijk wel meelezen, maar als ik dan kijk naar de printen, is het dan dat ik 2 of 4 gaten mis, om de printen te stapelen, zoals je in het voorgaande plaatje/printje hebt opgezet?
En dan mis ik er nog wat meer om ze te monteren. :hide:

Voor wat betreft de vraag voorversterker?

Ik durf er zelf geen zinnig woord over te zeggen, heb je het al zonder uitgeprobeerd?
Helemaal vergeten. Heb weer een extra gat toegevoegd, zodat het highpass filtertje weer gestapeld kan worden. Gaten aan de voorkant heb ik weggelaten, printje zit wel vast bij monteren van de potmeters in een chassis.

Verder nog begonnen met een DC speaker protection bordje, iets wat altijd al op mijn verlanglijstje stond, maar nog nooit aan begonnen. Met 15A relais hopelijk passend op 5x5 cm. De componenten staan er al op, nu nog een paar spoortjes leggen :)
Bijlagen
sub_sat_4.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

DC speaker protection zo goed als klaar :)
Bijlagen
sub_sat_6.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Alle printjes apart. Nog even goed nakijken en dan bestellen maar.
Bijlagen
DC.JPG
HIGH_PASS.JPG
POWER.JPG
SUB.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Schema DC protect
Bijlagen
DC_SCHEM.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Alle onderdelen zijn te krijgen bij Dick Best (EOO)

Duurste is het filterboard voor de SUB, ongeveer 22 euro, waarvan meer dan de helft voor de potmeters is. De rest is goedkoper.
Bijlagen
DC.pdf
(87.43 KiB) 92 keer gedownload
HIGH_PASS.pdf
(82.09 KiB) 76 keer gedownload
POWER.pdf
(93.43 KiB) 82 keer gedownload
SUB.pdf
(104.37 KiB) 107 keer gedownload
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Ik had nog 2 infinity overture speakers staan waarvan de basversterkers kapot waren en ik de woofers van heb verkocht.

Gesloten kastje eromheen en ik heb 2 mooie satelliet speakers die ik ga gebruiken icm. Het actieve filter.

Zelfde frontmaat gehouden ivm. Bafflestep. Klinkt alleraardigst :)
Bijlagen
DSC_0330.JPG
DSC_0331.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Beginnetje van een simpele eindversterker met genoeg vermogen, eventueel voor het sub kanaal. Draait op +-30V DC bij 4ohm belasting.
Bijlagen
sub_amp.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Weer wat verder...
Bijlagen
sub_amp_2.JPG
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door cool »

Zitten de emitterweerstanden niet in de weg voor de boutjes v.d powertorren? Leuk project weer!
Optimaal is om de uitgang in het midden v.d track te nemen, ook voor de tegenkoppeling. Maar de afstanden zijn kort hier dus zal wel goed gaan ☺
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

cool schreef:
Zitten de emitterweerstanden niet in de weg voor de boutjes v.d powertorren?
Goed dat je het zegt, niet aan gedacht.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Nog wat verder
Bijlagen
sub_amp_3.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Emitter weerstanden nog wat verplaatst, ground nog wat groter gemaakt.

Veel vermogen voor weinig geld. Zal wel niet zo goed zijn voor fullrange, maar voor sub lijkt me dat geen probleem.

Erg goedkoop ook. 10 euro voor alle componenten :)
Bijlagen
sub_amp_4.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Ziet er goed uit Michiel, zie zo geen rare dingen. Silk componenttype misschien hier en daar nog even omzetten naar reference designator, en je hebt nu 1 via. Misschien als je dat spoortje op bottom nog onder de diodes legt kun je het spoor op de anode van de onderste diode prikken?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Toch nog iets: dat plane op top, hangt dat wel ergens aan?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Barry, bedankt voor de tips.

Via is inderdaad niet nodig.
Groundplanes uitgezet, gebruik ze toch niet.
RefDes moet inderdaad nog.
Bijlagen
sub_amp_5.JPG
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ronnydepony »

Beginnetje van een simpele eindversterker met genoeg vermogen, eventueel voor het sub kanaal. Draait op +-30V DC bij 4ohm belasting.
En hoeveel is dat goed vermogen dan ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

ronnydepony schreef:
Beginnetje van een simpele eindversterker met genoeg vermogen, eventueel voor het sub kanaal. Draait op +-30V DC bij 4ohm belasting.
En hoeveel is dat goed vermogen dan ?
Hij kan wel op meer draaien dan +-30V. Rond de 200W in 4 ohm moet mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door cool »

Misschien nog een serie weerstand opnemen met de ingang van 1k of zo voor de 100pF.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Rudy »

Klasse C versterker, netjes zo anno 2014 :?:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Ik had niet het goede schema gebruikt. Hier een aangepaste versie met meer bias stroom, zobel op uitgang en her en der een paar condensatortjes extra.
Bijlagen
sub_amp_6.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Iets bredere sporen voor voeding en uitgang. Ook nog wat kleine details aangepast.
Bijlagen
sub_amp_8.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”