aktief subwoofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

JBHC schreef:
Dit is nou eens een mooi filtertje.

Nu ga ik meteen even een stomme vraag stellen: "Is dit ook te maken zodat het werkt met een voedingsspanning van 12v?" Dan wordt het namelijk leuk voor in de auto!
haspel.jpg
haspel.jpg (7.6 KiB) 759 keer bekeken
:lol:
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door JBHC »

generator.~png.jpg
Een generator op aanhanger lijkt me dan meer praktisch :rock:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Dinsdag een setje infinity overture 1 speakers ophalen. 1 ervan heeft een defecte versterker voor het actieve laag. Mooie luidsprekers voor mijn filter en versterker printjes :)

http://link.marktplaats.nl/796432472
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door avdboom »

Hoe staat het hier mee? Ben reuze benieuwd naar je bevindingen!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

avdboom schreef:
Hoe staat het hier mee? Ben reuze benieuwd naar je bevindingen!
Ben er nog mee bezig.
Bijlagen
filter.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

JBHC schreef:
Dit is nou eens een mooi filtertje.

Nu ga ik meteen even een stomme vraag stellen: "Is dit ook te maken zodat het werkt met een voedingsspanning van 12v?" Dan wordt het namelijk leuk voor in de auto!
Het hier gebruikte opampje (LT1013D) kan ook op een enkele rail van 5 Volt draaien.

Een andere truuk is om met een schakeling een symmetrische voedingspanning te maken, zie bijvoorbeeld hier :

http://www.circuitsonline.net/schakelin ... nning.html
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door de_smit »

sevenup schreef:
Beetje getweaked en kom nu op de volgende instellingsmogelijkheden:

- Bassboost 0-7dB @25-35Hz afhankelijk van subsonic setting
- Subsonic 10-35Hz (-3dB)
- Lowpass 25-140Hz (-3dB)
- Phase 0/180
Zou je je laatste schema willen posten, dan kijk ik of ik op gaatjesprint de komende weken iets kan bakken. Ik kan alles wel uit gaan zoeken, maar bovenstaande specificaties zijn een mooie start.

Alvast bedankt en groeten,
Frank
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

de_smit schreef:
sevenup schreef:
Beetje getweaked en kom nu op de volgende instellingsmogelijkheden:

- Bassboost 0-7dB @25-35Hz afhankelijk van subsonic setting
- Subsonic 10-35Hz (-3dB)
- Lowpass 25-140Hz (-3dB)
- Phase 0/180
Zou je je laatste schema willen posten, dan kijk ik of ik op gaatjesprint de komende weken iets kan bakken. Ik kan alles wel uit gaan zoeken, maar bovenstaande specificaties zijn een mooie start.

Alvast bedankt en groeten,
Frank
Potmeter voor subwoofer volume is 25K log
Potmeters voor instellingen zijn dubbel 25K lin
Bijlagen
filter.JPG
sub.zip
(2.17 KiB) 45 keer gedownload
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Lang geleden, maar niet vergeten. Nieuw printdesign voor het eerste deel gemaakt voor gaatjesprint. Stereo in/versterken/samenvoegen/volume.
Eerst dit goed krijgen op gaatjesprint, daarna verder :)
Bijlagen
sub_sat_1.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Eerste deel is af.
Bijlagen
DSC_0267.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

En nog een stukje
Bijlagen
DSC_0268.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Bijna klaar, alleen nog wat voedingsdraadjes leggen en ik kan testen.
Bijlagen
DSC_0269.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Hij werkt :) Eerst dacht ik van niet, maar + en - verkeerd om aangesloten.
Geen brom/ruis en alle controls werken zoals bedacht.

Binnenkort het high pass filtertje maken, en we kunnen 2.1 aktief filteren.
Bijlagen
unnamed.jpg
unnamed (1).jpg
sub_sat_2.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Highpass filter ook voor elkaar. Mooi compact geheel zo. Binnenkort nog een voeding maken.
Bijlagen
DSC_0282.JPG
DSC_0283.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Ben begonnen met ontwerpen in KICAD. Kun je ook een 3D impressie maken van het board :)

Nu heb ik nog wel 1 vraag. Ik heb een power ground plane op de bovenkant en een audio ground plane op de onderkant. Hoe koppel ik deze aan elkaar bij bijvoorbeeld de voedingsconnector?
Bijlagen
sub_sat.png
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Moet nog wel wat inleren in KICAD. Ondertussen al wel een layout gemaakt in SprintLayout.
Bijlagen
sub-sat_3.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Hallo collega,

Weer een KiCad gebruiker, dat gaat de goede kant op :D Zijn die gnd's in je schema (netlist) met elkaar verbonden?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Hallo collega,

Weer een KiCad gebruiker, dat gaat de goede kant op :D Zijn die gnd's in je schema (netlist) met elkaar verbonden?
Als ik dat doe denkt kicad dat alles aan 1 van de 2 gnd's zit bij de shapes tijdens layouten. Snap het nog niet helemaal...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Hallo collega,

Weer een KiCad gebruiker, dat gaat de goede kant op :D Zijn die gnd's in je schema (netlist) met elkaar verbonden?
Collega idd, grappig dat we elkaar daar weer tegenkomen :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

sevenup schreef:
Barry2001 schreef:
Hallo collega,

Weer een KiCad gebruiker, dat gaat de goede kant op :D Zijn die gnd's in je schema (netlist) met elkaar verbonden?
Collega idd, grappig dat we elkaar daar weer tegenkomen :)
De twentse electronica wereld is klein he :D ik snap je probleem eigenlijk niet, kun je het schema zoals je dat in KiCad getekend hebt eens posten?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Zou het zo moeten kloppen? Als ik dit doe zie ik in de PCB editor alles aan AGND zitten bij de pads.
Bijlagen
sub_sat.pdf
(17.35 KiB) 117 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Je bedoelt DGND en AGND? Dan is dat hetzelfde net. Heb je die met tekst erbij gezet ofzo? Dan is het inderdaad gewoon hetzelfde net. Als je het als volgt doet gaat het goed:

Kies "Stroomaansluiting plaatsen":
GND_1.jpg
GND_1.jpg (7.58 KiB) 299 keer bekeken
Klik een keer op je werkblad, en kies "lijst alles"
GND_2.jpg
Kies hier "DGND" en "AGND"

In het schema ziet het er zo uit:
GND_3.jpg
Even 2 weerstanden toegevoegd om het effect te laten zien.

In je layout zie je dan dit:
GND_4.jpg
Je ziet aan de guideline dat 1 kant vd weerstanden aan elkaar hangt zoals in het schema, de andere kant zijn 2 verschillende netten, AGND en DGND.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Barry2001 »

Oja, je kunt die TL072 nog editten in je symbol editor. Je kunt dan bij de voedingsaansluiting van die 2e de pin het "zichtbaar" niet aanvinken. Je moet dan "Shared by all components" ook niet aanvinken, dan zie je de voedingspinnen bij de 2e opamp in hetzelfde huisje niet meer in je schema. Boven in je werkblad bij de Symbol Editor kun je "Onderdeel A" of "Onderdeel B" kiezen.
GND_5.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Barry2001 schreef:
Je bedoelt DGND en AGND? Dan is dat hetzelfde net. Heb je die met tekst erbij gezet ofzo? Dan is het inderdaad gewoon hetzelfde net. Als je het als volgt doet gaat het goed:

Kies "Stroomaansluiting plaatsen":
GND_1.jpg
Klik een keer op je werkblad, en kies "lijst alles"
GND_2.jpg
Kies hier "DGND" en "AGND"

In het schema ziet het er zo uit:
GND_3.jpg
Even 2 weerstanden toegevoegd om het effect te laten zien.

In je layout zie je dan dit:
GND_4.jpg
Je ziet aan de guideline dat 1 kant vd weerstanden aan elkaar hangt zoals in het schema, de andere kant zijn 2 verschillende netten, AGND en DGND.
Ik kan wel een spoor trekken van een pad met AGND naar een ander pad met DGND, maar niet op 1 pad een thermal relief op zowel top als bottom layer.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Nog een voeding er bij maken...
Bijlagen
sub_sat.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”