Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Dan kom ik tot het volgende :
schema :
voeding 6V.png
print :
voeding board.png
zo zou het moeten werken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Nog even ingewikkeld maken :twisted:
Je kunt ook één C tussen J3 en J4 ipv die twee over elk kontakt :o .
De bedoeling is dat de vonk ,die ontstaat omdat de trafo met z'n zelfindukrie niet plots wil stoppen, te onderdrukken.
Met een condensator erover kan de stroom rondgaand uitsterven.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Ik hou me maar bij 2 C's :mrgreen:
Krijg anders de lay-out niet direct goed.
Toch bedankt Anne :goeie:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Rest er mij nog 1 vraagje, wie wil dit printje etsen voor mij ?
Vind het een beetje onnozel om zoiets bij Itead te moeten bestellen en ik heb niets van materiaal om te etsen.
Kosten worden natuurlijk vergoed.

Hierbij nogmaals schema, lay-out en Eagle-files, zijn wel gemaakt in Eagle 6.5.0
voeding 6V.png
voeding board.png
voeding.zip
(56.68 KiB) 42 keer gedownload
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Er ontbreekt nog een aansluiting voor je knop?
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Kan verkeerd zijn maar als ik het zo aansluit moet het toch werken ?
voeding.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Maar dan heb je de knop alsnog aan 230V zitten. Weet je zeker dat hij daar geschikt voor is?

En nogmaals: volgens mij heb je dan geen meerwaarde tov. het trafoprintje van de dac op deze manier schakelen. En als de dac aanstaat heb je extra energieverbruik door het tweede trafootje. :think:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Volgens Anne werd dit type knop vroeger veel toegepast.

Kan eerst starten zonder de knop, zie dan wel hoe het verder loopt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Ja, zou ik ook doen. Volgens mij valt het sluipverbruik van een 4.8VA trafootje tov. 3.2VA wel mee.
Ik zal proberen een energiemeter te lenen zodat ik het standby verbruik kan meten.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Dacht met een relais ertussen naar veiligheid toe het beter zou zijn.
Als je ziet welke weersomstandigheden we de laatste tijd hier hebben in Lichtervelde (blikseminslagen, enz.) :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Wij hadden vorige week in de Ardennen inderdaad een stevig onweer. Tegen blikseminslag helpt echter maar 1 ding: de stekker uit het stopcontact.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door hannesie »

knuisje schreef:
Wij hadden vorige week in de Ardennen inderdaad een stevig onweer. Tegen blikseminslag helpt echter maar 1 ding: de stekker uit het stopcontact.
En dat kan dan nog wel onvoldoende zijn om de bliksemschade te voorkomen. :oops:
Door inductie van een inslag nabij, kan je denk ik ook wel in de gevaren zone komen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Jazeker, maar ook uitbarstingen op de zon kunnen voor problemen op aarde zorgen. Al gaan er dan meestal centrales kapot.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Ik dacht ook dat je graag de gevoelige schakeling ,uitgeschaked, volledig van het net wilde hebben.Dat het deel met het relais dan sneuvelt als er iets mis gaat is niet zo erg.
Evenwel :o met twee C's over de kontakten helpt het ook niet veel (niks :-$ ),slaan gewoon door.
De zekering zit zo voor alles en moet dan ook zwaarder zijn, springt dan mogelijk niet als er iets mis gaat bij alleen de relais-schakeling.
De max.spanning/stroom zou op de schakelaar moeten staan,in mijn tijd zelfs in reliëf in de bakeliet :D
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Persoonlijk zou ik ook niet graag die gevoelige IC's constant onder stroom laten staan, daarom dat ik een beetje aandrong op die schakeling met een enkelpolige relais.
Op de site van Aliexpress staat het volgende over die schakelaar :
"4: Accessories: Rubber machine feet,Power Block,Acrylic,Knobs,250V4A rotary power switch."
Dus moet werken in theorie.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

Schakel dan met de draaiknop de dac-trafo. :sure:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Niet dat ik dat niet wil, maar ik dacht dat het aansluiten dubbelpolig moest zijn ?
Kan natuurlijk volledig verkeerd zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Als je één draad schakelt het toestel wel uit maar de primaire blijft aan 't net hangen,oppassen :shock:
Met de relaisschakeling gescheiden in een gesloten doos is er minder kans op ongelukken.Maar met twee C's over de relais-kontakten kan het toch nog flink sidderen als je er aan komt.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Dus dit is de beste oplossing Anne;
voeding 6V.png
voeding board.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Eigenlijk zo,
Rvoe.jpg
Kun je niet een plaatje schieten met de opschift van dat trafotje ?
Vermoed toch een ingebouwde zekering ,die 0,4A is denk ik de stroom van de 8V~,niet de zekering (wat erg zwaar).
Met een zekering erin kan het schema blijven wat je getekend hebt.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ronnydepony »

Dit zijn de foto's en de PDF van de trafo:
DSC01581.JPG
DSC01582.JPG
BLOCK___ECO2003-3,2S8.pdf
(318.7 KiB) 61 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Ah!buis »

Zit dus toch geen zekering in :( ,zou dan liefst een eigen beveiliging krijgen.Zoals ik eerder voorstelde zo'n 50...100mA.
De andere zekering is voor de dac-voeding.
Volgens de gegevens die ik vond heeft de trafo twee sec.wikkelingen.Moet wel anders aangesloten.En met twee hoeven er ook maar twee diodes, geen brug.
Glr.jpg
Glr.jpg (17.24 KiB) 242 keer bekeken
Zo dan.
Ook nog even de gegevens van de trafo
Anne
Bijlagen
Trf.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door ray5150 »

Wat een toestand om een ding dat amper een paar Watt trekt te kunnen inschakelen... :think:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door knuisje »

+1 :roll:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje

Bericht door Kappa7 »

+2
Plaats reactie