Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Dan kom ik tot het volgende :
schema : print : zo zou het moeten werken
schema : print : zo zou het moeten werken
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Nog even ingewikkeld maken
Je kunt ook één C tussen J3 en J4 ipv die twee over elk kontakt
.
De bedoeling is dat de vonk ,die ontstaat omdat de trafo met z'n zelfindukrie niet plots wil stoppen, te onderdrukken.
Met een condensator erover kan de stroom rondgaand uitsterven.
Anne
Je kunt ook één C tussen J3 en J4 ipv die twee over elk kontakt
De bedoeling is dat de vonk ,die ontstaat omdat de trafo met z'n zelfindukrie niet plots wil stoppen, te onderdrukken.
Met een condensator erover kan de stroom rondgaand uitsterven.
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Ik hou me maar bij 2 C's
Krijg anders de lay-out niet direct goed.
Toch bedankt Anne
Krijg anders de lay-out niet direct goed.
Toch bedankt Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Rest er mij nog 1 vraagje, wie wil dit printje etsen voor mij ?
Vind het een beetje onnozel om zoiets bij Itead te moeten bestellen en ik heb niets van materiaal om te etsen.
Kosten worden natuurlijk vergoed.
Hierbij nogmaals schema, lay-out en Eagle-files, zijn wel gemaakt in Eagle 6.5.0
Vind het een beetje onnozel om zoiets bij Itead te moeten bestellen en ik heb niets van materiaal om te etsen.
Kosten worden natuurlijk vergoed.
Hierbij nogmaals schema, lay-out en Eagle-files, zijn wel gemaakt in Eagle 6.5.0
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Kan verkeerd zijn maar als ik het zo aansluit moet het toch werken ?
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Maar dan heb je de knop alsnog aan 230V zitten. Weet je zeker dat hij daar geschikt voor is?
En nogmaals: volgens mij heb je dan geen meerwaarde tov. het trafoprintje van de dac op deze manier schakelen. En als de dac aanstaat heb je extra energieverbruik door het tweede trafootje.
En nogmaals: volgens mij heb je dan geen meerwaarde tov. het trafoprintje van de dac op deze manier schakelen. En als de dac aanstaat heb je extra energieverbruik door het tweede trafootje.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Volgens Anne werd dit type knop vroeger veel toegepast.
Kan eerst starten zonder de knop, zie dan wel hoe het verder loopt.
Kan eerst starten zonder de knop, zie dan wel hoe het verder loopt.
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Ja, zou ik ook doen. Volgens mij valt het sluipverbruik van een 4.8VA trafootje tov. 3.2VA wel mee.
Ik zal proberen een energiemeter te lenen zodat ik het standby verbruik kan meten.
Ik zal proberen een energiemeter te lenen zodat ik het standby verbruik kan meten.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Dacht met een relais ertussen naar veiligheid toe het beter zou zijn.
Als je ziet welke weersomstandigheden we de laatste tijd hier hebben in Lichtervelde (blikseminslagen, enz.)
Als je ziet welke weersomstandigheden we de laatste tijd hier hebben in Lichtervelde (blikseminslagen, enz.)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Wij hadden vorige week in de Ardennen inderdaad een stevig onweer. Tegen blikseminslag helpt echter maar 1 ding: de stekker uit het stopcontact.
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
En dat kan dan nog wel onvoldoende zijn om de bliksemschade te voorkomen.knuisje schreef:Wij hadden vorige week in de Ardennen inderdaad een stevig onweer. Tegen blikseminslag helpt echter maar 1 ding: de stekker uit het stopcontact.
Door inductie van een inslag nabij, kan je denk ik ook wel in de gevaren zone komen?
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Jazeker, maar ook uitbarstingen op de zon kunnen voor problemen op aarde zorgen. Al gaan er dan meestal centrales kapot.
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Ik dacht ook dat je graag de gevoelige schakeling ,uitgeschaked, volledig van het net wilde hebben.Dat het deel met het relais dan sneuvelt als er iets mis gaat is niet zo erg.
Evenwel
met twee C's over de kontakten helpt het ook niet veel (niks
),slaan gewoon door.
De zekering zit zo voor alles en moet dan ook zwaarder zijn, springt dan mogelijk niet als er iets mis gaat bij alleen de relais-schakeling.
De max.spanning/stroom zou op de schakelaar moeten staan,in mijn tijd zelfs in reliëf in de bakeliet
Anne
Evenwel
De zekering zit zo voor alles en moet dan ook zwaarder zijn, springt dan mogelijk niet als er iets mis gaat bij alleen de relais-schakeling.
De max.spanning/stroom zou op de schakelaar moeten staan,in mijn tijd zelfs in reliëf in de bakeliet
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Persoonlijk zou ik ook niet graag die gevoelige IC's constant onder stroom laten staan, daarom dat ik een beetje aandrong op die schakeling met een enkelpolige relais.
Op de site van Aliexpress staat het volgende over die schakelaar :
"4: Accessories: Rubber machine feet,Power Block,Acrylic,Knobs,250V4A rotary power switch."
Dus moet werken in theorie.
Op de site van Aliexpress staat het volgende over die schakelaar :
"4: Accessories: Rubber machine feet,Power Block,Acrylic,Knobs,250V4A rotary power switch."
Dus moet werken in theorie.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Niet dat ik dat niet wil, maar ik dacht dat het aansluiten dubbelpolig moest zijn ?
Kan natuurlijk volledig verkeerd zijn
Kan natuurlijk volledig verkeerd zijn
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Als je één draad schakelt het toestel wel uit maar de primaire blijft aan 't net hangen,oppassen
Met de relaisschakeling gescheiden in een gesloten doos is er minder kans op ongelukken.Maar met twee C's over de relais-kontakten kan het toch nog flink sidderen als je er aan komt.
Anne
Met de relaisschakeling gescheiden in een gesloten doos is er minder kans op ongelukken.Maar met twee C's over de relais-kontakten kan het toch nog flink sidderen als je er aan komt.
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Eigenlijk zo,
Kun je niet een plaatje schieten met de opschift van dat trafotje ?
Vermoed toch een ingebouwde zekering ,die 0,4A is denk ik de stroom van de 8V~,niet de zekering (wat erg zwaar).
Met een zekering erin kan het schema blijven wat je getekend hebt.
Anne
Vermoed toch een ingebouwde zekering ,die 0,4A is denk ik de stroom van de 8V~,niet de zekering (wat erg zwaar).
Met een zekering erin kan het schema blijven wat je getekend hebt.
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Zit dus toch geen zekering in
,zou dan liefst een eigen beveiliging krijgen.Zoals ik eerder voorstelde zo'n 50...100mA.
De andere zekering is voor de dac-voeding.
Volgens de gegevens die ik vond heeft de trafo twee sec.wikkelingen.Moet wel anders aangesloten.En met twee hoeven er ook maar twee diodes, geen brug. Zo dan.
Ook nog even de gegevens van de trafo
Anne
De andere zekering is voor de dac-voeding.
Volgens de gegevens die ik vond heeft de trafo twee sec.wikkelingen.Moet wel anders aangesloten.En met twee hoeven er ook maar twee diodes, geen brug. Zo dan.
Ook nog even de gegevens van de trafo
Anne
Re: Bouw AFDAC-LB van Knuisje
Wat een toestand om een ding dat amper een paar Watt trekt te kunnen inschakelen... 
