HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
Een hoofd telefoon ? :idea: :hide:
Daar kan je toch geen apparatuur mee vergelijken.
Je mist alle ruimte informatie.
Je kan enkel vast stellen dat er een klankkleur verschil is maar dat kan je ook als je gewoon goede speakers gebruikt.
Hm? Denk je? Ik vind het een interessante visie, maar ik weet niet meteen of ik er mee akkoord ga. Een (hele) goede hoofdtelefoon kan volgens mij toch echt wel een prachtig geluidslandschap in je hoofd creëren, net als een stel luidsprekers. Zelf heb ik in mijn tienerjaren honderden platen en cd's beluisterd met een koptelefoon, terwijl de rest van het gezin naar tv keek. Toen had ik natuurlijk geen notie van de klassieke veelgebruikte audiobegrippen als plaatsing van de instrumenten en zo.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Kappa7 »

Muug schreef:
Kappa7 schreef:
ray5150 schreef:
Een hoofd telefoon ? :idea: :hide:
Daar kan je toch geen apparatuur mee vergelijken.
Je mist alle ruimte informatie.
Je kan enkel vast stellen dat er een klankkleur verschil is maar dat kan je ook als je gewoon goede speakers gebruikt.
Hm? Denk je? Ik vind het een interessante visie, maar ik weet niet meteen of ik er mee akkoord ga. Een (hele) goede hoofdtelefoon kan volgens mij toch echt wel een prachtig geluidslandschap in je hoofd creëren, net als een stel luidsprekers. Zelf heb ik in mijn tienerjaren honderden platen en cd's beluisterd met een koptelefoon, terwijl de rest van het gezin naar tv keek. Toen had ik natuurlijk geen notie van de klassieke veelgebruikte audiobegrippen als plaatsing van de instrumenten en zo.
Kan jij dan diepte en hoogte horen met een hoofdtelefoon.
Ik alleen maar links en rechts en het speelt allemaal in je hooft af.
Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door AatV »

Kappa7 schreef:
Kan jij dan diepte en hoogte horen met een hoofdtelefoon.
Ik alleen maar links en rechts en het speelt allemaal in je hooft af.
Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Met de "Smyth Realiser" lukt dat ook zonder kunsthoofd. Kost je wel $3000 tot $3700!
Hier is het te vinden.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Kappa7 »

AatV schreef:
Kappa7 schreef:
Kan jij dan diepte en hoogte horen met een hoofdtelefoon.
Ik alleen maar links en rechts en het speelt allemaal in je hooft af.
Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Met de "Smyth Realiser" lukt dat ook zonder kunsthoofd. Kost je wel $3000 tot $3700!
Hier is het te vinden.

groet,
Aat
Dat zijn dan weer kunstgrepen. en valt onder het kopje kunsthoofd. :think:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door AatV »

Kappa7 schreef:
Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Kappa7 schreef:
Dat zijn dan weer kunstgrepen. en valt onder het kopje kunsthoofd. :think:
Het moge een kunstgreep zijn, maar het is niet alleen met kunsthoofdopnamen te gebruiken.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Voor nog geen 100 euro alle ruimte die je wil, van zaaltje tot kathedraal... :mrgreen: :mrgreen:
lexicon_mpx100_003.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Kappa7 »

En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Denk 't niet ,maar je krijgt ook geen blauwe plekken :o .
De Smiegt en Ramelaar kan nogal tekeer gaan :shock:
" Therefore the Realiser provides a pair of outputs to drive tactile transducers such as a shaker motor coupled to the listener's chair. The result is quite satisfying, and fun."
Lijkt m'n elektrieke rolstoel wel op een hobbelweg :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Nee, maar ik wist dat je ging happen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Kappa7 schreef:
En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Nee, maar ik wist dat je ging happen... :mrgreen:
Graag gedaan :sure:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Kappa7 schreef:
En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Nee, maar ik wist dat je ging happen... :mrgreen:
Van plan een broodjeszaak te beginnen :think:
Zopas Citoenman en nu hier weer een hap voorgehouden :? .
Heb je 't nog niet druk genoeg :lol:
Anne
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door metabaron »

Ik las net over die lm317 in dit draadje maar.....
Sorry dat hier ik een beetje laat mee kom maar in mijn versterker zitten die lm317 ook.
En ik heb er al een paar opgeblazen...
Dus misschien handige info...
De weerstand tussen de pootjes O en I moet +- 500k zijn.
Is hij stukken lager dus 35 k dan is hij stuk.

Dennis
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

handig ! Ga ik eens uitmeten. :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

metabaron schreef:
Sorry dat hier ik een beetje laat mee kom maar in mijn versterker zitten die lm317 ook.
En ik heb er al een paar opgeblazen..
Waarschijnlijk geen diode in reverse tussen de output en input geplaatst ?
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door metabaron »

Dat klopt ga ik ff opzoeken wat je precies bedoelt......thnx

Edit ik heb het gevonden beschermingsdiode .... Komt erin.
Dennis
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Het komt er op neer dat er bijna altijd een elco achter een 317 zit, meestal iets van tussen de 10uF en 5000 uF.
Als je de schakeling onbelast hebt draaien, zal bij uitschakeling die elco zich ontladen door de 317, die daarop (bij grotere elco waardes) het loodje legt.
de diode voorkomt dat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Pffff, ik ben er nog niet in geslaagd om enkele uren alleen thuis te zitten om de opamp en de buizentrap én de cdspeler met elkaar te vergelijken. Opamp klinkt wat luider dan de cd-speler en redelijk veel luider dan de buizentrap. Maar verder ben ik nog niet.
Dat X10D buizengeval doet 't dus niet erg goed (slecht ?).
Een voorstel om 't anders te proberen.
Wel onder voorbehoud,de eigenschappen van de 6N11 bij zo lage spanningen zijn niet goed uit de grafieken te halen.
Hier en daar wat te vewachten (hopelijk) spanningen bijgezet.
Anne
Bijlagen
XX10D.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Wel onder voorbehoud,de eigenschappen van de 6N11 bij zo lage spanningen zijn niet goed uit de grafieken te halen.
Anne
Ha Anne, dat heb je mooi gedaan ! :goeie: Ik heb nu sinds enkele dagen een setje ECC802S spelen, van koifarm. Dus je kan dat schema eventueel naar zulke buisjes aanpassen als je nog wilt. :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Die ECC802 is eigenlijk een ECC82 met meer zorg gemaakt.Mooi buisje maar bij lage spanning doet ie nog minder dan de 6N11.
Om de kathodevolger nog wat te laten doen ,een beetje verandert,krijg je wel weer een C meer :( .
Wegens de kleine steilheid hoeven de stopweerstanden nu niet.
Over de 51k weerstand heb ik 10µ gezet, 1µ zou al goed zijn maar deze heb je over van de X10D en die kan ook.
Anne
Bijlagen
XX82D.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Mooi zo! En kan je spanning van die 802 niet verhogen dan, als dat beter is? :-/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Mooi zo! En kan je spanning van die 802 niet verhogen dan, als dat beter is? :-/
Waar vandaan dan :? .Ga er van uit dat je de voeding voor de X10D hebt,moet er wel mee te doen zijn.
Nog even verder gekeken of er nog wat te verzinnen valt.Het zou zelfs helemaal zonder condensators kunnen denk ik.Moet wel op nul volt aan de uitgang afgeregeld.
Anne
Bijlagen
Xnul.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Hoe regel je dat af? Dat ding van 1k is dat een potmeter?
Tja, desnoods inderdaad een andere trafo, als dat beter is voor die lampjes. :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Hoe regel je dat af? Dat ding van 1k is dat een potmeter?
Tja, desnoods inderdaad een andere trafo, als dat beter is voor die lampjes. :-)
Moet wel op nul volt aan de uitgang afgeregeld.
:wink: .
En dat "ding" is idd bijv.zoiets
pot.jpg
pot.jpg (15.44 KiB) 403 keer bekeken
Zou je niet eerst 's zien wat 't doet ( één kant bijv. kun je vergelijken) voordat met andere trafo+gelijkrichter+afvlakking te beginnen :-s .
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Zou je niet eerst 's zien wat 't doet ( één kant bijv. kun je vergelijken) voordat met andere trafo+gelijkrichter+afvlakking te beginnen :-s .
Anne
Je hebt natuurlijk gelijk. Sorry pa :oops:
:mrgreen:
ah, natuurlijk, nu valt mijn euro, een voeding is meer dan alleen maar een trafo..... :-/
Goed, dan zal ik eens kijken hoe en waar juist ik de voeding kan aftappen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Die ECC802 is eigenlijk een ECC82 met meer zorg gemaakt.Mooi buisje maar bij lage spanning doet ie nog minder dan de 6N11.
Om de kathodevolger nog wat te laten doen ,een beetje verandert,krijg je wel weer een C meer :( .
Wegens de kleine steilheid hoeven de stopweerstanden nu niet.
Over de 51k weerstand heb ik 10µ gezet, 1µ zou al goed zijn maar deze heb je over van de X10D en die kan ook.
Anne
Anne,
je hebt het wellicht gedaan, maar ik vraag het toch even na : heb je in je schema voor die ECC802 rekening gehouden met een voedingsspanning van 12,6V? Want dat kan die X10-D leveren.
Plaats reactie