Hm? Denk je? Ik vind het een interessante visie, maar ik weet niet meteen of ik er mee akkoord ga. Een (hele) goede hoofdtelefoon kan volgens mij toch echt wel een prachtig geluidslandschap in je hoofd creëren, net als een stel luidsprekers. Zelf heb ik in mijn tienerjaren honderden platen en cd's beluisterd met een koptelefoon, terwijl de rest van het gezin naar tv keek. Toen had ik natuurlijk geen notie van de klassieke veelgebruikte audiobegrippen als plaatsing van de instrumenten en zo.Kappa7 schreef:Daar kan je toch geen apparatuur mee vergelijken.ray5150 schreef:Een hoofd telefoon ?![]()
![]()
Je mist alle ruimte informatie.
Je kan enkel vast stellen dat er een klankkleur verschil is maar dat kan je ook als je gewoon goede speakers gebruikt.
HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Kan jij dan diepte en hoogte horen met een hoofdtelefoon.Muug schreef:Hm? Denk je? Ik vind het een interessante visie, maar ik weet niet meteen of ik er mee akkoord ga. Een (hele) goede hoofdtelefoon kan volgens mij toch echt wel een prachtig geluidslandschap in je hoofd creëren, net als een stel luidsprekers. Zelf heb ik in mijn tienerjaren honderden platen en cd's beluisterd met een koptelefoon, terwijl de rest van het gezin naar tv keek. Toen had ik natuurlijk geen notie van de klassieke veelgebruikte audiobegrippen als plaatsing van de instrumenten en zo.Kappa7 schreef:Daar kan je toch geen apparatuur mee vergelijken.ray5150 schreef:Een hoofd telefoon ?![]()
![]()
Je mist alle ruimte informatie.
Je kan enkel vast stellen dat er een klankkleur verschil is maar dat kan je ook als je gewoon goede speakers gebruikt.
Ik alleen maar links en rechts en het speelt allemaal in je hooft af.
Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Met de "Smyth Realiser" lukt dat ook zonder kunsthoofd. Kost je wel $3000 tot $3700!Kappa7 schreef:Kan jij dan diepte en hoogte horen met een hoofdtelefoon.
Ik alleen maar links en rechts en het speelt allemaal in je hooft af.
Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Hier is het te vinden.
groet,
Aat
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Dat zijn dan weer kunstgrepen. en valt onder het kopje kunsthoofd.AatV schreef:Met de "Smyth Realiser" lukt dat ook zonder kunsthoofd. Kost je wel $3000 tot $3700!Kappa7 schreef:Kan jij dan diepte en hoogte horen met een hoofdtelefoon.
Ik alleen maar links en rechts en het speelt allemaal in je hooft af.
Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Hier is het te vinden.
groet,
Aat
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Kappa7 schreef:Tenzij de opname met een kunstkop is gemaakt dan krijg je wel een aardig beeld maar met een normale opname gaat je dat niet lukken.
Het moge een kunstgreep zijn, maar het is niet alleen met kunsthoofdopnamen te gebruiken.Kappa7 schreef:Dat zijn dan weer kunstgrepen. en valt onder het kopje kunsthoofd.
groet,
Aat
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Voor nog geen 100 euro alle ruimte die je wil, van zaaltje tot kathedraal...

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Denk 't niet ,maar je krijgt ook geen blauwe plekkenKappa7 schreef:En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
De Smiegt en Ramelaar kan nogal tekeer gaan
" Therefore the Realiser provides a pair of outputs to drive tactile transducers such as a shaker motor coupled to the listener's chair. The result is quite satisfying, and fun."
Lijkt m'n elektrieke rolstoel wel op een hobbelweg
Anne
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Nee, maar ik wist dat je ging happen...Kappa7 schreef:En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Graag gedaanray5150 schreef:Nee, maar ik wist dat je ging happen...Kappa7 schreef:En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Van plan een broodjeszaak te beginnenray5150 schreef:Nee, maar ik wist dat je ging happen...Kappa7 schreef:En daarmee kan je beoordelen of je versterker goed is?
Zopas Citoenman en nu hier weer een hap voorgehouden
Heb je 't nog niet druk genoeg
Anne
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Ik las net over die lm317 in dit draadje maar.....
Sorry dat hier ik een beetje laat mee kom maar in mijn versterker zitten die lm317 ook.
En ik heb er al een paar opgeblazen...
Dus misschien handige info...
De weerstand tussen de pootjes O en I moet +- 500k zijn.
Is hij stukken lager dus 35 k dan is hij stuk.
Dennis
Sorry dat hier ik een beetje laat mee kom maar in mijn versterker zitten die lm317 ook.
En ik heb er al een paar opgeblazen...
Dus misschien handige info...
De weerstand tussen de pootjes O en I moet +- 500k zijn.
Is hij stukken lager dus 35 k dan is hij stuk.
Dennis
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Waarschijnlijk geen diode in reverse tussen de output en input geplaatst ?metabaron schreef:Sorry dat hier ik een beetje laat mee kom maar in mijn versterker zitten die lm317 ook.
En ik heb er al een paar opgeblazen..
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Dat klopt ga ik ff opzoeken wat je precies bedoelt......thnx
Edit ik heb het gevonden beschermingsdiode .... Komt erin.
Dennis
Edit ik heb het gevonden beschermingsdiode .... Komt erin.
Dennis
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Het komt er op neer dat er bijna altijd een elco achter een 317 zit, meestal iets van tussen de 10uF en 5000 uF.
Als je de schakeling onbelast hebt draaien, zal bij uitschakeling die elco zich ontladen door de 317, die daarop (bij grotere elco waardes) het loodje legt.
de diode voorkomt dat.
Als je de schakeling onbelast hebt draaien, zal bij uitschakeling die elco zich ontladen door de 317, die daarop (bij grotere elco waardes) het loodje legt.
de diode voorkomt dat.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Dat X10D buizengeval doet 't dus niet erg goed (slecht ?).Muug schreef:Pffff, ik ben er nog niet in geslaagd om enkele uren alleen thuis te zitten om de opamp en de buizentrap én de cdspeler met elkaar te vergelijken. Opamp klinkt wat luider dan de cd-speler en redelijk veel luider dan de buizentrap. Maar verder ben ik nog niet.
Een voorstel om 't anders te proberen.
Wel onder voorbehoud,de eigenschappen van de 6N11 bij zo lage spanningen zijn niet goed uit de grafieken te halen.
Hier en daar wat te vewachten (hopelijk) spanningen bijgezet.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Ha Anne, dat heb je mooi gedaan !Ah!buis schreef:Wel onder voorbehoud,de eigenschappen van de 6N11 bij zo lage spanningen zijn niet goed uit de grafieken te halen.
Anne
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Die ECC802 is eigenlijk een ECC82 met meer zorg gemaakt.Mooi buisje maar bij lage spanning doet ie nog minder dan de 6N11.
Om de kathodevolger nog wat te laten doen ,een beetje verandert,krijg je wel weer een C meer
.
Wegens de kleine steilheid hoeven de stopweerstanden nu niet.
Over de 51k weerstand heb ik 10µ gezet, 1µ zou al goed zijn maar deze heb je over van de X10D en die kan ook.
Anne
Om de kathodevolger nog wat te laten doen ,een beetje verandert,krijg je wel weer een C meer
Wegens de kleine steilheid hoeven de stopweerstanden nu niet.
Over de 51k weerstand heb ik 10µ gezet, 1µ zou al goed zijn maar deze heb je over van de X10D en die kan ook.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Mooi zo! En kan je spanning van die 802 niet verhogen dan, als dat beter is? :-/
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Waar vandaan danMuug schreef:Mooi zo! En kan je spanning van die 802 niet verhogen dan, als dat beter is? :-/
Nog even verder gekeken of er nog wat te verzinnen valt.Het zou zelfs helemaal zonder condensators kunnen denk ik.Moet wel op nul volt aan de uitgang afgeregeld.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Hoe regel je dat af? Dat ding van 1k is dat een potmeter?
Tja, desnoods inderdaad een andere trafo, als dat beter is voor die lampjes.
Tja, desnoods inderdaad een andere trafo, als dat beter is voor die lampjes.
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Muug schreef:Hoe regel je dat af? Dat ding van 1k is dat een potmeter?
Tja, desnoods inderdaad een andere trafo, als dat beter is voor die lampjes.
Moet wel op nul volt aan de uitgang afgeregeld.
En dat "ding" is idd bijv.zoiets Zou je niet eerst 's zien wat 't doet ( één kant bijv. kun je vergelijken) voordat met andere trafo+gelijkrichter+afvlakking te beginnen
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Je hebt natuurlijk gelijk. Sorry paAh!buis schreef:Zou je niet eerst 's zien wat 't doet ( één kant bijv. kun je vergelijken) voordat met andere trafo+gelijkrichter+afvlakking te beginnen.
Anne
ah, natuurlijk, nu valt mijn euro, een voeding is meer dan alleen maar een trafo..... :-/
Goed, dan zal ik eens kijken hoe en waar juist ik de voeding kan aftappen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)
Anne,Ah!buis schreef:Die ECC802 is eigenlijk een ECC82 met meer zorg gemaakt.Mooi buisje maar bij lage spanning doet ie nog minder dan de 6N11.
Om de kathodevolger nog wat te laten doen ,een beetje verandert,krijg je wel weer een C meer.
Wegens de kleine steilheid hoeven de stopweerstanden nu niet.
Over de 51k weerstand heb ik 10µ gezet, 1µ zou al goed zijn maar deze heb je over van de X10D en die kan ook.
Anne
je hebt het wellicht gedaan, maar ik vraag het toch even na : heb je in je schema voor die ECC802 rekening gehouden met een voedingsspanning van 12,6V? Want dat kan die X10-D leveren.
