Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Ik ben tegen een nieuwe(?) ESS9018 kit aangelopen:
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/ ... 18k2m.html
Is deze volumeregeling echt zo goed dat ik voor mijn RPI(I2S)->(I2S)DAC->(eind)versterker project geen aparte volumeregeling meer nodig heb? Ik kan dat zelf niet bepalen.
Nog ander commentaar op deze ESS9018 kit?
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/ ... 18k2m.html
Is deze volumeregeling echt zo goed dat ik voor mijn RPI(I2S)->(I2S)DAC->(eind)versterker project geen aparte volumeregeling meer nodig heb? Ik kan dat zelf niet bepalen.
Nog ander commentaar op deze ESS9018 kit?
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
En de lijst word langer, en langer...dre schreef:Interesse gewekt!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Bit perfect volumeregeling....
Welke marketinggek heeft die term nou weer bedacht.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
een perfecte bit, die kan alleen maar 0 en 1 zijn; terwijl een gewone bit zomaar 1 of 0 kan zijn 
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Ja ....., maar je hebt er wel 32Henkjan schreef:een perfecte bit, die kan alleen maar 0 en 1 zijn; terwijl een gewone bit zomaar 1 of 0 kan zijn
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
OK, na het lachen nu een serieuzere vraag:
Als ik het goed lees zou het (al dan niet goed) alleen werken via USB.
Ik geef echter de voorkeur aan I2S tussen de RPi en de DAC, maar wil ook graag mijn volume kunnen regelen via een bedienings-app.
Als ik dan even doorredeneer zou dat alleen kunnen als ik een analoge volumeregeling na de DAC heb die dan via de app/RPi aangestuurd wordt, via USB bijvoorbeeld.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een hoogwaardige alles-in-een oplossing wil, met een goede geluidskwaliteit en zonder handmatige bediening (zodat het apparaat in een kast kan => o.a. hogere WAF).
Als ik het goed lees zou het (al dan niet goed) alleen werken via USB.
Ik geef echter de voorkeur aan I2S tussen de RPi en de DAC, maar wil ook graag mijn volume kunnen regelen via een bedienings-app.
Als ik dan even doorredeneer zou dat alleen kunnen als ik een analoge volumeregeling na de DAC heb die dan via de app/RPi aangestuurd wordt, via USB bijvoorbeeld.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een hoogwaardige alles-in-een oplossing wil, met een goede geluidskwaliteit en zonder handmatige bediening (zodat het apparaat in een kast kan => o.a. hogere WAF).
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
De volumeregeling van de Sabre dac is inderdaad heel hoogwaardig. De regeling vindt plaats in de dac zelf en geldt voor alle ingangen (spdif en I2S). Het volume kan worden ingesteld door het schrijven van de gewenste verzwakking in halve dB-en in de registers van de dac via het i2C-protocol. Daar heb je dus een microcontroller/rpi voor nodig.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een hoogwaardige alles-in-een oplossing wil, met een goede geluidskwaliteit en zonder handmatige bediening (zodat het apparaat in een kast kan => o.a. hogere WAF).
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 66&t=18479
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Ik heb een vergelijkbare zoektocht gedaan en heb een audiolab mdac gekocht. Dac/pre met ab, ook met 9018.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Er zijn nu dus 2 DAC's van Audiolab, en het verschil is de M-DAC heeft gebalanceerd en RCA uit, maar de Q-DAC heeft dan wel weer de hogere 24/192 USB in(nieuwer).
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Hallo allemaal,
Via e-bay heb ik deze DAC http://www.ebay.com/itm/4-layers-board- ... 4333&rt=nc gekocht, incl. xmos-usb-i2s converter.
Deze stuur ik aan mbv een Raspberry B, ipv met de bijgeleverde controller. Dat heeft tot deze week prima gewerkt, maar nu krijg ik op de i2c bus alleen maar n-ack's terug van de ess9018
. De DAC doet 't nog wel, maar blijft in de default stand staan, omdat alle i2c commando's die ik stuur geweigerd worden. Als ik bijv. een PC op de USB-ingang van de DAC aansluit, gaat de Lock-LED keurig aan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Piet
Via e-bay heb ik deze DAC http://www.ebay.com/itm/4-layers-board- ... 4333&rt=nc gekocht, incl. xmos-usb-i2s converter.
Deze stuur ik aan mbv een Raspberry B, ipv met de bijgeleverde controller. Dat heeft tot deze week prima gewerkt, maar nu krijg ik op de i2c bus alleen maar n-ack's terug van de ess9018
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
Piet
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Denk dat niemand hier je daarmee kan helpen, dat is toch wel het nadeel als je iets via de bezorgchinees koopt......
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Zou er ook garantie op zitten ? 
Hoelang heb je dat ding al ?
Hoelang heb je dat ding al ?
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Alleen, wat kost een postzegel naar China?
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Als je via de USB een PC aansluit doet alles het dan normaal of zie je dan ook de zelfde problemen?
Zo als ik het begrijp is het alleen als je de aansturing van de framboos gebruik.
Dan lijkt het mij eerder dat het inde framboos zit in plaats van de Dac.
Zo als ik het begrijp is het alleen als je de aansturing van de framboos gebruik.
Dan lijkt het mij eerder dat het inde framboos zit in plaats van de Dac.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Even een ander sdcard-tje aanmaken, en je weet meer.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Als ik het i2c protocol goed begrijp, laat de slave (de ess9018 in dit geval) de SDA-lijn hoog bij een n-ack, ipv dat 'ie 'm laag trekt voor een ack. Misschien dat er bij het opnieuw aansluiten iets fout is gegaan. Ik ga er nog maar 's in duiken. 
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Dan zou deze bij een reset toch weer goed moeten komen lijkt mij.piedro1 schreef:Als ik het i2c protocol goed begrijp, laat de slave (de ess9018 in dit geval) de SDA-lijn hoog bij een n-ack, ipv dat 'ie 'm laag trekt voor een ack. Misschien dat er bij het opnieuw aansluiten iets fout is gegaan. Ik ga er nog maar 's in duiken.
Mogelijk is de Raspberry een keer niet goed afgesloten waar door deze niet juist meer opstart.
Net wat Hans al aangeeft even het SD kaartje opnieuw programmeren en opnieuw proberen.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Met m'n logic analyzer heb ik de signalen op de i2c bus tussen de raspberry en de ess9018 bekeken, en daaruit blijkt dat de raspberry keurig signalen (Start bit, address (0x48), Write) naar de ess stuurt, maar dat deze niet reageert door de SDA-lijn 'naar beneden te trekken'. De vraag is waarom dit laatste niet gebeurt. Ik heb nog geen tijd gehad om weer te kijken naar de verbindingen, maar dat ga ik dit weekend zeker nog even doen.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Nu je dat duidelijk hebt, weet je dan zeker dat je ook een muzieksignaal uit de RPI krijgt, wat gebruik je als speler/musicplayer, naast je bediening voor de dac.
Hoe selecteer je de muziek en welke controle heb je daarvoor.
Hoe selecteer je de muziek en welke controle heb je daarvoor.
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Ik gebruik de Raspberry op dit moment alleen als controller van de DAC. Dus IR, display, volume en ingangskeuze worden door de PI aangestuurd. Op de ingang van de DAC zit een HTPC (via USB), een CD-speler (via Coax) en een Cisco PVR (via Optical). Op de HTPC heb ik XBMC geïnstalleerd. Dit is de uitgangsconfiguratie. Als dit allemaal, inclusief de software, naar behoren werkt, is een mogelijke volgende stap om XBMC op de Raspberry te installeren en wellicht het muzieksignaal rechtstreeks via I2S naar de DAC te sturen, om zo de omzetting naar USB te vermijden. Aan de andere kant vind ik de Rasberry te traag voor XBMC, zeker in vergelijking met m'n HTPC. Wellicht dat als ik deze stap zet, toch over moet naar een snellere kloon.
Waarom XBMC en niet bijv. Foobar o.i.d.? Ik gebruik de HTPC als multimediaspeler, voor zowel audio als video, en als opslagsysteem. XBMC is goed en eenvoudig met een afstandsbediening te bedienen, wat voor de rest van the family prettig is.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Waarom XBMC en niet bijv. Foobar o.i.d.? Ik gebruik de HTPC als multimediaspeler, voor zowel audio als video, en als opslagsysteem. XBMC is goed en eenvoudig met een afstandsbediening te bedienen, wat voor de rest van the family prettig is.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Inderdaad,piedro1 schreef:Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
http://www.max2play.com/features/videoplayer
Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling
Hmm, ziet er interessant uit. Mocht ik m'n htpc willen vervangen of toch een snellere controller met xbmc-functionaliteit willen, dan is zoiets zeker een optie.
