Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Videopac
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 9:41

Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door Videopac »

Ik ben tegen een nieuwe(?) ESS9018 kit aangelopen:
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/ ... 18k2m.html

Is deze volumeregeling echt zo goed dat ik voor mijn RPI(I2S)->(I2S)DAC->(eind)versterker project geen aparte volumeregeling meer nodig heb? Ik kan dat zelf niet bepalen.

Nog ander commentaar op deze ESS9018 kit?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door dre »

Interesse gewekt!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
Interesse gewekt!
En de lijst word langer, en langer... :lol: :lol: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:

Bit perfect volumeregeling....

:lagge: :lagge: :lagge: :lagge:

Welke marketinggek heeft die term nou weer bedacht. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door Henkjan »

een perfecte bit, die kan alleen maar 0 en 1 zijn; terwijl een gewone bit zomaar 1 of 0 kan zijn :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
een perfecte bit, die kan alleen maar 0 en 1 zijn; terwijl een gewone bit zomaar 1 of 0 kan zijn :rofl:
Ja ....., maar je hebt er wel 32 :lol:
32.JPG
Videopac
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 9:41

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door Videopac »

OK, na het lachen nu een serieuzere vraag:
Als ik het goed lees zou het (al dan niet goed) alleen werken via USB.

Ik geef echter de voorkeur aan I2S tussen de RPi en de DAC, maar wil ook graag mijn volume kunnen regelen via een bedienings-app.
Als ik dan even doorredeneer zou dat alleen kunnen als ik een analoge volumeregeling na de DAC heb die dan via de app/RPi aangestuurd wordt, via USB bijvoorbeeld.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een hoogwaardige alles-in-een oplossing wil, met een goede geluidskwaliteit en zonder handmatige bediening (zodat het apparaat in een kast kan => o.a. hogere WAF).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door knuisje »

De volumeregeling van de Sabre dac is inderdaad heel hoogwaardig. De regeling vindt plaats in de dac zelf en geldt voor alle ingangen (spdif en I2S). Het volume kan worden ingesteld door het schrijven van de gewenste verzwakking in halve dB-en in de registers van de dac via het i2C-protocol. Daar heb je dus een microcontroller/rpi voor nodig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door hannesie »

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die een hoogwaardige alles-in-een oplossing wil, met een goede geluidskwaliteit en zonder handmatige bediening (zodat het apparaat in een kast kan => o.a. hogere WAF).
:mrgreen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 66&t=18479
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door SuperR »

Ik heb een vergelijkbare zoektocht gedaan en heb een audiolab mdac gekocht. Dac/pre met ab, ook met 9018.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door hannesie »

Er zijn nu dus 2 DAC's van Audiolab, en het verschil is de M-DAC heeft gebalanceerd en RCA uit, maar de Q-DAC heeft dan wel weer de hogere 24/192 USB in(nieuwer).
dac.JPG
piedro1
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 10:10

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door piedro1 »

Hallo allemaal,

Via e-bay heb ik deze DAC http://www.ebay.com/itm/4-layers-board- ... 4333&rt=nc gekocht, incl. xmos-usb-i2s converter.

Deze stuur ik aan mbv een Raspberry B, ipv met de bijgeleverde controller. Dat heeft tot deze week prima gewerkt, maar nu krijg ik op de i2c bus alleen maar n-ack's terug van de ess9018 :? . De DAC doet 't nog wel, maar blijft in de default stand staan, omdat alle i2c commando's die ik stuur geweigerd worden. Als ik bijv. een PC op de USB-ingang van de DAC aansluit, gaat de Lock-LED keurig aan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

Piet
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door ds23man »

Denk dat niemand hier je daarmee kan helpen, dat is toch wel het nadeel als je iets via de bezorgchinees koopt......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door ray5150 »

Zou er ook garantie op zitten ? :-k
Hoelang heb je dat ding al ?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door FR_Aad »

Alleen, wat kost een postzegel naar China?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door ds23man »

Meer dan een zakje sambal........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door Kappa7 »

Als je via de USB een PC aansluit doet alles het dan normaal of zie je dan ook de zelfde problemen?
Zo als ik het begrijp is het alleen als je de aansturing van de framboos gebruik.
Dan lijkt het mij eerder dat het inde framboos zit in plaats van de Dac.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door hannesie »

Even een ander sdcard-tje aanmaken, en je weet meer.
piedro1
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 10:10

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door piedro1 »

Als ik het i2c protocol goed begrijp, laat de slave (de ess9018 in dit geval) de SDA-lijn hoog bij een n-ack, ipv dat 'ie 'm laag trekt voor een ack. Misschien dat er bij het opnieuw aansluiten iets fout is gegaan. Ik ga er nog maar 's in duiken. :think:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door Kappa7 »

piedro1 schreef:
Als ik het i2c protocol goed begrijp, laat de slave (de ess9018 in dit geval) de SDA-lijn hoog bij een n-ack, ipv dat 'ie 'm laag trekt voor een ack. Misschien dat er bij het opnieuw aansluiten iets fout is gegaan. Ik ga er nog maar 's in duiken. :think:
Dan zou deze bij een reset toch weer goed moeten komen lijkt mij.
Mogelijk is de Raspberry een keer niet goed afgesloten waar door deze niet juist meer opstart.
Net wat Hans al aangeeft even het SD kaartje opnieuw programmeren en opnieuw proberen.
piedro1
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 10:10

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door piedro1 »

Met m'n logic analyzer heb ik de signalen op de i2c bus tussen de raspberry en de ess9018 bekeken, en daaruit blijkt dat de raspberry keurig signalen (Start bit, address (0x48), Write) naar de ess stuurt, maar dat deze niet reageert door de SDA-lijn 'naar beneden te trekken'. De vraag is waarom dit laatste niet gebeurt. Ik heb nog geen tijd gehad om weer te kijken naar de verbindingen, maar dat ga ik dit weekend zeker nog even doen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door hannesie »

Nu je dat duidelijk hebt, weet je dan zeker dat je ook een muzieksignaal uit de RPI krijgt, wat gebruik je als speler/musicplayer, naast je bediening voor de dac.
Hoe selecteer je de muziek en welke controle heb je daarvoor.
piedro1
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 10:10

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door piedro1 »

Ik gebruik de Raspberry op dit moment alleen als controller van de DAC. Dus IR, display, volume en ingangskeuze worden door de PI aangestuurd. Op de ingang van de DAC zit een HTPC (via USB), een CD-speler (via Coax) en een Cisco PVR (via Optical). Op de HTPC heb ik XBMC geïnstalleerd. Dit is de uitgangsconfiguratie. Als dit allemaal, inclusief de software, naar behoren werkt, is een mogelijke volgende stap om XBMC op de Raspberry te installeren en wellicht het muzieksignaal rechtstreeks via I2S naar de DAC te sturen, om zo de omzetting naar USB te vermijden. Aan de andere kant vind ik de Rasberry te traag voor XBMC, zeker in vergelijking met m'n HTPC. Wellicht dat als ik deze stap zet, toch over moet naar een snellere kloon.

Waarom XBMC en niet bijv. Foobar o.i.d.? Ik gebruik de HTPC als multimediaspeler, voor zowel audio als video, en als opslagsysteem. XBMC is goed en eenvoudig met een afstandsbediening te bedienen, wat voor de rest van the family prettig is.

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ;-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door hannesie »

piedro1 schreef:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ;-)
Inderdaad, :-"

http://www.max2play.com/features/videoplayer
piedro1
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 10:10

Re: Diynhk ES9018K2M DAC with Bit-perfect volumeregeling

Bericht door piedro1 »

Hmm, ziet er interessant uit. Mocht ik m'n htpc willen vervangen of toch een snellere controller met xbmc-functionaliteit willen, dan is zoiets zeker een optie.
Plaats reactie