brom hf10

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Nog wat naar de foto's zitten staren.
Twee dubbele elco's van ? ,een weerstand 10k ,een van 3k3 en nog een op z'n kant ? en een zekering.
Hoe was dat aan elkaar bedoeld ? - en waar zit een en ander aan ?
Hoop ??? :?
Anne
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

dit is de voeding zoals ik hem gebruikt heb
DSCF4371.JPG
montage strip is toegevoegd
DSCF4372.JPG
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: brom hf10

Bericht door metabaron »

Sander wil je ook nog een fotootje maken van de 100 ohm weerstandjes van de gloei?
ik wil ff zien waar dat heen gaat ??

Dennis
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

Die gingen rechtstreeks naar de steraarde. Ga me nou echt houden aan het schema van anne.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Had dat wat eerder laten zien,heb er nog om gevraagd :( ,daar klopt iets niet.Maak morgen wel een tekening.
Dacht dat er deels gelijkstroom gegloeid werd :? ,zie er niks van hier :o .
Anne
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: brom hf10

Bericht door metabaron »

Op de eerste foto ziet dat er erg raar uit..... En ik zou dan willen zien hoe en waar dat heen gaat.....
Edit post van 21:19 vorige bladzijde die foto
Dennis
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Had dat wat eerder laten zien,heb er nog om gevraagd :( ,daar klopt iets niet.Maak morgen wel een tekening.
Dacht dat er deels gelijkstroom gegloeid werd :? ,zie er niks van hier :o .
Anne
dat zou geweldig zijn anne als je dat wilt doen.

heb wel geprobeerd om de ecc83 met gelijkstroom te laten gloeien, maar ook weer weggelaten.
meen me te herinneren dat theo k ook alles met wissel stroom gloeide :think:

@dennis, de weerstanden zaten boven allen aan elkaar en dan ging het met 1 draad naar de steraarde(op het chassis) links van de gelijkrichtbuis
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

tot zover de vrijdagavond
DSCF4373.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: brom hf10

Bericht door TheoK »

Sander was dit de versterker die je bij mij had gebracht? Met die kraak erin?
Als dat zo is hij was toen hier bromvrij.
Wat is er intussen gebeurd?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

Nee theo. Dat was een Lafayette ontwerp. Deze heeftwel dezelfde trafo set
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door Kappa7 »

Wat doet deze elco?
wat doet deze.~PNG.jpg
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: brom hf10

Bericht door metabaron »

Nog niet eens gezien :oops:
Maar die doet nix :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom hf10

Bericht door ds23man »

metabaron schreef:
Nog niet eens gezien :oops:
Maar die doet nix :lagge:
Jawel: ruimte innemen! :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Zei toch al, er klopt iets niet met die voeding :lol:
Een voorbeeld hoe het zou kunnen.
De gelijkrichter mag 60µF als eerste elco zien,2x32 is iets meer maar de trafo is niet van het zwaarste wat ie aan kan,zit wel goed.Het vervelende van die samengestelde elcos is de gemeenschappelijke min.Twee C's als eerste parallel zetten is niet gezond in één omhulsel (max rimpelstroom wordt misschien te groot,te warm) dus van elk een.Zo gaat de nul van de voedingstrafo ook deels door de massadraad van de versterker.Dik genoeg nemen ,minstens 1mm draad.Aan die dikke draad kun je dan alle massa's aansluiten (ook de gloei en het chassis).Soort langwerpig centaal massapunt.
De 3k3 vervalt en Een kleine weerstand in serie met de zekering verzwakt de rimpel nog wat en verlaagt de voeding als de spanning wat hoog uitvalt.
Anne
Bijlagen
bedr.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door mtb »

Sorry hoor, maar wat een zooitje en dat te bedenken dat vrijwel dezelfde versterker ook op een printje van 8x9cm past, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20212 misschien iets voor de volgende keer?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: brom hf10

Bericht door ray5150 »

Je bent weer lekker aan het pushen... :roll: :roll:
Volgende keer maar een inhoudelijke bijdrage ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door Barry2001 »

Je haalt me de woorden uit de mond Ray. Moet je nou in elk buizen topic met je eigen 'zootje' adverteren Michiel? Niks mis met deze versterker. Nouja, als de brom eruit is dan :mrgreen: Maar dat krijgt Sander zeker voor elkaar.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: brom hf10

Bericht door TheoK »

Er zijn ook bouwers bij die houden van hardwire bouwen ipv op een print.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Waar het hart vol van is ... :o
Na er zelf eerst een zooitje van gemaakt te hebben ,is onze mtb zo blij dat z'n versterkertje nu werkt ,dat ie er niet meer over ophouden kan :lol: .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: brom hf10

Bericht door ds23man »

Valt me nog mee dat ie niet de Audio Power Led er ingooit.... :lol:

Zal wel weer een niet constructieve bijdrage van mij zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: brom hf10

Bericht door sander1238 »

Ah!buis schreef:
Zei toch al, er klopt iets niet met die voeding :lol:
Een voorbeeld hoe het zou kunnen.
De gelijkrichter mag 60µF als eerste elco zien,2x32 is iets meer maar de trafo is niet van het zwaarste wat ie aan kan,zit wel goed.Het vervelende van die samengestelde elcos is de gemeenschappelijke min.Twee C's als eerste parallel zetten is niet gezond in één omhulsel (max rimpelstroom wordt misschien te groot,te warm) dus van elk een.Zo gaat de nul van de voedingstrafo ook deels door de massadraad van de versterker.Dik genoeg nemen ,minstens 1mm draad.Aan die dikke draad kun je dan alle massa's aansluiten (ook de gloei en het chassis).Soort langwerpig centaal massapunt.
De 3k3 vervalt en Een kleine weerstand in serie met de zekering verzwakt de rimpel nog wat en verlaagt de voeding als de spanning wat hoog uitvalt.
Anne
duidelijk verhaal anne, bedankt. ik ga hiermee aan de slag
ik heb overigens nog 2 van deze http://angela.com/angelaascoilcapacitor50uf515vdc.aspx joekels liggen, ooit van aatv overgenomen. is daar in deze nog wat mee te doen, of laten liggen?
ASC50uFCap.1.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: brom hf10

Bericht door Ah!buis »

Wat een joekels,echt voor 't zware werk.Daar kunnen meerdere ampères door,wat anders dan de kleine 100mA die de EL84 PP trekt.Afgezien van de plaats (waar laat je zoiets) denk ik niet dat 't hier zin heeft.
Anne
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: brom hf10

Bericht door sevenup »

TheoK schreef:
Er zijn ook bouwers bij die houden van hardwire bouwen ipv op een print.
idd, bouwen in 3d is leuk om te doen :)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: brom hf10

Bericht door nl3prc »

Beetje overdreven om met die elco's een dc voeding te bouwen ze zijn zo te zien voor VAC wisselspanning dus
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: brom hf10

Bericht door AatV »

nl3prc schreef:
Beetje overdreven om met die elco's een dc voeding te bouwen ze zijn zo te zien voor VAC wisselspanning dus
Elco's? De enige echte Polypropyleen/olie condensatoren, ook geschikt voor ruim 500 V DC! :mrgreen:

groet,
Aat
Plaats reactie