HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Nog maar wat spanningen.
Moet ophouden,komen me zo onderstoppen :D
Nu maar knus in m'n warme nest,de rest zien we morgen dan wel weer :lol:
Anne
Ge zijt ne krak , Anne.
Wit en zwart heb ik omgewisseld, ik meet nu op de elco's van het 12v-circuit 24.8 en 24.9 volt. En ter hoogte van de witte stroomkabel heb ik nu effectief het 0-5-12-0-5-12 aanbod.
Er zijn nu twee conclusies mogelijk denk ik:
- ofwel was de oorspronkelijke trafo kapot
- ofwel heb ik die verkeerd aangesloten (is het meest waarschijnlijke dus, vrees ik) #-o

Efkes gaan aansluiten zie. Ik ben benieuwd. Wat ne mens allemaal niet doet om te horen dat opamps slechter zijn dan buizen... :oops: :mrgreen: Kijk eens aan, er komt muziek uit, en zowel uit de opamp als uit de buizen. Dat hebben jullie weer goed aangepakt! :goedzo: Misschien kom ik dan toch wel eens afgezakt naar Breda, met dit schoendoosdeksel...

Edit : extra vraagske : wat doe ik dan met die geel-groen gestreepte scheidingsdraad? En met de bruine en de huidskleurige draad? Los laten hangen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Edit : extra vraagske : wat doe ik dan met die geel-groen gestreepte scheidingsdraad? En met de bruine en de huidskleurige draad? Los laten hangen?
Bruine en rose draad goed isoleren,zit netspanning op :shock:
De geel/groene zit aan een scherm tussen de net- en laagspannings-wikkelingen.Aan massa leggen (bijv.chassis).
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Fotootje van de set. De Chinabox staat rechts onder de tv, op de plaats van de tuner die op de grond gesukkeld is.
Bijlagen
WP_20140501_002.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

de hitte van die eerste voedingstrafo zit me nog steeds hoog. Ik geloof niet dat ik dat ding verkeerd heb aangesloten. Er waren nl véél minder draden dan bij die nieuwe ringkerntrafo. :mrgreen: Zit ik mij nu af te vragen of die eerste trafo misschien een 110v-exemplaar was? Wat gebeurt er als je een 110V-trafo aansluit op een 230Vac-netwerk?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Barry2001 »

Dan wordt secundair de spanning een keer zo hoog.

PS een beroerdere plek voor een platenspeler (foto) is denk ik niet te vinden in een huis =;
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
PS een beroerdere plek voor een platenspeler (foto) is denk ik niet te vinden in een huis =;
ik weet het, microfonie en zo :D Ander audiomeubel is toevallig gisteren besteld, massieve houten planken van 3cm dik. Hoewel het uiteindelijk toch min of meer hetzelfde blijft : een laag breed, open meubel waar bovenop de tv en de platendraaier komen. De rest eronder. Tja, ik kan de platendraaier moeilijk in de keuken gaan zetten eh :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Met een plankje aan de muur geeft de beste ontkoppeling...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Met een plankje aan de muur geeft de beste ontkoppeling...
Heb ik al veel gelezen, maar geldt dat ook als de muur een gyproc-wand is? Denk het niet...

edit : wat is een goeie waarde voor de zekering van die netentree?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
ray5150 schreef:
Met een plankje aan de muur geeft de beste ontkoppeling...
Heb ik al veel gelezen, maar geldt dat ook als de muur een gyproc-wand is? Denk het niet...
Bedoel je gipsblokken ? toch wel hoor, is altijd beter dan op de vloer of een meubel. problematisch is eerder de bevestiging van een plank aan zo'n wand.
daar heb je speciale pluggen voor nodig.
Muug schreef:
[edit : wat is een goeie waarde voor de zekering van die netentree?
Een paar honderd mA lijkt meer dan voldoende, en nee, het maakt niet uit of snel of traag is.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Muug schreef:
ray5150 schreef:
Met een plankje aan de muur geeft de beste ontkoppeling...
Heb ik al veel gelezen, maar geldt dat ook als de muur een gyproc-wand is? Denk het niet...
Bedoel je gipsblokken ? toch wel hoor, is altijd beter dan op de vloer of een meubel. problematisch is eerder de bevestiging van een plank aan zo'n wand.
daar heb je speciale pluggen voor nodig.
Muug schreef:
[edit : wat is een goeie waarde voor de zekering van die netentree?
Een paar honderd mA lijkt meer dan voldoende, en nee, het maakt niet uit of snel of traag is.
goed, er zit eentje in van 200mA. Mooi zo.

gyproc zijn geen gipsblokken. Gyproc zijn krijten panelen met een flinterdunne mantel van karton die gemonteerd worden op een houten of alu skelet dat op zijn beurt al dan niet met isolatiemateriaal gevuld kan worden.
Voorbeeldje : http://1.bp.blogspot.com/_UCM3Hrb6j38/T ... 010380.JPG

Kortom, da's helemaal niet zo "dood" als je zou denken....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Dat heet hier dus gewoon gipsplaat. is inderdaad niet ideaal.
Aan de andere kant, er worden ook volop opnamestudio's mee gebouwd, maar dan wel met 3 lagen van 12 mm dik over elkaar.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
de hitte van die eerste voedingstrafo zit me nog steeds hoog. Ik geloof niet dat ik dat ding verkeerd heb aangesloten. Er waren nl véél minder draden dan bij die nieuwe ringkerntrafo. :mrgreen: Zit ik mij nu af te vragen of die eerste trafo misschien een 110v-exemplaar was? Wat gebeurt er als je een 110V-trafo aansluit op een 230Vac-netwerk?
Langs deze wegen ging de sluiting van de trafo door verkeerd aansluiten :o
Anne
Bijlagen
sltg.jpg
sltg.jpg (32.54 KiB) 466 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Dat lijkt me inderdaad niet erg gezond voor een trafo, om zo aangesloten te worden... :roll:
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben, Anne.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Maar hoe had die oorspr. Trafo dan wél aangesloten moeten worden????
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Dat hangt ervan af of de verschillende secundaire wikkelingen wel of niet met elkaar verbonden zijn / waren.
D'r staat nergens in het topic een duidelijke foto van die trafo, wel allemaal halve, zijkant en van een afstand. :(
Moeilijk om zo conclusie's te trekken.

Bij de originele ebay ad staat trouwens een heel andere trafo, (en voeding) afgebeeld...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Maar hoe had die oorspr. Trafo dan wél aangesloten moeten worden????
Als je 't mij vraagt NIET :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

@Anne: dat was ook al mijn conclusie.
@Ray: klopt, we kunnen stellen dat die Chinees mij niet verkocht heeft wat afgebeeld stond.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Kappa7 »

Ah!buis schreef:
Muug schreef:
de hitte van die eerste voedingstrafo zit me nog steeds hoog. Ik geloof niet dat ik dat ding verkeerd heb aangesloten. Er waren nl véél minder draden dan bij die nieuwe ringkerntrafo. :mrgreen: Zit ik mij nu af te vragen of die eerste trafo misschien een 110v-exemplaar was? Wat gebeurt er als je een 110V-trafo aansluit op een 230Vac-netwerk?
Langs deze wegen ging de sluiting van de trafo door verkeerd aansluiten :o
Anne
Je hebt nu wel 18V op je 5V circuit staan.
Dit lijkt me beter
Ik kijk dan even niet naar de foute aansluiting die hier wordt aangegeven maar naar de originele tekening.
Knipsel.~PNG.jpg
Knipsel.~PNG.jpg (25.56 KiB) 419 keer bekeken
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Met de nieuwe trafo staat er 10v op dat circuit . ;-)
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Pffff, ik ben er nog niet in geslaagd om enkele uren alleen thuis te zitten om de opamp en de buizentrap én de cdspeler met elkaar te vergelijken. Opamp klinkt wat luider dan de cd-speler en redelijk veel luider dan de buizentrap. Maar verder ben ik nog niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Een hoofd telefoon ? :idea: :hide:

Maar wat ik dan niet helemaal begrijp is als je zo'n mooi kastje erbij hebt, waarom je het dan op een plaat karton opbouwt. :-k
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

1) omdat ik niets anders liggen had
2) omdat ik nergens een leuk kastje vind (behalve die GLIS van Ikea)

en verder, de Annastasia heeft helaas geen hoofdtelefoonaansluiting. :cry:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door ray5150 »

Een hoofdtelefoon aansluiting is vrij makkelijk te maken met 4 vermogensweerstanden (en een jack chassis. :mrgreen: ).
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Muug »

Tap ik dat af van de luidsprekerterminals? Welke weerstanden gebruik ik dan?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef:
Een hoofd telefoon ? :idea: :hide:

Maar wat ik dan niet helemaal begrijp is als je zo'n mooi kastje erbij hebt, waarom je het dan op een plaat karton opbouwt. :-k
Daar kan je toch geen apparatuur mee vergelijken.
Je mist alle ruimte informatie.
Je kan enkel vast stellen dat er een klankkleur verschil is maar dat kan je ook als je gewoon goede speakers gebruikt.
Plaats reactie