Oriënteringsfase buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dat komt denk doordat hij 1voeding met 2keer ez81 gebruikt en hier valt best wat spanning over weg dus mischien dat hij meer bij de 300volt in de buurt komt.
en ik ben afgeweken van zijn schema en gebruik er 1 per voeding.
Maar met een weerstand in de voeding kwam ik uit op het gewenste voltage.
en ik ben afgeweken van zijn schema en gebruik er 1 per voeding.
Maar met een weerstand in de voeding kwam ik uit op het gewenste voltage.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Prijsopgave van Vlaartronic binnen.
Trafo VT-204 €84,00 per stuk.
http://www.vlaartronic.eu/pg-27150-7-70 ... rafos.html
UGT VT-PP555 €197,50 per paar.
http://www.vlaartronic.eu/pg-27150-7-70 ... rafos.html
Hier moet ik eens even over nadenken
Trafo VT-204 €84,00 per stuk.
http://www.vlaartronic.eu/pg-27150-7-70 ... rafos.html
UGT VT-PP555 €197,50 per paar.
http://www.vlaartronic.eu/pg-27150-7-70 ... rafos.html
Hier moet ik eens even over nadenken
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Flinke prijzen,zou je eerder van SE trafo's verwachten
Deze nog gevonden.Lijkt een hele goeie
.
Wat het kost om op te sturen ? maar met die prijs mag er wel wat bij
Ook nog wat uitgezocht of Raa=8k dan wel 10k veel uitmaakt.
Scheelt eigenlijk bijna niks.Kom op ong.10W uit.
Anne
Deze nog gevonden.Lijkt een hele goeie
Wat het kost om op te sturen ? maar met die prijs mag er wel wat bij
Ook nog wat uitgezocht of Raa=8k dan wel 10k veel uitmaakt.
Scheelt eigenlijk bijna niks.Kom op ong.10W uit.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Anne, maakt het nog uit of de UL tap op 40% of 43% zit. De UGT uit Polen zit op 43%?Ah!buis schreef:Flinke prijzen,zou je eerder van SE trafo's verwachten![]()
Deze nog gevonden.Lijkt een hele goeie.
Wat het kost om op te sturen ? maar met die prijs mag er wel wat bij![]()
Ook nog wat uitgezocht of Raa=8k dan wel 10k veel uitmaakt.
Scheelt eigenlijk bijna niks.Kom op ong.10W uit.
Anne
Wat de prijzen aan gaat is het in Polen het voordeligste, daar ben ik als ik uit ga van dual mono voor €300,00 klaar wat buizen en trafo's aangaat.
Dan heb ik het volgende:
2 x trafo http://sklep.lampyelektronowe.pl/?355,t ... toroidalny
2 x UGT http://sklep.lampyelektronowe.pl/?9,tgl ... losnikowy-(2x-el84)
2 x Chokes http://sklep.lampyelektronowe.pl/?229,dlawik-d10-3966
4 x EL84 http://sklep.lampyelektronowe.pl/?34,el84-eh
2 x ECC82 http://sklep.lampyelektronowe.pl/?41,12au7a-eh
2 x EZ81 http://sklep.lampyelektronowe.pl/?149,6ca4-eh
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ziet er hoopvol uit,wel wat zwaar,voedingstrafo en smoorspoel kunnen elk wel beide verstekers aan
Wat 40% of 43% betreft,er is vermoedelijk aan gerekend of getest wat het best is,wel heel klein verschil.
Ik heb de grafiek zitten uitpluizen met de beschikbare gegevens en 40% aangehouden,rekend makkelijker
Anne
Wat 40% of 43% betreft,er is vermoedelijk aan gerekend of getest wat het best is,wel heel klein verschil.
Ik heb de grafiek zitten uitpluizen met de beschikbare gegevens en 40% aangehouden,rekend makkelijker
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
zo dat is goed aan de prijs
.hoe zijn de berichten eigenlijk over die poolse trafoos?
Want dat zijn betere prijzen.
Want dat zijn betere prijzen.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Op pagina 1 staat een testrapport van de UGT gemeten door forumlid Bforce.metabaron schreef:zo dat is goed aan de prijs.hoe zijn de berichten eigenlijk over die poolse trafoos?
Want dat zijn betere prijzen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Mag ik hier eens een moeilijke vraag stellen? Ik zie dat TD en DHTRob en velen onder jullie al verdomd veel SE ontwerpen hebben gemaakt. Een deel valt te verklaren omdat het zo leutig is om eraan te sleutelen en de zoektocht naar de mooiste klanken zal er ook wel voor iets tussen zitten. Maar is er in die zestig jaar durende zoektocht dan niet één enkel ontwerp naar voren gekomen dat er qua muzikaliteit met kop en schouders bovenuit steekt? De über-SE ? Want dan wil ik die wel namaken eigenlijk...
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik denk dat dat ligt aan ieder zijn eigen interpretatie van über SEMuug schreef:Mag ik hier eens een moeilijke vraag stellen? Ik zie dat TD en DHTRob en velen onder jullie al verdomd veel SE ontwerpen hebben gemaakt. Een deel valt te verklaren omdat het zo leutig is om eraan te sleutelen en de zoektocht naar de mooiste klanken zal er ook wel voor iets tussen zitten. Maar is er in die zestig jaar durende zoektocht dan niet één enkel ontwerp naar voren gekomen dat er qua muzikaliteit met kop en schouders bovenuit steekt? De über-SE ? Want dan wil ik die wel namaken eigenlijk...
Laatst gewijzigd door Zweitse op za 08 feb 2014, 9:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Tja dat is waar.
Ik denk dan al snel aan een SE triode versterker die ook nog wat sap kan leveren.
Gaat prijzig worden en zeker geen beginners project.
Je gaat dan al snel naar voedings-spanningen van 1000V of meer!
Een 300B is dan al een aardig begin maar mag wel iets meer hebben.
Ik denk dan al snel aan een SE triode versterker die ook nog wat sap kan leveren.
Gaat prijzig worden en zeker geen beginners project.
Je gaat dan al snel naar voedings-spanningen van 1000V of meer!
Een 300B is dan al een aardig begin maar mag wel iets meer hebben.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
@ Zweitse : vanzelfsprekend klankmatig !Kappa7 schreef:Tja dat is waar.
Ik denk dan al snel aan een SE triode versterker die ook nog wat sap kan leveren.
Gaat prijzig worden en zeker geen beginners project.
Je gaat dan al snel naar voedings-spanningen van 1000V of meer!
Een 300B is dan al een aardig begin maar mag wel iets meer hebben.
SE-triode die sap kan leveren? Is genoteerd !
"Geen beginnersprojejct"? Als er één zinnetje is waarmee je me kan stimuleren...
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik neem aan dat je dit topic al volgtMuug schreef:@ Zweitse : vanzelfsprekend klankmatig !Kappa7 schreef:Tja dat is waar.
Ik denk dan al snel aan een SE triode versterker die ook nog wat sap kan leveren.
Gaat prijzig worden en zeker geen beginners project.
Je gaat dan al snel naar voedings-spanningen van 1000V of meer!
Een 300B is dan al een aardig begin maar mag wel iets meer hebben.
SE-triode die sap kan leveren? Is genoteerd !
"Geen beginnersprojejct"? Als er één zinnetje is waarmee je me kan stimuleren...![]()
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19771
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
heb ik bekeken maar volg ik niet meer. Is lichtjes over de top. 
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Wat ook een optie is met EL156
Dat komt er in pentode ongeveer 15 Watt uit als je hem single end bouwd
ik zag op ebay veel buizen voorbij komen van chinese makelij wel met een aangepaste voet zoals die van de EL34
Dat komt er in pentode ongeveer 15 Watt uit als je hem single end bouwd
ik zag op ebay veel buizen voorbij komen van chinese makelij wel met een aangepaste voet zoals die van de EL34
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik ben ook nog opzoek naar een EL156.
Nou zijn die Chinese versies veel goedkoper dan een "originele" zeg maar.
Zou wel willen weten waar het verschil in zit.
Nou zijn die Chinese versies veel goedkoper dan een "originele" zeg maar.
Zou wel willen weten waar het verschil in zit.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik denk dat je beter voor de chinese kan gaan.
De aansluiting van die chinees is gelijk aan die van de EL34
de 156 is ook meer een 34 on steroids
het origineel heeft een lastig verkrijgbare voet.
Eerste foto is het origineel
De aansluiting van die chinees is gelijk aan die van de EL34
de 156 is ook meer een 34 on steroids
het origineel heeft een lastig verkrijgbare voet.
Eerste foto is het origineel
- Bijlagen
-
- el156-ori.jpg (10.4 KiB) 559 keer bekeken
-
- el156_4.JPG (5.87 KiB) 559 keer bekeken
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Zal hier wel niet van toepassing zijn.Zware buizen en evt dan nog SE,dat worden dure UGT's.
En Zweitse zit nu al met ,dacht ik toch, wat ie nogal dure dingen vindt. Voor een eerste poging idd niet overdrijven.
Anne
En Zweitse zit nu al met ,dacht ik toch, wat ie nogal dure dingen vindt. Voor een eerste poging idd niet overdrijven.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar montagedraad. Nu heb ik dit gevonden met een diameter 1,1mm. Volgens de datasheet kan dit tot 900 volt hebben. Is dit te gebruiken voor het afmonteren van een buizenversterker, het lijkt mij zo dun?
http://www.reichelt.nl/Copper-Wire-insu ... =16&SHOW=1
http://www.reichelt.nl/Copper-Wire-insu ... =16&SHOW=1
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Wat vinden we van dit schema, lijkt mij ook lekker recht toe recht aan.
Tube Amplifier
Tube Amplifier
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Yep, simpeler kan bijna niet.
Alhoewel ...... ipv. 4 x EL84 kun je ook 2 x EL34 nemen natuurlijk.
Om buizen in parallel te laten lopen valt niet mee, er zullen altijd onderlinge afwijkingen zijn, zeker na veroudering.
Koop je een matched quad dan blijven die echt niet matched na verloop van tijd.....
En ik ben zelf een fan van de kathodyne fasedraaier, die laat IMO het harmonischenspectrum meer intact dan zo'n Schmitt.
Maar da's misschien heel persoonljk, de Schmitt meet beter.
Kathodyne:
Alhoewel ...... ipv. 4 x EL84 kun je ook 2 x EL34 nemen natuurlijk.
Om buizen in parallel te laten lopen valt niet mee, er zullen altijd onderlinge afwijkingen zijn, zeker na veroudering.
Koop je een matched quad dan blijven die echt niet matched na verloop van tijd.....
En ik ben zelf een fan van de kathodyne fasedraaier, die laat IMO het harmonischenspectrum meer intact dan zo'n Schmitt.
Maar da's misschien heel persoonljk, de Schmitt meet beter.
Kathodyne:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
@KT88, zou jij misschien ook iets kunnen roepen over het montagedraad in mijn eerder geplaatste post?
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dat met vier stuks EL84 is meer iets voor PPleo,hoewel z'n trafo is geen UL.
Met zo'n fasedraaier zou er eigenlijk een stroombron aan de kathodes moeten zitten.Hier,met een weerstand,moet de onbalans weggewerkt met de instelbare anodeweerstand.Klopt maar op een punt,nooit echt goed.
De kangoeroe is idd wel een stuk beter.Beperking daar is de beperkte uitgangsspanning (voor EL84 geen bezwaar) en dat wordt nog lastiger met een gelijkstroom-koppeling met de voorgaande trap.
Wat de bedrading betreft,komt niet zo nou.Niet te dik,lastig en toch heel weinig stroom,soepel of stug naar smaak.
Een metertje kabel voor telefoonverbindigen,zitten veel aders in,allerlei kleuren,draad zat.Uiteinde eerst vertinnen voor de zekerheid.
De isolatie is altijd wel goed genoeg behalve voor de verbindingen naar de UGT,daar wel wat oppassen dat de isolatie niet te dun is (desnoods een kous erover).Voor de verbindingen van de gloei liever wel dikker (diameter ong.1mm is wel genoeg).
De eindbuizen dan elk een verbinding naar de trafo,niet van de een naar de volgende.
Anne
Met zo'n fasedraaier zou er eigenlijk een stroombron aan de kathodes moeten zitten.Hier,met een weerstand,moet de onbalans weggewerkt met de instelbare anodeweerstand.Klopt maar op een punt,nooit echt goed.
De kangoeroe is idd wel een stuk beter.Beperking daar is de beperkte uitgangsspanning (voor EL84 geen bezwaar) en dat wordt nog lastiger met een gelijkstroom-koppeling met de voorgaande trap.
Wat de bedrading betreft,komt niet zo nou.Niet te dik,lastig en toch heel weinig stroom,soepel of stug naar smaak.
Een metertje kabel voor telefoonverbindigen,zitten veel aders in,allerlei kleuren,draad zat.Uiteinde eerst vertinnen voor de zekerheid.
De isolatie is altijd wel goed genoeg behalve voor de verbindingen naar de UGT,daar wel wat oppassen dat de isolatie niet te dun is (desnoods een kous erover).Voor de verbindingen van de gloei liever wel dikker (diameter ong.1mm is wel genoeg).
De eindbuizen dan elk een verbinding naar de trafo,niet van de een naar de volgende.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik ben ook nog even aan het zoeken geweest. Lijkt mij ook voldoende, 1000V/3A
Hook-Up wire
En ander gewoon een leuk pakketje
Wire pack 2
Hook-Up wire
En ander gewoon een leuk pakketje
Wire pack 2
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Daar schiet je niet veel mee op ,hoge spanning en grote stroom.Zweitse schreef:Ik ben ook nog even aan het zoeken geweest. Lijkt mij ook voldoende, 1000V/3A
Hook-Up wire
En ander gewoon een leuk pakketje
Wire pack 2
Bij buizen is het hoge spanning met kleine stroom en grote stroom met lage spanning.
Hier vindt je ook een hoop draad.
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Oké, maar het is toch wel bruikbaar?Ah!buis schreef:Daar schiet je niet veel mee op ,hoge spanning en grote stroom.Zweitse schreef:Ik ben ook nog even aan het zoeken geweest. Lijkt mij ook voldoende, 1000V/3A
Hook-Up wire
En ander gewoon een leuk pakketje
Wire pack 2
Bij buizen is het hoge spanning met kleine stroom en grote stroom met lage spanning.
Hier vindt je ook een hoop draad.
Anne
