cs4398 usb dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

hij doet het, hij doet het, hij doet het :bounce: :bounce: :bounce:
half......
de lm317 werkt, het probleem zat het in het feit dat daar waar de 1117 zat er een doorverbinding was met massa, zeeeeer minuscuul
half omdat ik nu bij de opa211 maar 1,8 volt krijg. ook de 2 leds branden niet meer. de zoektocht gaat verder
wordt vervolgd
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

het probleem lijkt zich rond de bd139 te zitten
DSCF4081.JPG
de spanningen rond de opa211 zijn
pen2 = 1,3V
pen3 = 1,3V
pen6= 2,4V
pen7= 20,8


verder lijkt het erop dat (een van) de leds kapot zijn, voor de eerste led meet ik +_ 6 volt bij de 2e 1,2V
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Zie je wel, het gaat de goede kant op.
Je hebt toevallig niet de BD139 verkeerd om zitten ? hij moet met zijn rug naar de rand van de print zitten.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

bij een van de bc560's was een pootje slecht gesoldeerd, goed aangestipt en weer 4,85 volt op de uitgang. nog steeds kan ik hem niet verder omhoog draaien. de bd139 heb ik voor de zekerheid ook maar vervangen, ook nog gecontroleerd of de instelpotmeter wel 5k is en dat klopte.
ga ik dit merken die 0,15 volt te weinig ???
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

vandaag prik op de dac print zelf gezet, noppes, niks nada.

even wat spanningen gemeten
allereerst digitaal, de 1117 komt 5,25V in/3,33V uit, prima dus

analoog de 2 1117
beide 6,5 V in, vanuit mijn labvoeding omdat de voedingsprint belast niet hoger komt dan 4,5V (ook vreemd!!!)
uit is dan netjes 3,33V en 4,98V

de NE5532 meet tussen VCC+ en VCC- 19,8V , wat mag volgens de datasheet http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... e5532a.pdf
de voeding hiervoor heb ik afgesteld op 2*10V

de ledjes branden netjes, power on ledje brand en coax in ook, verder niks

hoor met een aangesloten versterker niets, geen brom maar ook geen muziek.
wanneer ik over de componenten ga geen verandering.
hoe kan ik nu verder te werk gaan? en welke spanningen zijn nuttig om te meten om tot een oplossing te komen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: cs4398 usb dac

Bericht door knuisje »

Als het lock-ledje niet brandt dan gaat er iets mis tussen de bron en de CS8416.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Kijk dan kan ik wat gerichter gaan zoeken
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

knuisje schreef:
Als het lock-ledje niet brandt dan gaat er iets mis tussen de bron en de CS8416.
als ik op het schema kijk zie ik tussen de s/pdif aansluiting alleen een weerstand van 75R(r1) en een condensator van 10Nf(c1) die direct de cs8416 ingaan, hier niets mis mee,heb ze beide vervangen.
kan het niet zijn dat het probleem zich in de 74hc04 zit, deze moet volgens mij een keuze maken tussen S/pdif en usb wat ergens niet goed gaat.
nu denk ik dat ik de usb aansluiting toch niet ga gebruiken dus is er niet een mogelijkheid om deze te omzeilen zodat het s/pdif signaal rechtstreeks de cs8416 in gaat, lijkt me ook beter, minder componenten
of zit ik er helemaal langs?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: cs4398 usb dac

Bericht door knuisje »

Spdif zit aangesloten op pin 4 (RXP0). Dus de pinnen 10 en 11 (RXSEL0 en 1) moeten laag zijn om ingang RXP0 te selecteren. Wat U7 doet is idd. vaag.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

aj, als jij het al vaag vind :mrgreen: voor mij is het abracadabra :?

wat bedoel je met : pinnen 10 en 11 moeten laag zijn?
spanningsloos??
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: cs4398 usb dac

Bericht door knuisje »

Verbinden met massa. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

oke, hoe zit het dan met pin 12 en 13, die zitten volgens schema doorgekoppeld met 10 en 11, evengoed aan massa leggen? in dat geval als het juist is leg ik pin 4 van u7 aan massa
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: cs4398 usb dac

Bericht door knuisje »

Met de pinnen 12 en 13 bepaal je welke ingang wordt aangeboden op de spdif passthrough pin 20. Dus het maakt voor jou niet uit of deze pinnen hoog of laag zijn.
sander1238 schreef:
in dat geval als het juist is leg ik pin 4 van u7 aan massa
Ik zou in eerste instantie alleen even meten.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

weer even tijd gehad om hier naar te kijken. maar wat is dit spul klein :( heb een poging gedaan om de pinnen 10 en 11 los te solderen maar langer dan 1 a 1 1/2 sec wilde ik niet met de bout erop gaan zitten, slopen kan altijd nog :mrgreen:
heeft iemand een gouden tip om ze los te krijgen?
heb zitten denken om ze los te knippen en de puntjes doorsolderen, of niet doen?

ben haast aan het twijfelen om deze te bestellen. is dezelfde alleen dan opgebouwd en getest, voor de andere voeding kan ik m altijd nog verbouwen http://www.ebay.com/itm/CS8416-CS4398-D ... 416da7bc99

is omgerekend 26 euro(inc verzenden)
Laatst gewijzigd door sander1238 op vr 31 jan 2014, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Zonder de juiste gereedschappen is dat met de hand vrijwel niet te doen zonder schade aan PCB, of IC's.

@Knuisje, hoe zit het eigenlijk met de ESD bestendigheid van dat soort IC's ? (statische elektriciteit.)
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ik heb zojuist de bestukte dac van hierboven besteld, voor dat geld raak ik hem elders wel weer kwijt mocht de eerste het onverhoopt toch gaan doen.
ik ga hier wel mee door om hem toch aan de praat te zien krijgen.

@ray, wat zijn dan de juiste gereedschappen hiervoor?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Weet ik niet zo, een twee drie, wel dat je voor SMD speciale soldeerboutjes en pincetjes en dergelijke hebt, zelf gelukkig geen praktijkervaring mee.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: cs4398 usb dac

Bericht door Kappa7 »

Met een klein schroevendraaiertje onder het los te solderen pootje zetten en dan de poot ernaast als hefboom gebruiken.
Vervolgens het los te solderen pootje verhitten en als het vloeit met het schroevendraaiertje het betreffende pootje los wippen.
Werkt perfect.
Daarna voorzichtig zijn met de los gewipte pootjes.
Ze breken makkelijk af. :?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: cs4398 usb dac

Bericht door Barry2001 »

Haal eerst even met litze zoveel mogelijk soldeer weg, scheelt de helft.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Ik volg niet helemaal wat het doel moet zijn van die IC pootjes lossolderen ?
Zonder scoop en kennis van dataprotocollen zal Sander niet zoveel verder komen, vrees ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: cs4398 usb dac

Bericht door Kappa7 »

Ik reageerde hierop.
sander1238 schreef:
weer even tijd gehad om hier naar te kijken. maar wat is dit spul klein :( heb een poging gedaan om de pinnen 10 en 11 los te solderen maar langer dan 1 a 1 1/2 sec wilde ik niet met de bout erop gaan zitten, slopen kan altijd nog :mrgreen:
heeft iemand een gouden tip om ze los te krijgen?
heb zitten denken om ze los te knippen en de puntjes doorsolderen, of niet doen?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
Ik volg niet helemaal wat het doel moet zijn van die IC pootjes lossolderen ?
Zonder scoop en kennis van dataprotocollen zal Sander niet zoveel verder komen, vrees ik.
ray je hebt hier voor 99,9% gelijk in, door pootje 10 en 11 aan massa te leggen zou de spdif poort geselecteerd worden, dit is die 0,1% van wat ik er zelf aan zou kunnen doen, voor de rest heb je wel gelijk
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: cs4398 usb dac

Bericht door knuisje »

Ik zei alleen meten! :mrgreen:

Dit is alleen om even te checken of de juiste ingang wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

inmiddels is het dacje helemaal werkend, ik heb in chinaland een nieuwe dac besteld alleen ditmaal geheel bestukt en getest.
ik heb hem eerst geprobeert in de originele gezetting met de 7812 7912 7805 enz om zeker te weten dat hij werkt alvorens de soldeerbout erop te zetten.
toen de elco's eraf, de spanningsregelaar en wat dingen onderbroken en verlengt.

de voedingsprint had nog steeds het probleem met de opa211, dit heb ik opgelost door een trafo erbij te zetten en een printje met een lm317 erbij te zetten. was niet geheel de oplossing maar het werkt wel

de situatie is nu zo,
de schaffner trafo is voor de symetrische spanning rond de lm4562
het kleine blauwe trafotje is voor het losse lm317 printje bedoeld voor de ams 1117 5 volt en 3,3 volt
de trafo linksboven bij de netaansluiting is bedoeld voor de lm317 op de grote voedings print
de trafo in het midden is een 0,4 amp 2*15Volt uiteindelijk bedoeld voor het buizen eindtrapje, ik heb hier op eenzelfde print nog een 2*12V 0,4 A liggen voor het geval dat.

het schakelaartje achterop is bedoelt om een keuze te maken voor een eventuele aansluiting met bijv een squeesbox oid met spdif.
de netspanning word( is nog niet klaar) geschakeld dmv een trigger relais vanuit mijn cd speler, die weer kan worden overbrugd dmv een schakelaar achterop.

maar hoe klinkt dat nou?
zeer zeker een grote verbetering ten opzichte van mijn pioneer dvd speler.
er zit veel meer rust en het geluidsbeeld is veel ruimer geworden, het lijkt wat losser geworden

nu maar eens aan de gang om een buizen trapje te ontwerpen
Bijlagen
DSCF4258.JPG
DSCF4257.JPG
DSCF4256.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: cs4398 usb dac

Bericht door Barry2001 »

Mooi Sander, maar kan dat niet anders dan met maar liefst 4 trafo's?
Plaats reactie