Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Zweitse schreef:
Nog even een vraag over de voedingstrafo. Als ik naar het schema kijk zie ik een trafo waarbij er een aftakking (6,3V 3A) naar de aarde loopt. Is dit nodig? De trafo die ik wil bestellen heeft dit naar mijn weten niet. Is dat een probleem?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
Wat is trouwens het verschil tussen de TSTS 220/001 prijs: 212,00 Zl en de TSTA 220/001 prijs: 291,10 Zl behalve de prijs?
Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Zweitse schreef:
pappaleo schreef:
Zweitse schreef:
Nog even een vraag over de voedingstrafo. Als ik naar het schema kijk zie ik een trafo waarbij er een aftakking (6,3V 3A) naar de aarde loopt. Is dit nodig? De trafo die ik wil bestellen heeft dit naar mijn weten niet. Is dat een probleem?

http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
Wat is trouwens het verschil tussen de TSTS 220/001 prijs: 212,00 Zl en de TSTA 220/001 prijs: 291,10 Zl behalve de prijs?
Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.
Ha, dank je, nu zie ik het. Inderdaad.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Zweitse schreef:
pappaleo schreef:
Wat is trouwens het verschil tussen de TSTS 220/001 prijs: 212,00 Zl en de TSTA 220/001 prijs: 291,10 Zl behalve de prijs?
Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.
Ha, dank je, nu zie ik het. Inderdaad.
Zitten daar nog voordelen aan?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat het belangrijkste voordeel een lagere eigentrilling is. Ze zijn stiller.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Ik denk dat het belangrijkste voordeel een lagere eigentrilling is. Ze zijn stiller.
Je zou ze ook zelf volledig kunnen ingieten :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Dat wordt ook wel gedaan. Ik weet alleen niet welke kunsthars daar het best voor gebruikt kan worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Ze zijn aanmerkelijk stiller na ingieten. Op mijn pp versterker kan ik de trafo's nu horen als ik dichtbij kom, het lamellen pakket gaat was losser zitten na verloop van tijd. Dat was in het begin zeker niet zo.

Bij 'Voyager' , de se versterker heb ik de trafo's ingegoten. Spul is te koop bij AE, je koopt hars met een hardmaker die je moet mengen. Droog werken is het devies, de trafokappen voor die tijd een uurtje in de oven bij 60 graden zodat ze zeker droog zijn.
Bijlagen
IMG_2727.JPG
IMG_2727.JPG (23.4 KiB) 414 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Met een trafo waar ook 5V mee mogelijk is kun je een zwaardere gelijkrichter nemen,maar eentje dan.De smoorspoel uit Polen kan 't makkelijk aleen af (stroom zat).Eenvoudiger,minder werk en vermoedelijk goedkoper (EZ81 is nogal aan de prijs meen ik).Twee buizen vermeld,kwestie van wat er te vinden is.
Anne
Bijlagen
ZwVd.JPG
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Bedankt Anne, neem ik zeker even mee als optie.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Met een trafo waar ook 5V mee mogelijk is kun je een zwaardere gelijkrichter nemen,maar eentje dan.De smoorspoel uit Polen kan 't makkelijk aleen af (stroom zat).Eenvoudiger,minder werk en vermoedelijk goedkoper (EZ81 is nogal aan de prijs meen ik).Twee buizen vermeld,kwestie van wat er te vinden is.
Anne
Wat zijn dat voor dingen die aan de 6 volt zitten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Wat zijn dat voor dingen die aan de 6 volt zitten?
De twee 6V wikkelingen zijn dezelfde als in 't origineel maar met elk 2x100ohm naar massa ipv. de (ontbrekende) middenaftaking.
Bij de gelijkrichter is een niet gebruikte 6V trafoaansluiting omdat deze een gloei van 5V heeft.Met EZ81 is dat 6V en blijft de 5 ongebruikt.
In het schema dat je laatst plaatste is de 270V wikkeling doorgetrokken tot de 5V,moet natuurlijk niet,is ne missing (=Vlaams,vergissing :o ).
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Wat zijn dat voor dingen die aan de 6 volt zitten?
De twee 6V wikkelingen zijn dezelfde als in 't origineel maar met elk 2x100ohm naar massa ipv. de (ontbrekende) middenaftaking.
Bij de gelijkrichter is een niet gebruikte 6V trafoaansluiting omdat deze een gloei van 5V heeft.Met EZ81 is dat 6V en blijft de 5 ongebruikt.
In het schema dat je laatst plaatste is de 270V wikkeling doorgetrokken tot de 5V,moet natuurlijk niet,is ne missing (=Vlaams,vergissing :o ).
Anne
Helemaal helder, had alleen niet in de gaten dat het weerstanden waren. :oops:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

pappaleo schreef:
Welke UGT ga jij nou gebruiken? Die van AE?

Ik heb nog 2 amplimo ringkern UGT's uit een paar Menno vd Veen versterkers met 4 * EL84. Die versterker klonk niet fijn. Het schema leek heel erg op de Velleman K4000. Die was alleen aangepast op 4*EL34 in de eindtrap.

Ik vraag me af of die Amplimo's (type nummer moet ik vanavond even nakijken) een beetje te gebruiken zijn voor een HF10 kloon of dat dat dan nog steeds niet klinkt.
Dat zal vermoedelijk de 3A524UL zijn. Die zijn niet te gebruiken voor een HF10 tenzij je de eindbuizen dubbel uitvoert parallel dus. De 3A524UL heeft een primaire Raa van 4000Ω en dat is te laag voor een EL84 ik heb die zelfde trafo's gebruikt in mn TubeSociety project en dat gaat prima.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html MOD-9 de beste was echt MOD-8 kijk maar eens naar dat schema dan zie je waarom ik die eerder heb aangehaald.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

Zweitse schreef:
pappaleo schreef:
Zweitse schreef:
Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.
Ha, dank je, nu zie ik het. Inderdaad.
Zitten daar nog voordelen aan?
Tis niet alleen een aardedraad die zit ook ergens aan vast natuurlijk.
Er is ook een scherm gewikkeld dat zou wel aan te raden zijn hebben ze mij wijs gemaakt, vraag me alleen niet meer waarom :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Kappa7 schreef:
pappaleo schreef:
Welke UGT ga jij nou gebruiken? Die van AE?

Ik heb nog 2 amplimo ringkern UGT's uit een paar Menno vd Veen versterkers met 4 * EL84. Die versterker klonk niet fijn. Het schema leek heel erg op de Velleman K4000. Die was alleen aangepast op 4*EL34 in de eindtrap.

Ik vraag me af of die Amplimo's (type nummer moet ik vanavond even nakijken) een beetje te gebruiken zijn voor een HF10 kloon of dat dat dan nog steeds niet klinkt.
Dat zal vermoedelijk de 3A524UL zijn. Die zijn niet te gebruiken voor een HF10 tenzij je de eindbuizen dubbel uitvoert parallel dus. De 3A524UL heeft een primaire Raa van 4000Ω en dat is te laag voor een EL84 ik heb die zelfde trafo's gebruikt in mn TubeSociety project en dat gaat prima.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html MOD-9 de beste was echt MOD-8 kijk maar eens naar dat schema dan zie je waarom ik die eerder heb aangehaald.
Het is de VDV40 met 4*EL84. Het is geen ultralineaire schakeling (verkeerd onthouden) en het trafotype is Amplimo 3A524:
Vdv40_Schema.jpg
Onderstaande foto is bij weinig licht genomen en dan laat mijn telefoon het afweten.
Vdv40_Amp.jpg
Hij klinkt echt vreselijk (wat mij betreft alleen geschikt als gitaarversterker) en is erg kwetsbaar, de printbanen zijn te dun en de EL84 staat ingesteld op maximale dissipatie. De anode wordt ook helemaal rood. Ze spelen nooit lang tot er weer iets stuk gaat. Ik dacht dat er met die trafo's misschien nog wel wat te doen was.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

Dat is dus de zelfde trafo als ik hier gebruik maar dan zonder de UL tap.
Veel mensen gebruiken deze niet eens en sluiten de boel in triode aan.
Heb je wel minder vermogen maar klinkt beter.
Mogelijk eens wat anders maken van die trafo's die zijn wel goed namelijk.
Als ik zo naar je schema kijk zou ik die fasedraaier eens onderhanden nemen dan wordt het al heel wat beter.
Kijk maar eens bij de hf10 hoe dat zit en bouw dat eens hier op, je zult versteld staan.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Kappa7 schreef:
Dat is dus de zelfde trafo als ik hier gebruik maar dan zonder de UL tap.
Veel mensen gebruiken deze niet eens en sluiten de boel in triode aan.
Heb je wel minder vermogen maar klinkt beter.
Mogelijk eens wat anders maken van die trafo's die zijn wel goed namelijk.
Als ik zo naar je schema kijk zou ik die fasedraaier eens onderhanden nemen dan wordt het al heel wat beter.
Kijk maar eens bij de hf10 hoe dat zit en bouw dat eens hier op, je zult versteld staan.
Iets dergelijks was ik al van plan. Deze ugt heeft dus niet per definitie een lelijke eigenklank?
Als de ugt alleen geschikt is voor 4 * EL34EL84, dan bouw ik monoblokken met twee HF10 eindtrappen per kanaal parallel op dezelfde ugt. De fasedraaier wordt dan enkel uitgevoerd. Ik zal een paar schetsen maken en er een eigen topic voor openen. Ik weet niet of mijn plan ongestraft kan, maar voordat de boel ploft krijg ik vast een heleboel nuttige tips van ervaren buizerds, zodat het toch tot een goed einde komt. :goedzo:
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 23 jan 2014, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Met een trafo waar ook 5V mee mogelijk is kun je een zwaardere gelijkrichter nemen,maar eentje dan.De smoorspoel uit Polen kan 't makkelijk aleen af (stroom zat).Eenvoudiger,minder werk en vermoedelijk goedkoper (EZ81 is nogal aan de prijs meen ik).Twee buizen vermeld,kwestie van wat er te vinden is.
Anne
Heeft een gelijkrichter met een GZ34 meer voordelen dan een gelijkrichter met twee EZ81 buizen, afgezien van de prijs? Ik kan mij zo voorstellen dat een gelijkrichter per kanaal ook zo zijn voordelen heeft?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

pappaleo schreef:
Als de ugt alleen geschikt is voor 4 * EL34EL84, dan bouw ik monoblokken met twee HF10 eindtrappen per kanaal parallel op dezelfde ugt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door pappaleo »

Kappa7 schreef:
pappaleo schreef:
Als de ugt alleen geschikt is voor 4 * EL34EL84, dan bouw ik monoblokken met twee HF10 eindtrappen per kanaal parallel op dezelfde ugt.
Ja 4 * EL84 natuurlijk :oops: :oops:

Overigens voor 4 * EL34 heb ik ze ook liggen :mrgreen: Zijn wel ietsiepietsie groter/zwaarder.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Zweitse schreef:
Heeft een gelijkrichter met een GZ34 meer voordelen dan een gelijkrichter met twee EZ81 buizen, afgezien van de prijs? Ik kan mij zo voorstellen dat een gelijkrichter per kanaal ook zo zijn voordelen heeft?
Een gelijkrichter per kanaal heeft zijn voordelen wat overspraak e.d. betreft. In het schema echter staan de twee EZ81's gewoon parallel geschakeld voor de twee kanalen. Kan je beter 1 zwaardere buis nemen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
Zweitse schreef:
Heeft een gelijkrichter met een GZ34 meer voordelen dan een gelijkrichter met twee EZ81 buizen, afgezien van de prijs? Ik kan mij zo voorstellen dat een gelijkrichter per kanaal ook zo zijn voordelen heeft?
Een gelijkrichter per kanaal heeft zijn voordelen wat overspraak e.d. betreft. In het schema echter staan de twee EZ81's gewoon parallel geschakeld voor de twee kanalen. Kan je beter 1 zwaardere buis nemen.

groet,
Aat
Akkoord, gaan we dus voor de GZ34.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door TheoK »

Ik heb voor mijn HF10 een EZ81 voor elk kanaal.
Werkt ook goed.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
Ik heb voor mijn HF10 een EZ81 voor elk kanaal.
Werkt ook goed.
Ga ik ook nog even kijken naar dat schema. Het moet allemaal niet te moeilijk worden, ben nog een beginner :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Akoord, gaan we dus voor de GZ34.
Niets tegen de GZ34 ,maar heb je gezien dat ik er ook 5T4 bij heb gezet ?
Is een direkt verhitte buis ,dan is de gloeidraad ook de kathode (bij GZ34 zit de gloei in de kathode en geisoleerd).
Daardoor is ie wat sneller warm,kan met elco's van 400V geen kwaad.De opgeleverde spanning is ook iets (nauwelijks) minder.Wat rondgezocht,lijkt minder vraag naar en kost ongeveer de helft van de GZ34.
Anne
Plaats reactie