Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.pappaleo schreef:Wat is trouwens het verschil tussen de TSTS 220/001 prijs: 212,00 Zl en de TSTA 220/001 prijs: 291,10 Zl behalve de prijs?Zweitse schreef:Nog even een vraag over de voedingstrafo. Als ik naar het schema kijk zie ik een trafo waarbij er een aftakking (6,3V 3A) naar de aarde loopt. Is dit nodig? De trafo die ik wil bestellen heeft dit naar mijn weten niet. Is dat een probleem?
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
Oriënteringsfase buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
- pappaleo
- Contacteer:
Ha, dank je, nu zie ik het. Inderdaad.Zweitse schreef:Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.pappaleo schreef:Wat is trouwens het verschil tussen de TSTS 220/001 prijs: 212,00 Zl en de TSTA 220/001 prijs: 291,10 Zl behalve de prijs?Zweitse schreef:Nog even een vraag over de voedingstrafo. Als ik naar het schema kijk zie ik een trafo waarbij er een aftakking (6,3V 3A) naar de aarde loopt. Is dit nodig? De trafo die ik wil bestellen heeft dit naar mijn weten niet. Is dat een probleem?
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
Zitten daar nog voordelen aan?pappaleo schreef:Ha, dank je, nu zie ik het. Inderdaad.Zweitse schreef:Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.pappaleo schreef:Wat is trouwens het verschil tussen de TSTS 220/001 prijs: 212,00 Zl en de TSTA 220/001 prijs: 291,10 Zl behalve de prijs?
- pappaleo
- Contacteer:
Ik denk dat het belangrijkste voordeel een lagere eigentrilling is. Ze zijn stiller.
Je zou ze ook zelf volledig kunnen ingietenpappaleo schreef:Ik denk dat het belangrijkste voordeel een lagere eigentrilling is. Ze zijn stiller.
- pappaleo
- Contacteer:
Dat wordt ook wel gedaan. Ik weet alleen niet welke kunsthars daar het best voor gebruikt kan worden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ze zijn aanmerkelijk stiller na ingieten. Op mijn pp versterker kan ik de trafo's nu horen als ik dichtbij kom, het lamellen pakket gaat was losser zitten na verloop van tijd. Dat was in het begin zeker niet zo.
Bij 'Voyager' , de se versterker heb ik de trafo's ingegoten. Spul is te koop bij AE, je koopt hars met een hardmaker die je moet mengen. Droog werken is het devies, de trafokappen voor die tijd een uurtje in de oven bij 60 graden zodat ze zeker droog zijn.
Bij 'Voyager' , de se versterker heb ik de trafo's ingegoten. Spul is te koop bij AE, je koopt hars met een hardmaker die je moet mengen. Droog werken is het devies, de trafokappen voor die tijd een uurtje in de oven bij 60 graden zodat ze zeker droog zijn.
- Bijlagen
-
- IMG_2727.JPG (23.4 KiB) 411 keer bekeken
Met een trafo waar ook 5V mee mogelijk is kun je een zwaardere gelijkrichter nemen,maar eentje dan.De smoorspoel uit Polen kan 't makkelijk aleen af (stroom zat).Eenvoudiger,minder werk en vermoedelijk goedkoper (EZ81 is nogal aan de prijs meen ik).Twee buizen vermeld,kwestie van wat er te vinden is.
Anne
Anne
Wat zijn dat voor dingen die aan de 6 volt zitten?Ah!buis schreef:Met een trafo waar ook 5V mee mogelijk is kun je een zwaardere gelijkrichter nemen,maar eentje dan.De smoorspoel uit Polen kan 't makkelijk aleen af (stroom zat).Eenvoudiger,minder werk en vermoedelijk goedkoper (EZ81 is nogal aan de prijs meen ik).Twee buizen vermeld,kwestie van wat er te vinden is.
Anne
De twee 6V wikkelingen zijn dezelfde als in 't origineel maar met elk 2x100ohm naar massa ipv. de (ontbrekende) middenaftaking.Zweitse schreef:Wat zijn dat voor dingen die aan de 6 volt zitten?
Bij de gelijkrichter is een niet gebruikte 6V trafoaansluiting omdat deze een gloei van 5V heeft.Met EZ81 is dat 6V en blijft de 5 ongebruikt.
In het schema dat je laatst plaatste is de 270V wikkeling doorgetrokken tot de 5V,moet natuurlijk niet,is ne missing (=Vlaams,vergissing
Anne
Helemaal helder, had alleen niet in de gaten dat het weerstanden waren.Ah!buis schreef:De twee 6V wikkelingen zijn dezelfde als in 't origineel maar met elk 2x100ohm naar massa ipv. de (ontbrekende) middenaftaking.Zweitse schreef:Wat zijn dat voor dingen die aan de 6 volt zitten?
Bij de gelijkrichter is een niet gebruikte 6V trafoaansluiting omdat deze een gloei van 5V heeft.Met EZ81 is dat 6V en blijft de 5 ongebruikt.
In het schema dat je laatst plaatste is de 270V wikkeling doorgetrokken tot de 5V,moet natuurlijk niet,is ne missing (=Vlaams,vergissing).
Anne
Dat zal vermoedelijk de 3A524UL zijn. Die zijn niet te gebruiken voor een HF10 tenzij je de eindbuizen dubbel uitvoert parallel dus. De 3A524UL heeft een primaire Raa van 4000Ω en dat is te laag voor een EL84 ik heb die zelfde trafo's gebruikt in mn TubeSociety project en dat gaat prima.pappaleo schreef:Welke UGT ga jij nou gebruiken? Die van AE?
Ik heb nog 2 amplimo ringkern UGT's uit een paar Menno vd Veen versterkers met 4 * EL84. Die versterker klonk niet fijn. Het schema leek heel erg op de Velleman K4000. Die was alleen aangepast op 4*EL34 in de eindtrap.
Ik vraag me af of die Amplimo's (type nummer moet ik vanavond even nakijken) een beetje te gebruiken zijn voor een HF10 kloon of dat dat dan nog steeds niet klinkt.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html MOD-9 de beste was echt MOD-8 kijk maar eens naar dat schema dan zie je waarom ik die eerder heb aangehaald.
Tis niet alleen een aardedraad die zit ook ergens aan vast natuurlijk.Zweitse schreef:Zitten daar nog voordelen aan?pappaleo schreef:Ha, dank je, nu zie ik het. Inderdaad.Zweitse schreef:Die is gedeeltelijk ingegoten, en er zit een aarde draad aan.
Er is ook een scherm gewikkeld dat zou wel aan te raden zijn hebben ze mij wijs gemaakt, vraag me alleen niet meer waarom
- pappaleo
- Contacteer:
Het is de VDV40 met 4*EL84. Het is geen ultralineaire schakeling (verkeerd onthouden) en het trafotype is Amplimo 3A524: Onderstaande foto is bij weinig licht genomen en dan laat mijn telefoon het afweten. Hij klinkt echt vreselijk (wat mij betreft alleen geschikt als gitaarversterker) en is erg kwetsbaar, de printbanen zijn te dun en de EL84 staat ingesteld op maximale dissipatie. De anode wordt ook helemaal rood. Ze spelen nooit lang tot er weer iets stuk gaat. Ik dacht dat er met die trafo's misschien nog wel wat te doen was.Kappa7 schreef:Dat zal vermoedelijk de 3A524UL zijn. Die zijn niet te gebruiken voor een HF10 tenzij je de eindbuizen dubbel uitvoert parallel dus. De 3A524UL heeft een primaire Raa van 4000Ω en dat is te laag voor een EL84 ik heb die zelfde trafo's gebruikt in mn TubeSociety project en dat gaat prima.pappaleo schreef:Welke UGT ga jij nou gebruiken? Die van AE?
Ik heb nog 2 amplimo ringkern UGT's uit een paar Menno vd Veen versterkers met 4 * EL84. Die versterker klonk niet fijn. Het schema leek heel erg op de Velleman K4000. Die was alleen aangepast op 4*EL34 in de eindtrap.
Ik vraag me af of die Amplimo's (type nummer moet ik vanavond even nakijken) een beetje te gebruiken zijn voor een HF10 kloon of dat dat dan nog steeds niet klinkt.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project_2012.html MOD-9 de beste was echt MOD-8 kijk maar eens naar dat schema dan zie je waarom ik die eerder heb aangehaald.
Dat is dus de zelfde trafo als ik hier gebruik maar dan zonder de UL tap.
Veel mensen gebruiken deze niet eens en sluiten de boel in triode aan.
Heb je wel minder vermogen maar klinkt beter.
Mogelijk eens wat anders maken van die trafo's die zijn wel goed namelijk.
Als ik zo naar je schema kijk zou ik die fasedraaier eens onderhanden nemen dan wordt het al heel wat beter.
Kijk maar eens bij de hf10 hoe dat zit en bouw dat eens hier op, je zult versteld staan.
Als ik zo naar je schema kijk zou ik die fasedraaier eens onderhanden nemen dan wordt het al heel wat beter.
Kijk maar eens bij de hf10 hoe dat zit en bouw dat eens hier op, je zult versteld staan.
- pappaleo
- Contacteer:
Iets dergelijks was ik al van plan. Deze ugt heeft dus niet per definitie een lelijke eigenklank?Kappa7 schreef:Dat is dus de zelfde trafo als ik hier gebruik maar dan zonder de UL tap.
Als de ugt alleen geschikt is voor 4 *
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 23 jan 2014, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Heeft een gelijkrichter met een GZ34 meer voordelen dan een gelijkrichter met twee EZ81 buizen, afgezien van de prijs? Ik kan mij zo voorstellen dat een gelijkrichter per kanaal ook zo zijn voordelen heeft?Ah!buis schreef:Met een trafo waar ook 5V mee mogelijk is kun je een zwaardere gelijkrichter nemen,maar eentje dan.De smoorspoel uit Polen kan 't makkelijk aleen af (stroom zat).Eenvoudiger,minder werk en vermoedelijk goedkoper (EZ81 is nogal aan de prijs meen ik).Twee buizen vermeld,kwestie van wat er te vinden is.
Anne
pappaleo schreef:Als de ugt alleen geschikt is voor 4 *EL34EL84, dan bouw ik monoblokken met twee HF10 eindtrappen per kanaal parallel op dezelfde ugt.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja 4 * EL84 natuurlijkKappa7 schreef:pappaleo schreef:Als de ugt alleen geschikt is voor 4 *EL34EL84, dan bouw ik monoblokken met twee HF10 eindtrappen per kanaal parallel op dezelfde ugt.
Overigens voor 4 * EL34 heb ik ze ook liggen
Een gelijkrichter per kanaal heeft zijn voordelen wat overspraak e.d. betreft. In het schema echter staan de twee EZ81's gewoon parallel geschakeld voor de twee kanalen. Kan je beter 1 zwaardere buis nemen.Zweitse schreef:Heeft een gelijkrichter met een GZ34 meer voordelen dan een gelijkrichter met twee EZ81 buizen, afgezien van de prijs? Ik kan mij zo voorstellen dat een gelijkrichter per kanaal ook zo zijn voordelen heeft?
groet,
Aat
Akkoord, gaan we dus voor de GZ34.AatV schreef:Een gelijkrichter per kanaal heeft zijn voordelen wat overspraak e.d. betreft. In het schema echter staan de twee EZ81's gewoon parallel geschakeld voor de twee kanalen. Kan je beter 1 zwaardere buis nemen.Zweitse schreef:Heeft een gelijkrichter met een GZ34 meer voordelen dan een gelijkrichter met twee EZ81 buizen, afgezien van de prijs? Ik kan mij zo voorstellen dat een gelijkrichter per kanaal ook zo zijn voordelen heeft?
groet,
Aat
Ik heb voor mijn HF10 een EZ81 voor elk kanaal.
Werkt ook goed.
Werkt ook goed.
Ga ik ook nog even kijken naar dat schema. Het moet allemaal niet te moeilijk worden, ben nog een beginnerTheoK schreef:Ik heb voor mijn HF10 een EZ81 voor elk kanaal.
Werkt ook goed.
Niets tegen de GZ34 ,maar heb je gezien dat ik er ook 5T4 bij heb gezet ?Zweitse schreef:Akoord, gaan we dus voor de GZ34.
Is een direkt verhitte buis ,dan is de gloeidraad ook de kathode (bij GZ34 zit de gloei in de kathode en geisoleerd).
Daardoor is ie wat sneller warm,kan met elco's van 400V geen kwaad.De opgeleverde spanning is ook iets (nauwelijks) minder.Wat rondgezocht,lijkt minder vraag naar en kost ongeveer de helft van de GZ34.
Anne