Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zweitse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Barry2001 schreef:
Heb eigenlijk alle spullen liggen voor deze versterker, ben ook van plan 'm te gaan bouwen. Ivm andere projecten gaat dit nog wel ff duren :)
lijkt me een goede keus Zweitse.
Ik ben ook nog druk bezig met de ExtremA, maar er moeten ook wat projecten op de plank liggen :mrgreen:
Dit zal ook zeker een project worden voor in de toekomst, maar wil zo her en der wel alvast wat onderdelen gaan kopen.
Ik heb al een offerte aangevraagd bij Ae-Europe voor de trafo's, maar hou ook zeker de optie open om ze in Polen te bestellen. Complete set voor €150 lijkt mij niet echt duur, maar zal TheoK ook nog eens vragen naar de kwaliteit van de trafo's. Is de inschakelvertraging van jou ook toepasbaar in dit project?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jazeker, die is universeel en te gebruiken in elke versterker. Het is hard gegaan, nog 1 printje over...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat de smoorspoelen betreft,10H is nogal gebruikelijk,5H is ook ruim voldoende voor een PP.
Verder moet de toegelaten stroom groter zijn dan het te verwachten verbruik.Te kleine stroom geeft minder zelfinduktie (verzadiging kern)en loopt heet,te groot wordt zwaarder en duurder dan nodig.
De voeding is dubbel (behalve de trafo),voor elke versterker 1.Zo'n versterker trekt iets van 80mA met pieken van ruim 100mA.Twee smoorspoelen van 100mA is genoeg.Je kunt er ook één voeding van maken met een wat sterkere gelijkrichter en 1 smoorspoel van 200mA.

@Aat,
dat met die led's heb ik altijd wat bedenkelijk (hoewel grappig) gevonden.Waar je dat opgedaan hebt heeft me niet zo geboeid,wat mij betreft had je het best zelf hebben kunnen verzinnen :sure: .
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik vind het HF10 ontwerp dat TheoK heeft gebouwd ook erg goed klinken.
Mijn eigen EL84 push pull moet nog omgebouwd worden tot een HF10.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Wat de smoorspoelen betreft,10H is nogal gebruikelijk,5H is ook ruim voldoende voor een PP.
Verder moet de toegelaten stroom groter zijn dan het te verwachten verbruik.Te kleine stroom geeft minder zelfinduktie (verzadiging kern)en loopt heet,te groot wordt zwaarder en duurder dan nodig.
De voeding is dubbel (behalve de trafo),voor elke versterker 1.Zo'n versterker trekt iets van 80mA met pieken van ruim 100mA.Twee smoorspoelen van 100mA is genoeg.Je kunt er ook één voeding van maken met een wat sterkere gelijkrichter en 1 smoorspoel van 200mA.
Als ik het dus goed begrijp zijn de gekozen spoelen dus allemaal ruimvoldoende bemeten. Ik heb voor de bouw dan één voedingstrafo nodig, tweemaal een smoorspoel en tweemaal een UGT?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wat ik zelf nog een erg goed ontwerp vind is OddWatt.
ECC802S-SRPP-EL84-Push-Pull-Tube-Amp-CCS.png
http://diyaudioprojects.com/Tubes/EL84-Push-Pull/
Een SRPP schakeling met de fase draaier in de eindbuizen.
Erg simpel maar heel erg goed.
De gekozen spullen kunnen ook hier voor gebruikt worden.
sander1238

Bericht door sander1238 »

@zweitse,
ik heb nog 2 van die intel ugt zo goed als hagelnieuw hier liggen http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... losnikowy-(2x-el84"
mocht je interesse hebben? 40 euro voor beide. zou een hoop verzendkosten schelen
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Als ik het dus goed begrijp zijn de gekozen spoelen dus allemaal ruimvoldoende bemeten. Ik heb voor de bouw dan één voedingstrafo nodig, tweemaal een smoorspoel en tweemaal een UGT?
Ja hoor,als je idd met twee stuks EZ80 wil gelijkrichten.Met maar één gelijkrichter (bijv.GZ34 met 5V wikkeling op de trafo) is maar één smoorspoel van 200mA.
Kan ook nog met EZ81 en 1 smoorspoel maar dan een trafo van 2x350V en geen elco na die buis.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Wat ik zelf nog een erg goed ontwerp vind is OddWatt.
Dat wel minimalistisch maar werkt vermoedelijk wel aardig.Wel komt er van verre niet het vermogen uit van een gewone 2xEL84.
Je kunt de eindbuizen nml. niet ver uitsturen.De onderste EL84 heeft het stuurrooster op 0volt,om die max. stroom te laten trekken zou de kathode ook naar bijna 0 volt moeten.Kan niet,de LM317 heeft een paar volt nodig om te werken.
Zou wel beter gaan als de LM317 vanuit bijv.-5V kan gevoed worden.
Anne
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

De HF10 volgens het schema van TheoK, is dat de standaard HF10, zoals Philips die leverde, of is deze gemodificeerd?
Het staat me bij dat ze bij Audio&Techniek ook eens zo'n ding onderhanden genomen hebben. Ienmand daar ervaring mee?
sander1238

ik heb de hf10 ook gebouwd met het schema van theo, en nog steeds zeer tevreden over, maar ben wel benieuwd naar de versie van A&T
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
De HF10 volgens het schema van TheoK, is dat de standaard HF10, zoals Philips die leverde, of is deze gemodificeerd?
Het staat me bij dat ze bij Audio&Techniek ook eens zo'n ding onderhanden genomen hebben. Ienmand daar ervaring mee?
Lees maar 's door wat Theo zoal uitgehaald heeft http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=HF10 :D .
Anne
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ah!buis schreef:
pappaleo schreef:
Lees maar 's door wat Theo zoal uitgehaald heeft http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=HF10 :D .
Anne
Dank voor de link. Ik ga het met grote belangstelling lezen :goedzo:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

sander1238 schreef:
@zweitse,
ik heb nog 2 van die intel ugt zo goed als hagelnieuw hier liggen http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... losnikowy-(2x-el84"
mocht je interesse hebben? 40 euro voor beide. zou een hoop verzendkosten schelen
Dat hou ik even in gedachte. €40, is dat inclusief verzendkosten?
sander1238

Zweitse schreef:
sander1238 schreef:
@zweitse,
nee, maar dan heb je een extra reden om naar hengelo te komen :rofl:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

sander1238 schreef:
Zweitse schreef:
sander1238 schreef:
@zweitse,
nee, maar dan heb je een extra reden om naar hengelo te komen :rofl:
Ik zal er even over nadenken, ik wil ook eerst even de offerte van AE-Europe even afwachten.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

40 euro is een koopje!!!!
Ik zeg doen!
Zweitse

Bericht door Zweitse »

RobertD schreef:
40 euro is een koopje!!!!
Ik zeg doen!
Kosten in Polen €28, dus dat valt ook nog wel mee.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Voor 40 euro wil ik ze wel hebben als Zweitse ze niet neemt.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

pappaleo schreef:
Voor 40 euro wil ik ze wel hebben als Zweitse ze niet neemt.
Geen probleem.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Gelijk nog maar even een vraagje, zit er groot verschil in de klank van buizen? Is het zo dat de een EL84 van merk A anders/beter klinkt dan die van merk B, en wat zijn dan de betere merken. Ook zie ik op MP wel eens NOS buizen voorbij komen, zijn deze beter/mooier dan nieuw geproduceerde buizen?
maikbike

Bericht door maikbike »

Nu kom je in de eenzelfde vragencategorie als: welke kabel klinkt beter :mrgreen:
Zoek je iets uit van JJ, en je zit sowieso goed. :)
sevenup

Bericht door sevenup »

Nu op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr

Voor een paar tientjes een leuk setje trafo's om in te stappen in de buizenwereld :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Gelijk nog maar even een vraagje, zit er groot verschil in de klank van buizen? Is het zo dat de een EL84 van merk A anders/beter klinkt dan die van merk B, en wat zijn dan de betere merken. Ook zie ik op MP wel eens NOS buizen voorbij komen, zijn deze beter/mooier dan nieuw geproduceerde buizen?
Je zou voor de russische 6P14P kunnen gaan,een wat steviger uitvoering van de EL84.Kun je je wat meer vergissingen veroorloven voordat ie wijlen is :lol:
Hier zag ik 'm voor een kleine 7$ ,weet of die daar betrouwbar zijn en de verzendkosten,is maar 'n voorbeeld :wink:
https://www.siberian-shop.com/6p14p-718 ... p-490.html
Anne

Oh ja,met russen kun je ook de ECC83 vervangen door de 6N2P , aansluitingen op de gloeidraad na hetzelfde.
AatV

Bericht door AatV »

Zweitse schreef:
De "klank" vraag is altijd moeilijk te beantwoorden.
Een buis is een samenstel van een nikkel plaatje, stangetjes, dunne draadjes die op korte afstand van elkaar staan, mica plaatjes die e.e.a. bij elkaar moeten houden enz. Afwijkingen in de parameters van een buis van 10 tot 20 procent kunnen dus makkelijk plaatsvinden. Voorbeeld: een afwijking van 1 mm. in afstand tussen kathode en stuurrooster kan verschillende karakteristieken opleveren, ook binnen een zelfde batch van eenzelfde fabrikant.
Heb onlangs gelezen dat oude NOS buizen toch een wat hogere vervorming hebben dan nieuwe.
Ik zelf zou in dit geval nieuwe buizen kiezen of relatief jonge Russische NOS buizen (nieuwe mag ook!) kiezen.
In het laatste geval wel opletten met gloeistroom, sommige Russen hebben meer stroom nodig.

groet,
Aat
Plaats reactie