Oriënteringsfase buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
Oriënteringsfase buizenversterker
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren naar de bouw van een buizenversterker (er moeten tenslotte wat projecten op de plank liggen) en zie er op het forum voldoende voorbij komen.
Nu heb ik van buizenversterkers totaal geen kaas gegeten, maar er zijn voldoende forumleden die natuurlijk de helpende hand kunnen bieden.
Ik heb echter al wel een paar vragen:
Welke buis voor een beginners project?, EL34, EL84 of een ander type?
Push Pull of Single Ended. Ik begrijp dat dit natuurlijk veel te maken heeft met persoonlijke voorkeur, maar wat is gangbaarder, PP of SE?
Voorwaarde is wel dat het niet gelijk te moeilijk is van opbouw, en enigszins betaalbaar.
Nu heb ik van buizenversterkers totaal geen kaas gegeten, maar er zijn voldoende forumleden die natuurlijk de helpende hand kunnen bieden.
Ik heb echter al wel een paar vragen:
Welke buis voor een beginners project?, EL34, EL84 of een ander type?
Push Pull of Single Ended. Ik begrijp dat dit natuurlijk veel te maken heeft met persoonlijke voorkeur, maar wat is gangbaarder, PP of SE?
Voorwaarde is wel dat het niet gelijk te moeilijk is van opbouw, en enigszins betaalbaar.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Je moet eerst vaststellen met welke soort luidsprekers je aan de gang wilt. Hoogrendement of laagrendement. Met een SE heb je maar de helft van het vermogen dan een PP. Wil je luid spelen of ga je voor finesse?
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Het type buis of schakeling is een beetje afhankelijk van wat je wil met de versterker.
Ga je speakers aansturen met een last rendement dan zit je al snel aan een pp versterker en een buis die wat sap kan leveren, bvb. KT88.
Heb je een speaker met een rendement van 90 of meer dan is ook SE een mogelijkheid.
In dat geval zou ik wel voor een echte triode kiezen.
Om te beginnen zijn de EL84 buisjes leuk.
Het pp ontwerp dat je eerder aanhaalde in een ander draadje is zeker een leuk ontwerp oom mee te leren bouwen.
Zelf heb ik de Baby Huey (diy audio) gebouwd en dat speelt prima en is goed gedocumenteerd.
Dat is namelijk ook iets waar je naar kunt kijken.
Een project dat al vaak gebouwd is zal minder valkuilen hebben dan iets dat net verzonnen is.
Ook de projecten van DHT Rob zijn ook goed beschreven net als de projecten van Triode Dick.
Ga je speakers aansturen met een last rendement dan zit je al snel aan een pp versterker en een buis die wat sap kan leveren, bvb. KT88.
Heb je een speaker met een rendement van 90 of meer dan is ook SE een mogelijkheid.
In dat geval zou ik wel voor een echte triode kiezen.
Om te beginnen zijn de EL84 buisjes leuk.
Het pp ontwerp dat je eerder aanhaalde in een ander draadje is zeker een leuk ontwerp oom mee te leren bouwen.
Zelf heb ik de Baby Huey (diy audio) gebouwd en dat speelt prima en is goed gedocumenteerd.
Dat is namelijk ook iets waar je naar kunt kijken.
Een project dat al vaak gebouwd is zal minder valkuilen hebben dan iets dat net verzonnen is.
Ook de projecten van DHT Rob zijn ook goed beschreven net als de projecten van Triode Dick.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ja, en ook, is 't voor Bach of BachusDan schreef:Je moet eerst vaststellen met welke soort luidsprekers je aan de gang wilt. Hoogrendement of laagrendement. Met een SE heb je maar de helft van het vermogen dan een PP. Wil je luid spelen of ga je voor finesse?
Een SE versterkertje is vrij simpel te doen maar een PP heeft wel enkele voordelen.
Het wat (niet veel) ingewikkelder bouwwerk heeft als voordelen dat de voeding minder bromvrij hoeft te zijn (wordt uitgebalanceerd) en dat de UGT ,voor voldoende laag, lichter uitvalt (minder duur).
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik heb al even een mailtje gestuurd na AE-Europe of ze een trafo set kunnen leveren en wat de kosten zijnKappa7 schreef:Om te beginnen zijn de EL84 buisjes leuk. Het pp ontwerp dat je eerder aanhaalde in een ander draadje is zeker een leuk ontwerp om mee te leren bouwen.
Een prijsopgave voor een trafo set van de Annastasia van Triode Dick heb ik al binnen.
- Bijlagen
-
- EL84 PP UL AMP.png (2.01 KiB) 1429 keer bekeken
-
- EL84 PP UL PSU.png (2.02 KiB) 1429 keer bekeken
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Leuk maar wat wil je er mee gaan aansturen?
De el84pp die ik heb gebouwd kan mijn Maggie's niet goed de baas de el84ppp die ik heb gemaakt gaat net.
Maar dat is met dubbele buizen bezetting dus.
De el84 is een erg mooi buisje maar geen krachtpatser.
In se (met 1 buis dus) kan je ongeveer 11 watt halen als deze in ultraliniear staat.
In triode is dat nog maar 3 watt.
Met een el84 pp (het schema dat je opgeeft) kan je ongeveer 20 watt halen in ultraliniear. In triode is dat nogmaals 5 watt.
Wil je iets meer dan is de el34 een goede keuze of de KT88 of maak het echt bond dan de KT120, vind ik een hele mooie buis. Helaas zijn daar nog geen mooie zelfbouw ontwerpen voor gemaakt. Vaak zijn dat KT 88 versterkers die iets aangepast worden maar benutten vaak niet het volledige potentieel van de buis.
De el84pp die ik heb gebouwd kan mijn Maggie's niet goed de baas de el84ppp die ik heb gemaakt gaat net.
Maar dat is met dubbele buizen bezetting dus.
De el84 is een erg mooi buisje maar geen krachtpatser.
In se (met 1 buis dus) kan je ongeveer 11 watt halen als deze in ultraliniear staat.
In triode is dat nog maar 3 watt.
Met een el84 pp (het schema dat je opgeeft) kan je ongeveer 20 watt halen in ultraliniear. In triode is dat nogmaals 5 watt.
Wil je iets meer dan is de el34 een goede keuze of de KT88 of maak het echt bond dan de KT120, vind ik een hele mooie buis. Helaas zijn daar nog geen mooie zelfbouw ontwerpen voor gemaakt. Vaak zijn dat KT 88 versterkers die iets aangepast worden maar benutten vaak niet het volledige potentieel van de buis.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Daar is dan toch wel een hoog rendement breedbander mee aan te sturen?Kappa7 schreef:Met een el84 pp (het schema dat je opgeeft) kan je ongeveer 20 watt halen in ultraliniear.
Ik heb hier momenteel een monitorspeaker staan met een Ciare HW175 laag/mid en een Ciare HT322 hoog. Beide units met een rendement van boven de 90dB, ook dat zou dan toch nog wel moeten gaan met 20 watt?
Ik ben ook al even verder aan het kijken naar de trafo's, en kom op een poolse site trafo's tegen die volgens mij voldoen voor het schema van DHTRob.
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... losnikowy-(2x-el84)-indel
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... k-d10-3966
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Volgens wat ik al gelezen heb is het rendement van de luidspreker alleen, niet zaligmakend. Het klassieke verhaal dat dit meer dan 90 moet zijn is alles behalve volledig. Belangrijker is de grafiek waarin de weerstand van de speaker tegenover de frequentie wordt uitgezet. En het zijn die weerstandsfluctueringen die bepalen of een speaker "gemakkelijk" is voor een buizenversterker, of juist niet.
Hier staat die uitleg : http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php
En nu het grote probleem : je vindt niet voor alle luidsprekers zo'n grafiek...
Hier staat die uitleg : http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php
En nu het grote probleem : je vindt niet voor alle luidsprekers zo'n grafiek...
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dat zouden mijn monitor speakers dus geen probleem moeten zijn.Muug schreef:Volgens wat ik al gelezen heb is het rendement van de luidspreker alleen, niet zaligmakend. Het klassieke verhaal dat dit meer dan 90 moet zijn is alles behalve volledig. Belangrijker is de grafiek waarin de weerstand van de speaker tegenover de frequentie wordt uitgezet. En het zijn die weerstandsfluctueringen die bepalen of een speaker "gemakkelijk" is voor een buizenversterker, of juist niet.
Hier staat die uitleg : http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php
En nu het grote probleem : je vindt niet voor alle luidsprekers zo'n grafiek...
- Bijlagen
-
- Ciare HT 322.pdf
- (92.59 KiB) 153 keer gedownload
-
- Ciare HW 175-8.pdf
- (134.15 KiB) 771 keer gedownload
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik zit te denken om mijn EL34 om te bouwen naar een KT77. Ik heb goeie dingen gehoord over die buis. Is dat ook niks voor jou?
Ik had mijn oog hier op laten vallen:
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/images/KT77_simpel.GIF Deze mijnheer staat ook in de Triodedick links dus dat lijkt goed te zitten...
Ik had mijn oog hier op laten vallen:
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/images/KT77_simpel.GIF Deze mijnheer staat ook in de Triodedick links dus dat lijkt goed te zitten...
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Gezien de luidsprekers lijkt me een niet te zware versterker geen probleem. Zou gewoon voor een push-pull EL84 versterker gaan. Een EL84 is een onderschat buisje en er zijn veel ontwerpen voor gemaakt.
Een favoriet van mij is deze. Leuk ook, omdat er een aardig verhaaltje bijstaat over ontwerpvoorwaarden/keuzen etcetera, maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk...
groet,
Aat
Een favoriet van mij is deze. Leuk ook, omdat er een aardig verhaaltje bijstaat over ontwerpvoorwaarden/keuzen etcetera, maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk...
groet,
Aat
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dit ziet er voor mij al weer veel te complex uit.Dan schreef:Ik zit te denken om mijn EL34 om te bouwen naar een KT77. Ik heb goeie dingen gehoord over die buis. Is dat ook niks voor jou?
Ik had mijn oog hier op laten vallen:
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/images/KT77_simpel.GIF Deze mijnheer staat ook in de Triodedick links dus dat lijkt goed te zitten...
Voordeel is dat hij volgens bij mij om de hoek woont, als het hier tenminste gaat om forumlid Dalojan.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dan zou ik al gaan voor de EL84PP van DHTRob. Dit omdat de schema's voor mij goed te lezen zijn en de trafo's van de Poolse site volgens mij voldoen voor dit ontwerp, maar misschien dat daar iemand nog eens naar zou willen kijkenAatV schreef:Gezien de luidsprekers lijkt me een niet te zware versterker geen probleem. Zou gewoon voor een push-pull EL84 versterker gaan. Een EL84 is een onderschat buisje en er zijn veel ontwerpen voor gemaakt.
Een favoriet van mij is deze. Leuk ook, omdat er een aardig verhaaltje bijstaat over ontwerpvoorwaarden/keuzen etcetera, maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk...
groet,
Aat
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Volgens mij is hij wel benaderbaar voor vragen. En het gaat volgens mij ook over Dalojan ja.Zweitse schreef:Dit ziet er voor mij al weer veel te complex uit.Dan schreef:Ik zit te denken om mijn EL34 om te bouwen naar een KT77. Ik heb goeie dingen gehoord over die buis. Is dat ook niks voor jou?
Ik had mijn oog hier op laten vallen:
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/images/KT77_simpel.GIF Deze mijnheer staat ook in de Triodedick links dus dat lijkt goed te zitten...
Voordeel is dat hij volgens bij mij om de hoek woont, als het hier tenminste gaat om forumlid Dalojan.
Voor mij ligt het misschien net even anders omdat ik de UGT's al in huis heb.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
In hoeverre mogen de waardes van bijvoorbeeld een UGT afwijken. Als voorbeeld het schema van DHTRob, daarin staat een UGT van Raa 8K PP/UL 4-8-16 Ohm, maar mag dat ook 10K zijn zoals de UGT op de Poolse site?
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... losnikowy-(2x-el84)-indel
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... losnikowy-(2x-el84)-indel
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Is idd niet erg moeilijk en wel een mooie versterker.Zo goed als hetzelfde als de HF-10 die Theo gebouwd heeft.Zweitse schreef:Dan zou ik al gaan voor de EL84PP van DHTRob. Dit omdat de schema's voor mij goed te lezen zijn en de trafo's van de Poolse site volgens mij voldoen voor dit ontwerp, maar misschien dat daar iemand nog eens naar zou willen kijken
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Zonder te kijken voelde ik al meteen nat,eh ledtigheidAatV schreef:Gezien de luidsprekers lijkt me een niet te zware versterker geen probleem. Zou gewoon voor een push-pull EL84 versterker gaan. Een EL84 is een onderschat buisje en er zijn veel ontwerpen voor gemaakt.
Een favoriet van mij is deze. Leuk ook, omdat er een aardig verhaaltje bijstaat over ontwerpvoorwaarden/keuzen etcetera, maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk...
groet,
Aat
Toch maar even gaan aanklikken,een mens kan zich vergissen, maar jawel hoor Aat heeft 't (led)licht gezien
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Dat is mooi, die heeft in Beetsterzwaag staan draaien met een paar breedbandspeakers van mij, en daar is mijn interesse dus een beetje gewekt voor een buizenversterkerAh!buis schreef:Zo goed als hetzelfde als de HF-10 die Theo gebouwd heeft.Zweitse schreef:Dan zou ik al gaan voor de EL84PP van DHTRob. Dit omdat de schema's voor mij goed te lezen zijn en de trafo's van de Poolse site volgens mij voldoen voor dit ontwerp, maar misschien dat daar iemand nog eens naar zou willen kijken
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Heb er ook nooit een geheim van gemaakt waar ik het vandaan had!Ah!buis schreef:Zonder te kijken voelde ik al meteen nat,eh ledtigheid![]()
Toch maar even gaan aanklikken,een mens kan zich vergissen, maar jawel hoor Aat heeft 't (led)licht gezien![]()
Anne
@Zweitse,
Heb nog niet zo lang geleden een versterkertje gemaakt met een ELL80 als eindbuis. Het gaat hier om een dubbele penthode die minder vermogen heeft als een EL84. B-force heeft daar toen een meting van gemaakt, waarbij o.a. een Indel 10K PP transformator gemeten is. Hier het plaatje :De zwarte lijn is die van de Indel.
Ziet er dus niet verkeerd uit, al kan ik me voorstellen dat een EL84 het bij lage frequenties een fractie beter doet.
groet,
Aat
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
@Aat, dat zit dus wel goed. Hoe zit dat dan met de choke, in het schema staat 10He/100ma, die op de Poolse site is 10He/300ma. Maakt dat wat uit? Zelfde eigenlijk voor de voedingstrafo, 200ma om 300ma.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
De HF10 is ook een aanrader.
Hij staat hier bij mij nog steeds dagelijks te spelen.
Is gewoon een genot om naar te luisteren.
Hij staat hier bij mij nog steeds dagelijks te spelen.
Is gewoon een genot om naar te luisteren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Heb eigenlijk alle spullen liggen voor deze versterker, ben ook van plan 'm te gaan bouwen. Ivm andere projecten gaat dit nog wel ff duren
lijkt me een goede keus Zweitse.
lijkt me een goede keus Zweitse.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik ben mede door de HF10 in Beetsterzwaag een beetje aangestoken door het buizenvirus vrees ik 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Tsja, klonk erg fraai toen met die speakers van jou kan ik me herinneren. En power genoeg.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ach, een paar dagen onder de wol, gezond eten en voldoende drinken en geen alcohol gebruiken, dan gaat het vanzelf wel weer over hoor!Zweitse schreef:Ik ben mede door de HF10 in Beetsterzwaag een beetje aangestoken door het buizenvirus vrees ik
groet,
Aat
