Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ik ben mij een beetje aan het oriënteren naar de bouw van een buizenversterker (er moeten tenslotte wat projecten op de plank liggen) en zie er op het forum voldoende voorbij komen.
Nu heb ik van buizenversterkers totaal geen kaas gegeten, maar er zijn voldoende forumleden die natuurlijk de helpende hand kunnen bieden.
Ik heb echter al wel een paar vragen:

Welke buis voor een beginners project?, EL34, EL84 of een ander type?

Push Pull of Single Ended. Ik begrijp dat dit natuurlijk veel te maken heeft met persoonlijke voorkeur, maar wat is gangbaarder, PP of SE?

Voorwaarde is wel dat het niet gelijk te moeilijk is van opbouw, en enigszins betaalbaar.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Dan »

Je moet eerst vaststellen met welke soort luidsprekers je aan de gang wilt. Hoogrendement of laagrendement. Met een SE heb je maar de helft van het vermogen dan een PP. Wil je luid spelen of ga je voor finesse?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

Het type buis of schakeling is een beetje afhankelijk van wat je wil met de versterker.
Ga je speakers aansturen met een last rendement dan zit je al snel aan een pp versterker en een buis die wat sap kan leveren, bvb. KT88.
Heb je een speaker met een rendement van 90 of meer dan is ook SE een mogelijkheid.
In dat geval zou ik wel voor een echte triode kiezen.
Om te beginnen zijn de EL84 buisjes leuk.
Het pp ontwerp dat je eerder aanhaalde in een ander draadje is zeker een leuk ontwerp oom mee te leren bouwen.
Zelf heb ik de Baby Huey (diy audio) gebouwd en dat speelt prima en is goed gedocumenteerd.
Dat is namelijk ook iets waar je naar kunt kijken.
Een project dat al vaak gebouwd is zal minder valkuilen hebben dan iets dat net verzonnen is.
Ook de projecten van DHT Rob zijn ook goed beschreven net als de projecten van Triode Dick.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Dan schreef:
Je moet eerst vaststellen met welke soort luidsprekers je aan de gang wilt. Hoogrendement of laagrendement. Met een SE heb je maar de helft van het vermogen dan een PP. Wil je luid spelen of ga je voor finesse?
Ja, en ook, is 't voor Bach of Bachus :lol:
Een SE versterkertje is vrij simpel te doen maar een PP heeft wel enkele voordelen.
Het wat (niet veel) ingewikkelder bouwwerk heeft als voordelen dat de voeding minder bromvrij hoeft te zijn (wordt uitgebalanceerd) en dat de UGT ,voor voldoende laag, lichter uitvalt (minder duur).
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Kappa7 schreef:
Om te beginnen zijn de EL84 buisjes leuk. Het pp ontwerp dat je eerder aanhaalde in een ander draadje is zeker een leuk ontwerp om mee te leren bouwen.
Ik heb al even een mailtje gestuurd na AE-Europe of ze een trafo set kunnen leveren en wat de kosten zijn :mrgreen:

Een prijsopgave voor een trafo set van de Annastasia van Triode Dick heb ik al binnen.
Bijlagen
EL84 PP UL AMP.png
EL84 PP UL AMP.png (2.01 KiB) 1428 keer bekeken
EL84 PP UL PSU.png
EL84 PP UL PSU.png (2.02 KiB) 1428 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Kappa7 »

Leuk maar wat wil je er mee gaan aansturen?
De el84pp die ik heb gebouwd kan mijn Maggie's niet goed de baas de el84ppp die ik heb gemaakt gaat net.
Maar dat is met dubbele buizen bezetting dus.
De el84 is een erg mooi buisje maar geen krachtpatser.
In se (met 1 buis dus) kan je ongeveer 11 watt halen als deze in ultraliniear staat.
In triode is dat nog maar 3 watt.
Met een el84 pp (het schema dat je opgeeft) kan je ongeveer 20 watt halen in ultraliniear. In triode is dat nogmaals 5 watt.
Wil je iets meer dan is de el34 een goede keuze of de KT88 of maak het echt bond dan de KT120, vind ik een hele mooie buis. Helaas zijn daar nog geen mooie zelfbouw ontwerpen voor gemaakt. Vaak zijn dat KT 88 versterkers die iets aangepast worden maar benutten vaak niet het volledige potentieel van de buis.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Kappa7 schreef:
Met een el84 pp (het schema dat je opgeeft) kan je ongeveer 20 watt halen in ultraliniear.
Daar is dan toch wel een hoog rendement breedbander mee aan te sturen?
Ik heb hier momenteel een monitorspeaker staan met een Ciare HW175 laag/mid en een Ciare HT322 hoog. Beide units met een rendement van boven de 90dB, ook dat zou dan toch nog wel moeten gaan met 20 watt?
Ik ben ook al even verder aan het kijken naar de trafo's, en kom op een poolse site trafo's tegen die volgens mij voldoen voor het schema van DHTRob.

http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... toroidalny
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... losnikowy-(2x-el84)-indel
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... k-d10-3966
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Muug »

Volgens wat ik al gelezen heb is het rendement van de luidspreker alleen, niet zaligmakend. Het klassieke verhaal dat dit meer dan 90 moet zijn is alles behalve volledig. Belangrijker is de grafiek waarin de weerstand van de speaker tegenover de frequentie wordt uitgezet. En het zijn die weerstandsfluctueringen die bepalen of een speaker "gemakkelijk" is voor een buizenversterker, of juist niet.

Hier staat die uitleg : http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php

En nu het grote probleem : je vindt niet voor alle luidsprekers zo'n grafiek...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Muug schreef:
Volgens wat ik al gelezen heb is het rendement van de luidspreker alleen, niet zaligmakend. Het klassieke verhaal dat dit meer dan 90 moet zijn is alles behalve volledig. Belangrijker is de grafiek waarin de weerstand van de speaker tegenover de frequentie wordt uitgezet. En het zijn die weerstandsfluctueringen die bepalen of een speaker "gemakkelijk" is voor een buizenversterker, of juist niet.

Hier staat die uitleg : http://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php

En nu het grote probleem : je vindt niet voor alle luidsprekers zo'n grafiek...
Dat zouden mijn monitor speakers dus geen probleem moeten zijn.
Bijlagen
Ciare HT 322.pdf
(92.59 KiB) 153 keer gedownload
Ciare HW 175-8.pdf
(134.15 KiB) 771 keer gedownload
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Dan »

Ik zit te denken om mijn EL34 om te bouwen naar een KT77. Ik heb goeie dingen gehoord over die buis. Is dat ook niks voor jou?
Ik had mijn oog hier op laten vallen:
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/images/KT77_simpel.GIF
KT77_simpel.GIF
Deze mijnheer staat ook in de Triodedick links dus dat lijkt goed te zitten...
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Gezien de luidsprekers lijkt me een niet te zware versterker geen probleem. Zou gewoon voor een push-pull EL84 versterker gaan. Een EL84 is een onderschat buisje en er zijn veel ontwerpen voor gemaakt.
Een favoriet van mij is deze. Leuk ook, omdat er een aardig verhaaltje bijstaat over ontwerpvoorwaarden/keuzen etcetera, maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk...

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Dan schreef:
Ik zit te denken om mijn EL34 om te bouwen naar een KT77. Ik heb goeie dingen gehoord over die buis. Is dat ook niks voor jou?
Ik had mijn oog hier op laten vallen:
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/images/KT77_simpel.GIF
KT77_simpel.GIF
Deze mijnheer staat ook in de Triodedick links dus dat lijkt goed te zitten...
Dit ziet er voor mij al weer veel te complex uit.
Voordeel is dat hij volgens bij mij om de hoek woont, als het hier tenminste gaat om forumlid Dalojan.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
Gezien de luidsprekers lijkt me een niet te zware versterker geen probleem. Zou gewoon voor een push-pull EL84 versterker gaan. Een EL84 is een onderschat buisje en er zijn veel ontwerpen voor gemaakt.
Een favoriet van mij is deze. Leuk ook, omdat er een aardig verhaaltje bijstaat over ontwerpvoorwaarden/keuzen etcetera, maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk...

groet,
Aat
Dan zou ik al gaan voor de EL84PP van DHTRob. Dit omdat de schema's voor mij goed te lezen zijn en de trafo's van de Poolse site volgens mij voldoen voor dit ontwerp, maar misschien dat daar iemand nog eens naar zou willen kijken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Dan »

Zweitse schreef:
Dan schreef:
Ik zit te denken om mijn EL34 om te bouwen naar een KT77. Ik heb goeie dingen gehoord over die buis. Is dat ook niks voor jou?
Ik had mijn oog hier op laten vallen:
http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/images/KT77_simpel.GIF
KT77_simpel.GIF
Deze mijnheer staat ook in de Triodedick links dus dat lijkt goed te zitten...
Dit ziet er voor mij al weer veel te complex uit.
Voordeel is dat hij volgens bij mij om de hoek woont, als het hier tenminste gaat om forumlid Dalojan.
Volgens mij is hij wel benaderbaar voor vragen. En het gaat volgens mij ook over Dalojan ja.
Voor mij ligt het misschien net even anders omdat ik de UGT's al in huis heb.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

In hoeverre mogen de waardes van bijvoorbeeld een UGT afwijken. Als voorbeeld het schema van DHTRob, daarin staat een UGT van Raa 8K PP/UL 4-8-16 Ohm, maar mag dat ook 10K zijn zoals de UGT op de Poolse site?
http://sklep.lampyelektronowe.pl/index. ... losnikowy-(2x-el84)-indel
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Dan zou ik al gaan voor de EL84PP van DHTRob. Dit omdat de schema's voor mij goed te lezen zijn en de trafo's van de Poolse site volgens mij voldoen voor dit ontwerp, maar misschien dat daar iemand nog eens naar zou willen kijken :mrgreen:
Is idd niet erg moeilijk en wel een mooie versterker.Zo goed als hetzelfde als de HF-10 die Theo gebouwd heeft.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Gezien de luidsprekers lijkt me een niet te zware versterker geen probleem. Zou gewoon voor een push-pull EL84 versterker gaan. Een EL84 is een onderschat buisje en er zijn veel ontwerpen voor gemaakt.
Een favoriet van mij is deze. Leuk ook, omdat er een aardig verhaaltje bijstaat over ontwerpvoorwaarden/keuzen etcetera, maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk...

groet,
Aat
Zonder te kijken voelde ik al meteen nat,eh ledtigheid :o
Toch maar even gaan aanklikken,een mens kan zich vergissen, maar jawel hoor Aat heeft 't (led)licht gezien :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ah!buis schreef:
Zweitse schreef:
Dan zou ik al gaan voor de EL84PP van DHTRob. Dit omdat de schema's voor mij goed te lezen zijn en de trafo's van de Poolse site volgens mij voldoen voor dit ontwerp, maar misschien dat daar iemand nog eens naar zou willen kijken :mrgreen:
Zo goed als hetzelfde als de HF-10 die Theo gebouwd heeft.
Anne
Dat is mooi, die heeft in Beetsterzwaag staan draaien met een paar breedbandspeakers van mij, en daar is mijn interesse dus een beetje gewekt voor een buizenversterker :mrgreen:
Bijlagen
Beetsterzwaag.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Zonder te kijken voelde ik al meteen nat,eh ledtigheid :o
Toch maar even gaan aanklikken,een mens kan zich vergissen, maar jawel hoor Aat heeft 't (led)licht gezien :rofl:
Anne
Heb er ook nooit een geheim van gemaakt waar ik het vandaan had! :mrgreen:

@Zweitse,
Heb nog niet zo lang geleden een versterkertje gemaakt met een ELL80 als eindbuis. Het gaat hier om een dubbele penthode die minder vermogen heeft als een EL84. B-force heeft daar toen een meting van gemaakt, waarbij o.a. een Indel 10K PP transformator gemeten is. Hier het plaatje :
indel 10K.jpg
De zwarte lijn is die van de Indel.
Ziet er dus niet verkeerd uit, al kan ik me voorstellen dat een EL84 het bij lage frequenties een fractie beter doet.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

@Aat, dat zit dus wel goed. Hoe zit dat dan met de choke, in het schema staat 10He/100ma, die op de Poolse site is 10He/300ma. Maakt dat wat uit? Zelfde eigenlijk voor de voedingstrafo, 200ma om 300ma.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door TheoK »

De HF10 is ook een aanrader.
Hij staat hier bij mij nog steeds dagelijks te spelen.
Is gewoon een genot om naar te luisteren.
Bijlagen
Philips HF10 mod. schema, 2011.gif
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Heb eigenlijk alle spullen liggen voor deze versterker, ben ook van plan 'm te gaan bouwen. Ivm andere projecten gaat dit nog wel ff duren :)
lijkt me een goede keus Zweitse.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ik ben mede door de HF10 in Beetsterzwaag een beetje aangestoken door het buizenvirus vrees ik :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Tsja, klonk erg fraai toen met die speakers van jou kan ik me herinneren. En power genoeg.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door AatV »

Zweitse schreef:
Ik ben mede door de HF10 in Beetsterzwaag een beetje aangestoken door het buizenvirus vrees ik :lol:
Ach, een paar dagen onder de wol, gezond eten en voldoende drinken en geen alcohol gebruiken, dan gaat het vanzelf wel weer over hoor! :sure:

groet,
Aat
Plaats reactie