Relais vastlijmen ?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers

Relais vastlijmen ?

Bericht door dirklammers »

Ik ga mijn buizenversterker ombouwen zodanig dat ik steeds "on-line" om kan schakelen van pentode naar triode. Om korte draden te houden wil ik bij elke eindbuis een omschakelrelais plaatsen. Gewoon zo'n standaard Omron-vermogensrelais 1 X om. Ik heb eigenlijk geen goede bevestigingen bij de eindbuizen dus eigenlijk zou ik de relais gewoon met bijvoorbeeld montagekit tegen de alu bovenplaat willen plakken. Gaat dat lukken volgens jullie ?
beijert

Re: Relais vastlijmen ?

Bericht door beijert »

Misschien is dubbelzijdige tape een optie? En dan bedoel ik de soort waarmee letters en lijsten op auto's gemonteerd worden bv:

http://www.toolspot.nl/contents/nl/d537_HPX_tape.html
Laatst gewijzigd door beijert op ma 13 jan 2014, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Let op dat vrijwel geen enkele buis ertegen kan dat het schermrooster even "los" is. Dit kan je je buis kosten en die neemt als het tegenzit ook je uitgangstrafo mee in zijn ondergang.
Het advies voor omschakelen van Triode naar Penthode is om dat altijd pas te doen wanneer de versterker uit staat.
dirklammers

Let op dat vrijwel geen enkele buis ertegen kan dat het schermrooster even "los" is
Is duidelijk. Er komt een PIC-processor in die de inschakelvertraging én de omschakeling bestuurt. Dus HSP uit -> relais omschakelen -> HSP weer aan.
De standaard opstartstand is "triode" met afgevallen relais. Er blijven natuurlijk wel risico's, zoals:
- één relais kapot zodat van een kanaal de ene eindbuis in triode staat en de andere in pentode.
- een relais maat niet goec contact waardoor het rooster tóch zweeft.

Volgens mij kan ik die risico's wel verwaarlozen. Tenslotte moet alles een keer ergens door kapot gaan ....

Ik vraag me nog wel af wat er gebeurt als ik in pentode-stand (relais aangetrokken) de versterker "hard" uitschakel. Het lijkt me handig dat dan eerst de HSP afvalt voordat de relais afvallen anders knalt de boel hard naar triode-stand.
Simpele oplossing: stevige elco in de voeding van de relais zodat die nog even blijven hangen.
Mooie oplossing: via PIC eerst HSP af laten schakelen voordat versterk echt uitgeschakeld mag worden.
dirklammers

Misschien is dubbelzijdige tape een optie?
Die HPX-tape lijkt me wel wat. Dank voor de tip.
dre

Bericht door dre »

Waarom wil je eigenlijk die functie er op hebben?

Omdat het kan? :mrgreen:
dirklammers

Omdat het kan? :mrgreen:
Eigenlijk wel ja. De huidige inschakelvertraging is nog gebouwd op gaatjesprint en nu 1) het zelf maken van printen goed gaat en 2) ik de oneindige mogelijkheden van besturing met een PIC heb ontdekt stop ik alles vol met printen met PIC's :rock:

Dirk
dre

Bericht door dre »

Je kan beter je sonos upgraden! :lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Losschakelen van het schermrooster hindert niks.Vangt elektonen en wordt negatiever,anodestroom valt zo goed als weg.
Kijk 's hoe ze hier een standby doen :o
Anne
Bijlagen
Faylon-output.tif
(308.7 KiB) 97 keer gedownload
dirklammers

Je kan beter je sonos upgraden!
Wat is daar nou weer mis mee ?! Praat me alsjeblieft geen problemen aan =;
dre

Bericht door dre »

Lees:modificeren. :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Met alle respect, maar voor mij gaat het vastlijmen van een relais in een kast wel heel erg richting "knoeien en baggeren"... :cry: :cry:
Afgezien dat het geen porum is, heb je ook nog het risico dat de relais pootjes met draad en al af kunnen breken, na een paar keer heen en weer bewegen. dan kun je weer overnieuw beginnen.

Ik lees net dat je zelf printjes kunt maken, waarom maak je er geen printje voor ? ik snap dat je niet veel montage ruimte hebt, en ik neem aan dat je geen extra gaten in de bovenplaat wilt boren, maar dan is er toch wel iets mogelijk met een stukje aluprofiel om aan de buisvoet te monteren ?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Bah printjes in een hard wired versterker, kan het niet netjes met een beugeltje vast gezet worden?
beijert

Bericht door beijert »

Dan zou ik op zoek gaan naar een panel mount relay.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef:
Bah printjes in een hard wired versterker, kan het niet netjes met een beugeltje vast gezet worden?
+1

Jah, is net zo smerig als lijmen. Kun je net zo goed montagekit nemen :mrgreen:

Alternatief is om er een octal voetje bij te zetten in het chassis en daar een een relais met octal voet in te prikken. En heb je weinig plaats, zoiets:
OMRON G2R-1-T.jpg
OMRON G2R-1-T.jpg (6.07 KiB) 327 keer bekeken
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ik gebruik zo'n panel mount relais ook in m'n 300B SE's. Kun je die niet aan de zijkant van je kast schroeven, in het pad van de hoogspanning? En dan de electronica los op een printje, heb je die hoogspanning ook niet op je printje.
Bijlagen
DSC00716.jpg
IMG_0249.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Ach ja. ik had het kunnen weten. behalve de OB kerk hebben we ook de conservatieve buizen puristen.
Wee hem, die van het rechte pad afwijkt ! hoon zijt uw deel..

Laat Bill Johnson het maar niet horen... :lol:
dirklammers

Met alle respect, maar voor mij gaat het vastlijmen van een relais in een kast wel heel erg richting "knoeien en baggeren"...
Ja, helemaal mee eens. Maar inderdaad verder geen echte "houvast" voor de relais. En die zou ik toch eigenlijk wel vlak naast de buisvoeten van de eindbuizen willen zetten.
De relais zijn onderweg van Conrad. Dan eerst maar eens de stuurprint afmaken en dan BILL open schroeven. Misschien krijg ik al starend naar de praktijksituatie nog inspiratie met jullie tips in het achterhoofd.

@Barry: waar komen die mooie panel mount relais vandaan. Bij mijn gebruikelijke leveranciers Conrad en DickBest zie ik ze in ieder geval niet.

Dirk
dirklammers

Je kan beter je sonos upgraden!
Lees:modificeren.
Ik heb inderdaad de belevenissen van ene Duitse Gert gelezen die zo ongeveer alles vervangen heeft in z'n SONOS wat maar mogelijk is. Een betere, externe voeding gaat me nog lukken, maar verder ga ik niet sleutelen aan die SONOS.
Klusje voor later ..... als ik groot ben.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ach ja. ik had het kunnen weten. behalve de OB kerk hebben we ook de conservatieve buizen puristen.
Wee hem, die van het rechte pad afwijkt ! hoon zijt uw deel..
Ho, ho, er komt een heuse Pic processor in om dat relais aan en uit te zetten. Hardwired, dat spreekt :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ah, maar dan wel op de "Jim Williams manier" :
williams-thermometer-sculpture.jpg
(en ja, het werkt echt...)

:mrgreen: :lol:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

dirklammers schreef:

@Barry: waar komen die mooie panel mount relais vandaan. Bij mijn gebruikelijke leveranciers Conrad en DickBest zie ik ze in ieder geval niet.

Dirk
Heb ze bij Farnell gekocht Dirk: http://nl.farnell.com/omron-electronic- ... tt=2065715
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zet er een buisvoet bij (octal)zit ie vast en geen print nodig :D
Anne
Bijlagen
rel.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”