cs4398 usb dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

weer heb ik mijn eigen onderschat, het lukt me wel, even diep ademhalen, bout er niet langer dan een seconde erop en mijn eerste smd soldeerwerk is klaar :bounce: :bounce: :bounce:
DSCF4066.JPG
alleen hoe kan ik zien bij de OPA211 hoe om dat hij moet, zie geen nokje zitten

dan even naar de dac print
pcbdac soldeer verbindingen.jpg
pcbdac soldeer verbindingen.jpg (99.45 KiB) 509 keer bekeken
@ray zijn dit dezelfde doorsolderingen die jij gemaakt hebt?
en wat heb jij onder de 2200uF gesoldeerd?
Laatst gewijzigd door sander1238 op vr 03 jan 2014, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: cs4398 usb dac

Bericht door Marp »

sander1238 schreef:
even diep ademhalen, bout er niet langer dan een seconde erop en mijn eerste sms soldeerwerk is klaar
Jij zit zeker bij de SMS-bank? :D
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Jep......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Bij dit soort SMD IC's zit er een klein putje naast de pin 1.

Wat bedoel je met "onder de 2200 uF" Sander ?
Die heb ik er helemaal niet inzitten.

Edit : de overbruggingen van de 7809 en de 7812 zitten aan de onderkant.
De gaten voor de 3 stuks 2200 uF zijn doorgemetaliseerd, maar heb ik voor de zekerheid met koperdraad en soldeer opgevuld.
IMG_0951.JPG
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 03 jan 2014, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ds23man »

Altijd de datasheet raadplegen! De OPA211 heeft geen puntje maar verschillende afschuiningen waaraan je pin 1 herkent.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Ja, ook een afschuining, en bij mijn exemplaren zit er een witte stip gelaserd.
IMG_0524.JPG
(niet zeuren, is toch een mislukt exemplaar... :mrgreen: )
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: cs4398 usb dac

Bericht door democles »

het lukt me wel, even diep ademhalen, bout er niet langer dan een seconde erop en mijn eerste smd soldeerwerk is klaar
=D> :goedzo:

Respect,,,,

Is mij te vaak mislukt,heb het toen wel gehad met SMD werk............ :evil:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:

Wat bedoel je met "onder de 2200 uF" Sander ?
Die heb ik er helemaal niet inzitten.


maar heb ik voor de zekerheid met koperdraad en soldeer opgevuld.
De bijlage IMG_0951.JPG is niet meer beschikbaar
ik zag daar stukjes draad gesoldeerd zitten dus dacht dat je daar nog iets anders had zitten

iets anders ik zie dat jij hier maar 2 draden aan hebt zitten,
IMG_0393 dac ray.JPG
IMG_0393 dac ray.JPG (39.89 KiB) 462 keer bekeken
is dat omdat jij de ne4562 niet gebruikt?

ik ga hem wel gebruiken , neem aan dat ik ze wel beide moet aansluiten?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Ja, in jouw geval wel.
Ik heb links de spanning voor het digitale gedeelte, rechts die voor het analoge.
Jij moet rechts inderdaad de analoge, symmetrische spanning aansluiten.
Wel even goed op de polariteit letten !
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

moet ik de spanning voor het analoge gedeelte ook op 5 volt instellen of iets hoger ,weet niet wat het spanningsverschil moet zijn bij die kleine regelaars op de dac print?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Er is ook nog zoiets als een datasheet, Sander... :mrgreen:
AMS1117.pdf
(50.09 KiB) 63 keer gedownload
Het is een low-drop regelaar, en moet een minimaal spanningsverschil hebben van 1 Volt.
Instellen op een volt of 6 minimaal dus.

Heb je op de PCB dan ook de verbinding bij de inputs van de analoge regelaars verbroken ?
Anders haalt hij zijn spanning uit de analoge symmetrische regeling.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Nee ik heb niets verbroken. .
Je hebt het nu over de dac pcb?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

:shock: :shock: Sjeezus.... half 5....

Ja, ik heb het over de Dac pcb.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
:shock: :shock: Sjeezus.... half 5....
komt omdat al die idioten hun goederen om 6.00 uur willen hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

even kijken of ik het goed begrepen heb, de 3 kleine 1117 regelaars doorverbinden en voeden vanuit de +5- dig aansluiting afstellen op 6volt.

het spoortje tussen de 5v regelaar en de 100uf onderbreken, de symmetrische spanning afstellen op 12 volt bestemd voor de ne5532, aansluiten op de +/-15v+ analoog aansluiting

de 12volt baseer ik op het feit dat het normaal geregeld zou worden door een 7812 en 7912

bij de symmetrische spanning zou ik vanaf de pcb kroonsteentjes links rechtstreeks naar de uitgang van de 7812 moeten doorlussen en geheel recht naar de uitgang van de 7912, midden is de 0

heb ik het zo juist begrepen??
Bijlagen
geel is doorverbinden, groen is verbreken
geel is doorverbinden, groen is verbreken
pcbdac doorverbinden 2.jpg (99.55 KiB) 392 keer bekeken
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

nog een probleem, ik kan de +5- dig aansluiting maar tot 4,84 volt afstellen, dat is te weinig
de symetrische voeding doet het goed.

de aansluitingen bij de lm317 doen het ook niet... vreemd
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Ho, Effe wachten, een probleem tegelijk. ik ben een man, he. kan niet multitasken... :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

even wat spanningen opgemeten van de opa211,pen 2= 3,3 v , pen 3= 3,3v, pen 6= 5,6v , pen 7=20,3 .
die 20,6 volt meet ik ook bij c12/c14.

valt hier iets zinnigs over te zeggen
ray5150 schreef:
Ho, Effe wachten, een probleem tegelijk. ik ben een man, he. kan niet multitasken... :mrgreen:
eerst even verwerken ray en dan pas verder lezen :rofl: :rofl:

bij de voeding ac2 is er een probleem met R11 en R12, voor R11 meet ik 8,13V terwijl ik na R12 maar 1,7 volt meet terwijl ze wel goed meten(bruin groen zwart), ze komen van hetzelfde stripje als r5, r10 enz die wel goed zijn, ze worden ook bloedheet op den duur
mijn inziens zou het dan toch bij de 2 weerstanden liggen, maar ze meten goed

iemand hier een verklaring voor?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

sander1238 schreef:
ray5150 schreef:
:shock: :shock: Sjeezus.... half 5....
komt omdat al die idioten hun goederen om 6.00 uur willen hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

even kijken of ik het goed begrepen heb, de 3 kleine 1117 regelaars doorverbinden en voeden vanuit de +5- dig aansluiting afstellen op 6volt.

het spoortje tussen de 5v regelaar en de 100uf onderbreken, de symmetrische spanning afstellen op 12 volt bestemd voor de ne5532, aansluiten op de +/-15v+ analoog aansluiting

de 12volt baseer ik op het feit dat het normaal geregeld zou worden door een 7812 en 7912

bij de symmetrische spanning zou ik vanaf de pcb kroonsteentjes links rechtstreeks naar de uitgang van de 7812 moeten doorlussen en geheel recht naar de uitgang van de 7912, midden is de 0

heb ik het zo juist begrepen??
Nee, nee. dat is niet goed.

Op de DAC pcb heb je twee aparte voedingsschakelingen. links digitaal, rechts analoog.
Origineel heb je links een gelijkrichter, afvlakkiing, en een 7809 met een 1117-3.3 erachter.(links)
rechts heb je de analoge schakeling, met een symmetrische 7812 en een 7912. die zijn voor de opamp.
Van de 7812 (positief) loopt er een aftakking naar de 1117-5.0 en de 1117-3.3 (midden en rechts). die zijn voor het analoge deel van de DAC chip.

Met de nieuwe voeding heb je een aparte voeding voor de opamp (namelijk de schakeling rond de 4562, BD139,BD140.) en een aparte voeding voor het analoge DAC gedeelte ( de schakeling rondom de OPA211)

De analoge en digitale voeding zijn gescheiden, en moeten dat ook blijven. anders heeft de hele opzet juist geen zin meer. je moet dus juist niet doorverbinden (die gele streep links in het midden) maar de koppeling tussen de 7812 en de rechter 1117-5.0 juist verbreken. (de groene streep.) aan de kant van de 1117-5.0 koppel je de 5 VDC van de OPA 211 schakeling in.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

sander1238 schreef:
nog een probleem, ik kan de +5- dig aansluiting maar tot 4,84 volt afstellen, dat is te weinig
Je hebt wel de juiste weerstandswaarde gebruikt ? heb je het nu over de schakeling rondom de opa211 ?
Die is voor analoog bedoelt.
sander1238 schreef:
de aansluitingen bij de lm317 doen het ook niet... vreemd
Je hebt wel een inkomende spanning die de 317 ingaat ?
sander1238 schreef:
even wat spanningen opgemeten van de opa211,pen 2= 3,3 v , pen 3= 3,3v, pen 6= 5,6v , pen 7=20,3 .
die 20,6 volt meet ik ook bij c12/c14.

valt hier iets zinnigs over te zeggen
ray5150 schreef:
Ho, Effe wachten, een probleem tegelijk. ik ben een man, he. kan niet multitasken... :mrgreen:
eerst even verwerken ray en dan pas verder lezen :rofl: :rofl:

bij de voeding ac2 is er een probleem met R11 en R12, voor R11 meet ik 8,13V terwijl ik na R12 maar 1,7 volt meet terwijl ze wel goed meten(bruin groen zwart), ze komen van hetzelfde stripje als r5, r10 enz die wel goed zijn, ze worden ook bloedheet op den duur
mijn inziens zou het dan toch bij de 2 weerstanden liggen, maar ze meten goed

iemand hier een verklaring voor?
Met het schema erbij is het wat duidelijker.
Voeding%20Schema.png
Over de OPA211 kan ik nu niet zoveel zeggen, dan moet ik eerst zelf spanningen gaan meten.

Wat die weerstanden betreft, mijn gevoel zegt dat er ergens sluiting zit. die filter weerstanden horen helemaal niet heet te worden, er lopen normaal gesproken enkele tientallen mA doorheen. is het probleem alleen als de dac aangekoppelt is, of los ook ? dan zit het in de voeding. ik zou bijna zeggen dat er sluiting IN een elco zit. of omgepoold erin gesoldeerd, of een kruipspoor met etsen.

loskoppelen van de DAC, meten, elko's eruit, weer meten. werk systematisch.
Dat is de afvlakking dan het digitale gedeelte, voor de 317, dus waarschijnlijk hebben de problemen met elkaar te maken.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
sander1238 schreef:
ray5150 schreef:
:shock: :shock: Sjeezus.... half 5....
komt omdat al die idioten hun goederen om 6.00 uur willen hebben :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

even kijken of ik het goed begrepen heb, de 3 kleine 1117 regelaars doorverbinden en voeden vanuit de +5- dig aansluiting afstellen op 6volt.

het spoortje tussen de 5v regelaar en de 100uf onderbreken, de symmetrische spanning afstellen op 12 volt bestemd voor de ne5532, aansluiten op de +/-15v+ analoog aansluiting

de 12volt baseer ik op het feit dat het normaal geregeld zou worden door een 7812 en 7912

bij de symmetrische spanning zou ik vanaf de pcb kroonsteentjes links rechtstreeks naar de uitgang van de 7812 moeten doorlussen en geheel recht naar de uitgang van de 7912, midden is de 0

heb ik het zo juist begrepen??
Nee, nee. dat is niet goed.

Op de DAC pcb heb je twee aparte voedingsschakelingen. links digitaal, rechts analoog.
Origineel heb je links een gelijkrichter, afvlakkiing, en een 7809 met een 1117-3.3 erachter.(links)
rechts heb je de analoge schakeling, met een symmetrische 7812 en een 7912. die zijn voor de opamp.
Van de 7812 (positief) loopt er een aftakking naar de 1117-5.0 en de 1117-3.3 (midden en rechts). die zijn voor het analoge deel van de DAC chip.

Met de nieuwe voeding heb je een aparte voeding voor de opamp (namelijk de schakeling rond de 4562, BD139,BD140.) en een aparte voeding voor het analoge DAC gedeelte ( de schakeling rondom de OPA211)

De analoge en digitale voeding zijn gescheiden, en moeten dat ook blijven. anders heeft de hele opzet juist geen zin meer. je moet dus juist niet doorverbinden (die gele streep links in het midden) maar de koppeling tussen de 7812 en de rechter 1117-5.0 juist verbreken. (de groene streep.) aan de kant van de 1117-5.0 koppel je de 5 VDC van de OPA 211 schakeling in.
oke dat snap ik, dank :D
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Je hebt wel de juiste weerstandswaarde gebruikt ? heb je het nu over de schakeling rondom de opa211 ?
Die is voor analoog bedoelt.
ja 15R en ja
Je hebt wel een inkomende spanning die de 317 ingaat ?
1,7 volt

plan de campagne is dan ook het verwijderen van de lm317, dan kan ik ook zien of het in het eerste stuk zit, lijkt mij het slimste
is het probleem alleen als de dac aangekoppelt is, of los ook ? dan zit het in de voeding
het is zonder dat de dac is aangesloten
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

Zojuist de lm317 eruit gehaald. Dan worden de weerstanden niet warm. Dus het probleem bevindt zich na de lm317.
Vervolgen alle elcos losgehaald. De condensators . De opa211. En de bc560c losgemaakt alles zonder resultaat. Ik heb alle sporen nagekeken en met een klein mesje wat ingekrast. De reg 1117 zit nu nog opde print.

Zie wel dat het massavlak van beide circuits doorgekoppeld zijn. Zou het kunnen dat ondanks dat het symetrische gedeelte goed werkt de oorzaak zich daar bevindt?

Morgen even verder klungelen en anders misschien maar een nieuwe pcb etsen....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: cs4398 usb dac

Bericht door ray5150 »

Sander, je gooit nu twee problemen tegelijk doorelkaar. probeer er eerst één op te lossen.
Het zijn aparte schakelingen die niks met elkaar te maken hebben. wekt alleen maar verwarring.

Achter de 317 zit alleen maar een elko, een condenstor, en de LM1117. die laatste heb je niet nodig, eraf ermee.
Probeer het eerst eens met een andere 317. kijken of dat werkt, en tussendoor steeds spanningen meten. misschien heb je wel een elko met kortsluiting erin.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: cs4398 usb dac

Bericht door sander1238 »

heel vreemd, de elco's terug geplaatst, tot daar gaat het goed alleen met de lm317 erin gaat het mis,heb er al 3 nieuwe in gehad dus daar ligt het niet aan, het vreemde is nu dat daarna niets meer zit.
de banen nog eens gecontroleerd lijkt toch allemaal goed

er zit dus nog ergens een joekel van een sluiting die ik maar niet vinden kan,

het trimpotmetertje R8 zit er niet netjes op, heb ik aan de onderzijde doorverbonden i.v.m. een afgebroken pootje, even een nieuwe bestellen

de elco's en condensators van de symmetrische spanning heb ik niet los gehad omdat deze goed functioneert

de contacten daar waar de 1117 heeft gezeten zijn goed gescheiden van de massa is alleen gedaan nadat de foto is gemaakt
Bijlagen
DSCF4074.JPG
DSCF4076.JPG
Plaats reactie